Auteur Topic: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?  (gelezen 1840 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:28:06 »
ik ben alweer een tijdje op zoek naar een polotje, heb nu een leuke gevonden, alleen is de kmstand nogal hoog naar mijns inziens.

bijna 2,5 ton, op een 1.3 AAV motortje, auto is van 1993.

Nou vind ik een kmstand van 2,5 ton bij een diesel meevallen. Maar dit is een benzine, dus vraag ik me af of het niet te hoog is.
Onderhouden issie wel goed (recent ook dbriem, boegies, e.d.)

Zelf ben ik niet van plan om superveel te gaan rijden ermee. Minder dan 12.000 per jaar (waarschijnlijk zelfs veel minder, student he)

Wie kan mij een indicatie geven over kilometerstanden bij polotjes. dus wat nog aanvaardbaar is.

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:38:14 »
Het is maar net hoe de auto gebruikt is. Hoe ziet alles eruit (interieur, exterieur, motorruimte), dat zegt meestel al een heleboel. Koen heeft bijvoorbeeld al 360.000 op de teller van zijn G40 staan en die doet het nog uitstekend. Heeft hij optijd zn beurtjes gehad? Onderhoudshistorie aanwezig?

Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:40:51 »
tja. dat blijft lastig

het is meer hoe is gereden als hoeveel

dus 2 ton vol gas en afraggen of 2 to beschaafd.
Een richting geven blijft dan lastig.

het hangt dan o.a. af van de onderhoudsgeschiedenis.
ik zie wat motortechnische zaken maar houd ook rekening met het onderstel wat 2 ton op de teller heeft.
Wat ook meetelt is de vraagprijs. Is de prijs er naar en houd je hierdoor geld over voor eventueel onderhoud  -dunno-

Een auto met 60.000 op de teller kan je dus ook hoofdpijn opleveren. :)

Realiseer me dat ik totaal geen antwoord op je vraag heb gegeven  :D :D :D
succes met afwegen. -thumbsup-


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:41:53 »
De meesten hier hebben maar 5-cijferige kilometertellers... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #4 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:44:55 »
De meesten hier hebben maar 5-cijferige kilometertellers... :D

idd, door vervanging van een kapotte tellerunit (heb de getallen nog dus zorg uiteindelijk, als ik tijd heb, nog wel voor een kloppende stand) sta ik nu op 29.000 km  :D :D :D maar de teller kan wel 3 keer rond zijn gegaan in een ander auto  :)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #5 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:46:44 »
ik zal even wat meer details geven: 60/60 verlaagd (wielkasten omgerold en tegen roest beschermt), sportstuurtje, geen accuwak (ja het kan) en een schuifdakje wat niet lekt. Onderhoudshistorie is geregistreert tot afgelopen zomer, huidige eigenaar heeft wel nog bonnen van later vervangen distributieriem e.d. Zelf doet ie ook aan restauratie van autos en motoropbouw.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #6 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:48:18 »
Klinkt op zich vertrouwenwekkend, maar het zal hoe dan ook toch wel garantie tot de deur zijn voor een auto van die leeftijd?
Troost je: een motorwissel is bij een Polo te doen, wel even een Sjon-shot maken! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #7 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:51:40 »
 withstupid

het blijft een afweging van vertrouwen en prijs.

persoonlijk: als ik geen goed gevoel heb bij een auto doe ik het per definitie niet

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #8 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:54:22 »
Klinkt op zich vertrouwenwekkend, maar het zal hoe dan ook toch wel garantie tot de deur zijn voor een auto van die leeftijd?
Troost je: een motorwissel is bij een Polo te doen, wel even een Sjon-shot maken! :D

probleem is dan weer dat ik geen ruimte heb om een motorblok te stallen (als er een ander ingaat moet die natuurlijk wel gereviseert worden vooraf ;))

garantie tot de deur, tja dat heb je bij particulieren. Maar er zijn genoeg polotjes van 200 euro in omloop die hardstikke goed zijn, en polotjes van 1200 euro (ongeveer dagwaarde van een 1.3 aav uit 1993 trouwens) die zeer slecht en rijp voor de sloop zijn. Wordt overigens ongeveer 900 voor gevraagd inc een x aantal reserve-onderdelen van andere polotjes

Kriksteunen zouden ook nog in goede staat zijn. Tis voor mij alleen 1,5 uur rijden, dus ik moet het met de foto's en het woord van de verkoop doen opt moment.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 23:00:34 »
Huige daily: +/- 224.000 1.3 55pk AAV: kan wel horen dat ie ervaring heeft, maar die blijft nog wel ff doortokkelen hoor.
(eigenlijk zocht ik een daily met minder dan 2 ton, onder 't motto "dan kan ik voorlopig ff voorruit", maar daar was de prijs ook naar)

Vorige daily: GT 1.3 75pk GK die bij 236.000 gereviseerd was: doordat 't wagentje ook wat meer pk's had,
werden die pk's waarschijnlijk ook vaker aangesproken.....tsja....dan slijt 't ook harder, vandaar de vroegtijdige revisie, vermoed ik.

Sluit me aan bij voorgaande reacties: beetje km's hoeft niet erg te zijn, ligt er maar net aan wat voor km's.

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #10 Gepost op: do, 03 dec 2009, 07:12:42 »
en polotjes van 1200 euro (ongeveer dagwaarde van een 1.3 aav uit 1993 trouwens) die zeer slecht en rijp voor de sloop zijn. Wordt overigens ongeveer 900 voor gevraagd inc een x aantal reserve-onderdelen van andere polotjes

dagwaarde van een '93er polo 1200,-  -gert- vind 900,- eigenlijk al veel....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #11 Gepost op: do, 03 dec 2009, 07:45:14 »
Mijn Polo 1, met 60.000 op de klok was er qua koets toch een heel stuk slechter aan toe dan m'n Golf 3 met inmiddels 3 ton op de klok.

kilometers zeggen boven de 100.000 km of oude dan 10 jaar niet zoveel meer. staat van onderhoud is dan belangrijker: Banden, Remmen, Schokdempers, staat van koets, staat van interieur.
Motoren van VW gaan normaliter makkelijk tot (ver) over de 3 ton mee.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #12 Gepost op: do, 03 dec 2009, 10:46:19 »
dagwaarde van een '93er polo 1200,-  -gert- vind 900,- eigenlijk al veel....

heb bij verschillende verzekeringsmaatschappijen gekeken, een aantal gaven een dagwaarde van iets van 1150 euro. Lijkt me dat dat wel ongeveer klopt

Vind die 900 euro ook veel, probeer ik zeker wat vanaf te krijgen!


@jaap, daar zit ook een leeftijdverschil in, polo 1 of golf 3.

Als de staat van de auto fatsoenlijk is. Motortje verder goed draait en onderhoudshistorie redelijk goed bekend is. En de kilometers een beetje netjes zijn gereden. Hoef ik dus niet zo zeer op de kmstand te letten? (behalve als deze hoger dan 3,5 ton is ofzo)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Kilometerstand, wat is nog aanvaardbaar?
« Reactie #13 Gepost op: do, 03 dec 2009, 13:56:11 »
een kilometerstand van onder de 100.000 zou ik bij een 2f eerder niet dat wel vertrouwen: 15 jaar, reken het aantal kilometer per jaar maar uit.
Polo valt een beetje in de categorie: stadsautotje waarmee je ook verder kunt, maar waarmee je niet dagelijks van Utrecht naar Leeuwarden wilt pendelen.

10.000 km tot 15.000 km per jaar is denk ik heel normaal. Tussen de 150.000 en 225.000 km kom je dan al snel uit. Veel meer kan, veel minder ook.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken