Auteur Topic: Kabelbomen uitpluizen  (gelezen 4598 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Kabelbomen uitpluizen
« Gepost op: wo, 14 sep 2011, 18:01:28 »
Bij t werken aan me polotje kwam ik wat dingen tegen in de aav kabelboom, welke ik niet terugvind in de 3F kabelboom, ook niet op de electische schemas.
Waar het me voornamelijk om gaat zijn de oliedruksensoren. Deze zijn wel aanwezig in de kabelboom van een AAV:
(bij nummer 22 de middelste 2 stekkertjes)


Bij een 3f/nz boom missen die aansluitingen.


Iemand een idee waar ik die oliedruksensoren dan WEL op kan aansluiten, want deze zitten niet in de andere 2 kabelbomen in de motorruimte verwerkt.
3F gebruikt deze neem ik aan toch ook? iig voor de oliezoemer en t lampje?

de andere 2 kabelbomen:
http://www.wagenstad.com/diagrams/po-1991-1994/9-116-00.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/po-1991-1994/9-117-00.gif

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #1 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 18:18:58 »
tja. Mischien toch even verder kijken. Zijn inderdaad voor de zoemer, dus gok eens in welk deel van de kabelboom dit zit.

Reken maar op de verlichtingskant van de kabelboom.

Mischien is het er maar 1ipv 2 dat weet ik niet. Maar het moet wel aangesloten worden.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 18:30:36 »
tja. Mischien toch even verder kijken. Zijn inderdaad voor de zoemer, dus gok eens in welk deel van de kabelboom dit zit.

Reken maar op de verlichtingskant van de kabelboom.

Mischien is het er maar 1ipv 2 dat weet ik niet. Maar het moet wel aangesloten worden.

Misschien is lezen ook iets wat je nog moet leren? Zoals ik al zei, vind je ze in de andere 2 kabelbomen ook niet terug. Lijkt me wel heel frapant dat er voor NZ en 3F een compleet andere kabelboom voor de verlichting ligt dan de bovenstaande 2 tekeningen die als linkjes staan.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 19:19:05 »
NZ heeft maar 1 sensor voor olie,als het goed is.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #4 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 19:37:19 »
NZ heeft maar 1 sensor voor olie,als het goed is.

In mijn nz kopje zitten er gewoon 2, en die zaten beiden aangesloten in de auto waar ie uit kwam.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #5 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 21:16:42 »
Als je 2 stekkers hebt en 1 sensor, dan de losse stekker aan massa leggen anders blijft je zoemer af gaan. Ik kan me herinneren dat de gele draad overblijft.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #6 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 21:33:29 »
Zitten de oliedruksensoren niet in de kabelboom waar ook je remvloeistofniveau etc in zit?

Oliedurksensoren, laadstroomcontrole, watertemperatuur opnemer staan allemaal los van je motormanagement.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 22:36:41 »
huidige kabelboom is AAV, en dan zitten ze verwerkt in nummer 22 die over het spruitstuk loopt. Waar vooral t gasklephuis op aangesloten zit en die 2 sensoren dan. In de rest van de kabelboom kom ik die niet tegen, en bij de 3f kabelboom vind ik ze ook niet.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #8 Gepost op: wo, 14 sep 2011, 23:21:06 »
Er zit, bij de verschillende injectiesystemen, verschil in de plaats van de stekkertjes in de kabelboom.

Indien er in een centrale stekker op de brandstof / injectierail is voorzien, zit de bedrading van de oliedruksensoren in de kabelboom van de injectoren verwerkt. Bij alle andere motoren zijn de draadjes van deze sensoren meestal apart van de motorkabelboom terug te vinden.

Tip voor Pobresh: de tekeningen in VAGCAT zijn niet zaligmakend voor wat betreft 'wat zit waar', omdat deze tekeningen niet bedoelt zijn om als draadschema te fungeren, maar om de losse onderdelen te duiden; stekkertjes, deel-kabelbomen en stukjes accesoire bundels.  Als het niet op de tekening staat, betekend het niet dat 't niet bestaat en vice-versa.

Over 1 of 2 sensoren: Bij latere type motoren is het mogelijk dat je een blindmoertje tegenkomt op de plaats waar je een oliedruksensor verwacht. Dat is in iedergeval bij de 1.4'tjes van Seat (ABD) het geval, maar misschien ook al wel bij late, uitloop Polo'tjes 2f.  Hoe ze dat precies hebben bedacht? geen idee.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #9 Gepost op: do, 15 sep 2011, 01:00:59 »
hmm, en waar zou die dan in kunnen zitten, bij de andere sensoren zoals wat marcel noemt?

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #10 Gepost op: do, 15 sep 2011, 07:23:58 »
zoals jaap al zei. In het stukje kabelboom voor de injectoren zit meestal ook de draad voor de oliedruksensor. Dit kunnen er 1 of 2 zijn zoals ik eerder ook al zei. Plus als je ze niet vind in dat deel van de boom zitten ze waarschijnlijk in een ander deel, namelijk wat ik al eerder zei. Niet in het gedeelte van de motormanagemant. Die doet namelijk niets met die sensoren. Deze zijn puur voor het instrumenten paneel.

Ga voor je reageert nou gewoon eens bij je auto staan. En leg de kabelboom er is gewoon in. Dan kun je wat makkelijker visualiseren wat waar komt.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #11 Gepost op: do, 15 sep 2011, 09:06:57 »
Ga  nou gewoon eens bij je auto staan. En leg de kabelboom er is gewoon in. Dan kun je wat makkelijker visualiseren wat waar komt.

Polo 2 met 'multipoint-ínjectieblok'


foto 1:
Zie, duidelijk: oliedruksensoren (blauw en geel) gaan in een los hoesje, gescheiden van de injectoren, over de brandstofrail in de richting van de versnellingsbak

foto 2:
Zie, duidelijk: de gele en blauw draad gaan samen met nog wat draden, gescheiden van de motorkabelboom, door een tule van het schutbord. o.a. het draadje van het start-relais komt hier uit de boom, en de andere 4 draadjes gaan verder naar voren:

foto 3:
4 draadjes, en waar komen ze uit? bij de temp sensoren!  Dus toch deels iets van de ECU! en deels voor je dashboard ( blauwe versus zwarte sensor )


Succes!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #12 Gepost op: do, 15 sep 2011, 09:19:29 »
ja maar wel los van het grote deel van de kabelboom. En de enige van die 4 sensoren die jij laat zien die iets met motormanagement te maken heeft is de blauwe temperatuur sensor. Niet de olie druk sensoren.


Ik blijf er bij dat de kabelboom in de auto leggen meestal het makkelijkst is. Dan zie je duidelijker wat waar hoort.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #13 Gepost op: do, 15 sep 2011, 10:14:42 »
Zeker los van de grote motorkabelboom; dat probeerde ik met de foto's nogmaals te onderstrepen.

Ik heb niet voor niets jouw opmerking gekwoot: Ben het volledig met je eens wat betreft het in de auto uitleggen en kijken waar wat hoort. Vandaar ook dat ik niet met theoretische verhalen kom, maar naar buiten ben gelopen, foto's heb gemaakt en voila: Duidelijk. Ik neem aan dat NZ, PY en 3F weinig van elkaar verschillen in deze.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kabelbomen uitpluizen
« Reactie #14 Gepost op: do, 15 sep 2011, 14:58:04 »
ja, maar ook daar zie ik een andere injectierail dan ik hier heb liggen.

Ik heb de kabelboom zelf verder al compleet uitgepuzzelt, maar alleen die oliedruksensoren zijn dus niet vindbaar.

Bij een oude kabelboom (iig die NZ kabelboom die ik hier heb liggen die trouwens veel lijkt op die wat jaap toont) zit alles erbij, van zekeringkast tot rechterkoplamp en alles ertussenin. Heel uitgebreide kabelboom waarbij de motorkabelboom en 1 andere kabelboom hetzelfde zijn. Er is er maar 1 los te halen, maar ik heb deze losse vergeleken met die wat nu in de aav ligt, en daar zitten verschillen in. Weet zo snel ff niet meer welke verschillen, maar dat zoek ik nog een keer op binnenkort.

de 3F kabelboom die ik hier heb liggen ziet er precies uit zoals op de afbeelding. En staat dus compleet los van de 2 andere kabelbomen.
Opvallend is dus dat bij een aav kabelboom (die ook overeenkomt met de tekening) wel de 2 oliedruksensoren in de motorkabelboom verwerkt zitten, en bij de 3F niet.

Ik heb hier dus een kabelboom met een 4 aderige stekker op de injectierail, waarbij de kabels op de injectierail in een plastic stuk zitten, en niet in oliekous zoals de oudere kabelbomen.

In principe heb ik dus niet veel aan de fotos van jaap, gezien dit een oudere kabelboom betreft die waarschijnlijk meer op mijn NZ kabelboom lijkt, dan op mijn 3f kabelboom.
Denk toch dat er iemand die hier een 3F of NZ of PY in een 2f zal moeten helpen, die dus iig de eerste foto hetzelfde moet hebben en dan die 2 draden volgen.
 Misschien zit er wel een aansluiting op een van de andere 2 kabelbomen maar is dus nu doorverbonden met de motorkabelboom (aav) en zal dan bij een 3F, NZ, pY boom moeten worden aangesloten op een los kabelboompje voor misschien zelfs alleen die 2 sensoren?