Auteur Topic: Kilometerheffing mogelijk exit  (gelezen 3247 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #30 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 12:41:49 »
misschien komt het ooit nog eens.

Eurlings is straks exit, dus we zullen zien wat er nog van komt.

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #31 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 12:54:30 »
juustem. Eurlings was tenminste een 'doener'.

Dat die Christenhonden het plan nu weer afplassen en laten vallen brengt alles weer terug bij het begin. Een grote verkwisting van belastinggeld dus..  -boehoe-

Het plan om mensen te laten betalen voor hun vervuiling/gebruik is ideaal, de uitvoering was alleen niet ideaal (non-proven technology) en niet goed getimed.


Eurling was ook een "christenhond" als je het die naam wilt geven.
Maar de "val" komt wel heel goed uit om zonder gezichtsverlies dat plan toch maar in de ijskast te zetten en de accijnzen van de brandstof nog een even wat op te voeren. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
En van mij mogen ze er meer geld uithalen maar ga daar dan iets fatsoenlijks van doen, zorg voor goed, veilig en betaalbaar OV. Als ik evenveel betaal als voor een auto, langzamer reis dan een fiets en op de koop toe ook nog uit moet kijken om geen muilpeer te krijgen. Dan is de auto inderdaad een aanlokkelijk alternatief.
Oo=o=oO

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #32 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 13:08:50 »
Als er alleen voor vervuiling en gebruik betaald zou moeten worden, kan dat best in de benzineprijs verwerkt worden. Maar de kilometerheffing ging verder dan dat aangezien ze ook het fileleed ermee wilden aanpakken. Een heel nobel streven, maar ik denk dat de middelen ver voorbij zouden gaan streven in het plan van Eurlings (lees: kost meer dan het opbrengt). Bovendien was de overgangsfase wat mij betreft een absolute no-go, ik ga niet nóg meer wegenbelasting betalen (voor de passat mn), voor het enige voordeel dat ik minder of geen BPM hoef te betalen. Ik koop toch geen nieuwe auto. En in de 2ehands markt gaat het nog wel even duren voordat de afschaffing van de BPM is doorgedruppeld.

Kortom, om een lang verhaal nog een beetje langer te maken. Ik ben absoluut voor een andere verdeling van de kosten. Meer rijden is meer betalen, prima. Maar zoals het voorstel er nu ligt lag, is het niet haalbaar. Een uitgekledere versie zou misschien beter zijn.





(Ja hoor kop 'm er maar in...  :))
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #33 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 13:26:53 »
Dus:

afschaffing wegenbelasting en ophoging benzineprijs......
(eventueel icm BPM)

volgens mij gaat het dan trouwens maar om 1 a 2 cent per liter. Niemand die het voelt.

Probleem is wel: de provincies hebben de ruimte gekregen om de inkomsten die zij dan missen ergens anders te zoeken.

Het blijft dus een gevalletje dubbel betalen.
Dat vergat Eurlings ook te pas en te onpas.
(naast de implementatiekosten enz) zodat in zijn verhaal geen extra kosten op de burger werden verhaald.

Fijn zo'n mentaliteit van: ik houd mijzelf in stand. Ik zou zeggen: Die provincie omlaag schroeven en terug brengen naar de kerntaken.

Ben trouwens benieuwd hoe veel van de 130 man bij de overheid daadwerkelijk worden ontslagen die op de kilomterheffing zaten......

(@ marjo: ik hap niet. Te makkelijk  -nana-)




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #34 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 13:32:50 »
 :) -nana-

Die overgangsfase was een oneerbaar voorstel idd.. Het rekeningrijden plan was te complex, te risicovol en waarschijnlijk een onhaalbare kaart. Alle automobilisten een kastje in laten bouwen waarmee automatisch de gereden km's verrekend worden is nog nergens eerder gerealiseerd, terwijl het al wel in andere landen geopperd is. Waarom zou je het op een complex/overbevolkt wegennet van NL wel voor elkaar krijgen?

Benzineprijs alleen gaat niet werken, dan krijg je in de grensstreken een nog grotere oneerlijke concurrentie. Dat is nu al het geval, zal dan nog veel erger worden. Benzine is in Dld. (Nieuweschans de grens over) iets van 1,35 tegen + 1,50 in Groningen. Kan nog net niet uit om die kant op te rijden en de auto vol te tanken, maar de bewoners in de grensstreek doen het wel.
1 a 2 cent op de benzineprijs helpt niet om de files terug te dringen, dat hebben we de afgelopen jaren al wel gezien met de dubbeltjes die er bij zijn gekomen.

Een decentrale gegevensopslag (kastje in auto, zonder dataoverdracht) en een aangifte achteraf (voor mijn part jaarlijks, net als bij een energievoorschot en verrekening) zou naar mijn idee een haalbare kaart zijn. Bij de APK wordt het kastje uitgelezen en de werkelijk gereden km's verrekend met het maandelijks betaalde voorschot.

Geldkoffers zijn tegenwoordig ook fraudebestendig, dan moet zo'n minikastje dat ook kunnen zijn. Vind het prima als er hoge straffen/boetes op het misbruiken/manipuleren van het kastje komen te staan.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #35 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 13:49:03 »
martijn for president
 :)
volgens mij nog een pragmatischere oplossing.

(jammer genoeg dan ook toepasbaar op oldtimers  -boehoe-)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #36 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 14:03:39 »
oef, volgens mij is er teveel dubieus fotomateriaal van mij terug te vinden waardoor ik nooit meer met een serieus gezicht de politiek in kan :D

En nee, dat ga ik niet laten zien :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Kilometerheffing mogelijk exit
« Reactie #37 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 15:25:12 »
hahaha..

kastjes in auto's vind ik sowieso geen goed idee, als de gegevens wel bewaard worden krijg je issues aangaande de privacy, als je de gegevens niet bewaard zijn ze niet te controleren in geval er rare dingen gebeuren..

Meeste opritten zijn tegenwoordig voorzien van een stel verkeerslichten om de stroom gedoseerd toe te voeren, en deze staan vaak alleen tijdens de spits aan, je staat er toch voor stil dus lijkt het mij een goed id om er een kastje naast te zetten waar je eerst een euro in moet mikken voor je groen licht krijgt. Buiten de spits kunnen ze uiteraard uit. In ruil voor die spitsheffing de WB eraf en de benzineprijs hoeft niet omhoog. Hoe simpel is die oplossing?

Voor de kastjes freaks, je kan tegen betaling van een eenmalige inleg een kastje kopen waar je automatisch mee betaald zodra je voor zoon spitsverkeerslicht staat, krijg je een beetje korting, zeg 30 cent en hoef je geen kleingeld of chipknip of whatever meer bij je te hebben.

Nieuwe techniek? nah elke parkeergarage in nederland is zoon beetje voorzien van dit nieuwste snufje.. vaak nog met slagboom op de koop toe. Moet vast wel een goede deal voor te maken zijn als je er 10.000 nodig hebt.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl