Auteur Topic: 8p versn. bak  (gelezen 3963 keer)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
8p versn. bak
« Gepost op: zo, 11 jul 2004, 19:16:54 »
ik zou van t weekend een 1.3 75pk GK blok met 4 versnellingsbak uit duitsland halen. t liep een beetje anders. blijkt gewoon een 1.3 55pk MH te zijn! jammer jammer jammer!!! toch maar meegenomen want was niet duur (65 euro totaal)
maar de bakcode is 8P, en dit is volgens de tabel elders op de site een 5bak. Heb ik dan nou toch een gelukje bij een ongelukje? of zijn er ook 4bakken met code 8P? en hoe kan ik dit dan t makkelijkst checken??

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
8p versn. bak
« Reactie #1 Gepost op: zo, 11 jul 2004, 19:28:47 »
Dan heb je echt mzzl. 8P is is 8P. Blok komt dan waarschijnlijk uit een polo GT "look". Van buiten een GT alleen een ander blok en een andere achteras! En een 8p is ook echt op een MH blok geleverd!!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
8p versn. bak
« Reactie #2 Gepost op: zo, 11 jul 2004, 23:21:31 »
te gek!!!! heb net nog even gechekt: hij heeft idd 6 verzetten, dus absoluut 100% zeker een 5bak!!!! op zich was t al duidelijk aan de code 8P maar ik wou t eerst gewoon niet geloven... en ook de perfecte 5bak met lange overbrenging voor de 175/50R13 kleine diameter banden die ik eronder heb!! tril ik tenminste niet uit de auto bij 170kmph!! haha!!
wel een sukkel, die duitser. hij weet niet eens wat ie verkoopt: geen GK maar een MH en geen 4 maar 5bak. looser. maar goed, 65 euro voor een 8P plus aandrijfassen en een reserve MH blok is nog niet zo gek!
en idd jorp, het komt uit een polo GT. vandaar ook waarschijnlijk dat hij dacht dat t een 75pk blok was.
en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
8p versn. bak
« Reactie #3 Gepost op: ma, 12 jul 2004, 09:11:13 »
een polo GT "look". Van buiten een GT alleen een ander blok en een andere achteras!

"Watjes GT" dus. Wel de show, niet de go.

Dus geen 75 pk blok, en geen stabilisator in de achteras..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alwin

  • L86C-0116
  • Non-Register lid
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
  • Alwin Koning
Re: 8p versn. bak
« Reactie #4 Gepost op: vr, 10 okt 2008, 00:59:47 »
vraagje over de 8p bak:

als ik 90km/h in de vier rijd dan draait ie 3250 toeren. als ik dan over schakel naar de vijf draait ie 3000 toeren, je hoort `m dan bijna niet in toeren zakken.
bij 120km/h rijd ik dan al 4000 toeren.
klopt dit?
dacht dat de vijf veel langer was.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: 8p versn. bak
« Reactie #5 Gepost op: vr, 10 okt 2008, 15:37:36 »
heb een 8p bak en draai 3100 rpm bij 100km/h in z'n 5 en dacht zo'n 4500 bij 140km/h (ongeveer). het trekt wel leuk zo'n korte bak
snap alleen niet wat je bedoeld met "en ook de perfecte 5bak met lange overbrenging voor de 175/50R13 kleine diameter banden die ik eronder heb!!"
of bedoel je korte overbrenging? het trekt wel leuk zo'n korte verhouding, maar vindt wel dat ik soms iets te veel moet schakelen.. wel makkelijk file rijden :D

ik dacht eerst ook mooi iets korter dan maar iets meer toeren, maar het viel me wel tegen hoe kort de 5 was... wel een mooi revisie bakje om een paar andere tandwielen in te zetten.. (helaas moest ik toen m'n reserve onderdelen inleveren  -boehoe-)
« Laatst bewerkt op: vr, 10 okt 2008, 15:40:52 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: 8p versn. bak
« Reactie #6 Gepost op: vr, 10 okt 2008, 15:44:07 »
In vergelijking met een AHD-bak is een 8P een stuk "langer" (minder toeren).

Ter vergelijking: G40 met ATV-bak doet ongeveer 3100 toeren bij 120 km/u.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: 8p versn. bak
« Reactie #7 Gepost op: vr, 10 okt 2008, 16:22:12 »
snap em niet.

Dennis jij zegt dat een 8p bak langer is en dus minder toeren maakt.

Jouw waarde bij ATV 120 km/h 3100 toeren

Furiouz waarde bij 8P 100 km/h 3100 toeren

Dan is de 8p op basis van deze cijfers toch korter  -dunno-

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: 8p versn. bak
« Reactie #8 Gepost op: vr, 10 okt 2008, 16:58:46 »
heb eens opgezocht en zie dat de eindoverbrenging van een 8p en ahd het zelfde zijn (65/16), mischien andere tandwielen(versnelling)?
een atv heeft een heel andere eindoverbrenging(60/18). dat ligt toch een heel stuk lager. zal de volgende rit er aan proberen te denken en eens kijken wat er precies aangegeven wordt.
« Laatst bewerkt op: vr, 10 okt 2008, 17:00:30 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline alwin

  • L86C-0116
  • Non-Register lid
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
  • Alwin Koning
Re: 8p versn. bak
« Reactie #9 Gepost op: vr, 10 okt 2008, 18:15:42 »
het ging mij erom dat in de vierde en de vijfde versnelling van de 8p bak bijna geen verschil in zit? klopt dat ook?

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: 8p versn. bak
« Reactie #10 Gepost op: vr, 10 okt 2008, 19:55:25 »
ik dacht toen ook met een langere 5 is het wel te doen, maar dat viel tegen...
zal eens kijken of ik waardes v/d tandwielen kan vinden..

vertanding 1e versnelling: 38/11
vertanding 2e versnelling: 47/24
vertanding 3e versnelling: 45/36
vertanding 4e versnelling: 41/46
vertanding 5e versnelling: 37/50

er zit wel degerlijk verschil in, alleen ligt deze wat lager dan andere bakken met een zelfde soort eind overbrening..
het rijdt als een 4 bak maar je kunt wel 5x schakelen :D gebruik de 1 soms ook niet, in z'n 2 kan ik met gemak wegrijden. (met CVK's :) )

gister ff gekeken, in z'n 5, met orginele wielen+banden (13inch 4,5J en 5,5J 155/70 ) en een 8p bak
70 - 2000rpm
85 - 2500rpm
100 - 3000rpm
120 - 3750rpm
« Laatst bewerkt op: za, 11 okt 2008, 12:52:09 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline vwbusdriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1
Re: 8p versn. bak
« Reactie #11 Gepost op: zo, 01 nov 2015, 21:47:21 »
Ik rijd met mijn 1.05 polo coupe bijna 4000 rpm bij 120 met 4-bak.
Ik ben op zoek naar een 8p bak maar maakt dat amper verschil dan en heeft dat dan niet echt nut?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 8p versn. bak
« Reactie #12 Gepost op: zo, 01 nov 2015, 21:59:37 »
Ik merk echt wel verschil met mijn 8P. Is echt wel een overdrive, zonder overdrijven... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 8p versn. bak
« Reactie #13 Gepost op: zo, 01 nov 2015, 22:20:05 »
M'n daily met 8P doet 4000 rpm bij 140 km/u op teller, wat aardig overeenkomt met 130 km/u op navigatie.
Bandenmaat is 175-60-13

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: 8p versn. bak
« Reactie #14 Gepost op: ma, 02 nov 2015, 08:29:49 »
met CEG (8p tegenhanger (andere aandrijfas flens)) rijd het een stuk rustiger als met een 4 bak!