Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: C1Rob op zo, 27 mrt 2011, 16:25:31
-
Hehe, Hier is een topic op de engelse "club Polo" waarin beschreven word hoe een DIY airride coilover gebouwd kan worden:
http://www.clubpolo.co.uk/forum/index.php?showtopic=199115
opzich wel cool en ziet er persoonlijk niet echt moeilijk uit -dunno-
-
ik gebruik altijd de lofiversion van dit forum. Omdat je dan geen fotos hoeft aan te klikken: http://www.clubpolo.co.uk/forum/lofiversion/index.php/t199115.html
Ziet er eenvoudig uit ja. Maar vind maar eens de goede balgen qua maat voor een leuk prijsje. Denk dat dit nog best duur is.
-
hehe ik log gewoon in :P dan hoeft t ook niet haha
-
Airride is voor pussy's.
-
Airride doesn't make the titties bounce -naughty- -cool-
-
hehe wel grappig die had ik flinke tijd terug al eens gepost -thumbsup-
maar teveel posten voor dit is nooit erg :)
-
why use airide iff you van drive a buick boat :)
-
a buick boattaile :)
-
je kunt zeggen wat je wilt.. hij reed eerst gewoon op een schroefsetje, als je dan je straat niet meer in of uit kan is dit natuurlijk wel een mooie oplossing..
moet ik ook maar eens aan gaan denken........... -oops-
-
tuurlijk of niet zo absurd verlagen ,maar functioneel houden . airride levert geen stabiliteit aangezien de lucht niet per balg geregeld wordt ,maar alleen tussen voor en achter .
en luchtvering levert geen progressieve werking .
-
Eerst ff vooropgesteld, dat ik ook van de NFA-categorie ben -thumbsup-
Maar men kan gewoon kleppen tussen links en rechts monteren:
eenmaal op hoogte/bar ingesteld, kan er dan geen lucht van links naar rechts.
Bovendien kan dat spul gewoon in combinatie met fatsoenlijke schokkers (Koni oid).
Heb er zelf nog nooit mee gereden, mag er dus eigenlijk niet over oordelen,
maar van horen zeggen dus: als men 't goed doet, hoeft 't niet beroerd te rijden.
Mijn persoonlijke mening: gebruiken ze 't in de racerij? Nee? Dan mot Sjon 't niet -naughty-
-
Hehe was zelf ook altijd van de go no show shiz maar sinds ik vw ben gaan rijden... :P
maar opzich ziet t er niet heel super moeilijk uit... tis natuurlijk makkelijk praten zo over internet en op t moment geen tijd nor geld om het te proberen... Zou wel gaaf zijn XD want die plaatjes zouden niet zo super moeilijk zijn om ergens te laten draain > frezen, kan de tekeningen zelf maken...
-
Als ik airride wil dan koop ik me wel een echte Lowrider.
Verder moet het gewoon nromaal laag en stug zijn.
En zoals Sjon het al aangeeft,gebruiken ze het niet in de racerij dan hoef ik het ook niet.
Net zoals die goedkope verlagings merken.
-
ach ieder zo zn ding... :P k heb een rode grill :P wie wil dat nou hebben :D
-
Is standaard op een prego,ik had dat vroeger in blauw. -nana- :)
-
i know :P maar mensen willen altijd zwart :P maar goed off topic laten we het maar houden op smaak en in mijn geval meer de uitdaging XD
-
čn dan nog luchtvering is niet progressief .
-
als in veert niet mee met hobbels? ach...
-
waarom rijden er dan vrachtwagens en bussen rond met luchtvering? Als luchtvering de hobbels niet opving, werd het toch ook niet gebruikt op zulke zware voertuigen?
-
nee jullie snappen dus niks van vering, geeft niks leg ik wel uit . lineaire vering zoals luchtvering werkt prima voor huis tuin en keuken gebruik,totdat je de grenzen op zoekt .
door de lineaire werking zal de auto ondanks stabilisator stangen meer body roll hebben .
progressieve vering heeft een parabolische werking (grofweg gezegd)hierdoor is het begin sopele maar wordt de tegendruk van de veer veelvuldig sterker ten op zichte van de indrukking dit heb je dus niet met lineare vering deze vering blijft in de zelfde mate stugger worden met de indrukking ( torsie veren ,luchtbalgen , gelijk gewonden spiraalveren )
progressieve vering (ongelijk gewonden spiraalveren, bladveren )zorgen dus voor meer stabiliteit en dus betere wegligging tijdens bochten en remmen .zelfs schroefsetjes zijn progressief of lineair te verkrijgen (ligt aan de veer keuze )
waarom bussen en vrachtautyo's met lucht vering rondrijden , heeft voor bussen te maken dat dit soepeler is en dus comfortanbeler voor de passagiers (en wat dacht je van in en uitstappen ,kwak dat ding tegen de bodem en voila ).
bij vracht autos's idem ivm de lading . en het maakt het af en aankoppelen van opleggers een stuk makkelijker (kwestie van rijhoogte aanpassen )en schoef het king pinneteje maar in de schotel (en ja dat doe ik bijna dagelijks)
-
Duidelijk verhaal, en ook best logisch naar mijn idee -thumbsup-
Maar goed, dan komt er nog de kwaliteit van de progressieve en lineare vering bij kijken...
-
en nu weet je waarom een peugot 205 uitbreekt met zijn kont in de bocht als je ook maar iets gas lift bij sportief rijden .
-
Geen idee, maar ik geloof je wel hoor :)
Schroefsets zijn toch over t algemeen stugger als de vaste setjes? Of ligt dit ook weer aan het merk en kwaliteit die daarbij komt kijken?
-
205 heeft achter geen fatsoenlijke veren, maar torsiestaven. Dat werkt ook weer anders ja.
-
Zullen we maar stoppen?
-
lineaire vering zoals luchtvering werkt prima voor huis tuin en keuken gebruik, totdat je de grenzen op zoekt .
Vetgedrukt in de quote: eigenlijk is daarmee alles gezegd -thumbsup-
-
205 heeft achter geen fatsoenlijke veren, maar torsiestaven. Dat werkt ook weer anders ja.
zoals omschreven in de uitleg lineaire vering achter en progressief voor een gouden combi om je auto om een boom te vouwen
-
Geen idee, maar ik geloof je wel hoor :)
Schroefsets zijn toch over t algemeen stugger als de vaste setjes? Of ligt dit ook weer aan het merk en kwaliteit die daarbij komt kijken?
stugheid zegt weer niks over wegligging . vaak zijn de stugge setjes juist ruk omdat deze vaak lineair zijn en dus gaan stuiteren op een klinker weggetje bijvoorbeeld ,terwijl een progressief setje juist de auto net zijn grip behoud .
-
blijft een leuke materie vering en demping -thumbsup-
-
Toch heeft luchtvering wel een progressieve werking:
Neem maar eens een fietspomp en hou het gaatje dicht en duw de fietspomp in. Je zult merken dat naar mate je de fietspomp verder indrukt het steeds meer kracht kost.
Blijft het probleem met airride dat de druk anders is bij verschillende rijhoogtes.
Als je sportief (laag) wil rijder is de druk juist laag, dus is de vering slap, terwijl je dan juist stugge vering wil.
-
is op zich logisch Serge... Zat ff met het woord progressief wat me even tegenstond ;)
Maar hoezit t dan met van die airstrut coilovers? Hebben ze in japan ook wel en die gebruiken ze ook wel op de baan...
wat ideetjes van wat ik bedoel:
http://www.clublexus.com/forums/club-lexus-vendor-marketplace/331374-gb-air-force-coilover-air-suspension-kit.html
http://tl.acurazine.com/forums/showthread.php?t=694129
http://www.fictrading.com/roberuta/rbhome1.htm
-
Toch heeft luchtvering wel een progressieve werking:
Neem maar eens een fietspomp en hou het gaatje dicht en duw de fietspomp in. Je zult merken dat naar mate je de fietspomp verder indrukt het steeds meer kracht kost.
Blijft het probleem met airride dat de druk anders is bij verschillende rijhoogtes.
Als je sportief (laag) wil rijder is de druk juist laag, dus is de vering slap, terwijl je dan juist stugge vering wil.
die druk opbouw is lineair bij een fiets pomp -hug-
-
is op zich logisch Serge... Zat ff met het woord progressief wat me even tegenstond ;)
Maar hoezit t dan met van die airstrut coilovers? Hebben ze in japan ook wel en die gebruiken ze ook wel op de baan...
wat ideetjes van wat ik bedoel:
http://www.clublexus.com/forums/club-lexus-vendor-marketplace/331374-gb-air-force-coilover-air-suspension-kit.html
http://tl.acurazine.com/forums/showthread.php?t=694129
http://www.fictrading.com/roberuta/rbhome1.htm
wat ik daar zie is een schroefset waarop een balgje(lees zuiger cylinder) zit die de rijhoogte kan bepalen ,door de veren wordt de set progressief , mmaar dan nog niet optimaal met vaste echte veren .
en jappen zijn nou niet echte racers die roken liever banden op :)
de f1 heeft ook een tijdje actieve vering gehad (zo rond de jaren 95-99)wat dus reageerde op een laserstraaltje voor de wielen waarop de computer bepaalde of het wielomhoog of omlaag gedaan moest worden , zeer effectief systeem,maar niet op lucht .en zelfs op de wrc jongens geen airride waarom ,is dus niet geschikt (wie wil dit vakje doorkrassen :D )
-
:P maar goed, al met al... tis en blijft een kleine dagelijkse 1.3 die niet echt vaak(lees zeer waarschijnlijk) niet de baan ziet :P
-
ieder zijn keus ,maar mijn keuze is niet gebaseerd op lucht :)
-
Lucht is meer voor carb's :).
-
@ serge zo extreem laag is mijn auto niet, maar mn bodem word me steeds meer waard.....
ligt gewoon een extreem irritant hoog drempeltje bij mij voor de deur,
ik zou natuurlijk 14 inchers en beefy banden kunnen monteren, maar daar heb ik natuurlijk geen zin in...
-
had je de auto eerder dan de drempel er lag (en woonde je er eerder en was de auto eerder al zo laag) Dan kun je bezwaar maken bij de gemeente. Zij mogen geen hinder veroorzaken als jij kan aantonen dat jij eerder, voor de drempel het ook al laag had en toen geen problemen ondervond.
maargoed, schuin erover wol ook nog wel eens helpen.
-
Veel succes -thumbsup-
Geef je 0,000001% kans dat je met dit verhaal bij een ambtelijk apparaat je gelijk gaat halen/krijgen. Nogal logisch dat je zonder drempel minder last hebt dan met drempe -dunno-
-
Das het hele idee achter een drempel toch? dat je er last van hebt -nana-
-
Hee meneer, ik heb last van die drempel. Dat had ik niet toen hij er nog niet lag. Haal 'm eens weg !! :)
-
low cars make speedbumps work
Heb overigens al eens een verhaal gehoord dat iemand een zaak tegen de gemeente aan had gespannen omdat ie met zijn auto niet meer de straat uitkwam nadat er een drempel was gelegd. En gewonnen overigens.
-
gehoord, maar ook bewijzen gezien?
-
ging om een ferrari -nana-, daar niet van. Is volgens mij zelfs iets van op tv of in de krant geweest.
-
haha nice XD
Weetje zat vandaag te denken heh, en tis mischien beetje stom maar goed hier komttie:
Als je nou een schroefset neemt. Deze iets korter maakt en een plaat maakt welke hier boven op zit. Daar boven op plaats je een airbag en monteerd daarna de bovenkant van de airbag aan het frame. Het is eigenlijk soort van hetzelfde als de links maar wat je eigenlijk doet is het vast zet punt van de schroefset naar beneden halen....
Is dit niet een redelijke oplossing? haha zat gewoon ff heel snel 5 minuten dr over na te denken
-
oplossing..
deze drempel is niet van de gemeente maar van het gelders landschap.. de organisatie die onderandere de boswachterij beheert waar ik woon.. ik ga dit niet winnen.. dan raak ik gewoon mn gehuurde woonruimte kwijt..
ander ding is.. ik kan het wel winnen, als ik zou willen, de regelgeving omtrent drempels stelt namelijk dat deze maximaal een steiging mag hebben van 10cm per 2 meter, laat die bij mij voor de deur dat niet halen.. veel andere drempels ook niet maar ik ga het gevecht niet aan. het dorp waar ik 3 jaar geleden woonde zijn om deze reden 3 drempels verwijderd of verlaagd omdat de bus maatschappij niet meer door het dorp wou vanwege de drempels....
maar ik ga echt niet mijn huisje kwijt raken om een drempeltje.
-
misschien een stomme vraag, maar wat heeft de drempel met het kwijtraken van jouw woning te maken? -dunno-
-
weinig maar in mijn huurcontract staat dat ik mee moet gaan met de eisen etc van het gelders landschap.. (de organisatie die de drempel er neer gelegd heeft)
ga ik nu die drempel aanvechten zullen ze mij kunnen betichten van contract breuk, en mijn daarom uit huis kunnen zetten.
ik woon net iets te mooi om dat risico te willen lopen..
dan of parkeer ik wel iets verder weg, of ik schaap mn bodem even schoon...
-
weinig maar in mijn huurcontract staat dat ik mee moet gaan met de eisen etc van het gelders landschap.. (de organisatie die de drempel er neer gelegd heeft)
ga ik nu die drempel aanvechten zullen ze mij kunnen betichten van contract breuk, en mijn daarom uit huis kunnen zetten.
ik woon net iets te mooi om dat risico te willen lopen..
dan of parkeer ik wel iets verder weg, of ik schaap mn bodem even schoon...
Logisch, beetje vervelend zo'n contract waarin je eigenlijk dus ''niks'' mag.
Maar goed, woning is belangrijker als de drempel uiteraard -thumbsup-
Of de drempel zelf flauwer maken ergens midden in de nacht, door wat betonstraatstenen te lichten :)
Mits deze niet van drempelplaten zijn gemaakt, of de drempel aanstorten met beton -naughty-
-
of het is een zandweg en een grind met zand drempeltje waar je gewoon de schop in kan zetten, been there done that, week later was ie weer terug de oude...
ze hogen em eens in de zoveel tijd weer op...
-
hoever is jou polo verlaagd en wat is je banden maat en wat is je bodemvrijheid onder de auto (tunnel versteviging )
-
60 40 banden maat is 165 55 r13 en de hoogte weet ik zo niet.
-
okee dan ligt er een best pukkeltje ,met deze combi moet je een 7 cm vrijheid onder je tunnel versteviging hebben .
ik ehb hier nog wel 4 cm veren liggen ,maar dat is weer geen pan26 met 165/55-13
-
ik ga ook echt mijn auto niet hoger maken:)
Moet trouwens eerlijk zijn, eerder was het minder erg, maar heb vorig jaar voor de apk de stofhoezen voor van de dempers gehaald, omdat ik het gevoel had dat de auto daardoor erg stug was voor. Dat klopte want de auto is er een goede 2 cm lager van geworden.
-
doet me er eerder aan denken dat je schokdempers/veren op zijn, als ze al inzakken tot de stofhoezen bij 60mm verlaging... Das bij mij niet het geval.
-
Nee...dat komt bij jou nog wel met die drama verlaging.
-
patrick, als jij geen goedkoop spul wilt, betekend het nog niet dat t slecht is. Ik ben niet de enigste die op ta technix rijdt, dus zeg t dan algemeen en niet richting mij persoonlijk aub.
-
Het rijd opzich best, hoekt lekker.
Maar als t ff kan gaat er bij mij ook een ander setje onder hoor :)
-
Ta Technix komt bij mij over als Jamex,rijd leuk in het begin....maar na jaren is het bagger.
En ja ik heb ook daar ervaring mee,net als Weitec dat is teminste goed voor het geld.
Jelle,binnenkort maar eens met de mijne langs komen bij jou thuis en dan kijken we met de drempel.
-
als ik het geld had, zou dit er ook niet onder zitten -thumbsup-
-
Ga dan een werken,werk zat te vinden.
-
voor ongeschoolde mensen die wel nog willen leren (enkel in praktijk, niet op school)? Weinig te vinden.
-
rutger jij komt uit arnhem ? probeer koos van elk eens ,is een ptc bandenfirma .
-
Nee Serge Rutger woont ergens in Limboland.
En Koosje is inderdaad wel een goede PTC,ik kom daar altijd de bandjes wissellen tevens ken ik Junior ook.
-
Jelle....ik heb een beter idee voor jou probleem.
Blok kantelen = problem solved. :) -thumbsup-
-
hoezo blok kantellen?
Daar word ie niet hoger van ik raak de dorpels in het midden.
En mijn set is ook nog niet echt oud, maar ik twijfel al wel langer over de waarheid van het 60 40 verhaal.
-
dorpels in de midden raken..
lijkt mij dat je dan gewoon van links naar rechts over de drempel moet sturen, of het moet niet breed genoeg zijn..
alhoewel die pukkels altijd lastig blijven in vergelijking met een drempel omdat je voorwielen alweer zakken en niet op een plateau komen..
Als ik altijd wat raak is het mijn spruitstuk (en mn lip natuurlijk)
rijdt met supersport schroefset op de laagste stand voor en 60 verlaging achter. 195/45/14 bandjes
-
ik raak enkel me uitlaatbocht tussen de midden en einddemper, maar die hangt er ook voor geen meter goed onder. Dus als die goed hangt, heb ik er geen last van. Heb meer last van die kleine rotdrempeltjes en pukkels (gewoon met 1 kant er maar overheen dan) dan van die hele hoge drempels..
-
ik denk dat zon 80 procent van de mensen op dit forum bij mij thuis een probleem met de drempel hebben.
-
tijd voor een drempelschraapmeeting bij jou thuis? -naughty-
-
ik kan er over heen jumpen :P haha helemaal met die dempers nu, die bouncen wel na XD