Die overgangsfase was een oneerbaar voorstel idd.. Het rekeningrijden plan was te complex, te risicovol en waarschijnlijk een onhaalbare kaart. Alle automobilisten een kastje in laten bouwen waarmee automatisch de gereden km's verrekend worden is nog nergens eerder gerealiseerd, terwijl het al wel in andere landen geopperd is. Waarom zou je het op een complex/overbevolkt wegennet van NL wel voor elkaar krijgen?
Benzineprijs alleen gaat niet werken, dan krijg je in de grensstreken een nog grotere oneerlijke concurrentie. Dat is nu al het geval, zal dan nog veel erger worden. Benzine is in Dld. (Nieuweschans de grens over) iets van 1,35 tegen + 1,50 in Groningen. Kan nog net niet uit om die kant op te rijden en de auto vol te tanken, maar de bewoners in de grensstreek doen het wel.
1 a 2 cent op de benzineprijs helpt niet om de files terug te dringen, dat hebben we de afgelopen jaren al wel gezien met de dubbeltjes die er bij zijn gekomen.
Een decentrale gegevensopslag (kastje in auto, zonder dataoverdracht) en een aangifte achteraf (voor mijn part jaarlijks, net als bij een energievoorschot en verrekening) zou naar mijn idee een haalbare kaart zijn. Bij de APK wordt het kastje uitgelezen en de werkelijk gereden km's verrekend met het maandelijks betaalde voorschot.
Geldkoffers zijn tegenwoordig ook fraudebestendig, dan moet zo'n minikastje dat ook kunnen zijn. Vind het prima als er hoge straffen/boetes op het misbruiken/manipuleren van het kastje komen te staan.