is geen polo kwaal hoor maar een rijders kwaal , als je de gewoonte hebt met veel gebruikte remmen ( lees hete schijven ) door een plas water te rijden dan is de kans groot dat ze krom gaan door de plotse afkoeling , dit is één mogelijkheid , en zeker als de schijven al wat dunner zijn gesleten door gebruik , is de kans groter natuurlijk!een schijf kan natuurlijk ook heet lopen door een rem die blijft hangen en dan kan dat natuurlijk ook gebeuren dus chekken!
Het is dus wel een Polo kwaal. Ik heb een 2F Coupe gehad uit 1991, die had precies hetzelfde. Elke 10.000 km kon ik schijven vervangen. Uitlijning was goed, wielen waren goed gebalanceerd.
Ik heb daarop een brief geschreven aan VW in Wolfsburg. Er kwam daarop een brief terug van PON waarin vermeld stond dat het een bekend probleem was dat inherent was aan de constructie van de voorwielophanging.
De kostenbesparende constructie van de voorwielophanging (zonder subframe) zorgt ervoor dat de voortrein niet stijf genoeg is, zeker niet als de auto ouder wordt.
Ik weet zeker dat het niet aan mijn rijstijl ligt, ik rij nu 2 jaar in een Golf II diesel rond en heb daar nu 65.000 km mee gereden waarvan ruim 40.000 km met 1 setje schijven.
Het kan bij de polo op te lossen zijn door of nieuwe naven te monteren (=lees veerpoot bij de polo) of wat ook kan helpen is boven een veerpootbrug monteren en onder een "quer-lenk abstutzung" te monteren.
VW heeft om de polo zo goedkoop mogelijk te produceren concessies gedaan bij de wielophanging die gewoon problemen kunnen veroorzaken. De wielophanging wordt alleen door de stabilisatorstang bij elkaar gehouden, naven zijn 1 geheel met de veerpoot. Dat maakt de constructie simpel en goedkoop, maar niet bepaald beter.