Auteur Topic: Remmen op de motor  (gelezen 4661 keer)

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Remmen op de motor
« Reactie #15 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 10:18:10 »
voor het nieuwe rijden juist wel..

niet terugschakelen en op de motor remmen, maar gewoon laten staan in de 3/4/5 en remmen, als je bijna stilstaat pas de koppeling intrappen, en dan weer in 1 zetten.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Mexje

  • Non-Register lid
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #16 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 18:14:15 »
Verschil 4 en 5 bak is wel een groot verschil.
Ik rij zelf rond met een 1,05 motor en heb laast mijn 4-bak verwisseld voor een 5-bak.
Verbruik snel weg is met 130km/h van 1:11 naar 1:15 gezakt!
Scheelt mij een flinke duit iig.
Op landwegen is het helemaal lekker rijden bij 90 in zijn 5 met een verbruik van 1:17
Als polen in polo's achter polen in polo's rijden dan rijden polen in polo's vast naar polen!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Remmen op de motor
« Reactie #17 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 18:31:05 »
Ligt er ook aan welke 5-bak:
bijvoorbeeld een AHD 5-bak doet amper minder toeren dan een GX 4-bak bij 120 km/u

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Remmen op de motor
« Reactie #18 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 18:37:56 »
Verschil 4 en 5 bak is wel een groot verschil.
Ik rij zelf rond met een 1,05 motor en heb laast mijn 4-bak verwisseld voor een 5-bak.
Verbruik snel weg is met 130km/h van 1:11 naar 1:15 gezakt!
Scheelt mij een flinke duit iig.
Op landwegen is het helemaal lekker rijden bij 90 in zijn 5 met een verbruik van 1:17

zoals gezegd: het gaat niet om je aantal versnellingen, maar over je eindoverbrenging en dus het aantal toeren bij een bepaalde snelheid.
In jouw geval scheelt het dus behoorlijk, maar dat hoeft dus niet voor iedereen te gelden.

Offline Mexje

  • Non-Register lid
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #19 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 21:05:51 »
zoals gezegd: het gaat niet om je aantal versnellingen, maar over je eindoverbrenging en dus het aantal toeren bij een bepaalde snelheid.
In jouw geval scheelt het dus behoorlijk, maar dat hoeft dus niet voor iedereen te gelden.

Ja, was miss wel handig om te vermelden dan het om een 8N bak ging  -thumbsup-
Als polen in polo's achter polen in polo's rijden dan rijden polen in polo's vast naar polen!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Remmen op de motor
« Reactie #20 Gepost op: za, 08 mei 2010, 01:08:16 »
Ter info: 8N zit tussen de 8P en AHD in qua overbrengingen.

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #21 Gepost op: za, 08 mei 2010, 01:20:08 »
Vandaag even het gaspedaal tegen de bodem geduwd op de snelweg, om te zien hoe snel hij eigenlijk kon.  -sturen- -naughty-

Max was iets van 140 op de teller, verder durfde ik niet, wil niet dat m'n motor ontploft of zo, of dat ik geflitst word. -uitlachen- Maar volgens mij reed ik maar 130, want als de wijzer op 80km/u staat, en ik passeer zo'n snelheids meter die je toont hoe snel je rijdt, dan staat er dat ik maar 70/u rijd. Dus verschil van 10 km/u. Is ook zo bij de Opel Astra van m'n ouders. :o
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #22 Gepost op: zo, 09 mei 2010, 11:01:14 »
daarom altijd standaard bij een boete een correctie van 5km/h.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #23 Gepost op: di, 11 mei 2010, 13:20:23 »
zonder aandrijving (koppeling in of in z'n vrij) rijden is zowiezo slecht/gevaarlijk, zoveel mogelijk rijden met, dus gewoon lekker terugschakelen :) (zonder aandrijving is de kans op slippen/blokkeren vele malen groter)
« Laatst bewerkt op: di, 11 mei 2010, 13:22:03 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #24 Gepost op: di, 11 mei 2010, 13:39:28 »
waarom zou rijden zonder aandrijving slecht zijn? Weet wel dat het niet slim is, omdat je in geval van nood niet direct kunt reageren, maar technisch gezien??
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Remmen op de motor
« Reactie #25 Gepost op: di, 11 mei 2010, 13:44:34 »
koppelingskabel gaat minder lang mee. Net zoals de drukgroep. omdat je deze continu op spanning houdt in een stand wat niet normaal is ervoor.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #26 Gepost op: di, 11 mei 2010, 13:45:56 »
denk je dat echt?

 In dat opzicht is remmen ook slecht, en gasgeven al helemaal  -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Remmen op de motor
« Reactie #27 Gepost op: di, 11 mei 2010, 13:47:01 »
tis me ook maar verteld hoor  uitlachen2 withstupid

psst: gas en remkabels slijten ook ;) handremkabels breken bijvoorbeeld ook wel eens.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #28 Gepost op: di, 11 mei 2010, 14:02:32 »
he slimpie, daar doelde ik ook op  -nana-

dat handremkabels breken komt meer doordat ze niet vaak genoeg gebruikt worden en gaan roesten :D


Ik bedoel maar te zeggen dat rollen zonder aandrijving niet 'slecht' is. Het is misschien niet goed voor de koppeling en/of drukgroep, maar slecht is overdreven.  Voor het stoplicht staan met de koppeling ingetrapt is 'slechter' voor een koppeling en drukgroep, terwijl 99% van de mensen dat ook doen (en je ook zo geleerd wordt bij je rijlessen).
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Remmen op de motor
« Reactie #29 Gepost op: di, 11 mei 2010, 14:11:05 »
zo wordt je t tegenwoordig niet meer geleerd, beste is in z'n vrij voor een stoplicht staan en koppeling los. Pas als je denkt dat t groen gaat worden (dus kruispunt leeg) of als t groen wordt, in de versnelling zetten en rijden. Bij spoorwegovergangen zelfs motor uitzetten en pas bij het omhooggaan van de bomen weer aanzetten.

principe met nieuwe rijden is zelfs zo: bij langer dan 1 minuut stilstaan, motor uitzetten.

Startstopsysteem is niet voor niets int leven geroepen. Denk alleen dat je starmotor snel naar de klote is, en dat t bij t stoplicht juist meer brandstof verbtuikt (starten kost meer brandstof dan een minuutje stationair draaien)