Auteur Topic: Dode 2f  (gelezen 4302 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Dode 2f
« Gepost op: wo, 12 okt 2005, 23:09:26 »
Help:

Een huisgenoot heeft een 2f classic met 1.0 HZ motor.

Sinds vanochtend doet de auto raar..

1.Hij starte vanochtend niet meer, wel met startkabels
2.vanmiddag weer niet starten, ook niet aan te krijgen door slepen. Ook branden de lampen niet meer, zou toch minimaal stadslicht moeten zijn??

Ik gok dat de accu naar de mallemoer is, of de massaaansluitingen zijn helemaal los..

Heeft iemand dit eerder gehad??

Ik ga morgen even een andere accu proberen, maar als dat niet werkt?? TIPS?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Dode 2f
« Reactie #1 Gepost op: wo, 12 okt 2005, 23:20:27 »
2f met HZ motor?

Das al niet goed natuurlijk.. zal wel een 1.0 AAU zijn?

Als er NIETS veranderd is, en ineens is de accu leeg... krab dan toch maar even GOED achter de oren: interieurverlichting uit? richtingaanwijzers uit? (parkeerlicht).. niet perongeluk net een nieuwe radio?

Is 't niets van dat alles.... dan is meten nog steeds weten...

Leg de auto aan startkabels, en laat de donor-auto gewoon lekker draaien; laat de boel een minuut of 10 zo staan: De dynamo van de 'donor' auto zal nu eerst de lege accu proberen te laden.

Start de 'kapotte' en verwijder de startkabels. Geen voldoende gas zodat t controle lampje op t dash uit gaat.  Meet nu de spanning over de + / - pool van de accu:

boven de 13volt? Dynamo ok.. : Accu overleden
onder de 12 volt? dynamo dood,. accu wellicht nog te redden

Maar goed: d'r is altijd een reden voor 'plotseling raar doen'. Eerst de oorzaak zoeken,.. daarna pas gaan puinruimen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Dode 2f
« Reactie #2 Gepost op: do, 13 okt 2005, 00:14:06 »
ja , daarom. Ik denk dat de accu overleden is doordat er misschien verlichting aan is blijven staan. (parkeerlicht is een goede optie).

Maar waarom wil de auto dan ook niet aangesleept worden?

Ik probeer eerst idd de oorzaak te achterhalen..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Dode 2f
« Reactie #3 Gepost op: do, 13 okt 2005, 07:47:48 »
Aanslepen kan alleen als er te weinig 'peut' in de accu zit om de startmotor te laten draaien, maar wel genoeg 'peut' om de bougies te laten vonken..

Als er zo weinig spanning aanwezig is, dat de bougies niet meer vonken, kan je slepen totdat je een ons weegt! (en waarschijnlijk is ie wel ZO leeg, want je ziet niet eens de led-jes op 't dashboard branden.

BTW: Een accu overlijd niet percé als ie volledig word ontladen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Dode 2f
« Reactie #4 Gepost op: do, 13 okt 2005, 08:34:55 »
OK -klus- ,

Dat vage vermoeden had ik al, maar kon de klok nog niet vinden zeg maar... -dunno-

Ik ga nu even testen met startkabels, daarna laat ik weten of het de accu of dynamo is die moeilijk doet..

Martijn
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Dode 2f
« Reactie #5 Gepost op: do, 13 okt 2005, 09:56:59 »
Nog een fijne om aan te denken: Een 2f is standaard uitgevoerd met injectie..

Als de injectiepomp niet (of nauwelijks) draait,.. krijgt de injector ook geen druk,.... Geen vonk en geen brandstof: dan word t wel erg lastig om te starten!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Dode 2f
« Reactie #6 Gepost op: do, 13 okt 2005, 14:22:18 »
injectie motoren of motoren met elektronische onsteking hebben minimaal 10v nodig om aan te slaan.

laadspanning stationair zonder zonder verbruikers  gewoon 12 of net 13v moeten zijn
belast moet hij toch tegen de 14 mischien net 15v aankomen (14.7 is geloof ik max afgeregelde spanning)

groeten m

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Dode 2f
« Reactie #7 Gepost op: do, 13 okt 2005, 14:24:15 »
dat is een goeie! Daarom gaat slepen sowieso heel erg lang duren!!

De accu gaf 0.04V aan met de multimeter.. De accu heeft het naar mijn weten begeven. Ik weet niet wat de oorzaak er van is; ga proberen of mijn accu wel werkt. Starten met startkabels ging prima; de dynamo werkt ook goed, die levert 13.82 V, gemeten op de accupolen.

@ Jaap; bedankt voor het meedenken
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Dode 2f
« Reactie #8 Gepost op: do, 13 okt 2005, 16:21:12 »
Ach accu's gaan soms gewoon kapot, meestal nadat ie helemaal leeggelopen is, shit happens...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Dode 2f
« Reactie #9 Gepost op: do, 13 okt 2005, 17:28:06 »
dat is een goeie! Daarom gaat slepen sowieso heel erg lang duren!!

De accu gaf 0.04V aan met de multimeter.. De accu heeft het naar mijn weten begeven. Ik weet niet wat de oorzaak er van is; ga proberen of mijn accu wel werkt. Starten met startkabels ging prima; de dynamo werkt ook goed, die levert 13.82 V, gemeten op de accupolen.

@ Jaap; bedankt voor het meedenken

em wat gaf hij in belastette toestand?????
dus alle verbruikers aan???

greez

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Dode 2f
« Reactie #10 Gepost op: do, 13 okt 2005, 18:02:59 »
ongeveer 13.8 volt, met draaiende motor dus, gemeten op accupolen. Verder geen verbruikers aan.

De oorzaak is waarschijnlijk de binnenverlichting. Die brandt maar heel zwak (misschien verkeerd lampje), dit is mijn huisgenoot nooit opgevallen dat deze is blijven branden.

Maar de auto start weer op eigen kracht, nu even kijken hoe lang het zo blijft.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Dode 2f
« Reactie #11 Gepost op: do, 16 mei 2013, 18:58:40 »
Even dit topic ophalen.
Mijn daily is de laatste tijd ook vervelend. Vanmorgen wilde die niet starten. Accu compleet dood. Geen ledjes op het dashboard.. nada..
Gisteren rijdend weggezet, starten gaf nooit problemen, 1 tikje aan de sleutel en motor liep. Aanslepen vanmiddag was niet succesvol (bij gebrek aan startlkabels.) Even later een andere accu er ingezet.. starten lopen.. Wie kan er verklaren waarom de accu ineens dood was? Ik wil het liefst voorkomen dat de andere accu morgenochtend ook dood staat...
heb geen stroomverbruikers aan gehad (lichten, binnenverlichting, radio etc..)

De dynamo in de auto is wel wat vettig van een oud lekkende waterpomp.. zou dat de oorzaak zijn?

Grt. Vincent

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Dode 2f
« Reactie #12 Gepost op: do, 16 mei 2013, 19:09:36 »
Of je hebt lekstroom,of je dynamo laad niet meer bij.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Dode 2f
« Reactie #13 Gepost op: do, 16 mei 2013, 19:35:53 »
Kondigt een overleden dynamo dat van te voren aan of is dat zo maar 'ineens' over? En hoe check ik een dode dynamo?

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Dode 2f
« Reactie #14 Gepost op: do, 16 mei 2013, 19:44:47 »
Dat kan je  doen met een volt meter.
Je kijkt wat er nu voor stroom in zit,daarna start je hem en komt het boven de 13 volt dan zou het goed moeten zijn.
Daarna zet je wat verbruikers aan en dan kijk je of je spanning wat zakt.
Ik vermoed dat het in de radio aansluitng zit,dit probleem heb ik ook gehad.
Na een dag of 2 stil staan was de accu ook kats leeg.
Toen heb ik  eens de radio ontkoppelt en sinds dien geen probleem meer,ik kan de polo gerust 14 dagen laten staan en start daarna gewoon.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2