Auteur Topic: AAV te hoog CO  (gelezen 2094 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
AAV te hoog CO
« Gepost op: do, 31 jul 2008, 15:37:26 »
ik denk niet dat ik het nog voor 3 aug ga redden, maar de polo moet weer apk,
alleen is het CO  te hoog.
lambda geeft 1 aan en pendeld niet. (4 lambda's geprobeerd waarvan 2 zekerweten goed zijn.) dus denk niet dat het daar aan ligt.

laatst had ik een te hoog lambda getal en pendelde deze heel langzaam, 2x in 10 sec(bleef ook vooral in de rijke stand hangen). CO was toen wel goed.

stationair liep ie niet echt lekker en onbelast op toeren begon de motor te pruttelen, zakte in toeren, komt dan weer bij en begint weer te pruttelen en zakken.. gasklep basisstand ingeleerd met vag-com. stationair, op toeren en de lambda was ook weer goed (volgens 4-gas, lambda zelfde werking als hiervoor...
nu twijfel ik.. volgens mij heb ik eerst de gasklep in nulpositie ingeleerd en daarna lambda gemeten, maargoed.
nadat ik de gasklep had ingeleerd ging het CO ineens omhoog. omdat de gasklep positie sensor er af is geweest dacht ik dat deze dan te ver zou staan en de ECU meer gaat inspuiten. terug gesteld. weer ingeleerd. en het CO + Lambda waren goed (op 4gas)
nu een weekje later heb ik m'n rotte einddemper ook maar eens vervangen door nog een middendemper. en daarna nog eens voor de zekerheid CO gemeten. en ja hoor... weer veels te hoog...

KVS temp sensor is goed, spanning ook, inlaatspruitstuk verwarming ook, maar lijkt me nutteloos bij lambda regeling/warme motor (deze stekker is wel een tijdje los geweest)
ik kan me weinig bedenken wat het nog kan zijn. of de computer is defect, maar lijkt me stug. of omdat m'n vorige einddemper zo slecht was en ik hem daarop heb afgesteld, de waardes nu weer anders zijn omdat het uitlaat systeem weer in orde is?
te veel CO is toch te veel brandstof? zit dan wel wat in als de vorige demper lucht mee trok. maar dan zou lambda toch weer rijk moeten aangeven :S
ik weet het niet meer..

please help!  -boehoe-


via de search ben ik hier terecht gekomen maar aangezien de laatste reactie in april is geweest maak ik maar een nieuwe topic..

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5211.0.html

ik heb geen last van een verzuipende motor, maar 't scheelt niet veel volgens mij.
toen ik laatst voor het afstellen v/d gaskleppositiometer het gasklephuis heb ingeleerd trok het aavtje ook ongekend. ik bleef maar lachen :D.
« Laatst bewerkt op: do, 31 jul 2008, 21:50:04 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #1 Gepost op: do, 31 jul 2008, 15:57:27 »
Lambdasondeverwarming werkt ook? (spanning aanwezig?)
Uitlaat t/m katalysator is goed dicht?



Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #2 Gepost op: do, 31 jul 2008, 17:57:26 »
of deze werkt weet ik zo niet, krijgt wel spanning, maar deze zorgt er  alleen voor dat lambda sneller warm is. dus als het op temperatuur is zal dit toch geen effect hebben of wel?
uitlaat t/m kat is weinig aan te zien/horen, ziet er allemaal goed uit. maar een te hoog co is toch te veel brandstof? of is dit gewoon een slechte verbranding?

als ik namelijk op het rempedaal ga pompen daalt het co (dmv lucht via de rembekrachtiger)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #3 Gepost op: do, 31 jul 2008, 18:08:56 »
Lucht uit remkrachtiger zou niet moeten!
Ik zou het eens proberen met losgekoppelde vacuumslang hiervan. Aansluiting op inlaatspruitstuk dan afdoppen.
Zou dan niet gaan rijden, je hebt dan weinig remvermorgen.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #4 Gepost op: do, 31 jul 2008, 21:43:05 »
er hoort lucht aangezogen te worden in de 2e fase van de rembekrachtiger, dit zit tussen het niet en het wel/vol remmen in, zoals ik ook zei: als ik op het rempedaal pomp. als ik 'm vast houdt gebeurt er niks, mischien heel fftjes 1x een dipje maar is amper te merken. alleen als je echt gaat pompen.

als je op het rempedaal pompt en de motor begint bokkerig te lopen dan werkt de bekrachtiger goed. tenzij dit ook bij niet remmen/vol remmen gebeurt

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=433290#p433290

iemand dit wel eens mee gemaakt? lijkt me wel heel raar, maar je weet het nooit met elektronica :).
heb ff een schematje er bij gepakt maar 't zit wel in het regelsysteem aangesloten. ook als ik de ontsteking iets verdraai wordt het co wel iets anders, maar het wordt er nog niet goed op (staat 6gr voor BDP)
« Laatst bewerkt op: do, 31 jul 2008, 21:56:29 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #5 Gepost op: do, 31 jul 2008, 21:54:38 »
bekrachtiger testen doe je anders ,motor uit ,trappen tot ie hard is . pedaal intrappen en starten maar ,zakt je pedaal ,werkt je bekrachtiger .

 plaats eerst maar eens een originele einddemper ipv die midden demper constraptie . als je uitlaat te weinig tegendruk heeft ,komt ondanks de lamda verwarming je lamda sonde niet op de juiste temperatuur en gaat je motor dus te rijkl lopen .controleer je co uitstoot terwijl je ook gedeeltelijk je uitlaat dichtdrukt met een doek .
en een hoog lamda getal is een arm mengsel ,laag lamda getal is een rijk mengsel .maar als je motor zo extreem reageert op je pomp werking van je rempedaal ,zou ik toch eens naar je terugslagklep van je bekrachtiger kijken .

zo te horen mankeert er meer aan dan je denkt .
.
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #6 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:06:35 »
de uitlaat heeft nu zelfs meer tegendruk, in de middendemper zit een "afknijping". ik kan het zelf voelen aan de tunnel, eerder konden m'n handen het metaal onder de handrem nog aanraken, nu ook nog wel maar dat wordt wel erg warm :), heeft er ook wel te maken dat de uitlaat er nu wat strakker onder hangt. maar ivm het schotje/afknijping ga ik er van uit dat dit wel goed zit. en btw. we hebben op het werk een klant met een polo met het zelfde blok, aav, met kat, middendemper en nog een middendemper, dus als die er geen last van heeft. zou die van mij dat ook moeten kunnen

de werking v/d remmen is prima, lijkt me stug dat daar wat aan mankeert. klepje is in orde, slangen zijn in orde, en de bekrachtiger ook. heb de slang ookal afgeklemd. ook geen verandering.
de motor reargeert niet extreem. je kunt het gewoon horen dat ie niet netjes stationair loopt maar ergens valse lucht vandaan krijgt.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #7 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:10:58 »
hoe is de voetpakking ,spuit deze eens in met remmenreiniger tijdens stationair loop
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #8 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:16:44 »
voetpakking is prima, ookal gecontroleert :(

en ik heb me nog eens ff verdiept in de bekrachtiger maar er hoort toch geen lucht aangezogen te worden,... morgen maar eens ff een andere bekrachtiger monteren.. als ik er aan kan komen
ik dacht als de motor er op reargeert dan wordt er ook lucht aangezogen maar dit is niet niet geval, wel een beetje, maar er wordt druk opgebouwd, en geen doorstroming. maar als het goed is zal de motor wel reargeren op gepomp bij een goed werkende rembekrachtiger

zal ook eens kijken wat de lambda doet als ik zo pomp, als 't goed is moet ie er op reargeren.
« Laatst bewerkt op: do, 31 jul 2008, 22:23:19 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #9 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:17:27 »
als ik het zo bekijk is de voetpakking de nigste waar je vals lucht kunt pakken . aangezien je zegt dat al je slangen goed zijn
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #10 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:17:56 »
hmmz ff te snel gedrukt ..........
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #11 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:18:54 »
maar als ik valse lucht zou krijgen, waarom gaat het co dan omlaag als ik hem nog meer valse lucht geef (pompend op 't rempedaal)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #12 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:23:21 »
bekrachtiger wordt bekrachtigd met onderdruk van je inlaatspruitstuk tijdens gas los . dit is een gesloten systeem . om dit uit te sluiten zou ik de bekrachtiger loskoppelen vanaf je inlaat spruitstuk en hem afdoppen op je inlaat spruitstuk (zoals dennis al eerder suggereerde)

maar hoe is je blauwe temp sensor ,reageert hij hier wel op als je de stekker lostrekt ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #13 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:25:08 »
maar als ik valse lucht zou krijgen, waarom gaat het co dan omlaag als ik hem nog meer valse lucht geef (pompend op 't rempedaal)
luchtstroom gaat dan niet via hittedraad en je geeft dan tijdelijk een te arm mengsel ,wat dus gecompenseerd wordt door de lamda(foutief )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: AAV te hoog CO
« Reactie #14 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:41:32 »
luchtstroom gaat dan niet via hittedraad en je geeft dan tijdelijk een te arm mengsel ,wat dus gecompenseerd wordt door de lamda(foutief )
hierdoor wordt dus het co lager als ik ga pompen op het pedaal, omdat er telkens ietsjes lucht binnenkomt dat niet wordt gemeten.
laat ik het anders zeggen: als foute waarde door valse lucht komt, hoe kan de waarde dan goed worden als er valse lucht wordt toegevoegd. kan toch niet?

vacuumslang naar bekrachtiger heb ik tussen spruitstuk en "diode" afgeklemd en doordrenkt met remreiniger (ivm scheurtjes ofzo) maar geen verandering..
bij losnemen v/d temp sensor wordt het co hoger, en bij bedrijfs temp is de weerstand +/- 220ohm, dus ook correct, staat ook spanning op poot en massa op andere poot v/d stekker.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen