Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Steilheck op ma, 07 dec 2009, 17:19:55
-
Op alfabetische volgorde:
AAU : 204 graden / ? lift
AAV : 204 graden / 7,2 mm lift
ABD : 204 graden / 9,3 mm lift
ABU : 204 graden / 9,3 mm lift
AEE : 204 graden / 9 mm lift
HZ : 204 graden / 7,2 mm lift
MH : 204 graden / 7,2 mm lift
NZ: 196 graden / 7 mm lift
PY : 199 in, 228 uit / ? lift
3F (AE) : 219 graden / 8,8 mm lift
3F (AF) : 214,5 graden / 9,6 mm lift
Polo 2 sleeptuimelaars:
GK + HH = 229 in, 227 uit (wellicht dat de spreiding verschilt)
HK = 221 in, 218 uit
GL = 184 in&uit
HB is er in 2 smaken: 220 in, 218 uit of 211 in, 208 uit (afhankelijk van chassisnr of Formel E uitvoering)
-
Om 't lijstje met hydrostoters compleet te maken:
AAU : 204 graden / ?? lift
PY : 199 in, 228 uit / ?? lift
-
zeker weten dat de lift klopt v/d aav/hz?
heb mijn hz stok voor een aav vervangen en kon zweren dat de aav 1mm meer lift had dan de hz.. (was ook te merken) zal het een deze dagen voor zekerheid nog eens nameten.. heb de stokken nu toch ergens los liggen
dat dat hz iets van 6,6 was..
-
en je weet zeker dat je hz op de aav stok liep ?,aangezien de nok voor de pomp niet geslepen is namelijk .
-
heeft ws. een electrisch pompje ivm motorcarbs.
-
oke ,maar dan heeft ie geen origineel hz blok , was wel het vermelden waard .
-
Zal de AAU niet de zelfde lift hebben als de AAV?
-
Zal de AAU niet de zelfde lift hebben als de AAV?
Wel aannemelijk, aangezien dat bij de MH (ook 1.3 55pk) & HZ (ook 1.0 45pk) ook zo is.
-
klopt idd, hz liep en loopt nog steeds op cv carbs + pomp. had het niet vermeld omdat ik er zelf geen doen mee had :D en dus ook niet aan gedacht..
-
Zal de AAU niet de zelfde lift hebben als de AAV?
Iemand die dit kan nameten?
-
3F (AE) : 219 graden / 8,8 mm lift
3F (AF) : 214,5 graden / 9,6 mm lift
hmm.. Waarom heeft de AF minder aantal graden en meer lift? Weet iemand dat zo?
Gaat dat puur om soepeler lopen van t motortje?
-
betere vullingsgraad vanuit een lager toerental waardoor de motor soepeler is op het gas
-
Zat net ff te speuren naar nokkenassen..
Ik lees:
HZ = 204 graden met 7,2mm lift
NZ = 196 graden met 7 mm lift
Die laatste was ik van op de hoogte... ik denken: -wtf2-
Heb me ooit eens laten vertellen dat HZ en NZ dezelfde nokkenas hadden?? -gert-
Blijkbaar niet dus.. Echter: HZ is op de sloop volgens mij op elke straathoek te vinden -hitit-
hmmmm... ik zie een gigantische budget vermogenswinst aankomen :D
not, maar het scheelt natuurlijk altijd iets lijkt me..
-
Of je wisselt ze gewoon tussen je coupe en sedan :)
Is die laatste nog trager -nana-
-
Geen grapjes hea?... :)
-
of nog beter die van een abu erin 9,3mm lift en 204 graden
-
Wat is t verschil met een 030 3c en een 030 7b nokkenas? aangezien ik die 2 heb liggen
by the way: Heeft een AAU niet dezelfde nokstok als een MH -dunno-
-
Op alfabetische volgorde:
AAU : 204 graden / ? lift
AAV : 204 graden / 7,2 mm lift
ABD : 204 graden / 9,3 mm lift
ABU : 204 graden / 9,3 mm lift
AEE : 204 graden / 9 mm lift
HZ : 204 graden / 7,2 mm lift
MH : 204 graden / 7,2 mm lift
NZ: 196 graden / 7 mm lift
PY : 199 in, 228 uit / ? lift
3F (AE) : 219 graden / 8,8 mm lift
3F (AF) : 214,5 graden / 9,6 mm lift
Welke missen we nog -dunno-
Volgens mij is het bovenstaande lijstje alleen Hydro? -dunno-
Anders missen hier nog zeker een aantal sleeptuimelaar nokkenasjes: bijvoorbeeld een HH motorcode nokkenas.. (heb ook geen flauw idee wat voor nokstok daar in hangt en daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar :))
Vriend van mij rijdt in een Golf 1 met motorcode GG, volgens mij hetzelfde blok als JTG in zijn Derby heeft. Dat is een 1100 cc.. weet iemand wat voor ribbeldildo daar in ligt?
-
Ik weet de maten zo 123 niet meer(lift/openingstijden, maar bij een aex nokkenas staat de inkeping van het tandwiel een aantal tanden vroeger dan de 86c motoren (orginele afstel tekens staan op andere plek)
Nu vraag ik me af of deze nok nog op tijd te krijgen is zonder verstelbaar tandwiel
Bij een distributie met fijne vertanding lijkt me dit te doen, maar bij de grove (platte vierkante) vertanding lijkt het een halve tand te moeten verschuiven.
Ik heb alleen geen los tandwiel met grove tanden om te vergelijken. Weet iemand hier meer vanaf?
-
Had al ff gekeken op wat Duitse sites, maar kon nog niet veel informatie vinden -dunno-
-
lijstje is idd van hydro, over de gg: -dunno-
-
het valt me op dat mijn nokkenas verschillende nokken heeft in in en uitlaat, weet zo niet of in/uitlaat boller is, ik weet alleen dat full lift 110 graden is en tijdsduur van in en uitlaat gelijk zijn (264) inlaat opent 22 voor BDP en sluit 62 na ODP uitlaat opent 62 voor en sluit 22 na. kan zo wel ff een foto maken..
is dit normaal? uitlaat gassen kunnen wat sneller weg denk ik
-
of nog beter die van een abu erin 9,3mm lift en 204 graden
Past een ABU nokkenas ook in een AAU? AAU heeft namelijk geen uitsparingen in de zuigers.
-
aau en aav zijn volgens mij redelijk gelijk aan elkaar, abu past in een aav blokje, dus dat moet wel lukken vermoed ik?
abd nokkenassen zijn makkelijker te vinden en zijn gelijkwaardig aan abu
-
Marcel gaat me ouwe blokje kietelen. -naughty- :)
-
Marcel gaat me ouwe blokje kietelen. -naughty- :)
Was niet helemaal de bedoeling. Maar de V-snaar is geknapt en tussen de distributie door geslagen, resultaat: 4 kromme inlaat kleppen.
Omdat de boel nu toch uit elkaar ligt.....
-
Was niet helemaal de bedoeling. Maar de V-snaar is geknapt en tussen de distributie door geslagen, resultaat: 4 kromme inlaat kleppen.
Ah, nu valt bij mij een kwartje: gewoon met distributiekappen blijven rijden .... -ja-
-
Ah, nu valt bij mij een kwartje: gewoon met distributiekappen blijven rijden .... -ja-
Wat doet jou denken dat die er niet opzaten?
-dunno-
-
Ah, nu valt bij mij een kwartje: gewoon met distributiekappen blijven rijden .... -ja-
...tsja die dingen zitten er echt niet voor de flauwekul op...maar goed...zonder gaat ie veeel sneller natuurlijk [ /sarcasme ] -uitlachen-
@ Marcel: Maar een rondvliegende v-snaar kan zelfs dan nog schade toebrengen als ik het goed begrijp..
-
remedie: v-snaar op tijd vervangen ipv onder het motto van: if it aint broke, dont fix it, want dat is een slechte methode
-
Wat doet jou denken dat die er niet opzaten?
-dunno-
Niets, ik legde alleen een verband.
-
Gloof niet dat Marcel erg veel geluk heeft in dit geval:
Amper 200 km gereden sinds aanschaf.. V-snaar kanpt,.. en de distributie ligt er af. Dat is gewoon vette pech. Voorkom je niet met preventief onderhoud.
Anyways: Ontopic: Geen idee of het allemaal past. Weet wel dat ik benieuwd ben wat dat dan gaat brengen: AAU met ABU nokkenas, en natuurlijk geflowde kop/poorten -gert-
-
Met uitzicht op de stuurlui aan wal: balen, Marcel! -wanker- Maar weer een mooie reden om dan ook wat kietelwerk uit te voeren/voor te bereiden?!
-
Vette pech, maar 't is wel verdomde knap dat een v-snaar de dis.kap dusdanig raakt/vernielt
dat de dis.riem er ook al loopt......... -boehoe-
Past een ABU nokkenas ook in een AAU? AAU heeft namelijk geen uitsparingen in de zuigers.
Begrijp dat je de kop er al af heb en toen dus ontdekt dat een AAU geen uitsparingen in de zuigers heeft?
(wist ik niet: nooit met een AAU bezig geweest)
Nokkenas monteren en meten maar toch?
En als 't dan niet past, dan maak je 't pas :)
-
tsja de kop ligt er dan toch al af en een boven frees is ook zo gepakt -foto-
-
Het probleem is als het net past met lege klepstoters....
-
Het probleem is als het net past met lege klepstoters....
Wat zeg je?
Het probleem is dat als het net past met lege klepstoters....
Het probleem is dat als het niet past met lege klepstoters....
Het is een probleem als het net past met lege klepstoters....
Het is geen probleem als het net past met lege klepstoters....
of:
Het is een probleem als het net past met lege klepstoters.... ...dat t dan niet past bij gevulde stoters?
Het is géén optie om gewoon de AAU nokkenas te behouden?
-
Bij normaal gebruik zijn de stoters toch gevuld ... is er dan een probleem?
-
komt de klep dieper, eerder Klabam -naughty-
-
Dan wordt het deze dus:
of:
Het is een probleem als het net past met lege klepstoters.... ...dat t dan niet past bij gevulde stoters?
-
dus als ik het goed lees kan ik mijn hz nokkenas zo een nz kop zetten of zit het tandwiel net even anders bij een hz?
-
ff een vraag over de timing van nokkenassen. als deze er een halve tand (kan wel als je gaat wisselen met nokkenassen uit latere polo's) naast zou staan, heeft dit dat alleen effect op het vermogen/reactie of ook op de verbranding zelf (bij carb motoren iig). Zou je er dus ook onvolledige verbranding door kunnen krijgen? kleppen+nok bepalen tenslotte wanneer/hoelang/hoeveel er wordt aangezogen. en gezien de timing er heel iets naast staat en het geen extreme nokkenas is lijkt het mij van niet. maar weet het ook niet zeker
nz/hz is volgens mij wel gelijk qua timing (inkeping in nokkenas), kun je wel zien wanneer je de afstel tekens vergelijkt op de kop/distributiekap.
ik heb bijv een aex nok in een hz liggen, maar de timing van een aex zit op een andere plaats.
-
Wie kan dit lijstje aanvullen met gegevens van sleeptuimelaar blokjes? :)
-
Polo 2 sleeptuimelaars:
GK + HH = 229 in, 227 uit (wellicht dat de spreiding verschilt)
HK = 221 in, 218 uit
GL = 184 in&uit
HB is er in 2 smaken: 220 in, 218 uit of 211 in, 208 uit (afhankelijk van chassisnr of Formel E uitvoering? -dunno- )
Bijbehorende lift niet bekend bij mij.....
-
-thumbsup-
En nokkenas van GK/HH past zonder aanpassingen in die van een GL? :)
-
jep.
-
Ik heb zelf onlangs een GK nokkenas in mijn GL motor gezet en dit ging plug & play.
-
-thumbsup-
En hoe bevalt die GK nokkenas in je GL blok?..
-
Ik merk dat de motor veel enthousiaster doortrekt vanaf de 3000/4000 toeren. Verder klinkt er bij vol gas een lekker rauwe grom.
Ik moest bij het inbouwen trouwens wel de klepspeling heel veel bijstellen (strakker zetten) na het inbouwen van de nieuwe nokkenas.
-
Voor de G40 Rijders even mijn bevindingen met een Rotelle 254/276 nokkenas (icm kleinere poelie)
Met de orginele nokkenas op orginele poelie 0,7bar druk en beetje terugvallend vermogen in de laatste 2000tpm
Met de rotelle nokkenas op 68mm poelie 0,8bar druk (niet veel verhoogd dus door de betere cilindervulling) Vermogen komt wat later, maar trekt wel volop door tot rode
-
Het zou interessanter zijn om te weten wat de laderdruk zou doen met de zelde pouli.
-
Terugvallen! omdat de lader niet tegen dichtstaande kleppen druk opbouwt...
-
ik heb al wel gezien dat je niet alle poulies op alle nokkenassen kunt monteren. de lengte wat in de poulie valt is soms anders
NZ en MH is anders
-
Er zit een verschil in de tandwielen ja, low torq en high torq. NZ is zowel met low als high te vinden, maar MH ook. Gaat om de vorm en diepte van de tanden.
Een verdere afwijking is er eigenlijk niet. MH heeft wel een nokje voor de brandstofpomp die op een NZ niet zit en dus ook niet nodig is.
wil je een NZ een andere nokkenas in zetten kun je beter voor een ABU, ABD of 3F stokje gaan. Dat zijn de meest snelle. Hoewel 3F sneller is, is een ABD of ABU stok veel makkelijker te vinden (vooral ABD, te vinden in golf 3 1.4 <1995) en goedkoper
-
ja dat klopt toen ik een nieuwe waterpomp ging halen vroegen ze hierna. hebt rondere tanden en de vierkantige tanden.
ik heb geprobeerd om een poulie van een NZ op een MH nokkenas te zetten en dat wil dus niet omdat het NZ tandwiel verder over de nokkenas schuift en scheef ging zitten
maar misschien is een ABU of ABD stok toch wel een betere optie (het NZ blok is trouwens wel omgebouwd naar carbureteur (2E) heeft dit verder nog invloed?)
-
ja dat klopt toen ik een nieuwe waterpomp ging halen vroegen ze hierna. hebt rondere tanden en de vierkantige tanden.
ik heb geprobeerd om een poulie van een NZ op een MH nokkenas te zetten en dat wil dus niet omdat het NZ tandwiel verder over de nokkenas schuift en scheef ging zitten
maar misschien is een ABU ABD stok toch wel een betere optie (het NZ blok is trouwens wel omgebouwd naar carbureteur heeft dit verder nog invloed?)
Hmm, heb je hier een foto van? Van de beide tandwielen en hoe ver ze dan over de nokkenas heen vallen? Ben ik wel eens benieuwd, nooit gehoord...
ABD/ABU nokkenas is goedkoop te krijgen, maar wel redelijk gelijk aan een NZ (afgezien van de waardes)
-
ik heb hier zo geen foto van maar op de nokkenassen is het verschil ook goed te zien zal daar even een foto van maken als ik morgen weer met de auto bezig ga. de MH stok + tandwiel zit op dit moment gemonteerd maar heb nog een MH stok liggen
-
ik heb een foto gemaakt van de nokkenassen. maar weet niet precies hoe ik die hier op moet zetten
-
Per mail ontvangen van bart:
(http://pobresh.com/nokkenassen.jpg)
Kun je even toelichten welke welke as is, en wat fout gaat? Want een tandwiel voor de linkse zal wel gaan op de rechtse, maar andersom niet.
-
de rechtse is de NZ nokkenas en de linker een MH, het tandwiel voor de NZ wou ik op de MH nokkenas monteren toen zag ik dat de tandwiel scheef er op zat en heb de NZ Nokkenas er bij gepakt en zag ik het verschil.
heb gelukkig nog een passend tandwiel gevonden en zit gemonteerd
dankjewel rutger dat je de foto voor mij uploaden wou -thumbsup-
-
Ik weet niet of ik een oud topic omhoog mag trappen, maar om er nou weer een
apart topic voor te openen? Als dat niet mag dan verwijder mijn vraag maar..
Ik kwam tijdens mijn zoektocht naar nokkenas info op deze pagina uit: bron (http://www.vw-club.nl/showthread.php?t=1344)
Nou viel me op dat onderstaande 2 polo's beide 55kw hebben met een GK motor.
Ik kan zogauw niet vinden wat voor nokkenas er in deze motor ligt en en of dit
qua nokkenas vergelijkbaar is met de 3F motor uit de GT?
Of is dit een schlebhebel (of hoe heet het?) Geen hydro dus..
Polo II 1.3 GK 1272cc 55kW 09-83 t/m 09-84
Polo II 1.3 Classic GK 1272cc 55kW 09-83 t/m 09-84
Kan iemand mij dat vertellen?
(btw, hoop dat ik niemand tegen het zere been aan trap met mijn domme vragen)
-
GK is Schlepphebel inderdaad, itt de 3F...
-
(btw, hoop dat ik niemand tegen het zere been aan trap met mijn domme vragen)
Domme vragen zijn er niet domme atwoorden daar in tegen -naughty-
-
Ok bedankt voor de info! -thumbsup-
Scherper dan ABU is dus eigelijk alleen de 3F nokkenas.. (standaard VW)
-
stel : ik heb een HZ motor , en ik wel een nokkenas erin leggen met meer lift, wat zou deze dan moete zijn?
of is er voor een hz blok een race nokkenas verkrijgbaar?
-
3F (AE) : 219 graden / 8,8 mm lift
3F (AF) : 214,5 graden / 9,6 mm lift
Kan ik het verschil zien tussen deze twee?
Staat het er ergens op?
-
De lettercode staat op de nokkenas... (AE/AF)
-
Heeft het zin om te wisselen van AF naar AE, of zijn de verschillen tussen die twee zo minimaal dat het zonde is van de investering?
-
Heeft het zin om te wisselen van AF naar AE, of zijn de verschillen tussen die twee zo minimaal dat het zonde is van de investering?
Dat verschil merk je zeker, en ik spreek uit ervaring. De AF is de standaard sambal in de standaard VW nasi (goreng)
Ik ben van een onbewerkte kop met een AF as naar en bewerkte kop met AE as gegaan en toch had ik meer plezier aan de AF as. :)
Maar goed, de AF gaat in het Sporthart ... -naughty-
-
een AF stok met bewerkte kop en motorfietscarbs en spaghetti op een NZ op hoeveel pk schatten jullie dit?
-
80 zou haalbaar zijn denk ik.
-
Af stok.met jouw nassie........ Ik ga voor 76 pk en 102nm koppel.
-
en als we de AF vervangen voor een schrick stok 268°?
-
Dat verschil merk je zeker, en ik spreek uit ervaring. De AF is de standaard sambal in de standaard VW nasi (goreng)
Ik ben van een onbewerkte kop met een AF as naar en bewerkte kop met AE as gegaan en toch had ik meer plezier aan de AF as. :)
Maar goed, de AF gaat in het Sporthart ... -naughty-
Maar gewoon standaard kop en de rest ook standaard, maakt het dan veel verschil tussen ae en af?
-
Ik ga er van uit dat je het wel merkt.
-
Ja.betere vaderons op het gaspedaal door de meer ligt van je nokkenas.
-
:) Vertaling: "Ja. Betere respons op het gaspedaal door de meer lift van je nokkenas"
-
Ja.betere vaderons op het gaspedaal door de meer ligt van je nokkenas.
-wtf2- -wtf2- -wtf2-
(http://i45.tinypic.com/11r7hc8.jpg)??????
:) -nana- -naughty-
-
Nee lekker zon telefoon die voor jou de woorden invult.
-
:)
-
Nee lekker zon telefoon die voor jou de woorden invult.
Ik ken dat probleem,soms wel eens handig. :)
-
En anders heb ik dikke vingers. :)
-
een schrick stok 268° met bewerkte kop en motorfietscarbs en spaghetti op een NZ op hoeveel pk schatten jullie dit?
-
90? wat kan ik winnen -dunno-
-
wasmachine of koelkast? :)
-
Tussen de 80 en 87 pk
-
Thnx Serge en Theunis -thumbsup-
nog tips om richting de 100pk te gaan?
-
1.4 16 v
-
Gk zuigers of meer cylinderinhoud
-
Ik ben met een gk blok met bewerkte mh kop 3f nokkenas, motoefietscarbs,spahhetty op 96,3 pk uitgekomen o
-
ik wou het bij mijn NZje houden, gk zuigers is iig een goede tip! alleen die zullen wel schaars zijn :)
96,3 pk klink iig erg goed in de oren :)
-
GK zuigers icm een hydro kop past dus gewoon begrijp ik?
-
Jup
-
Nice!
-
Hoeveel mm vlak je de kop dan? En op welke compressie verhouding zit je dan?
-
GK zuigers en hydrokop: check het Sporthart (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10616.0.html)
-
GK zuigers en hydrokop: check het Sporthart (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10616.0.html)
-klappen- -klappen- gaat op zoek naar gk zuigers :D
-
zit er veel verschil in de winst tussen de oem nokkenassen en bijvoorbeeld een 268 graden nokkenas van catcams en dergelijke, of kan je voor het prijsverschil gewoon beter een oem stokkie doen van abu aee en abd?
-
Het lijkt me behoorlijk verschil maken.
Als ik zie wat een verschil er zit in prestaties tussen een aav nokkenas en een AF/AE (3f) nokkenas en dat scheelt maar 10,5 graden en 2,4 mm lift. (Nou heb ik er ook een 3f uitlaat onder, dus helemaal eerlijk is het niet)
Dan zal de stap van 214,5 graden en 9,6 mm lift naar 264 graden en 10,15 mm lift een flink grotere stap zijn (in dit geval heb ik het specifiek over de newman nokkenas die ik klaar heb liggen voor de polo)
-
is niet te vergelijken idd. :)
-
is wss het verschil tussen "iets pittiger" en een "behoorlijk stuk sneller"?
-
nee oke dat dacht ik ook al maar wist niet of het echt veel verschil maakte, maar wilde vooral weten of het waar voor je geld is maar zo te horen wel:D dankje jongens
-
Ik weet niet of ik een oud topic omhoog mag trappen, maar om er nou weer een
apart topic voor te openen? Als dat niet mag dan verwijder mijn vraag maar..
Ik kwam tijdens mijn zoektocht naar nokkenas info op deze pagina uit: bron (http://www.vw-club.nl/showthread.php?t=1344)
Nou viel me op dat onderstaande 2 polo's beide 55kw hebben met een GK motor.
Ik kan zogauw niet vinden wat voor nokkenas er in deze motor ligt en en of dit
qua nokkenas vergelijkbaar is met de 3F motor uit de GT?
Of is dit een schlebhebel (of hoe heet het?) Geen hydro dus..
Polo II 1.3 GK 1272cc 55kW 09-83 t/m 09-84
Polo II 1.3 Classic GK 1272cc 55kW 09-83 t/m 09-84
Kan iemand mij dat vertellen?
ik zie hier op de pagina van de link staan motoren met de motorcode HZ met 33 kw en met 29 kw ligt dit aan soort carbureteur solex of pierburg,
misschien een beetje -off-
mvg bart
-
ow ik zie dat ik per ongeluk wat verkeerd gedaan heb
-
Voor zover ik weet (alvast bukkend, uit angst voor rotte tomaten naar mijn hoofd voor als ik het fout heb) is het GK blok, ook een wat sportievere 1.3.
Net als dat de 3F het sportieve broertje van de NZ is.
Alleen GK is een sleeptuimelaar.
Over je vraag aangaande HZ en carb enzo, kan ik niks zeggen
-
Zullen we ook even inventariseren welke een nok voor de mechanische benzinepomp hebben?
-
Sleeptuimelaars in begin post vermeld
(met info van Sjon uit een post in dit topic)
-
volgens deze pagina klopt de py as die hier in dit topic staat niet helemaal, tenminste ik neem aan dat bij hun oem gewoon echt de originele specs geeft.
http://www.catcams.co.uk/acatalog/Polo_G40.html
-
Ik heb nog een losse sleeptuimelaar kop liggen maar waar aan kan ik zien wat voor onderblok hij af komt
-
Kan ik hieruit opmaken dat een ABU en ABD nokkenas eenzelfde werking heeft? -dunno-
-
hersenspinsel voor de nasi bereiders onder ons:
NZ blok met 3F stok keuze (AE of AF?)
GK zuigers
MH carburateur (moet hier nog iets aan gebeuren voor extra brandstof toevoer?)
Spaghetti + 44,5mm uitlaat (gruppe n?)
vul hier het geschatte vermogen in___
:)
-
In wezen krijg je dan een hydrostoter GK of iets daar in de buurt.
Zou de sproeierbezetting van een GK proberen te achterhalen: ook Pierburg 2E3
-
kijk leuke info! thanks sjon,
eens kijken of de sproeierbezetting bekent is in olving of hayens
als iemand die info zo heeft mag het natuurlijk ook gemeld worden :)
-
Hoofdsproeier van een GK is 105/112,5 en van een MH is 102,5/110.
Venturi van GK is 22/26 en van een MH 21/23.
Remluchtsproeier van een GK is 80/70 en van een MH 110/130.
Stationaire benzinesproeier van een GK is 37,5 en van een MH 47,5.
Stationaire luchtsproeier is van een GK 95 en van een MH 130.
Bron: P.H. Olving.
:)
-
Ik ben u zeer erkentelijk -hug-
-
-thumbsup-
-
Heren,
wat is het verschil tussen een 3f AE of een 3f AF nokkenas en bij welke ligt jullie voorkeur?
-
"Heeft het zin om te wisselen van AF naar AE, of zijn de verschillen tussen die twee zo minimaal dat het zonde is van de investering?"
Dat verschil merk je zeker, en ik spreek uit ervaring. De AF is de standaard sambal in de standaard VW nasi (goreng)
Ik ben van een onbewerkte kop met een AF as naar en bewerkte kop met AE as gegaan en toch had ik meer plezier aan de AF as. lachen
Maar goed, de AF gaat in het Sporthart ...
Citaat van Luc.
-
Thanks Jorin misschien had ik zelf iets beter moeten zoeken -thumbsup-
-
hallo even dit topic omhoog halen :)
welke nokkenas is heb beste voor men aav
3F (AE) : 219 graden / 8,8 mm lift
3F (AF) : 214,5 graden / 9,6 mm lift
en wat is het verschil tussen deze 2
-
Verschil in lift zorgt voor betere vulling van je cilinder. Meer lift merk je al in je koppel.
-
Zag dat dbilas, schrick en catcams geen sleeptuimelaar nokkenassen meer maakt.
Het word niet makkelijk gemaakt zo.
-
280er Schrick Nockenwelle für Schlepphebel (01301 80003 P4) gebraucht 210€ (http://forum.polomagazin.de/thread.php?threadid=41700&hilight=schlepphebel)
-
Dus alleen nog 2e hands te krijgen.
Of bij een rensport site in Duitsland.
Zolang de voorraad strekt bij hun.
-
Site van schrick geeft aan dat ze ze wel nieuw maken.
-
Wat is t verschil met een 030 3c en een 030 7b nokkenas? aangezien ik die 2 heb liggen
by the way: Heeft een AAU niet dezelfde nokstok als een MH -dunno-
ik heb een 030 7b nokkenas in mijn mh blokje zitten is dat een standaard nokkenas of niet -dunno-
-
Meet de nokhoogte en vergelijk met de tabel op pagina 1. -thumbsup-
-
Thanks Luc -thumbsup-
-
Heb een nokkenas met een nokhoogte van 9 mm.
Hoe kom.ik.er.Nu achter hoeveel graden dát ding is?
-
Er zijn twee met 9 mm lift. Die hebben beiden 204 graden. Kwestie van vergelijken met de eerste post .... :)
-
Er zijn twee met 9 mm lift. Die hebben beiden 204 graden. Kwestie van vergelijken met de eerste post .... :)
-dunno-
Sorry luc maar ik kan er niks mee , er staat op de nokkenas 030 7b en een vw logo verder niks .
In ieder geval geen motorcode of iets dergelijks.
-
Nokkenassen in de beingpost met 9mm lift;
AEE : 204 graden / 9 mm lift
Waarschijnlijk is het dus een AEE (of in ieder geval een 1.6? 6n/mk3 golf) nokkenasje -thumbsup-
-
Ik zoek nog een leuke as voor in mn AEE maar zijn er behalve 3f, abd of abu nog andere assen die 'leuk' zijn. Zoek al een tijd maar vind nergens iets leuks dus probeer het hier nog een keer anders word het een nieuwe bestellen bij schrick, catcam,dbilas of newman......
-
Iemand een idee hoeveel graden en lift een nokkenas van een 1W diesel blok heeft???
-
lift kun je vrij makkelijk zelf meten. je had toch zelf een 1w kop liggen?
-
Ja heb ik inderdaad daarom moet ik dat weten. Maar als iemand het weet scheelt me dat weer (misschien onnodig) werk
-
Na een avond googlen niks wijzer geworden over de 1w nokkenas. Zelfs mn zwager die bij VW werkt kon me niet aan de specificaties helpen. Ook mijn wphb(en) konden me niet verder helpen, dus denk dat ik er niet onderuit kom om de as uit te bouwen en zelf te gaan meten....
-
Niet meer actueel verkrijgbaar (vermoed ik), maar kan toch interessante info (https://web.archive.org/web/20081203121248/http://www.sorgmotorsport.de/Kataloge/2008/Rennsport/NW_2008.pdf) bevatten...
-
Misschien niet het perfecte topic maar probeer het hier even.
Weet iemand of een abu inlaat een grotere diamter heeft dan een aee inlaat?
-
Misschien niet het perfecte topic maar probeer het hier even.
Weet iemand of een abu inlaat een grotere diamter heeft dan een aee inlaat?
Wat 't antwoord ook is, ABU is een monopoint met een metalen inlaatspruitstuk en AEE een multipoint met een pastic inlaat,
niet uitwisselbaar dus, vanwaar de vraag?
-
Kwam dit tegen op het net....
inlaat spruitstuk van een abu motor ;voordeel grotere doorlaat welke beter past op de aee kop.
-
[slingert google aan]
Ah, dat heb je hier (http://www.vwpolo.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=1479) gelezen.
Topic gaat over 't tunen van een 6N 1.3 monopoint ADX:
ja, dan heeft een ABU monopoint-inlaatspruitstuk grotere poorten tov die 1.3.
En met een AEE cilinderkop sluit zo'n ABU inlaat beter aan op de kop.
-
Zoals ik dus mag opmaken uit dat verhaal past een abu inlaat op een aee en is met de inlaat icm de abu nokstok in een aee dus enige vermogenswinst te boeken, toch?
-
Nee, als je blok een monopisser is wel.
Als je met een AEE begint, ga je er op achteruit...
-
Nogmaals: topic over een 1.3 ADX monopoint.
ADX onderblok, AEE cilinderkop, ABU inlaat, ABU nokstok => ja, dan zal zo'n 1.3 wel vlotter lopen.
Deze spullen in/op een 1.6 AEE => nee, das achteruitgang, zoals GG ook al zegt.
-
Aex nokkenas is 197 graden en heeft een kleplift van 8,5mm
Misschien handig om in t overzicht op pagina 1 te zetten ;)
-
Gut, is dat ook zo'n tamme nokkenas qua graden, kleplift is wel leuk, zo'n AEX rijdt standaard op zich niet verkeerd. Maar ja: zelfde geldt voor een NZ...... -uitlachen- kan altijd beterder/snellerder -naughty-
-
Hallo!
ik wil een nieuwe nokkenas plaatsen in mijn NZ, maar ik vroeg mij af, passen alle Hydrostoter nokkenassen in een NZ ? ben namelijk van plan een ABU / ABD nokkenas te monteren. bedankt voor de info!
Aron
-
Ja past,ABD ligt er ook in bij mijn NZ blok.
-
dankjewel voor je snelle reactie patrick! was dit gewoon plug en play of moest er meer aangepast worden? en moest je de timing aanpassen??
met vriendelijke groeten,
Aron
-
Bij mij zat het al gemonteerd in het blok.
Maar als het goed is plug & play.
-
oke! heb wel eens iets gehoord over dat je je ontsteking moest veranderen, maar nooit direct bij de nz
zal het vanzelf wel zien, hahah.
Aron
-
Bij een 6N nokkenas ben ik ook welles wat tegengekomen:
of gat tbv ontsteking op een andere positie of timing nokkenastandwiel ofzo.
Ik weet niet meer precies, maar let er op inderdaad.
-
nokkenas spie zit op een andere plek, onsteking "hetzelfde"
-
het enigste wat wij zijn tegengekomen tijdens de installatie was het nokkenas tandwiel dat een paar tanden anders uitkwam op de ABU nokstok, hierdoor klopte de timing niet meer en is het sowieso even vogelen om de timing goed te krijgen daar de polo op meerdere tanden goed loopt, echter was het voor mij te herkennen dat ie niet goed op tijd stond door de rauwe RRRRRR die vanaf 3000 toeren erbij kwam. een tandje verder en nu loopt ie lekker! bedankt voor alle hulp !!!
-
back at it again met een nieuwe nokkenas vraag!
nu rij ik met een abu stok a 9.3mm lift in mijn NZ
deze as wil ik upgraden naar een nokkert met meer lift. de grades maken mij persoonlijk nog niet zo erg uit.
ik had mijn oog op een schrick nokkenas met 10.0mm lift en 269 graden, deze is uit de catalogus gehaald en kan ik nergens meer vinden....
dus nu een newman cam op t oog. met 0.4inch (omgerekend 10.16 millimeters) en 264 graden
Weet iemand of dit 1op1 past in mijn NZ kop?
Ik weet niet zo goed wat de max is voor een nokkenas qua lift. ik wil geen aanpassingen doen om de nokken uberhaupt rond te krijgen :)
Wellicht is er iemand die deze nokkenas al rockt en zijn ervaringen kan delen?
gaat om dn dees: http://www.newman-cams.co.uk/Newman-Cams-Volkswagen-Golf-Polo-1.4-G40-Hydraulic-Road-Camshaft-VOLP264400H-PH1_25271_23_3627_18936.jsp
-
iemand een idee of dit gaat lukken?
-
zelf maar even uit getest, ja dit lukt zonder problemen! loopt lekker.
-
-thumbsup-