Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: Bunkerrat op do, 14 jan 2010, 00:14:24
-
Ik ben sinds kort met een nieuw projectje begonnen. Kijken of ik ook een leuk blokje kan creëren en wat technische info opdoen tegelijkertijd. Ik heb daarvoor een 1.3 HK blokje bij Jorp vandaan gehaald en begonnen met strippen. Heeft een tijdje in de buitenlucht gestaan, alles zit goed onder de roest. Zit een sticker op de distributiekap met 180.391, denk dat met deze km-stand de distributieriem vervangen is, dus blokje heeft al aardig wat kilometers gemaakt. Even wat foto's.
-
Kleppendeksel gelijk even onder handen genomen en bewerkt met een staalborstel op de boormachine.
Kan ik alvast gaan bedenken wat ik hiermee wil gaan doen...
-
Blok hangt nu mooi aan de motorbok, zeker een aanrader voor iedereen die een sleutelblok heeft. Draaien en verrijden, je kan alle kanten op -thumbsup-
Vanavond het blok iets verder gestript, uitlaat spruitstuk eraf geslepen. De boutjes lieten niet los en braken af (geen zeldzaam iets heb ik al vaker gelezen). Verder distributiekap verwijderd, misschien dat ie er weer op komt, misschien ook niet. Kan geen kwaad om die ook even een opfrisbeurt te geven. Kan altijd nog van pas komen.
-
Kon het niet laten op Ebay een rvs 4-2-1 uitlaatspruitstuk te laten gaan voor 90 euro incl. verzenden -naughty-
Staat nu nog niet, zo'n mooi glimmend iets eraan, maar alvast een voorproefje -klus-
Heb alleen even een vraagje nu ik hem even ging passen. Hoe dik is een spruitstukpakking? Want volgens mij zit er aardig wat ruimte (mm of 3) tussen de kop en spruitstuk. Of moet ik het spruitstuk nog iets aanpassen/delen wegslijpen?
-
haha je hebt nog wel wat te doen zo te zien -klus-
zo'n motorbok mot ik ook zeker nog hebben te handig -thumbsup-
spruitstukje heb je niet te duur binnenkort heb je ook de carbjes al klaar ligge -thumbsup- wat zijn je verdere plannen? kop bewerking? nokkenasje? suc6 in ieder geval -klus-
-
haha je hebt nog wel wat te doen zo te zien -klus-
zo'n motorbok mot ik ook zeker nog hebben te handig -thumbsup-
spruitstukje heb je niet te duur binnenkort heb je ook de carbjes al klaar ligge -thumbsup- wat zijn je verdere plannen? kop bewerking? nokkenasje? suc6 in ieder geval -klus-
Zowieso komt er een 5-bak aan te hangen, 8p of ahd, net wat ik tegen ga komen.
Kopbewerking gaat nog wel gebeuren, eerst even geld daarvoor sparen en dan naar Serge brengen -klus-
Nokkenas wordt iets lastiger, had al gelezen in een ander topic dat een GK nokkenas niet veel verschil uitmaakt dus ik laat voorlopig de orginele nok zitten. Omdat het een sleeptuimelaar is, zijn er weing tot geen professionele nokjes te verkrijgen zijn. Op ebay staat er volgens mij 1 maar die kost ook gelijk 300 euro... Dat gaat me iets te ver.
Maar ik denk dat het rvs spruitstuk met jou carbs wel een leuke combi is, en dan misschien nog die kopbewerking over een tijdje.
-
Motor projecten hier -dunno- die van t GK-blokje en mijn MH-blokje staan gewoon in algemeen en zijn daarom ook te volgen voor iedereen -dunno-
iig succes met je projectje -thumbsup- nog genoeg te doen ;)
-
Ow noujah als dit topic in algemeen moet, dan mag hij wel verplaatst worden door een van de mod's. Dan is het mijn fout -hug-
-
:D jah geeft verder niet hoor maar vond t vreemd 'hier' een motor project tegen te komen terwijl ik de mijne in algemeen had geplaatst omdat ik daar het GK-blokje ook was tegen gekomen ;)
-
Een GK nokkenstok doet wel wat, maar voor een standaard motor niet veel. Als je toch meer aanpassingen gaat doen zal een GK stokje best wel invloed hebben.
leuk projectje. -thumbsup-
-
oke, dus ik kan wel op zoek naar een gk nok. past een complete gk kop op een hk onderblok of kan ik alleen de nok gebruiken?
-
De kop is hetzelfde, dus die kun je zo over zetten.
-
wat kost ong een gk kop?
-
Een GK kop is gelijk aan een GL/HK kop, die heb je dus al :D
-
leuk, inspiratie voor mij, aangezien ik ook een blok wil oplappen een keer (zal waarschijnlijk ook wel moeten als ik een auto koop met een extra blok erbij)
ik heb alleen een vraagje: waar kun je die motorbokken krijgen? ik vind ze alleen voor motoren met 2 wielen :P
hebben ze nog een bepaalde naam? Motorsteun is het ook niet.
en wat voor gewicht moeten ze kunnen dragen voor een gemiddelde polo motor?
die bokken zijn zowiezo verrekte handig om mee te werken.
-
@the_maxx Hier heb ik de mijne ook weg (http://www.datona.nl/werkplaatsinrichting-tillen-dragen-c-23_50.html?osCsid=d0bad77eccbf12619c18d748bef6f175) en hier vind je nog wel meer inspiratie (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6740.0.html) -naughty-
-
@the_maxx Hier heb ik de mijne ook weg (http://www.datona.nl/werkplaatsinrichting-tillen-dragen-c-23_50.html?osCsid=d0bad77eccbf12619c18d748bef6f175) en hier vind je nog wel meer inspiratie (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6740.0.html) -naughty-
Ghop tegen Luc:
jij hebt een dure motorbok en ik een aangepaste workmate -nana- :D waar het blokje overigens stevig in/op staat :)
:D
-
idd aangepaste workmate werkt ook prima maar dan moet je m wel verzagen zodat ie de volgende keer niet meer als workmate te gebruiken valt :D
-
En vergeet de extra mobiliteit van een bok niet! -thumbsup-
-
Ik heb 'm gewoon in mijn auto hangen, heb je er ook nog wat aan -nana-
-
k heb nog een ahd bak liggen als je intresse hebt -thumbsup-
-
Ik heb 'm gewoon in mijn auto hangen, heb je er ook nog wat aan -nana-
-uitlachen- Stop die maar in je zijtas Arjan!
-
-uitlachen- Stop die maar in je zijtas Arjan!
withstupid jij ook bro -nana- :D
-
-off- -zz-
-
www.daytona.nl
Motorbok is daar 49 euro. Daar is mijne van en volgens mij heeft Ghop daar ook zijn motorbok vandaan.
-
Ik ook :)
-
k heb nog een ahd bak liggen als je intresse hebt -thumbsup-
Wel intresse, maar in een later stadium. Eerst wil ik het blok uit elkaar hebben en weer terug bouwen. Als je hem tegen die tijd nog hebt -thumbsup-
-
Gister dagje vrij en middagje aan het motorblok gesleuteld. Aardig opgeschoten en denk dat het blok er van binnen heul goed uitziet als je weet dat het blok bijna 3 ton gedraaid heeft. Hier even wat foto's.
-
En nog een paar.
-
ziet ik daar een flinke stootrand? Of is dat puur vuiligheid?
-
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee. Had even snel wat foto's genomen voordat ik naar het werk moest. Morgen even kijken of het echt vuil is of een stootrand. Wat is er dan als het wel een rand is?
-
dan is ie op. -klus-
Een stootrand duidt op een versleten cilinder. Beste manier om te weten of een blokje echt fris is, is door het nameten van de onderdelen. Cilinder nameten met een Imicro (binnendiameter/rondheid) en de zuigers met een micrometer of schuifmaat (minder nauwkeurig, maar geeft wel een goede indicatie).
-
moeten de zuigers er uit als ik de ronding op wil meten? Noujah ik zal eerst wel kijken OF er een rand zit.
-
Ik zou de zuigers er wel uithalen, dan kun je ze goed bekijken en nameten. Straks heb je al het werk erin zitten en dan blijkt b.v. dat de zuigerveren op zijn (wat niet raar zou zijn na 300.000km).
-
Dus als de zuigers op zijn bedoel je dus eigenlijk de zuigerveren?
-
In het gunstigste geval zijn alleen de veren op, maar de zuigers zelf kunnen ook slijten. Kijk bijvoorbeeld ook of de uitsparingen in de zuiger (waar de zuigerveren invallen) niet uitgesleten zijn.
Áls de zuigers en veren op zijn hoeft dat nog geen groot probleem te zijn, wellicht dat op Ebay een setje (overmaatse) zuigers voor weinig te vinden is.
-
Even foto's gemaakt van de zuigergangen. Bleek alleen vuil te zijn, maar nog steeds aan te raden om de zuigerveren te vervangen denk?
-
Beetje lastig om dat zo van de foto's te zeggen. De cilinderwand ziet er nog goed uit met de hoonsporen er nog in. Maar aangezien je het nu toch in de handen hebt is het een kleine moeite om de zuigers er even uit te halen voor inspectie.
-
zuigers nameten en cylinders nameten
-
mijn zuigerwandjes zagen er ook nog wel goed uit maar heb gewoon de zuigerveren vervangen als t dan toch al los is is het ook niet zo gek veel meer werk -thumbsup-
-
Thanks, ik ga ze volgende week eruit halen en nieuwe zuigerveren bestellen samen met een verse koppakking. Onderblok nog meer schoonmaken en dan een spuitbeurtje geven.
-
zou de koppakking en kopbouten etc bij de dealer halen -thumbsup- was zelfs nog goedkoper uit als immitatie ;)
-
Jah was ik al van plan, wil de meeste onderdelen bij de dealer vandaan halen. Maar thanks voor de tip!
-
heb alleen de lagerschalen etc voor de krukas en drijfstangen elders gehaald
-
Heb alleen een vraag, kan ik de sleeptuimelaar uit elkaar halen of is dat niet echt nodig? Hoe krijg ik deze goed schoon van binnen?
-
zuigers nameten en cylinders nameten
withstupid
Compressie heb je vooraf niet ff gemeten ? Dan heb je iig een indicatie in welke staat van ontbinding het blok wel/niet is.
Als je zuigerveren de vervangt, zou ik de cilinderwanden ook ff lichtjes opruwen met hoonsteentjes.
Maar... als ik de zuigers er toch al had uitliggen om de zuigerveren te vervangen, zou ik de hele handel
gewoon ff nameten (of dit laten doen bij een vertrouwd reviverf bedrijf ).
Weet je gelijk of het de moeite nog loont. -ja-
-
Waar kan je een hoonsteentje halen en wat kost suks ongeveer? Zal vandaag ook even een schuifmaat meenemen van het werk om de handel na te meten en zet de maten wel hier neer, dan vraag ik weer om advies -klus-
-
betere automaterialen zaak zoals brezan ferwerda oid -thumbsup-
-
met een schuifmaat meet je de cilinder niet nauwkeurig genoeg, je moet in de cilinder meten, op een aantal punten, om te kijken of de cilinder nog rond is. Bij een versleten cilinder meet je verschillende diameters. De schuifmaat meet de diameter op de plaats waar de stootrand zou kunnen zitten, dat is nou juist niet het meest interessante punt. :)
Als je het blok wegbrengt om na te laten meten, kan je ook vragen of ze er direct machinaal een hoonsteen door willen halen. Dat kost je niet veel, maar dan weet je wel dat het goed gebeurt. Zelf met hoonstenen aan de gang vereist wel wat handigheid, ik zou het liever machinaal laten doen (constante voeding, goed toerental levert iig een net hoonspoor op).
-
Jorin, 3ton gelopen icm je plannen: gewoon maar in een keer goed aanpakken -ja- Dan heb je gewoon een lekker betrouwbaar blok
-
Wat zou ik daarvoor ongeveer kwijt zijn om het onderblok na te laten kijken en eventueel te laten honen? (kan ik even rekening houden met kosten)
-
meten kan ook mbv een zuigerveer , plaats deze boven in en meet eerst de diameter met schuifmaat (liefst digitaal) en meet je slotspeling mbv voelermaatjes . plaats nu de zuigerveer halver wege en onderin en meet je slotspeling opnieuw . nu kun je heel simpel met een zakjap en pi je cylinder diameters uitrekenen .hoeft niet duur om effectief te zijn -thumbsup-
-
Eerst maar tijd vinden volgende week om het onderblok uit elkaar te trekken, dan meten.
Van de zomer als ik vakantiegeld gekregen heb, heb ik een mooi klusje voor jou Serge. Mag je mijn kop wel bewerken -klus-
-
is goed -thumbsup-
-
withstupid
Compressie heb je vooraf niet ff gemeten ? Dan heb je iig een indicatie in welke staat van ontbinding het blok wel/niet is.
Als je zuigerveren de vervangt, zou ik de cilinderwanden ook ff lichtjes opruwen met hoonsteentjes.
Maar... als ik de zuigers er toch al had uitliggen om de zuigerveren te vervangen, zou ik de hele handel
gewoon ff nameten (of dit laten doen bij een vertrouwd reviverf bedrijf ).
Weet je gelijk of het de moeite nog loont. -ja-
compressie test zegt niks over je olie schraap veer
compressie test is een zeer grove indicatie samen met de lektest welke je wel een ongeveer beeld kunnen geven
-
Als ik de zuigers eruit heb, welke ringen moet ik dan hebben? Op vagcat hebben ze het over normale en overmaatse ringen, maar wat is nou het verschil?
030198151
1 set: piston rings
75,00 / PY,GL,GK,HK, HW,HZ,MH,NZ, NU,2G,AAK
052198153F
1 set: piston rings (oversize)
75,25 / GL,GK,HK,HW, HZ,MH,NU,NZ, 2G
052198155F
1 set: piston rings (oversize)
75,50 / GL,GK,HK,HW, HZ,MH,NU,NZ, 2G,AAK
-
wat is de diameter van je boring nu ?