Auteur Topic: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?  (gelezen 4382 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Gepost op: ma, 28 jun 2010, 22:44:25 »

 Hoe test ik een accu?


Ik heb 4 (!) accu's staan nu, drie met een groen kijkglaasje,
A) Gegarandeerd werkende, goede accu. Indicator = Groen
B) Mogelijk goede accu, was leeg, na nachtje op de lader = Groen
C) Mogelijk defecte accu, was dood, na dagje op de lader = Groen

D) Ik dacht een goede volle accu, stond aan de lader als 'vol', geen indicator

Van accu D  van het weekend ondervonden dat deze accu het toch niet wilde doen 
Deze accu had GEEN kijkglaasje, maar na een nachtje aan de CTEK acculader zei de acculader: groen = vol...

Met andere woorden: op het accu-status-indicatie-dingetje van CTEK moet ik niet vertrouwen.. waar dan wel op?

Ik heb de andere 3 accu's, A B en C, alle drie zwart, alle drie met een kijkglaasje nu allemaal op GROEN volgens acculader en volgens kijkglaasje.

Hoe weet ik nou zeker dat ze nog goed zijn?
A is zeker goed: komt uit een rijdende auto
B komt uit de Transfer ( tijdje stil gestaan, maar recent deed ie nog wel 'iets' ) indicator stond op zwart = leeg.
C komt uit de GL : tijdje stil gestaan en was he-le-maal leeg;  indicator stond op wit = defect.

Voltage's:
A = 12,95
B = 13,4 ( lader er zojuist afgehaald )
c = 13,0

Is er met huis tuin en keuken wijsheid wat over de staat van de accu te zeggen, of is het: inbouwen, rijden en maar zien hoe lang het goed gaat? Ik heb een multimeter, ogen en 2 linker handjes!


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 28 jun 2010, 22:53:13 »
Accu testen met een multimeter (2009-6)
donderdag 01 oktober 2009


Vraag: In diverse AMT-artikelen wordt melding gemaakt van accutesters die gebruik maken van een zogenaamde ‘conductancemeting’. Dit is een maat voor het actieve plaatoppervlak van een accu en geeft een goede indicatie van de werking van de accu.
Nu beschik ik over een zeer goede multimeter die een conductancemeting kan uitvoeren in nS (nano Siemens). Levert dit ook een goed testresultaat op?


Antwoord: We hebben uw vraag voorgelegd aan Midtronics, fabrikant van de conductance-accutesters. Zij zeggen hier het volgende over:

“Om een startaccu goed te kunnen beoordelen zijn twee dingen van belang:
- Gezondheidstoestand (State of Health = SOH)
- Laadtoestand (State of Charge = SOC)

Daarbij komt dan nog dat SOH weer bestaat uit een Gezondheidstoestand om te starten (CSOH) en een Gezondheidstoestand voor energieopslag (RSOH).
CSOH wordt weergegeven in Cold Cranking Amps (CCA) en RSOH is op de startaccu terug te vinden in Ah of in min. bij 25A ontlading.

De Gezondheidstoestand vertelt ons hoeveel actief plaatoppervlak er in de accu aanwezig is die chemische energie om kan zetten naar elektrisch startvermogen (CCA). De Laadtoestand vertelt ons hoeveel lading er in de accu aanwezig is.
Zelfs in het geval van een zeer accurate multimeter zal het meten van een startaccu zich beperken tot de spanning en is dan alleen zinvol wanneer de rustspanning wordt gemeten. Deze spanning is dan een globale indicatie van de lading van de accu (SOC). Hetzelfde dus als het bepalen van het zuurgewicht in een accucel.

De CCA-waarde van een startaccu kan bepaald worden met een AC- signaal met een bepaalde frequentie en signaalvorm. Daarvoor is een vierpunts-contact (Kelvin connectie) vereist welke niet beschikbaar is bij multimeters en zodoen-
de kan de complexe response (lees CCA) niet worden bepaald.

Om een accu goed te kunnen beoordelen kan er gebruik worden gemaakt van een aantal beproefde technologieën. Eén daarvan is de Midtronics Conductance-methode. De Midtronics-meetapparatuur maakt gebruik van een conductance-circuit en gepatenteerde algoritmen die bij elke laadtoestand en accutemperatuur een duidelijke diagnose kan geven over de toestand van de accu.

Belangrijk om te weten is of de accu de motor zal starten, niet alleen op het moment van testen maar ook in de toekomst, of dat de accu volledig op te laden is naar (100% SOC), maar ook of er niet gestart meer kan worden omdat de CSOH en/of RSOH onvoldoende zijn en dus ook laden geen zin meer heeft. Dit alles dan ook nog bij verschillende temperaturen en met verschillende aansluitingen op de auto, denk aan starthulp-polen.

Dit maakt elektronisch testen aantrekkelijk omdat we op elk moment kunnen vaststellen of de accu zonder problemen de winter doorkomt en in geval van nalatig onderhoud de klant weer snel op weg kunnen helpen. Een multimeter zal hierbij geen uitkomst bieden”.

Lijkt ons een duidelijk verhaal. Een allesomvattende accutest is met een multimeter niet mogelijk.

Bron
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 28 jun 2010, 22:54:29 »
 -klus- extra info: Alle 3 zijn het gesloten onderhoudsvrije accu's: Zuurweging is dus uitgesloten, ook al omdat ik geen zuurweger heb, maar dus ook omdat ze niet open kunnen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 28 jun 2010, 23:01:11 »
Lees net het antwoord van Luc; Met alleen een multimeter wordt 't m niet, en een zuurtegraad dinges was ook al uitgesloten.

Denken hebben we niet zo veel aan, maar toch: Ik lees hier en daar dat de laadtoestand ongeveer kan worden afgelezen aan het voltage in rust, dus NIET direct na het afkoppelen van de lader, maar na een uurtje of 2.  Dat gaan we dus eerst maar eens doen, en een dagje later nog eens.

Andere idee-en: welkom.  Ik denk dat het inbouwen wordt, en 'kijken wat ie doet'?!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Reactie #4 Gepost op: ma, 28 jun 2010, 23:02:40 »
Accuboer test het best!  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Reactie #5 Gepost op: ma, 28 jun 2010, 23:04:50 »
inbouwen ,multimeter er op zetten .
nu zorg je ervoor dat de ontsteking geen stroom krijgt .
 10 sec starten ,nu mag de accu niet beneden de 10,5v zakken ,doet deze dat wel is de accu of al dood of stervende . dit is een praktijk hulpmiddel welke vrij aardig werkt
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Reactie #6 Gepost op: di, 29 jun 2010, 04:59:18 »
 withstupid -ja-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Accu: Hoe te testen of ie nog goed is?
« Reactie #7 Gepost op: di, 29 jun 2010, 07:53:49 »
inbouwen ,multimeter er op zetten .
nu zorg je ervoor dat de ontsteking geen stroom krijgt .
 10 sec starten ,nu mag de accu niet beneden de 10,5v zakken ,doet deze dat wel is de accu of al dood of stervende . dit is een praktijk hulpmiddel welke vrij aardig werkt

Zoiets zat ik al aan te denken; alle drie doormeten, dan allemaal even inbouwen, flink belasten en kijken wat de rest spanning is. Maar tijdens het starten het voltage meten is nog veel slimmerder. Gaan we doen!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken