Algemeen forum > F.A.Q. & How-to

How-to : Ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor

(1/8) > >>

Serge:
Later wordt aan dit topic nog een how to toegevoegd over het demonteren van de twee ontstekingen en het inbouwen van een setje in een sleeptuimelaarmotor.

Hieronder in ieder geval de montage(zal voor de meesten wel voldoende zijn)

Het ombouwen van contactpuntjes naar hall sensor is niet direct plug en play (kan me eerdere topics herinneren waar men daar wel simpel vanuitging((aanpassen is nooit plug en play ))

benodigdheden:
- verdelerhuis ,contactpunten .
- verdelerhuis mh ,hz ,nz .

Verder nog benodigd voor de ombouw
Kabelboompje voor de MH.
'Computertje'
Nieuw typ bobine
Nieuw typ bougiekabels en bobinekabel

haal verder uit voorzorg bij de automaterialenzaak een hallsensor element betreffende 1 van deze 3 huizen (mh, hz, nz).

gereedschap:
- schuifmaat
- dremel met doorslijpschijfjes(pas op voor de ogen ).
- schroeven draaier plat en kruis ,
- punttang ,
- segeringtang klein uitwendig ,
- hamer, accu boormachine met boortje 2 en 4 .

Wat gebruiken we tijdens het proces van wat?

MH
- Binnenwerk ontstekingshuis
- Paddestoel
- Verdelerkap

En verder
- Kabelboompje voor de MH.
- 'Computertje'
- Nieuw typ bobine
- Nieuw typ bougiekabels en bobinekabel


Sleeptuimelaar
- Onstekingshuis
- As
- Rotor

Demontage (foto's volgen later)

demonteer het contact punten huis zover uit elkaar dat je nog enkelt op je centrifugaal vervroeger kijkt .

en leg alles op volgorde weg (dan weet je waar het ligt)

demonteer je hallsensor huis .haal de hallsensor plaat los .

nu komt het leuke verwijder de veertjes van de centrifugaal vervroeging .

Montage
verwijder nu de 'holle' as die op je verdeler as van de MH zit en zet deze ipv de 'holle' as voor de kontaktpunten .
plaats nu de veren terug (met de veren en gewichten kun je het vervroegings karakter van je ontsteking aanpassen (maar dat mag je overlaten aan mensen die het snappen )

nu kun je een groef maken met de dremel om de E-ring te plaatsen voor borging




nu moet je de plaats uitmeten voor de hallsensor stekker




en goed aftekenen


Serge:
gebruik als referentie de brede opening waar je verdeelkap op borgt.

boor nu 3 gaten aan het uiteinde vlak naast elkaar



dit heeft straks een zeer duidelijke functie

slijp nu mbv jawel de dremel het afgetekende stukje uit


pak de punttang en trek je stukje eruit




vijl nu de kanten vlak zodat de stekker past



.nu is het opzich redelijk makkelijk geweest ,het leukste moet nog komen  -klus-

Serge:


plaats je veren voor centrifugaal vervroeging (nu heb ik voor roel zijn ontsteking aangepast voor soepel rijgedrag (wat ook dus evt voor multicarbs goed is )
Oorspronkelijk zijn er twee verschillende veertjes geplaatst (op de foto slechts één zichtbaar)
Voor een meer lineair verloop van je onstekingsvervroeging kun je twee gelijke veertjes gebruiken (een van de oude een van de nieuwe ontsteking) Dit zijn dan de twee veertjes met de meeste windingen zoals zichtbaar op de foto.



Serge:
plaats nu de hallsensor plaat



 nu komt het lastige de hallsensor plaat kun je verstellen . plaats de voetplaat zo dat deze in de helft van de max slag van links en rechts zit ivm de onderdrukvervroeging op de originele plek van de paddo dus).




nu dit gedaan is zul je 1 gat moeten boren om 1 schroefje vast te kunnen zetten en 1 kun je iets verbuigen zodat er een schroefje in kan . de 3e kun je laten voor wat het is die valt half voor een schroefdraad gat







en hier zit ook de stekker weer vast

Serge:
plaats nu de borgring voor het bovenste lagerplaatje




 men plaats de rotor voor je hallsensor (let op je borgringen en je borgstiftje )






zet nu de veerklemmen vast voor je verdelerkap



vergeet vooral dit magneetje niet



verdraai evt de lager plaat zo dat je er makkelijk bij kunt om hem te plaatsen




zo dat was het uit mijn hoek ,nu nog op roel wachten ,mocht hij beter foto's henbben edit ik de mijne wel  -thumbsup-



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie