Auteur Topic: Querlenker / draagarm lagers  (gelezen 1194 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Querlenker / draagarm lagers
« Gepost op: do, 13 jan 2005, 16:22:47 »
Wie weet waarom de G40 uni-balls heeft ipv rubbers in de BINNENSTE querlenker bevestigingspunten?


Die rubbers doen toch niets? Haal eens een querlenker onder je auto vandaan, en je zult zien: binnenste rubber volledig intakt, buitenste rubber: uitgeslagen, beschadigd of in iedergeval 'gebruikt'


Een G40 draagarm heeft een Unibal ipv een rubber, maar alleen aan de BINNENKANT. Waarom niet aan de buitenkant?

En daarbij: een draagarm zou toch ook alleen op en neer moeten bewegen (en niet van voor naar achter).. dus waarom dan Unibal?

Zou het niet beter zijn de bevestiginspunten alleen 'scharnierend' te maken over 1 as, zonder speling over de andere?

Nu heeft PowerFlex hier wel 'teflon' of 'werkstof' 'bushes' voor (rubberts),..

Zie plaatje;


maar: kosta quanta?(inclusief verzend kosten, of zijn er nederlandse 'dealers') en hoe krijg je dat erin? De rubbers geven mee en zijn daarmee 'pers-baar' maar hoe zit dat met telfon bussen?

Ennuh: Ze adverteren alleen met MK3 G40 .... zijn de afmetingen van de buitenste rubbers (nummer 1 op 't plaatje) wel gelijk aan 'standaard' draagarmen?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #1 Gepost op: do, 13 jan 2005, 16:48:45 »
Nederlandse leverancier heb ik thuis wel ergens.

De bewegingen zijn bij de buitenste rubbers groter dan bij de binnenste (denk aan lengte van een hefboom).
Bovendien beweegt de stabistang in de buitenste rubbers, en die verandert voortdurend van stand (op en neer, en bij een polo ook van voor naar achteren :) )

De buitenste rubbers zijn bij een G40 ook harder dan bij niet-G40.
Afmetingen zijn bij beide gelijk.

Alleen schanierend: niet echt praktisch, bij elke afstelling van het onderstel is de hoek van draagarm-bevestigingspunt weer anders. En hele harde klappen komen dan rechtstreeks op het bevestigungspunt. (wat bij uniball ook het geval is trouwens)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #2 Gepost op: do, 13 jan 2005, 18:38:34 »
Nederlandse leverancier

Heeft ook leuke banden trouwens  -naughty-




Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #3 Gepost op: do, 13 jan 2005, 18:50:49 »
Ben (Prins) is een goeie vent, maar die Powerflex zooi is gewoon BAGGUH, heb het ooit wel uit getest maar ben terug gegaan naar ORIGINELE rubbers!!

Dat een G40 uniballs heeft heeft (deels) met de Cup versie te maken.
Je haalt de draagarmen veel gemakkelijker naar voren dan met rubberen ophangpunten.
Dat dit aan de binnenzijde zit lijkt me meer dan logisch, is namelijk het punt waar ze RECHTSTREEKS aan de koets zitten!!!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #4 Gepost op: do, 13 jan 2005, 19:24:29 »
Staat mij ook bij dat Superflex beter is, is wel eens voorbij gekomen op een engels forum.

 Superlex prijslijst

Ander alternatief is ook nog de nylon Salzmann "lagers".

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #5 Gepost op: do, 13 jan 2005, 19:36:21 »
Hmmm, standaard draagarmen + stabi-blokjes -> was wel iets wat kracht nodig de stabi weer op z'n plek te krijgen ja..



Maar 't lukte wel, en de wielbasis komt weer overeen met origineel (en daarmee de vrijloop)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #6 Gepost op: do, 13 jan 2005, 20:13:53 »
Ben (Prins) is een goeie vent, maar die Powerflex zooi is gewoon BAGGUH, heb het ooit wel uit getest maar ben terug gegaan naar ORIGINELE rubbers!!

Hmmmm.... Waarom waren ze zoveel slechter? En was dit op de straat of op het circuit?
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #7 Gepost op: za, 15 jan 2005, 09:39:49 »
Je mag een keer raden waar dat was -uitlachen-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #8 Gepost op: za, 15 jan 2005, 09:50:02 »
En wie verkoopt SuperFlex in ons kikkerlandje ?

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #9 Gepost op: za, 15 jan 2005, 11:37:42 »
Je mag een keer raden waar dat was -uitlachen-

Circuit dus..
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #10 Gepost op: za, 15 jan 2005, 13:34:58 »
daar waar Douwe woont! -uitlachen-
trotse mama!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Querlenker / draagarm lagers
« Reactie #11 Gepost op: za, 15 jan 2005, 18:20:05 »
de binnenste rubbers doen alleen wat bij zijdelingse krachten zoals een stevig genomen bocht
je hebt laagvliegers en modelvliegers .