Auteur Topic: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.  (gelezen 2679 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Gepost op: zo, 15 nov 2015, 14:33:16 »


De donor en ontvanger staan hier naast elkaar.
Heb gisteren deze blauwe polo 1 gekocht voor mijn ombouw project.
De donor G40 gaat uit elkaar, en veel spullen komen op de polo 1.

Ga er dit jaar nog niet aan beginnen, bedoeling is volgend jaar winter de polo 1 uit elkaar te halen en om te bouwen.
Dit omdat we eerst gaan verhuizen en het huis aandacht nodig heeft.
Ondertussen ga ik wel delen zoeken welke ik nodig ga hebben, en wil ik informatie inwinnen.

Ik heb ooit een polo 1 bergcup gehad, nooit rijdend helaas.
Aangezien deze polo 1 toch slechte wielranden heeft, en er al wat aan gelast is, is dit een goede basis daarvoor.
Het gaat dus een weg legale Bergcup worden.
De G40 motor gaat erin, en draaien op een G60 lader.
Het vermogen gaat rond de 200pk uit komen.
Daarvoor gaat de koets ook aangepakt worden.
De carosserie gaat doorgelast worden, en er komt een vaste gekeurde kooi in tot aan de voorpoten.
Dit mag wel in Nederland (België niet)
Dat wist ik al wel.

De motor ruimte is niet bepaald groot, en de lader zou normaal door het front heen steken.
Dit wil ik niet, en als het kan ook de type 1 gril behouden.
Alles moet erachter komen, waardoor ik moet spelen met de ruimte die er is.
Nu had de Bergcup een leeg front, de slotdrager was vervangen door een metalen buis, en waar de radiateur op stond ook.
Ik weet alleen niet of dat wel mag, omdat de voorkant daardoor een stuk sterker word??

De voorschermen, en motorkap worden van gehard polyester (gfk)
Ook de wielranden worden ermee verbreedt, dit zou gewoon mogen.
De wielen rondom het liefst 8j.
Alleen spacers mogen weer niet.

Zijn er nog meer dingen waaraan ik me moet houden om de auto toch op de weg te mogen gebruiken?

Arno

G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #1 Gepost op: zo, 15 nov 2015, 16:02:34 »
Als je het op save wilt spelen; Motor en ophanging van de 2f overzetten in de 1, desnoods tijdelijk met 1f grill.
Dan motor op kenteken zetten en dan de auto uitelkaar halen voor bergcup ombouw?
Nadeel is dat je dan de spoorbreedte niet op je papieren krijgt.


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #2 Gepost op: zo, 15 nov 2015, 16:12:48 »
Ophanging van de motor ís al gelijk.
De buizen van het front mag wel, hoor, zeker aangezien je al typegoedkeuring hebt (je hoeft niet meer in te voeren).
Spoorbreedte is gek genoeg dan weer iets anders indd, ophanging staat allemaal genoteerd (ook al is dat niet openbaar via ovi)

Belangrijkste is dat je de herkomst kunt aantonen, dat het 'deugdelijk' is ingebouwd, en dat je -bij sterke vermogenstoename- laat zien dat je ook remmerij navenant aangepast hebt...

Doe je aanpassingen aan onderstel waardoor spoorbreedte en wielbasis aangepast zijn, dan redeneren ze weer dat je een test moet afleggen (Lelystad).

Het verschil zit 'm voornamelijk in: ga je voor motorwissel, of ga je voor 'samengesteld voertuig'. Tip: ga voor het eerste.

Ze staan overigens ook heel duidelijk open om mee te denken, bel ze gerust?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #3 Gepost op: zo, 15 nov 2015, 16:19:27 »
Met buizen bedoel ik niet de intercooler buizen.
Maar dat het front misschien ook van gfk word, en aan de buizen vast zit.
De radiateur en intercoor zijn daar achter gebouwd en hangen aan die buizen.

De motor komt uit een omgebouwde G40, die het niet op kenteken is.
De motor is wel eerlijk, maar kan dat niet anders aantonen door bijvoorbeeld het kenteken van een sloper te laten zien.
Of ik moet dat van iemand kunnen lenen?
Heeft iemand nog een sloop koets, of desnoods enkel de papieren met vin?

Arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #4 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 09:23:03 »
Aantonen herkomst motor is al geregeld :D

Radiateurbalk versus koker: als je dat stevig en netjes doet, zullen ze er niet zo gauw over vallen.
Ga je een eigen replica Cupframe monteren? Bij mijn groene waren ze er erg over te spreken:
versteviging aan de koets konden ze wel waarderen.

Wielbasis: ik ben in standje Cup naar de RDW geweest => volgens mij hebben ze 't niet eens gezien
dat de voorwielen 2cm verder naar voren staan -naughty-
De camberplaatjes achteraan heeft de keurmeester wel gezien vanuit de put, maar zei er niks van.
Spoorverbreders: tsja, dan doe je wel erg opvallend de spoorbreedte wijzigen, die zou ik thuis laten.

Verzorgde nette auto is belangrijk. Bijv. remslang met tyrip vastmaken is minpuntje.

Ze staan overigens ook heel duidelijk open om mee te denken, bel ze gerust?!
Niet mijn ervaring. En je kunt een weekje later rustig een ander antwoord krijgen op dezelfde vraag.....

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #5 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 10:49:44 »
Dus vaak vragen en het voor jou meest nuttige antwoord printen en tegen ze gebruiken  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #6 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 11:28:24 »
Met buizen bedoel ik niet de intercooler buizen.
Maar dat het front misschien ook van gfk word, en aan de buizen vast zit.
De radiateur en intercoor zijn daar achter gebouwd en hangen aan die buizen.

Dat begreep ik en bedoelde ik ook zo. Zie ook reactie Sjon.

De motor komt uit een omgebouwde G40, die het niet op kenteken is.
De motor is wel eerlijk, maar kan dat niet anders aantonen door bijvoorbeeld het kenteken van een sloper te laten zien.

Het is niet belangrijk of de motor eerlijk is, maar of je het kunt aantonen. Kenteken van een sloper kan, maar is wel op eigen risico. Soms zoekt men zelfs het motornummer op. Hangt o.a. af van hoe netjes het allemaal is gedaan, en hoe zelfvoldaan je er staat. Óf helaas van de keurmeester en/of de locatie. Ik raad je af naar Waddinxveen te gaan.

Vraag me wel af: als je nu de G40 niet officieel op kenteken hebt, waarom maak je je hier bij de 1 dan wel druk om?

Niet mijn ervaring. En je kunt een weekje later rustig een ander antwoord krijgen op dezelfde vraag.....

Ik doel niet op het stellen van vragen aan de lokale balie/keurmeester, maar bellen met Zoetermeer...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #7 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 12:04:28 »
Spoorbreedte aanpassen doen ze hier in Venlo niet moeilijk over in ieder geval.
Ik ben 4 maanden geleden geweest met een 205 cti met brede Dimma-Kit.
Voorzien van 309 onderstel (= +3cm per kant en Dimma Comppmotive 16 8J ET-25 en 16 9J ET -34 Achter gegaan.
(origineel is 6j et24 in 14inch en natuurlijk met 3cm kortere 205 draagarmen)
Spoorbreedte is nagemeten en tegelijk met de motorwizjing op kenteken gezet.
Totale kosten iets meer als 60 euro in totaal  -thumbsup- -thumbsup-

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #8 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 12:57:15 »
Dat begreep ik en bedoelde ik ook zo. Zie ook reactie Sjon.

Het is niet belangrijk of de motor eerlijk is, maar of je het kunt aantonen. Kenteken van een sloper kan, maar is wel op eigen risico. Soms zoekt men zelfs het motornummer op. Hangt o.a. af van hoe netjes het allemaal is gedaan, en hoe zelfvoldaan je er staat. Óf helaas van de keurmeester en/of de locatie. Ik raad je af naar Waddinxveen te gaan.

Vraag me wel af: als je nu de G40 niet officieel op kenteken hebt, waarom maak je je hier bij de 1 dan wel druk om?

Ik doel niet op het stellen van vragen aan de lokale balie/keurmeester, maar bellen met Zoetermeer...

De sloper heb ik zo gekocht.
De polo 1 wil ik wel op kenteken voor de verzekering.
Denk dat ik dan naar rijen ga, heb ik goede ervaringen mee.
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #9 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 19:00:43 »
 withstupid vwb RDW Rijen...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #10 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 21:42:27 »
in heerenveen is alles niet zo moeilijk. We hebben daar en c kadett laten keuren met bijna 300pk. Die man is er even snel onder geweest en hij zei van mooi netjes, en HOE kom jij aan die draagarmen, die zijn bijna niet meer te vinden. En verder was er een koplamp die geen beeld had doordat het pitje niet goed zat. Dat zijn ongeveer de enige dingen die die man zei. En verder vonden ze het van de rdw allemaal heel mooi en wouden ze vooral het ding zien rijden. En kwa herkomst motor vragen ze daar wel om een kenteken maar dat ging meer om dan de gegevens over te kunnen nemen.

Verder hebben ze de spoorbreedte geloof ik ook gemeten en die heeft hij ook opnieuw ingevoerd. Dus als je een aardige keurmeester hebt en je vooral geen grote mond hebt en doet alsof je de beste bent en alles beter weet dan kun je echt heel veel doen.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #11 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 22:54:02 »
...
En tref je zijn collega wordt de auto misschien wel van onder tot boven door gelicht..  -klus-
Mijn ervaring is dat het van de bui van de keurmeester afhangt. Maar goed, dat is ook alweer 7 jaar geleden en toen hadden ze net een dreig telefoontje ontvangen van iemand die eerder die dag was afgekeurd.  -gert-
Ombouw van Derby (3F) was destijds keurig netjes gedaan in Duitsland, maar werd doodleuk afgekeurd omdat het 'niet origineel zo geleverd was'. (Arnhem) Poging twee met een incompleet en niet aangesloten origineel blok rolde vlekkeloos  en binnen enkele minuten door de procedure... (Nieuwegein)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #12 Gepost op: ma, 16 nov 2015, 23:01:31 »
Import is anders, Merijn. Als het in Duitsland niet geregistreerd is, mag een niet-originele motorombouw indd niet.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Wat mag wel, en wat niet volgens de apk regels of rdw.
« Reactie #13 Gepost op: di, 17 nov 2015, 22:52:54 »
het gaat hier inderdaad om een motorombouw keuring niet om een import keuring. Dan word het moeilijker omdat ze dan met een samengesteld voertuig te maken krijgen waar ze niks van weten over hoe het was en wat het moet worden. Dus dan kan het inderdaad wel moeilijk worden.