Auteur Topic: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV  (gelezen 4426 keer)

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #15 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 15:50:11 »
Heeft je auto een lambda-sonde? Daar kan ook een oorzaak liggen...

Ja, lambda aanwezig. Merk je dan verder niets aan de auto?
Zonder Polo ;-)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #16 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 15:58:30 »
Zou zomaar kunnen dat je meer zou moeten merken, geen idee... Merk je stiekem ook niet meer? Sneller afslaan bijvoorbeeld, meer gas moeten geven bij wegrijden met koude motor oid? Het kan ook zo zijn dat de ECU gewoon een rijkere afstelling hanteert om te compenseren.
Ik noem het maar als optie, heb ervaren dat dit wel z'n invloed heeft op het brandstofverbruik...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #17 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 16:05:09 »
simpel testje of de lambda nog meewerkt: stekker losmaken als de motor draait, reageert de motor erop, dan doet ie het, reageert de motor niet, nja dan is die dus kapot, of een kabelbreuk ergens.

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #18 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 16:23:45 »
Zou zomaar kunnen dat je meer zou moeten merken, geen idee... Merk je stiekem ook niet meer? Sneller afslaan bijvoorbeeld, meer gas moeten geven bij wegrijden met koude motor oid? Het kan ook zo zijn dat de ECU gewoon een rijkere afstelling hanteert om te compenseren.
Ik noem het maar als optie, heb ervaren dat dit wel z'n invloed heeft op het brandstofverbruik...

Ga ik dan ook even testen. Wellicht dat je gelijk hebt. Bedankt voor de tip.
Zonder Polo ;-)

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #19 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 21:41:07 »
Defroster even losgehaald en ook getest. Er lag een vacuumslangetje los, dus in ieder geval iets gevonden.

Ook even de stekker van de lambda losgehaald, maar merk geen verschil. Heb dit alleen bij stationair gedaan.
Kan de digifant ook defect zijn? Bestaat er iets van een noodloop?
Zonder Polo ;-)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #20 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 22:00:05 »
aav heeft geen digifant maar een motronic.

Kan defect zijn, maar als de lambda stekker niks uitmaakt, klinkt dat niet zo goed.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #21 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 22:04:32 »
uitlaat ploft bij gas los: ontsteking stellen
wordt vaak gedaan door jongeren omdat dat stoer moet zijn dat de uitlaat ploft...
Maar volgens mij komt dat omdat ze een scooter gewend zijn met 2takt blokje.....
is vaak eerder een kwaal van valse lucht of lekkende uitlaatkleppen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #22 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 22:08:27 »
Bedankt voor de reacties, is nog wel wat zoekwerk. Binnenkort voor de APK, wellicht dan wat duidelijkheid.
Zonder Polo ;-)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #23 Gepost op: ma, 06 dec 2010, 22:40:22 »
Als je aan de uitlaatgas-/CO-tester hangt, heb je idd zo in de gaten of het mogelijk de lambasensor is. Op zich zou je er een paar op de sloop kunnen halen en eens wisselen...
Het feit dat de motorloop niet veranderde toen je de stekker loshaalde lijkt aan te tonen dat-ie aangesloten niet zoveel doet?
Maar goed, via internet/forum is een diagnose erg lastig, we kunnen alleen dingen noemen die het misschien zouden kunnen zijn...

Succes!  -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #24 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 13:43:08 »
Inmidels voor APK geweest en bijna zonder problemen door heen gekomen. CO meting was goed, dus nog steeds een grijs gebied omtrent verbruik. Wel alle vacuumslangen vernieuwd en brandstoffilter vervangen -klus- Kunnen bougies van grote invloed zijn op gebruik? Zien er op zich redelijk uit, maar wellicht warmtegraad niet goed? Heb ook het verhaal over bougies gelezen.

Zit er een vervroeging op de ontsteking? Misschien defect? Heeft iemand nog tips op ideeen?
Zonder Polo ;-)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #25 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 19:14:32 »
voetpakking was ook al genoemd?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #26 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 21:55:50 »
voetpakking was ook al genoemd?

Voetpakking van het injectiegedeelte? Is dit met vloeibaar te doen?
Zonder Polo ;-)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #27 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 22:32:24 »
Voetpakking van het injectiegedeelte? Is dit met vloeibaar te doen?

Als ie niet te veel vergaan is... dan wel.

Is die gevonden vacuumslang niet 'de' oplossing geweest voor het ploffen? Is namelijk zeer waarschijnlijk oók een valsluchtlek geweest.

En dan nog een inkopper:  Hoe houdt je je brandstofverbruik bij? (Schaamteloze plug: Spritmonitor.de ) Van één tankje wordt je echt niet wijzer,.. èn met dit weer ( gladheid, koude ) neemt elke auto graag een litertje extra.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #28 Gepost op: do, 06 jan 2011, 07:15:39 »
ach die van mij doet nu 1 op 13,6 (aav)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: Hoog brandstofverbruik 2F 1.3 AAV
« Reactie #29 Gepost op: do, 06 jan 2011, 09:13:21 »
Bedankt voor de reacties. Ploft nog steeds iets, slangen niets geholpen. Wellicht ontsteking nog iets bijstellen en nieuwe bougies monteren. Daarnaast kan de voetpakking een optie zijn.
Zonder Polo ;-)