Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Gerard op wo, 25 feb 2009, 18:19:21
-
Maar even een nieuw topic aangemaakt, anders wordt men voorsteltopic een zooitje.
Reed vanmiddag vanaf stage naar huis.
Paar honderd meter voor huis, moter lekker warm, ff gas naar 5k toeren,, overschakelen naar de 3....
En een gigantische blauwe rookwolk achter me.... -boehoe-
Dus, dat wordt maar even een wat onderdeeltjes bestellen..
Om dan maar gelijk in te haken op het 'Diensten gevraagd' topic...
Koppakking vervangen anyone? -klus- -klus- -klus-
Mijn dank hiervoor zal dan ontiegelijk groot zijn en 't hoeft natuurlijk niet voor niks.
Kan op verschillende manieren worden vergoed -naughty- -wanker-
Edit:
PS. NZ Blok met distributie erop aanleveren mag ook, kompleet blok overschroeven durf k nog wel aan (plug&play). ;)
Of gelijk maar een ABU...
-
Blauwe rook????? Hoe is je koelwaterniveau?
Blauw is olie en dus mogelijk een paar zuigerveren naar de kloten....
-
Gadverdikkie, heb ik net gereageerd in je topic :)
Maar ik schaar me ook achter Fishman; Blauw = olie. Kan de koppakking zijn, maar ook iets ernstigers.
-
Licht er aan waar je woont! Wil je gerust helpen.
-
Micronesia, Federated States of
Lijkt mij heel ver weg
-
@Iepe
Klopt, maar hij bleef gewoon lopen, niet anders dan anders.
Klinkt exact hetzelfde met als zonder blauwe rook.
Koelwater heb ik direct gecheckt, is laag, maar gelijk aan eergister.
Toen nog gecheckt omdat er bij 1 slangklem wat lekt, moet ff nieuwe om
@Martijn
Bedankt voor je aanbod! Denk er idd aan om deze NZ maar (met hulp) te fixen.
Der is 800m van men huis een carpoolplaats met tankstation + koffie :D, kan zo verschoven worden :P
@Jorp
Thanks! Woon in Oldeholtpade, bij Wolvega naast de a32.
@Sjon
:D
-
he buurman :P, ik wil je wel helpen hoor -ja-
-
-thumbsup-
-
Ik wil ook wel helpen.
-
Niet allemaal tegelijk! :D
Wel fijn dat iedereen zo behulpzaam is -love-
Zal even met Edwin overleggeren of ie tijd heeft, die woont hier om de hoek, das wel handig ;)
-
Niet allemaal tegelijk! :D
Wel fijn dat iedereen zo behulpzaam is -love-
Zal even met Edwin overleggeren of ie tijd heeft, die woont hier om de hoek, das wel handig ;)
Trek de kop er eerst maar eens vanaf. Denk dat er dan veel duidelijk wordt...
-
Idd, trek de kop er eerst maar even af...motortje van de Derby bleef ook gewoon lopen toen er een zuigerveer geknapt was...er lag alleen een plasje olie onder de auto, om de bougie van de cilinder waarvan de zuigerveer was geknapt en mn luchtfilterhuis stond vol met olie...misschien puntjes om even te checken -dunno-
-
Trek hem er morgen af! -klus-
Wordt vervolgt..
-
en ?
:D :D :D
-
Aftrekken.. De kop nog niet -wanker-
Btw, mag ik niet meer in Micronesie wonen?! DISCRIMINATIE. :)
-
Nou, vanmiddag eerst maar eens men waardeloze Z-merk flutgereedschap vervangen met wat fatsoenlijks.
Nieuwe bomvolle koffer met ratels en ontelbaar veel dopjes enz gekocht. :) -klus-
Gelijk maar uitgeprobeerd natuurlijk, kwam echter tot de conclusie dat er geen passende dop bijzat voor de kopbouten..
En heb niet eens een passende bougiedop -gert-
Vanavond wel even het koelsysteem afgetapt en het uitlaatspruitstuk en distributie van de kop gehaald en en alle zooi die in de weg zat.
Wonderbaarlijk genoeg ging het uitlaatspruitstuk zonder WD40 en veel moeite los -prut-
Wat sleutelt dat fijn zeg, met goed gereedschap -thumbsup-
Voor iemand die verder nooit verder is gekomen dan bougies/luchtfilter/einddemper vervangen gaat het best goed :P
Morgen weer verder!
-
Wd40 is leuk spul maar zweer bij dit spul! Heb ik de meest extreem roestige bouten mee los gekregen die mijn stiefpa niet losgekregen had van z'n tractor (massey ferguson 35x) En dat terwijl ie normaal echt alles wel los krijgt
http://www.commaoil.com/Product%20Pages/Maintenance/reloil.htm
-
Gelijk maar uitgeprobeerd natuurlijk, kwam echter tot de conclusie dat er geen passende dop bijzat voor de kopbouten..
Morgen weer verder!
Had ik je verteld -uitlachen- -dj- -klus- Veeltanddop 12 heb je nodig.
-
@Luc
Dank voor de tip, hou ik in het achterhoofd.
@Martijn,
Ja ik weet het :D
Vanmiddag maar even 1 halen, of Ed moet er 1 hebben liggen.
Liever even lenen dan kopen voor die ene keer koppakking vervangen.
-
ik heb ook nog een veeltand liggen met 8cm verlenging, mocht je er in de buurt geen een vinden. -thumbsup-
-
ik heb ook nog een veeltand liggen met 8cm verlenging, mocht je er in de buurt geen een vinden. -thumbsup-
idd hier ligt er ook nog wel een ;)
-
Thanks, maar Edwin heeft er 1, mag ik lenen :) -klus-
-
^$$%*&%!
Had voor vandaag in het hoofd dat de kop er af moest.
Maarjah, kom je tot de ontdekking als je eindelijk alles los hebt, geen buis hebt om op de sleutel te zetten voor de kopbouten..
Stukje van 20cm kan je nooit genoeg kracht op zetten.
Maar maat van me brengt vanavond 1 mee, die was vandaag toevallig met eenzelfde klusje aan de gang.
Dus morgen de kopbouten los en kijken hoe het lijkt.
Vanavond niet meer, zo naar een feestje namelijk en even (volgens mijzelf) welverdiende biertjes wegtanken -prut- :)
-
lukt mij altijd door het handvat van de ratel af te halen en daar je reserve wielsleutel op te zetten .
-
Hmm, kan ook nog! Maar moet ook wel zeggen dat ik geen zin meer had om vanavond een oplossing te zoeken :P
Zin an alcohol -moon-
-
medicijn heet het ook :D
-
http://www.youtube.com/watch?v=kv9EA_K1ZwE
-
Gvd.. gisteravond nog paar kopbouten losgedraait, nummertje 5 schiet door en is gelijk egaal rond -gert- -boehoe- -boehoe-
-
verkeerd de dop er in of niet de goede dop gebruikt .veeltand 12 niet torx 55 .
bout zal eerder breken dan dol draaien
-
Allemaal Edwin's schuld :D
Die gaf me een torx 55 mee, had ie al de wereld aan kopbouten mee los getrokken.
Noujah, tis ook eigen domme schuld, had ik maar een veeltand moeten kopen..
Gister het verdriet al vakkundig weggezopen( :D), dus ben nu eigelijk wel benieuwd wat de beste oplossing is..
-
de kater rustig verwerken is de enige oplossing met een paar aspirnes
-
de kater rustig verwerken is de enige oplossing met een paar aspirnes
Klopt, maar doelde eigenlijk op die dolgedraaide kopbout
-
weet ik wat je bedoeld...... :D
-
veeltand 12 er in slaan en opnieuw proberen
-
veeltand 12 er in slaan en opnieuw proberen
Nou Serge, u had weer eens helemaal gelijk :)
Gister veeltand gehaald, vandaag eind van de middag er in geslagen met een hamer en losgetrokken -klappen-
Toen was ik eigenlijk best wel blij -thumbsup-
Afijn, kop eraf gerukt, leek me niet zo verkeerd toe. Edwin maar even gevraagd voor een second opinion en die vond het ook wel dikke prima!
Cilinderwanden en de kop zienn er nog zo mooi uit, dat ik toch wel begin te twijfelen of voor de 89000km op de teller wel een 1tje moet :o
Pakking was bij zowel cilinder 1 als 4 lek: oliekanaal > waterkanaal > cilinder.
Nu de kop laten vlakken, en distributie + waterpomp en kleine dingetjes bestellen. Koppakking haal ik liever bij de dealer.
Vraagje tussen door, ebay.de: waterpomp, doen of niet doen?
-
Vraagje tussen door, ebay.de: waterpomp, doen of niet doen?
Ik heb het wel gedaan. Zag en voelde degelijk, maar de tijd zal het leren...
-
Nou Serge, u had weer eens helemaal gelijk :)
Gister veeltand gehaald, vandaag eind van de middag er in geslagen met een hamer en losgetrokken -klappen-
Toen was ik eigenlijk best wel blij -thumbsup-
Afijn, kop eraf gerukt, leek me niet zo verkeerd toe. Edwin maar even gevraagd voor een second opinion en die vond het ook wel dikke prima!
Cilinderwanden en de kop zienn er nog zo mooi uit, dat ik toch wel begin te twijfelen of voor de 89000km op de teller wel een 1tje moet :o
Pakking was bij zowel cilinder 1 als 4 lek: oliekanaal > waterkanaal > cilinder.
Nu de kop laten vlakken, en distributie + waterpomp en kleine dingetjes bestellen. Koppakking haal ik liever bij de dealer.
Vraagje tussen door, ebay.de: waterpomp, doen of niet doen?
Kopbouten 32,-
Koppakking 40,-
Kleppendekselpakking 15,-
Inlaat & uitlaat spruitstuk pakking 20,-
Klepveren 16 stuks 32,-
Klephoedjes 40,-
Krukaskeering -dunno- 8,-
totaal ongeveer 225,-
bij de dealert ;)
-
waterpomp, lekker origineel ;)
straks tref je er eentje van mindere kwaliteit en mag de boel weer los:D
-
Scheelt wel knaken. Heb in mijn golfje een waterpomp zitten van Ebay (9,- -wtf-), doet het al 15.000km prima, zonder bijgeluiden.
Voor 1 waterpompje is het misschien teveel geouwehoer, kan je net zo makkelijk naar de dealer.
En; op ebay wordt ook wel merkspul verkocht, het is niet allemaal habbiebabbie -wanker-
-
2vs2 nu :P
Hm kijk wel even, kijk wel even goed rond op ebay eerst.
Kop moet toch nog gevlakt, heb nog heel even.
Had deze al voorbij zien komen tijdje terug, ist nicht so teuer :D
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=360126127080
-
Voor zo'n prijs+verzendkosten kan je 'm beter bij de plaatselijke automaterialen zaak halen:
http://start.mijngrossier.nl/catalog/artikelen.aspx?s=OLPT&o=&t=QPQOQROWOO (http://start.mijngrossier.nl/catalog/artikelen.aspx?s=OLPT&o=&t=QPQOQROWOO)
-
@Marcel,
Zit wel een db-riem, nokken- en krukaskeerring en kleppendekselpakking bij.
Voor die prijs is het wel aantrekkelijk, aangezien je die set voor 60 euro thuis hebt liggen en alleen een waterpomp bij de automaterialenzaak hier voor 57 ex hebt.
Cilinderkop gaat maandag a.s. naar leeuwarden voor vlakken -thumbsup-
-
waterpomp origineel zijn ruk ,lagerbus is korter dan imitatie ,waardoor deze dus eerder gaan joelen en lekken .
-
waterpomp, lekker origineel ;)
straks tref je er eentje van mindere kwaliteit en mag de boel weer los:D
origineel is dus mindere kwaliteit :D
-
Ik geloof heilig in Serge tegenwoordig, ebaypomp it is! :D
-
serge heeft wel altijd gelijk :D -uitlachen-
-
Ja niet voor niets onze technishe helpdesk. :D
-
Asskissers :D
-
'k wou al net vragen: hebben jullie al reetharen tussen je tanden? :D
-
'k wou al net vragen: hebben jullie al reetharen tussen je tanden? :D
nee maar mijn zak is wel kaal :D
-
(http://users.skynet.be/vhgs/Jacob03A.jpg)
:D
-
:D
-
'k wou al net vragen: hebben jullie al reetharen tussen je tanden? :D
ja moest flossen van de tandarts en dit is de goedkope manier -nana- :D
-
Nou, maar even paar foto's :)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/sleutel_klein.JPG)
De sleutelplek
(http://gerardknol.nl/auto/polo/ruimte_klein.JPG)
Ruimte onder de kap :o
(http://gerardknol.nl/auto/polo/kop_ranzig_klein.JPG)
Kopje
(http://gerardknol.nl/auto/polo/cilinderwand_klein.JPG)
Cilinder#2
-
ik weet nu niet wat ik zie:
Krassen of vocht. Lijkt me allemaal vocht. En aan de kleur te zien koelvloeistof
Volgens mij hoeft dat dus geen probleem te zijn. Komt gewoon boven via de koppakking lijkt me zo.
Eerst maar eens met een schone poetsdoek alles schoon en droog maken zodat je kunt zien of er schade aan de cilinder(s) is lijkt me.
Alleen die bovenste rand....
Heb er nog niet zo veel ervaring mee maar lijkt me gewoon de ruimte boven de zuigerveren. -dunno-
Kan dan volgens mij niet zo veel kwaad. Betekent alleen dat ie niet goed heeft gelopen.
Maar goed. Ben benieuwd wat de heren kenners hiervan vinden. Leer ik ook weer wat.
-
Is inderdaad de KVS Roel.
Cilinderwanden zijn al droog gemaakt en zien er toppie uit :)
Voel ook geen krasjes verder.
-
Kop terug van vlakken.
Fijn, maar wordt hier niet zo vrolijk van... :(
Wat denkt de ervaren sleutelaar hiervan? -dunno-
(eventueel in groter formaat beschikbaar)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/wtf.JPG)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/wtf2.JPG)
-
leg de pakking er eens over en kijk of de gaten niet te groot uit vallen (denk dat het reuze meevalt zo op het eerste gezicht ,daar ik geen totaal plaatje heb )
-
Dat maakt mij weer wat gelukkiger :D
Ga ik morgen even doen, kerel bij revisiebedrijf zei: Drupje siliconkit of vloeibaar metaal er tussen. (?)
-
siliconenkit? Lekkere tip..
-
als de beschadiging te erg is ,zou ik deze oplassen en opnieuw vlakken , maar hoeveel kost een andere kop van de sloop ?
zou eerst kijken hoe erg het is
-
Jah inlassen moest ik op 80 euro rekenen...
Kost een komplete slooppolo ook!
Ik kijk eerst wel even, Serge wat voor foto had je gehad willen hebben om een beter oordeel te kunnen geven?
-
volledige kop op de foto of in ieder geval een foto van de kop met een losse koppakking op de juiste plek.
-
volledige kop op de foto of in ieder geval een foto van de kop met een losse koppakking op de juiste plek.
-thumbsup-
-
Ik neem aan dat deze schade er nog niet op zat vóór je hem wegbracht? Heb je geen garantie op de werkzaamheden? Anders een tubetje siliconenkit opsturen als betaling van de factuur? -gert-
-
Ik neem aan dat deze schade er nog niet op zat vóór je hem wegbracht? Heb je geen garantie op de werkzaamheden? Anders een tubetje siliconenkit opsturen als betaling van de factuur? -gert-
Denk eerder dat het roestschade is Gerrit.
-
Denk eerder dat het roestschade is Gerrit.
Is inderdaad roestschade, leeuwarden-motor-service-kerel zei dat dat vaker voorkomt door 'slechte' koelvloeistof. (geloof hem op zen woord, geen idee namelijk :D)
Ik reageer hier wat traag, zit met afronding stage <-> druk druk druk..
Heb men waterpomp, dbriem, kopbouten en stukkies rubber ook nog niet binnen uit deutschland.
Had al foto's gemaakt van de kop en met de nieuwe koppakking erop, ware het niet dat men ma de geheugenkaart van de digicam heeft leeggegooid -gert-
Ondertussen wel even men pa blij gemaakt (not :D) met het volgende:
-
ik zie dubbel volgens mij
:D
-
ik zie dubbel volgens mij
:D
:D Men maten hadden zaterdagnacht ook al zoiets van -wtf-
@Jaap
Ja rijd gewoon, alleen geen APK, woensdag even (voor)keuren.
Wat de bedoeling ermee is, ben ik zelf nog niet over uit :)
Kon em niet laten staan.. Polovirus is knap vervelend, zeker als je nog een Escort hebt staan waar nog een bult werk in zit..
-
Maar die andere rijdt wel gewoon? Dus dan heb je een witte project en een witte daily?
-
je kan die escort nog altijd verkopen,is nooit echt mijn auto geweest wel eens in gereden maar daar hielt ik het bij.
-
hoelang loopt het koppakking klusje al? :D
-
hoelang loopt het koppakking klusje al? :D
Zeg eh, niet zo brutaal he :D
Beter goed dan snel zeg maar.
Rook jij niet weer KVS? -nana- (flauw, ik weet het).
@Patrick,
Nee dat kan niet.
:)
-
Ok dan speciaal voor
Serge jullie foto's van de hele kop
Zijn klikbaar voor ultravetubergroot plaatje :) (zijn wel onnozel groot, 5mb per stuk :P)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/kop1_klein.JPG) (http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/kop1_groot.JPG)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/kop2_klein.JPG) (http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/kop2_groot.JPG)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/kop3_klein.JPG) (http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/kop3_groot.JPG)
-
wanneer krijgt het kopje jonkies ?? :D
Nu nog een foto met een koppakking over de kop, dan kan je inschatten of die oxidatieplek ook voor problemen gaat zorgen. Zoals ik het nu zie is er niet veel aan de hand. Is slechts een paar mm die ingevreten is, daar zit de stalen rand van de koppakking nog ruim voorbij.
-
Is inderdaad roestschade, leeuwarden-motor-service-kerel zei dat dat vaker voorkomt door 'slechte' koelvloeistof. (geloof hem op zen woord, geen idee namelijk :D)
Ik reageer hier wat traag, zit met afronding stage <-> druk druk druk..
Heb men waterpomp, dbriem, kopbouten en stukkies rubber ook nog niet binnen uit deutschland.
Had al foto's gemaakt van de kop en met de nieuwe koppakking erop, ware het niet dat men ma de geheugenkaart van de digicam heeft leeggegooid -gert-
Ondertussen wel even men pa blij gemaakt (not :D) met het volgende:
Moet je er niet nog een bij?? -nana- (http://link.marktplaats.nl/239536303) Staat mooi in de buurt :D
-
Zeg eh, niet zo brutaal he :D
Beter goed dan snel zeg maar.
Rook jij niet weer KVS? -nana- (flauw, ik weet het).
@Patrick,
Nee dat kan niet.
:)
inkoppertje -ja-
tja ik weet het niet. eerlijk gezegt ook beetje moedeloos ervan geworden..
gister was er weer niks aan de hand. -nana-
-
@Martijn,
Weet niet wat de draagtijd is van een cilinderkop? :D
Kreeg dat niet scherp op de foto, maar naar eigen inzicht lijkt het me ook niet zo spannend achteraf.
@Jaap,
Ik heb expres niet meer op marktplaats/speurders gezeten en dan komt hij weer... :)
De Jeton die hier staat was wel ff wat goedkoper. Morgen meer daarover!
@Tim,
En voor open goal :D
Heb ook eindelijk een orderbevestiging vanuit duitsland :D
-Nokkenaskeerring
-Waterpomp
-Distributieriem
-Kleppendekselpakking
-Uitlaatspruitstukpakkingen
-Carterpanpakking (zweet/lekt namelijk)
-10x cilinderkopbout
-V-snaar
100 euro inc. verzenden, leek me niet gek :)
Ben ik nog wat vergeten? Onder het motto van, als het toch los ligt/toch bezig ben.. (Koppakking ligt hier ori VW)
-
Aangezien het er ook bij ons aan staat te komen... waar heb je dat besteld gerard?
-
Aangezien het er ook bij ons aan staat te komen... waar heb je dat besteld gerard?
Bij Atek Autoteile (http://www.atek-shop.de/).
Zitten op ebay, maar heb nu 'gewoon' bij hun besteld, aangezien ze niet alles op ebay hebben staan.
Reageren heel vlot op mails en kunnen prima engels. Van mij was een mengelsmoes: Engelse taal, duitse benamingen van onderdelen en ze snapten het! :D
Hoe de levering gaat zal je hier wel lezen ;)
Edit: Verzendkosten zijn voor dit pakket slechts € 12.90!
-
Bij Atek Autoteile (http://www.atek-shop.de/).
Edit: Verzendkosten zijn voor dit pakket slechts € 12.90!
Heb ik ook bij mijn satelliet onderdelen, verzenden vanuit Duitsland is goedkoper dan binnen Nederland. (via UPS)
Rekordc
-
Bij deze met pakking, klikbaar!
(plaatjes maar wat kleiner gemaakt, wat overzichtelijker)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/pakking1_klein.JPG) (http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/pakking1_groot.JPG)
(http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/pakking2_klein.JPG) (http://gerardknol.nl/auto/polo/kop/pakking2_groot.JPG)
Ik denk: Vastschroeven die hap
-
idd vast zetten en knallen met die handel -thumbsup-
-
Lijkt mij ook ver genoeg van de cilinder af te blijven: schroeven en rijden
-
-sturen- :)
Nou nog pakketje aus Deutschland afwachten...
Maar zou theoretisch wel voor/in het weekend binnen moeten zijn!
-
Ik weet niet of er nu kans is dat er koelvloeistof onder de pakking doorkruipt, of dat er hot-spots ontstaan door slechte doorstroming.
Zo ja, is het geen optie om het aangetaste koelkanaal groter te maken, en idem voor de koppakking en onderblok?
Dan heb je weer goede doorstroming.
Of maak ik van een muis een koe?
-
idd muis koe :D
-
Nou t schiet echt voor geen meter op, wel alle onderdelen binnen in ieder geval!
Ik zit nu met het feit dat ik zelf geen momentsleutel heb, kan van Ed wel 1 lenen, maar dan moet ie hem eerst vinden :)
Dat geduld heb ik dus niet, aangezien ik eindelijk weer eens wil rijden met de Peauleau en er mee naar de meeting wil!
Dus wil ik er zelf 1 aanschaffen, maar wat is een goede prijs kwaliteitverhouding?
30 euro, kan niet veel zijn zou je zeggen. (http://link.marktplaats.nl/241181294)
Maar Mannesman is geen rommel naar mijn weten.
Voor zo'n bedrag bestel ik er vanavond nog 1.
-
www.beta-gereedschap.nl
Beta momentsleutel ½ 20 tot 100 Nm
Momentsleutel met omschakelbare ratel
Lengte 345 mm
105,-
Die vind ik qua prijs kwaliteit wel goed en staat hoog op mijn lijstje om aan te schaffen ;)
-
@Arjan,
Tjah, zal best maar ik vind 100 euro zoveel voor 1 slüssel..
Niemand ervaring met zo'n mannesman ding? of in die richting.
100 euro is veel voor een arm studentje met 2 auto's -wanker-
Edit: idd, is ook zo.. Keuzes altijd, wordt er moe van :D
Dit ook wat? (http://link.marktplaats.nl/238470823)
Hoef toch maar tot 60nm
-
tja is het ook maar goedkoop is meestal duurkoop ;) en hoe precies zijn die dingen 'geijkt' -dunno- niet dat je bijv 30Nm instelt en het blijkt 40Nm te zijn en de boel breekt je af.....
-
Heb ook die mannesman, bevalt me prima. Ik heb er nog geen kopbouten mee aangetrokken maar wel allerlei andere bouten.
Rekordc
-
Ik heb hem maar besteld, kunnen we hopelijk snel aan de slag!
-
Topicvervuilers... :D
Als een admin zich geroepen voelt om dit auf te raumen, be my guest!
ONTOPIC!
De kop zit der weer op! -klus- inc. de distributie en waterpump en nokkenas enz..
Nu rest nog het afbouwen, daar gaan we morgen mee aan de slag!
Als alles een beetje goed gaat is het dan zondag touren naar grunn :) :) :)
Via deze weg wil ik nogmaals Ed zeer hartelijk danken voor zijn hulp!! -thumbsup- -prut- -thumbsup-
Is toch wel handy, iemand met meer verstand van zaken bij een eerste klusje wat verder gaat dan luchtfilter vervangen :P
I'm out, ich bin müde
-
Aufgeraumt :)
Handige kerel die Ed, nu nog zelf wiellagers kunnen vervangen -nana-
Succes morgen.
-
Aufgeraumt :)
Handige kerel die Ed, nu nog zelf wiellagers kunnen vervangen -nana-
Succes morgen.
Danku!
Ging ook allemaal veel te smooth..
Lagerkappen v.d. nokkenas aan het vastdraaien net, netjes op volgorde van de vraagbaak met 60nm.
Eerst alles (ratel)handvast gedraaid en dan met de momentsleutel.
Eerste moertje: KNAP. -boehoe-
Kan je die draadeinden eruit vissen? heb nog 10 spares namelijk..
-
STOP!
Dat is een fout in de Olving(h?) vraagbaak.
Nokkenaslagerkappenmoeren met 6 Nm vastdraaien, niet met 60Nm!
-
Zie ook:
http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,745.0.html
-
Nice, heb ik weer!
Olving vraagbaak ja..
Heb verder niks meer vastgedraaid, maar zijn die draadeinden te vervangen..?
-
STOP!
Dat is een fout in de Olving(h?) vraagbaak.
Nokkenaslagerkappenmoeren met 6 Nm vastdraaien, niet met 60Nm!
-wtf-
das dan lekker
-
Zijn wel te vervangen, maar de kunst is nu om het restje er uit te peuteren.
Steekt er nog wat van het draadeind boven de kop uit?
Zo ja: met (grip)tang vastpakken en er uit draaien.
Zo nee: gat in het midden van het reststuk boren en met een linkse tap er uit draaien. Waarschijnlijk gaat dat zonder problemen.
Zijn wel meer mogelijkheden, maar dit zou ik proberen.
-
Stak nog een stuk uit gelukkig, net eruit gehaald met een waterpomptang.
1tje uit de sloper gehaald en draadeind overgezet -thumbsup-
Thnx Dennis!
Nou heb ik een momentsleutel die van 20 tot 200nm gaat, handy bij 6nm..
Kan dit ook anders? waarschijnlijk niet
-
6Nm is net hand vast of nog minder :D
-
m7 en 60nm ,zou iedere simpele monteur toch gaan denken dat kan niet . of je heet jaap :D
-
Ik moet zeggen dat ik halverwege het draaien van dat moertje zoiets had van: uuuh, dit klopt niet.
Laten we het er maar op houden dat ik echt een érrrug simpele monteur ben :D -gert-
Maarjah gelukkig weer goed afgelopen -ja-
-
op pagina 31 staat het wel met 6Nm omschreven en op pagina 37 niet!
Ik kwam der ook achter toen ik op pagina 37 kwam en daar ineens 60Nm stond -gert-
-
zie het gewoon voor me.
Gewoon instellen zonder vragen te stellen.
Aandraaien en tegelijk denken.
das wel heel hard aandraaien -wtf- zou dat wel de bedoe.... knak.......ships. (te laat)
Voor je je hebt gerealiseerd wat er gebeurt is het te laat.
These things happen.
Word je wijzer van. De volgende keer denk je bij die waarden wel twee keer na. :)
Gelukkig bleef de schade beperkt -thumbsup-
En als beginnend klusser meteen een sterk verhaal er bij voor bij de kerstboom :D :D
-
Een verhaal van wel 60Nm sterk -klus-
-
Is een reden waarom ik geen fan ben van Olving... Heb liever te maken met Haynes, Jetzt-helf-ich e.d. Nooit een garantie dat er geen fouten in staan, maar vind Olving domweg niet helemaal overtuigend... -dunno-
-
Oke, ben weer een heel eind verder:
Inlaat, gasklephuis injectors e.d.
Onsteking
En veel kleine shit zit weer op zen plek.
@Arjan,
Check!, kwam ik na die tijd pas achter.
Pagina 200 staat ook een aanhaalmomenten samenvatting waar netjes 6nm staat.
@Roel
Exact!, ach t was ook vrijdag vroeg in de ochtend..
@Geert
Ben ik met je eens, komt niet altijd even vertrouwd over die van Olving..
Haynes heb ik zelf niet, maar wel eens bekeken, ziet er veel beter uit.
-
ik ben fan van mijn eigen bolle bol
-
Maar waar stond al die informatie voor het er bij jou in zat? -nana-
-
niet in de vraagbaak . maar ik vond die 60 nm wel erg raar toen ik hem voor het eerst zag .(is al wel lang geleden )
-
(http://i220.photobucket.com/albums/dd45/ghopmeister/MH%20Motorblok/Bijnagebrokennokkenastapeindje.jpg)
Anders krijg je dit soort tapeindjes of nog kortere :D
-
Die van mij was wel een stukje korter :)
Maar ik heb nu alle moeren op dezelfde manier handvast gezet.
Ik heb alleen een momentsleutel vanaf 10nm..
Gaat dat goed? of is het niet aan te raden zo te gaan karren.
-
ik zet ze handvast met een kwarts rateltje
-
ik zet ze handvast met een kwarts rateltje
Top! Als jij het zegt, zal het wel goed zijn :D
Heb ze met een kleine ratel handvast gezet, zal wel een kwarts zijn dan ;).
Ff slapen en starten :)
-
Ik denk dat ik mijn blokje ook weer eens los moet halen... kan me herinneren dat ik ook 1 van die tapeindjes heb gesloopt, maar of dat nou bij los of bij vast draaien was..
Helaas is er maar 1 methode om het zeker te weten...
btw waar kan je voor een normale prijs nog aan die tapeindjes komen, kan me herinneren dat dat een behoorlijke zoektocht was de vorige keer... of is de sloop de enige goeie optie?
-
Ik denk dat ik mijn blokje ook weer eens los moet halen... kan me herinneren dat ik ook 1 van die tapeindjes heb gesloopt, maar of dat nou bij los of bij vast draaien was..
Helaas is er maar 1 methode om het zeker te weten...
btw waar kan je voor een normale prijs nog aan die tapeindjes komen, kan me herinneren dat dat een behoorlijke zoektocht was de vorige keer... of is de sloop de enige goeie optie?
Gewoon bij de dealer was ik iets van een 10,- kwijt voor 10 stuks ;)
-
onderdeelnummer van die tapeindjes is: 030 103 397 A
-
HIJ LOOPT :) -thumbsup-
Startte direct en liep gelijk goed, wel wat hoog in de toeren.
En het olielampje knippert, langzaam naar mijn idee.
Wat kan dat zijn?
rook alleen direct verbrand rubber, v-snaar op standje heel erg slap zeg maar -moon-
olie gemorst op uitlaatspruitstuk: stinken -ja-
-
-thumbsup-
olielampje: oliedruksensoren verkeerd om aangesloten?
Of is het stiekem het dynamolampje?
-
-thumbsup-
olielampje: oliedruksensoren verkeerd om aangesloten?
Of is het stiekem het dynamolampje?
Yes! Omgewisseld en lampje is uit.
Net ff rond getuft, wordt niet te warm, trekt oke.
Mag even iedereen bedanken die hier heeft gereageerd, in het speciaal Ed en Serge.
-thumbsup- -prut-
Ik ben toch wel een beetje trots op mezelf hehe :D
-
-klappen- -thumbsup-
-
Mooi zo dat het gelukt is.
en ja daar is een forum ook voor he -thumbsup-
-
een maal een kop gedaan is de rest een eitje . goed werk -thumbsup-
-
een maal een kop gedaan is de rest een eitje . goed werk -thumbsup-
Check! Ging nu in 1,5 uur oid met wat vastgerotte boutjes, paar peukjes en een bakje koffie.
2 jaar geleden alweer :o
In het heden weer van deze problematiek :)
(http://gerardknol.nl/auto/RN75ZT/koppakking.jpg)
Als nieuw :)
(http://gerardknol.nl/auto/RN75ZT/kop.jpg)
Fris kopje.. not :D
Denk ga even de inlaatspruitstukpakking vervangen, dan loopt ie in ieder geval even weer goed.
Die eraf, even getwijfeld en de kop er maar afgetrokken (ja -wanker- :) ).
Werd wel eens tijd, koffie-bruine kvs -hitit-
Ga ook maar niet de cheap-ass methode doen, gewoon even nieuwe bouten enzo, al besteld.
-
Goed bezig!