Auteur Topic: kmstand corrigeren  (gelezen 5446 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #30 Gepost op: zo, 07 mrt 2010, 13:32:59 »
Is een veer die opdraait. Zelf al eens gedaan? Het begin kun je wel aanpassen, maar uiteindelijk heb je toch ongeveer dezelfde kracht nodig voor het laatste stuk.
Bij de Passerati is het verschil in werkelijkheid met wat-ie aangeeft ook minder naarmate de auto harder rijdt...
Nee, nog nooit gedaan (en nodig gehad om te doen)

weer wat geleerd.  -thumbsup-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #31 Gepost op: zo, 07 mrt 2010, 13:43:02 »
dus advies is de naald los te halen en terug vast zetten op t echte nulpunt? Ik heb er niet aangezeten, dus zou vreemd vinden als t daar aan ligt.

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #32 Gepost op: zo, 07 mrt 2010, 14:42:55 »
ik zeg eerst met de tomtom even de werkelijke snelheid meten... je denkt dat hij niet klopt, maar misschien doet hij dat wel  -naughty-  en trouwens jij had er aardig grote velgen onder he? als de omtrek van het wiel groter is als origineel gaat de teller ook te weinig aan geven!

edit:

even wakker blijven, wat ik zeg met de omtrek is exact tegenstrijdig met jouw probleem  -gert-
« Laatst bewerkt op: zo, 07 mrt 2010, 14:44:33 door Polo2F »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #33 Gepost op: zo, 07 mrt 2010, 18:56:26 »
gps even erbij gehad.

Afwijking ten opzichte van gps ongeveer 10km. Dus 120 op teller is 110 in werkelijkheid. Bij 50 geeft ie soms 70 aan, maar ook soms 60, dus daar is een beetje twijfel in. Maar over het algemeen 10km verschil. max snelheid 150 bergaf, normaal 145 ongeveer.
Voorlopig kan ik er wel mee leven. Maar het is best ff wennen.
Dit kan toch niet in de naald liggen die niet goed staat?
Afwijking is gemiddeld gezien hetzelfde.
Dus niet hoe hoger de snelheid, hoe minder afwijking.

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #34 Gepost op: zo, 07 mrt 2010, 19:13:13 »
als ik jou verhaal dan zo lees zeg ik de naald gewoon 10 km verplaatsen, als het verschil op alle snelheden hetzelfde blijft

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #35 Gepost op: zo, 07 mrt 2010, 19:21:46 »
als ik jou verhaal dan zo lees zeg ik de naald gewoon 10 km verplaatsen, als het verschil op alle snelheden hetzelfde blijft

Helaas is dat niet zo makkelijk...km-tellerkabel zit op de as. Doordat je een andere wielomtrek hebt zal de afwijking naar mate de snelheid toeneemt ook steeds groter worden...
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #36 Gepost op: zo, 07 mrt 2010, 19:29:26 »
Met jouw velg en bandenmaat wijkt ie zoweizo 3% tov het origneel af en het origneel wijkt al af van de gps, dus dat plús nog eens die extra 3% zou dus wel eens kunnen kloppen dan lijkt mij......

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #37 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 05:50:10 »
vind 10km wel veel verschil ten opzichte van de vorige teller (120 op teller was ook 120 op gps, niet 114 zoals meestal zegmaar)

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #38 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 07:00:42 »
vind 10km wel veel verschil ten opzichte van de vorige teller (120 op teller was ook 120 op gps, niet 114 zoals meestal zegmaar)

als je geen afwijking wilt moet je die alu velgen onder je auto weg gooien en op orgineel staal en bandjes verder geen dan heb je geen tot nauwelijks afwijking.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #39 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 08:21:39 »
(120 op teller was ook 120 op gps, niet 114 zoals meestal zegmaar)

Met die grote velgen? klinkt als een broodje Bokito verhaal...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #40 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 09:02:38 »
Jullie zeggen wat over de grote velgen. Als ik die eraf haal wordt juist de snelheid die wordt aangegeven nog hoger. Normaal gezien geeft de snelheidsmeter dan een te lage waarde aan voor de snelheid die je rijdt, omdat de omtrek van de bandjes groter is dan bij origineel. Draaien ze net zo hard rond, leg je dus meer afstand af in eenzelfde hoeveelheid omwentelingen. Kmteller zou dan dus een lagere snelheid moeten aangeven dan je werkelijk rijdt.

Bij mij is het nu zo dat de snelheidsmeter dus een hogere snelheid geeft dan dat je rijdt, gemiddeld ongeveer 10km/h meer. Dus als je 120 rijdt, staat de teller op 130.

Dus ik snap niet waarom jullie zeiken over de velgen, want als ik de standaard eronder zou zetten, rij ik dus nog langzamer dan nu, met dezelfde snelheid op de teller.

Ik begrijp ook dat de naald eraf halen en terug erop zetten geen zin zal hebben?
Zou een andere teller eventueel uitkomst kunnen bieden? Tellerbak moet er zowiezo nog eens uit, omdat 1 van de 2 lampjes kapot is.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #41 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 09:55:20 »
Dus ik snap niet waarom jullie zeiken over de velgen,

Is denk ik vooral een kwestie van smaak. Die kan verschillen.

Maar resumerend:
Een afwijkende bandenmaat geeft een afwijking van de snelheidsmeter.
Standaard omtrek ( 155/70R13 )-> snelheidsmeter geeft iets optimistisch weer: 120 km/h op de teller is ongeveer 115 km/h volgens GPS.

Ga je met een andere bandenmaat rijden:
Te grote omtrek => lagere snelheid op snelheidsmeter
Te kleine omtrek => hogere snelheid op de snelheidsmeter

@The Maxx:
Jouw verhaal klinkt alsof jouw kilometerteller gewoon 'stuk' is.. of niet goed gekalibreerd.

Gelukkig kan je bij een Polo 2f niet perongeluk een verkeerde teller (uit een Passat of Golf) hebben geplaatst. Dat scheelt.
Van de foto's die je eerder plaatste:



Linker -> snelheidsmeter met schakelindicatie. Dus afkomstig uit dashboard/cockpitje zonder toerenteller
Rechter -> geen schakelindicatie -> toerenteller cockpit.
Beiden echter '980' als vertragingsbak, dus zouden ze beiden exact dezelfde snelheid moeten aangeven. Zo niet: Teller(s) defect.


Handleiding tot een goede (standaard) aflezing:

Wijzer over het '20km' nokje tillen, en controleren of de nul stand overeenkomt met het mini witte streepje op de plaat (zie foto hieronder)
Zo nodig wijzer compleet verwijderen en terugplaatsen. Niet tegen enige weerstand in doordraaien!



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #42 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 10:02:39 »
Kijk daar heb ik wat aan.  -thumbsup-

Dus mocht het rustpunt niet op het streepje liggen (wat ik dus vermoed, zal tussen het streepje en de 20 zitten aan de afwijking te zien) dan moet ik de wijzer eraf halen en vervolgens terugplaatsen op het witte streepje. Klopt dat?

Gezien mijn bandjes wat groter zijn dan het orgineel, kan het dus wel kloppen dat 120 op teller ook 120 op gps is. Gezien de optimistische teller bij standaard (120 op teller is 114 op gps)

Klopt trouwens dat de "nieuwe  teller uit een bak komt zonder toerenteller. Maar dat mag (op de indicatiestreepjes na) dus niks uitmaken? Ik heb zowiezo een 5bak, dus aan die indicatiestreepjes heb ik toch niks :P

heel hartelijk dank voor de uitleg, ik ga er morgen eens naar kijken. Hopelijk zit t m daar gewoon in.

edit: weet iemand trouwens waar ik lampjes kan krijgen voor in die bakken? blijkbaar waren ze allebei kapot (daarom zag ik er zo weinig op) op de andere bak zat maar 1 lampje, die heb ik erin gezet, maarja nu heb ik dus maar een half verlicht bakje)
« Laatst bewerkt op: ma, 08 mrt 2010, 10:05:29 door The_Maxx »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #43 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 10:53:02 »
Dus mocht het rustpunt niet op het streepje liggen dan moet ik de wijzer eraf halen en vervolgens terugplaatsen op het witte streepje. Klopt dat?

Wijzer over het '20km' nokje tillen, en controleren of de nul stand overeenkomt met het mini witte streepje op de plaat (zie foto hieronder)
Zo nodig wijzer compleet verwijderen en terugplaatsen. Niet tegen enige weerstand in doordraaien!

 -thumbsup-


Lampjes: 1,2Watt steeklampjes
http://www.autobulbsdirect.co.uk/R509T-Dashboard-Bulbs-12V-1.2W-black.html

Bij de dealer of brezan of gelijk welke autozaak dan ook.  Is overigens een APK afkeurpuntje als de verlichting van de snelheidsmeter het niet voldoende doet.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: kmstand corrigeren
« Reactie #44 Gepost op: ma, 08 mrt 2010, 10:56:36 »
topic over wijzer verwijderen.  -klus-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift