Auteur Topic: AAV op?  (gelezen 605 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
AAV op?
« Gepost op: wo, 13 aug 2008, 12:52:55 »
na de ene tegenslag komt de ander..
eindelijk heb ik dan de polo door de keuring gekregen, maar nu heb ik sinds ik mijn auto heb verlaagd een beetje olie in het luchtfilterhuis.
is dit ook mogelijk door andere soort olie en i.c.m. hard door de bocht gaan dat de olie voor de carterventilatie gaat zitten en het alsnog de motor ingezogen wordt?
ben bang dat dit blokje op is... heb er al 1 in de schuur liggen met ongeveer zelfde km's en zelfde probleem..(is toen andere motor in gekomen)
ik was van plan om deze polo nog een jaartje te houden... maar als het blok op is lepel ik er wel een 1.6 in en dan moet ie maar wat langer mee...

iemand ervaring?  enigste wat ik me kan bedenken is compressie meten..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: AAV op?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 13 aug 2008, 13:47:59 »
wat je zegt kan wel! Een verlaagde auto icm iets harder door de bocht en veel doortrekken in hoge toeren (alles tegelijk) kan er voor zorgen dat er wat olie mee naar boven komt..

Hoeveel is het dan? Het is opzicht niet schadelijk, als je de boel (inlaat+injectiepaddo) maar weer goed schoonmaakt. Bij mijn (oude) polo en golf zijn de beide monopoint huizen vrij vettig.

Als je geen olieverbruik hebt, alle vloeistoffen schoon/helder blijven, dan is er niets aan de hand. Maar idd, met een compressiemeting weet je meer. mocht de carterdruk heel erg hoog zijn en de compressiemeting lage waarden geven, dan weet je zelf ook genoeg -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: AAV op?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 13 aug 2008, 17:08:09 »
Carterdampen zijn altijd wel wat vettig..

Ook mijn 1.0 AAU'tje heeft wel een wat vettige uiterlijk, en neem maar van mij aan: daar wordt niet mee getrapt ( geen nut = niet trappen ).  Was er van de week niet ook al iemand die stress had vanwege wat olie in het luchtfilterhuis?


Maar goed: probleem van de matige carterontluchting is bekend: de dop achterop het blok wil bij een respectabele leeftijd ( en ook jonger al :) ) gaan verstoppen ( minerale olie ) waardoor de doorlaat steeds kleiner wordt: In de carterontluchting zit een soort zeefje dat de olie uit de dampen zou moeten laten condenseren. Naar mate de auto ouder wordt, en compressieverlies groter wordt ( zuigerveren raken versleten), wordt ook de carterdruk langzaam maar zeker wat hoger: 1 + 1 = olie in luchtfilterhuis.  Zolang je nog geen olie-bad filter hebt of d'r elke 500 km een liter olie bij moeten kiepen, zou ik mij d'r echter geen al te grote zorgen om maken: zeker niet als je nog een jaartje ( of 2 ) wilt rijden met deze auto: loont een motorombouw? Misschien houdt ie het nog gewoon een jaar of -tig uit.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: AAV op?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 13 aug 2008, 19:20:12 »
ik ben ook niet zoals de vorige eigenaar van dat blokje in de schuur.. :) die hoort het verhaal carterdrukopbouwviazuigerverenolieinluchtfiltermotorop dus die koopt meteen een ander (niet eens compressie gemeten) maargoed. heb ik mooi een aav in onderdelen :)

ik heb zojuist ff olie gepijld, dacht het zal wel iets minder kunnen zijn, maar in tegenstelling het staat zelfs boven max. heb laatst beetje snel de olie vervangen dus zal er wel wat oude olie bij zitten. heb er gewoon 3,5L op geploft en niet meer gepijld. dus nu denk ik haast wel dat het een combinatie is van iets te hoog oliepijl, geen overhellende nog harder door de bochten gaande auto :), en meer toeren.
het is idd niet erg veel. het is altijd wel iets vettig geweest, maar laatst zat er echt gewoon een slompje olie, het druppelde van het luchtfilter af(pur ring).
voor de keuring had ik het CO te hoog, heb complete gasklephuis vervangen, de oude was erg smerig en vet. 2e handse viel mee, ff gecleand en was weer als nieuw. tot er ineens zo'n slompje omhoog kwam :)

ik zal het eens in de gaten houden de komen de weken. kan ik tenminste weer gerust  -sturen-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen