Auteur Topic: Bekend nz probleem  (gelezen 5056 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bekend nz probleem
« Reactie #15 Gepost op: ma, 30 aug 2004, 22:05:51 »
Daar moet ie op..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bekend nz probleem
« Reactie #16 Gepost op: ma, 30 aug 2004, 22:07:38 »
En weer klaar  -klus-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bekend nz probleem
« Reactie #17 Gepost op: ma, 30 aug 2004, 22:08:59 »
En het heeft geholpen: trekt beter door, geen schokken bij uitrollen, en beter stationair.
Heb het slangetje op het kleppendeksel (kleppendeksel-ontluchting) ook nog even beter vast gezet, hing er ook half op.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Bekend nz probleem
« Reactie #18 Gepost op: di, 31 aug 2004, 10:37:55 »
Zo zie je maar weer!!

Nu nog even de uitleg waarom dit zo veel uitmaakt bij een NZ:

De Luchthoeveelheidsmeter (ding aan je luchtfilter) meet de hoeveelheid lucht die aangezogen word: de computer regelt dan mbv o.a. deze gegevens de hoeveelheid benzine die ingespoten word..

Lekkage in het systeem? Trekt de motor 'valse' lucht aan: On-geregisteerde lucht komt in de motor, dus het mengsel is niet optimaal: eerder te arm als te rijk.. (immers meer lucht dan ie denkt te krijgen)....

Vooral bij vol gas (of doortrekken) zuigt de motor in het inlaat traject, en dus zal er dan meer lucht 'lekken'..

De stationaire loop is weer heel kritisch, en ondervind van een kleine afwijking in hoeveelheid lucht al hinder..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bekend nz probleem
« Reactie #19 Gepost op: di, 31 aug 2004, 12:06:50 »
Niet aleen bij een NZ, bij elke motor levert valse lucht problemen op.

Dus na de carburateur / luchtmassameter moet er nergens lucht meer in het systeem kunnen komen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Bekend nz probleem
« Reactie #20 Gepost op: di, 31 aug 2004, 12:49:47 »
Precies..

Alleen zit bij de NZ de carter-ontluchting NA de luchtmassameter...

(en bij de 3f en PY waarschijnlijk ook?)


Bij alle carburateur motoren zit de carterventilatie-slang in iedergeval VOOR de carburateur...

Eigenlijk snap ik sowieso niet hoe het systeem zo kan werken (bij de NZ dus).. de hoeveelheid lucht die door de carterventilatie naar boven komt is toch nooit 'altijd gelijk'...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bekend nz probleem
« Reactie #21 Gepost op: di, 31 aug 2004, 13:09:19 »
Zonder lambda-terugkoppeling zal het ook wel niet werken.

Bij 3F en PY idd ook na de luchtmeting. Alhoewel de carterlucht bij de 2f G40 opnieuw gemeten wordt, hier zit de luchthoeveelheids-meter (geen luchtmassa) vlak voor het gasklephuis.
(Hier zit een gloeidraadje waarvan de afkoeling door de lucht gemeten wordt, hoe meer afkoeling, hoe meer lucht (en dus sneller -naughty- )

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Bekend nz probleem
« Reactie #22 Gepost op: di, 31 aug 2004, 13:17:53 »
Hittedraadanemometer heet dat ding :-)

Meten we hier op het werk ook luchtsnelheden mee..



maar dan ietsje anders..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bekend nz probleem
« Reactie #23 Gepost op: zo, 05 sep 2004, 23:18:24 »
Maarre, meneer 86c2003 al wat wijzer geworden?  -klus-

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Bekend nz probleem
« Reactie #24 Gepost op: ma, 06 sep 2004, 18:40:12 »
morgen even nieuw ontluchtingspijpje halen, heb vandaag van de sloop een ontstekingshuis gehaald. Van een 8 klepper met braadpan. Weet niet of dit ook goed is? De sloper zei dat die ook op een injectie blok zou passen...nou ja... voor 20 euro wil ik de gok wel nemen.

Maar nu het vreemde...afgelopen weekend euro 98 getankt...en nu is het probleem veeeeeel minder!!! Rara.. maja, woensdag even ontsteking aanpakken en ontluchtslang monteren met koude motor natuurlijk. Morgen uitlaat dicht laten lassen...2 plekke lek.

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Bekend nz probleem
« Reactie #25 Gepost op: ma, 06 sep 2004, 19:13:41 »
Ik zie het stickeropuitlaatverhaal weer opdoemen ..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Bekend nz probleem
« Reactie #26 Gepost op: di, 07 sep 2004, 08:20:50 »
Woei.. uitlaatsticker 'plak' 'full frontal'


Voor er twijfel ontstaat: de door u beschreven problemen hebben niets (0 niks nakkes nada) met het oktaangetal van de getankte benzine te maken...

Ron98 zal eventueel pingelen onder last bij hoog compressie motoren tegen gaan. 'n NZ heeft standaard lage compressie en mag zelfs op Ron91 rijden. Elke cent die je extra uitgeeft aan Ron98 is dan ook weggegooit geld
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bekend nz probleem
« Reactie #27 Gepost op: di, 07 sep 2004, 09:33:38 »
Tenzij het onstekingstijdstip verkeerd staat, dan merk je wel verschil.
Met 98 kun je de onsteking iets vroeger zetten wat wel wat oplevert..

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Bekend nz probleem
« Reactie #28 Gepost op: di, 07 sep 2004, 11:19:46 »
ohja... onsteking op tijd zetten.

Morgen oude huis door nieuwe (sloop) vervangen, maar hoe weet ik nou dat ie op tijd staat? gewoon opgevoel? stand oude huis onthouden en 2e huis zo goed mogelijk op hetzelfde punt zetten?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Bekend nz probleem
« Reactie #29 Gepost op: di, 07 sep 2004, 11:30:56 »
ehmmm, heb je een vraagbaak -dunno- , daar staat het wel erg goed in beschreven. Als je ontsteking nu niet op tijd staat, dan zal de andere in precies dezelfde stand ook niet op tijd staan..

Heb zelf geen electronische ontsteking, dus ik kan je daar niet verder mee helpen..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983