Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: VWColin op zo, 24 nov 2013, 19:44:44
-
Beste mensen,
Mijn Polo sto-sto-stottert.
Eerst even wat info:
Auto: Polo 2 Steilheck 1.05 uit 1986, motorcode HZ
Probleem: Vanaf het moment dat je hem start tot je hem weer uit zet stottert de motor. Soms wat meer, soms wat minder. Heeft op hoger toeren geen last, op vol gas rijdt hij ook erg vlot.
Tot zo ver vervangen:
Koppakking / Inlaatpakking / uitlaatpakking
verdelerkap / rotor / ontsteking
bougiekabels / bougies / bobine
carburateur / brandstofpomp / brandstoffilter
Ook heb ik de distributieriem + waterpomp vervangen en de originele tijd aangehouden, dus dat zit ook goed..
Tot zo ver gecontrolleerd:
Vacuüm slangetjes (weet niet zeker of alles goed zit)
Paddestoel op ontsteking
Inlaatpakking
Voetpakking van carburateur (ging wel iets hoger in de toeren toen ik remmenreiniger erop spuitte, maar stotteren ging niet weg, moet ik deze vervangen?)
Alles wat ik heb vervangen heeft het probleem niet verholpen, heeft iemand nog suggesties? -dunno-
Ik heb al het dubbele van de aanschafwaarde in deze auto zitten en zou toch graag normaal willen kunnen rijden -sturen-
Alvast bedankt!
-
Heb je een kleppendeksel met 3 bouten of een kleppendeksel met meerdere?
Met 3bouten dan zou je een 1.0 met motorcode HZ hebben anders een 1.0 met motorcode GL.
-
Zit met 3 bouten vast, dus is een HZ.
Bedankt, weet ik dat ook weer -thumbsup-
-
Ik zou maar eens inderdaad beginnen met vervangen van de voetpakking.
-
distributie staat op tijd ? En als je bougie kabels lostrekt ,bij welke cylinder reageert hij dan niet op motorloop stationair ?
-
@patrick: Ik zou hem graag even vervangen maar dat is weer even 50 euro..
@Serge: Distributie staat op tijd ja, originele puntjes. Bougie kabels heb ik niet geprobeerd, dat zal ik zo wel even doen. Hopen dat daar wat uit komt
Bedankt voor de reacties zo ver
-
@patrick: Ik zou hem graag even vervangen maar dat is weer even
Bedankt voor de reacties zo ver
Collega van mij had er een voor 35 gekocht dacht ik.
-
Ik heb net even gekeken en elke cilinder reageerde 'goed' op het verwijderen van de kabel, het stotteren is ook langzamer dan dat van het op 3 cilinders lopen (ongeveer half zo langzaam)
Wat betreft het rubber, ik heb er ook wel een paar voor 20 euro gezien, maar bij de VW specialist in Nieuw-Amsterdam kostte hij 50, maar dan heb je ook een gelijk een goede..
-
Je kunt het ook eerst oplossen met vloeibare pakking.
Voetpakking moet gewoon dicht zijn anders trekt de motor valse lucht.
-
Heb je evntueel een film of geluidfragment om de indrukken even goed te zetten ?
-
https://www.youtube.com/watch?v=QnD6okuFhfw (https://www.youtube.com/watch?v=QnD6okuFhfw) Filmpje gemaakt :) Hopelijk wordt het er duidelijker van, alleen op hoge toeren heeft hij geen last van dit stotteren
-
Je kunt het ook eerst oplossen met vloeibare pakking.
Voetpakking moet gewoon dicht zijn anders trekt de motor valse lucht.
withstupid
-
Het stotteren is op regelmatige basis . dit is geen valse lucht,lijkt mij . lijkt op vonkoverslag .Ik zie in jouw verhaal dat de bougies niet vervangen zijn ,klopt dat ? en heb je er ook voor gezorgd dat alle contact overgangen wel goed contact maken ?
-
zo te horen pakt de motor ook goed op en staat het tijdstip van je ontsteking er niet "naast" .
er zit wel een duidelijk plofje in de uitlaat (bij meervoudige carburateurs zou ik dan 1 overlopende carburateur gaan verdenken )
-
wel zou ik je voetpakking goed afdichten zoals dennis en sjon aangeven .als je er op spuit en de motor reageert ,is niet goed .
-
Bougies had ik wel vervangen, en ik zal komende dagen even kijken wanneer ik wat vloeibare pakking op kan halen en ertussen kan smeren..
Ik denk zelf dat het iets met de benzine toevoer is. Dit omdat 1. Brandstoffilter loopt leeg (drupt wel door) en als je de motor uit zet loopt hij weer vol.. 2. Ik heb alles al vervangen en niets had resultaat :p
Ik denk ook niet dat de voetpakking echt problemen geeft maar hij zal wel beter lopen als die gewoon dicht zit.
Op het forum las ik ook dat het de lambda sensor oid kon zijn? Zou dat kunnen resulteren in dit stotteren? Of misschien een vieze carburateur? (heb de sproeiers wel schoongemaakt, maakte geen verschil)
-
Hoe is je vlotterniveau in je vlotterkamer ?
-
Daar heb ik geen idee van, hoe bekijk ik die?
-
Wat ookkan is dat de carburateur overloopt (ontluchtingspijpje boven de carburateur opening ), dit wordt veroozaakt of door lekke vlotternaald of door lekke vlottterballen of verkeerd afgestelde vlotterballen .
Maar eerst die afdichting van je carburateur . storing zoeken als de basis niet goed is , is als zoeken naar een maagd in een prostitutie zone .
-
Succes
-
Ik zou een keer in het donker met lopende motor met een plantenspuit wat water onder de kap vernevelen, kun je zien of je mogelijk vonkoverslag tussen je bougiekabels hebt...
-
Hallo mensen,
Het is al een tijdje geleden dat ik dit topic gestart ben, maar het probleem is er nog, en is zelfs verslechterd -boehoe-
Even een opsomming wat ik tot nu toe vervangen heb om dit te verhelpen:
Koppakking
Bobine
Bougiekabels
Bougies
Verdelerkap
Rotor
Ontsteking
Carburateur
Vacuümslangen
Voetpakking carb
Brandstoffilter
De symptomen zijn verslechterd, nu is er zelfs niet meer mee te rijden.. Het lijkt nu alsof hij teveel/te weinig benzine krijgt als je maar iets gas geeft.. Na het vervangen van de voetpakking ging ik een stuk rijden en viel hij onderweg 3 keer uit over een stuk van 10km.. Dan kon ik hem een beetje redden met pompend gas geven maar rijden was onmogelijk. Seconde wachten en hij startte weer gewoon. Stationair loopt hij goed (wel wat onregelmatig) maar valt niet uit. Als je iets gas geeft smoort hij direct. Het maakt niet uit hoe ik de carb afstel, dit doet hij helemaal ingedraaid en helemaal uitgedraaid (en alles er tussen in)..
Ik weet echt niet meer wat het nu kan zijn, en ik wil zo graag met de Polo rijden :( Heeft iemand misschien nog een idee of zou iemand kunnen komen kijken?
Mvg Colin
-
Brandstofpomp controleren: slang in een pepfles oid hangen en iemand laten starten =>
er mot steeds een leuk klotsje peut uitkomen (lastig uit te leggen vanachter 't toestenbord)
Brandstoftoevoer controleren: slangen doorspuiten / misschien es in de tank kijken of er veel zooi voor de aanzuiging ligt
(onder achterbank zit een dekseltje, daaronder zit de vlotter, die kun je eruit draaien en in de tank kijken)
-
Hey Sjon, pomp is goed, lekt niet en pompt goed door, het retourpotje (of hoe dat ook heet) lijkt ook goed te werken, hij geeft genoeg retour (weet niet of hij ook genoeg de carb in stuurt). De tank is nog niet zo oud en doorblazen/spuiten geeft geen resultaat :(
-
Hele simpele gedachte, zitten de retour en aanvoer leidingen niet verkeerd om? Retour zou niet veel terug moeten geven, dacht ik zo.
-
Tank nog niet zo oud?
Injectie-tank ipv carburateur-tank -dunno-
-
@Mike: Dat benzine potje heeft 3 slangen eraan, onderste naar carb, middelste komt het binnen vanaf pomp en bovenste is retour << lijkt me goed te zitten :p
@Steilheck: Ik heb zelf de tank niet vervangen, aangezien de persoon waar ik hem van gekocht heb niet zo snugger is kan het zijn dat hij de verkeerde heeft gekocht, hoe kan ik dit zien/controleren?
Mijn benzine filtertje is ook erg leeg als de motor loopt, als ik hem uit zet loopt deze weer vol..
-
Dat laatste lijkt toch een teken dat de opbrengst/aanvoer van benzine achterblijft...
-
Klopt Gerrit, maar waar zou dit aan kunnen liggen? Ik zal zondag eens proberen om de benzine uit een klein tankje te pompen, kijken of het aan de tank ligt of niet..
-
het zou zelfs kunnen dat er een sproeier in je carb los ligt in je vlotterbakje -naughty-
-
Net de carburateur even uit elkaar gehad, zag er allemaal goed uit (ben verder geen expert oid) dus ik denk niet dat het daar aan ligt, sproeier zat ook nog goed vast :p
Ik ga morgen even een andere brandstofpomp erop zetten, even checken of dat wat uitmaakt..
Zou het misschien ook aan mijn nokkenas kunnen liggen? Dat deze zo is versleten dat mijn kleppen niet meer goed open/dicht gaan? Dan zou mijn brandstofpomp ook niet zo goed pompen omdat dat pennetje niet ver genoeg heen en weer gaat..
-
Kleppendeksel even verwijderen en dan kan je het zien, zou goed kunnen. Maat van me had een gl motor waar de nokkenas van versleten was die liep alleen als je flink gas gaf.
-
Gelijk een scherpere nokkenas scoren.
-
Laatste keer dat ik keek zag hij er nog goed uit, geen vlakke kanten eraan..
Scherpe nokkenas lijkt me mooi maar ik ga niet veel geld uitgeven tot deze bak eindelijk goed loopt :p (of maar even een G40 erin leggen?)
-
Ik heb net de tank onder de polo weg gehaald maar er stond geen sticker op wat voor type het was oid.. wel even fotos gemaakt, misschien weten jullie of het de goede is of niet -thumbsup- Ik had ook even de slangen in een 5L tankje gelegd maar de motor liep niet anders en smoorde ook.. Wel zag ik dat de retourleiding meer terug gaf als de motor goed liep, als hij een beetje smoorde kwam er minder retour.. alsof hij zichzelf verzoop. Kan het zijn dat dit aan dat potje ligt dat de retour regelt? Of heb ik het geluk dat ik 2 slechte carburateurs heb? doh
Hier is de foto van de tank
(http://i.imgur.com/TVWJV0I.jpg)
-
Tank heeft onder 2 aansluitingen dus carb tank, injectie heeft een opvoerpomp ipv die witte dop.
-
Ik had met een man gepraat die vroeger bij een garage werkte. Hij vertelde me dat het aan een stel klepjes kon liggen in de carburateur oid, iets met rubbertjes ofzo dat erg precies afgesteld moest zijn omdat hij anders valse lucht kreeg. Hij bracht de carburateurs altijd weg naar een specialist omdat ze het zelf ook niet konden.. Nu heb ik gebeld met die specialist (die 10km van mij vandaag gevestigd is) en hij vertelde me dat het inderdaad nauw geregeld ligt en dat die membraampjes vaak kapot gaan, dat dit een bekend probleem was bij deze blokjes..
Hebben jullie dit zelf wel eens gehad? Ik zou niet weten wat het anders kan zijn, ik heb ook bijna alles al vervangen..
-
Update; de pull down doos is kapot, trekt totaal geen vacuüm. Gebeld met de keverspecialist, die kan ze nieuw leveren voor 35 euro (origineel) maar is er pas volgende week maandag weer! Weet iemand waar ik deze goedkoper en sneller kan krijgen?
-
Wasda? -dunno-
-
http://www.ruddies-berlin.de/grafik/1B3VW32.jpg
^ nummer 20, zorgt dat de choke het doet oid
Ik denk dat dit niet het stotteren oplost, of zou dit potje choke aan/uit gooien tijden stationair draaien?
-
Dat lijkt me niet, maar als je vacuüm-circuit erdoor beïnvloed wordt zou het zomaar opgelost kunnen zijn straks...
-
Nu de polo weer de weg op mag ben ik maar weer bezig gegaan, het is ook zo zielig om hem maar steeds in de tuin te hebben staan.
Ik heb een nieuwe Pulldown doos gekocht en gemonteerd, dit maakte volgens mij niks uit. Toen merkte ik op dat het stotteren eigenlijk synchroon loopt met de snelheid van de benzine pomp, dus ging ik benzine toevoer controleren.
Blijkt dus dat het slangetje van filter naar pomp van binnen verrot was en maar 40% doorliet ongeveer, stukje eraf gehaald en het erge stotteren is opgelost!
Mooi lopen doet hij helaas nog niet, hij ploft nu met regelmaat, ong elke omwenteling.. Draaien aan de ontsteking veranderd alleen het toerental en benzine afstelling maakt ook geen verschil.
Kan het aan bougies/kabels liggen dat een cilinder het niet zo goed doet oid? Compressie is wel goed overal
-
Stuk gereden en hij stottert nog steeds en heeft een dip als je gas geeft. Hij rijdt, maar daar is ook alles mee gezegd. Stukje benzine slang fixen zorde er alleen maar voor dat hij niet meer uitvalt.
Stationair loopt hij nu raarder dan eerst, hij varieert in toeren als een Sinus, best regelmatig en langzaam (met het beetje stotteren tussendoor).
-
Hoeveel vuil is er ondertussen niet in je carb terecht gekomen. Misschien toch een keer naar die specialist bij jou in de buurt brengen.
-
Ik heb 2 carburateurs en beide hetzelfde probleem, lijkt me sterk dat ze precies hetzelfde probleem hebben :p Zou het niet kunnen dat mijn inlaat lek is?
-
Net setje nieuwe bougiekabels opgehaald en gemonteerd, loopt íets mooier, maar stottert nog steeds.. Het stotteren op stationair maakt niet echt uit. De grote dip als ik gas geef (dus ook met overschakelen) maakt hem lastig te rijden..
Ik heb al veel uitgesloten en denk nu aan drie dingen, carburateur niet goed, inlaat lek, of een inlaat klep..
Lijst met vervangen tot nu toe:
Kop/inlaat/uitlaat pakking
Bougies + kabels (nieuw)
Carburateur (gebruikt)
Ontsteking + Bobine (gebruikt)
Voetpakking carb (nieuw)
Distributie riem etc (staat op originele punten)
-
Inlaat is makkelijk te controleren doormiddel van deo of remmenreiniger. met een compressietest kun je de inlaatklep uitsluiten
-
Ik zeg ontsteking/timing...
-
Als ik remmenreiniger spuit op de inlaat krijg ik op een bepaald stukje wel beetje resultaat terug, maar kan niet met zekerheid zeggen, ik probeer het morgen met wat deo. Compressietest tijdje geleden gedaan en dat was wel goed, alles boven het groen.
Ontsteking heb ik er 3 van, alle drie geven ze dit resultaat, stellen van de ontsteking veranderd alleen het toerental, ploffen blijft
-
zit je nu gewoon aan de ontsteking te draaien of stel je um netjes af met de stroboscoop?
-
Beide, ik had hem met stroboscoop op 5% voor staan, maakte geen verschil. Ik zal hem wel weer op 5% zetten en dan weer verder kijken :p
-
Net met de stroboscoop ontsteking gesteld, streepje verdween steeds als hij stotterde. Betekent dit dat er iets met de ontsteking is oid?