Auteur Topic: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten  (gelezen 7515 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Gepost op: za, 10 mei 2008, 16:56:43 »
Ethanol: E85 is een menging van 15% benzine en 85% ethanol
Verschillen tov benzine: smering is slechter, verbrandingstemperatuur is lager. Het octaangetal is hoger, 112 ipv 95 of 98, waardoor de brandstof sneller verbrandt. De opgeslagen energie in ethanol is zo'n 20% lager dan van benzine, waardoor het brandstofverbruik zal stijgen.
Noodzakelijk aanpassingen: Aanpassingen aan het injectiesysteem zijn noodzakelijk. Rubberdelen, aluminium en magnesium kunnen door ethanol aangetast worden.

Nadelen:
- Tijdens winterperiode kan de koudstart slechter zijn.

Merkbeleid:   
Diverse automerken hebben zgn FFV auto (Flexi-Fuel-Vehicles) deze zijn geschikt voor zowel het rijden op benzine als E85. Diverse bedrijven bieden ook al ombouwmogelijkheden. Verkrijgbaarheid van Ethanol verbetert dagelijks in Europa.

Overheidsbeleid:
In Brazilië rijdt men al zo’n 30 jaar op Ethanol. E85 is met name populair in de VS en Zweden, de rest van Europa begint nu langzaam wakker te worden. Nederland en België blijven een beetje achter. In Aken is voor Zuid-Limburg de dichtstbijzijnde E85 pomp. Een litertje E85 kost daar € 0,95 terwijl in Nedeland de prijs rond de € 1,90 ligt.

Productie van ethanol kan op de volgende manieren:

Fermentatie
Net zoals de alcohol in drank, worden suikers met behulp van bakkersgist, saccharomyces cerevisiae, omgezet in alcohol en kooldioxide. Vervolgens wordt de alcohol verdampt, opgevangen en weer gecondenseerd. Tijdens deze procedure wordt het geheel verschillende malen verhit.

Bij het gebruik van Ethanol in benzinemotoren, die op deze wijze geproduceerd is, wordt de CO2 uitstoot met zo’n 50% terug gedrongen.


Ook wordt gebruik gemaakt van suikerrijke materialen zoals bijvoorbeeld maďs . Deze goederen kunnen dan niet meer gebruikt worden voor voedselproductie!



Productie uit cellulose.
Ook is het mogelijk om ethanol te maken uit bio afval of restdelen van een plant. Het bovengenoemde bakkersgist kan alleen de "makkelijke C6 suikers (Hexosen) omzetten in alcohol. Het overgrote deel van de plant wordt dan simpelweg weggegooid. In ieder geval binnen het proces van de alcoholproductie. Het complexere C5 suiker (Pentose) zit in de houtachtige vezels van de plant, zoals de maďsstengels en bladeren. Om hiervan ethanol te kunnen maken is het noodzakelijk om de Pentose om te zetten tot fermenteerbare suikers. Dit kan op drie manieren

- Zure hydrolyse: Met behulp van water worden de moleculen gesplitst. De nieuw geproduceerde suikers worden met behulp van fermentatie omgezet in ethanol.

-Enzymatische hydrolyse: De lange koolhydraatketens, waarin de cellulose-suikers liggen opgeslagen,  worden verdeeld in kleinere ketens, waardoor de hydrolyse beter verloopt. Daarna wordt het cellulosemateriaal met behulp van een enzymen omgezet in fermenteerbare suikers.

- Gassificeren: Met het Fischer-Tropsch proces wordt een synthetisch gas produceert, dat omgezet kan worden in ethanol met behulp van fermentatie of thermochemische katalyse.



Cellulose-ethanol verminderd de uitstoot van CO2 met 80 tot 90 procent, en is dus gunstiger dan bio-ethanol, dat niet verder komt dan een reductie van 50 procent.

Samenstelling van suikers
C6      koolhydraat met 6 koolstofatomen (hexose), waarvan glocuse de bekendste is
C5      koolhydraat met 5 koolstofatomen (pentose)
C4      koolhydraat met 4 koolstofatomen (Tetrosen)
C3      koolhydraat met 3 koolstofatomen (triosen)


*edit: topic titel aangepast voor de terugvindbaarheid*
« Laatst bewerkt op: ma, 12 mei 2008, 23:11:32 door Jaap »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: zit ff wat te spitten
« Reactie #1 Gepost op: za, 10 mei 2008, 18:26:48 »
....en het stinkt  :)
Een paar km hiervandaan staat een ethanol-fabriek, en dat kun je merken als de wind "gunstig" staat.  -wtf-


Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Re: zit ff wat te spitten
« Reactie #2 Gepost op: za, 10 mei 2008, 20:14:09 »
terwijl in Nedeland de prijs rond de € 1,90 ligt.

Tot voor kort wel ja;

Citaat
Tamoil heeft in Nederland vier pompstations waar bio-ethanol kan worden getankt. Daar is de prijs van die bio-brandstof verlaagd van 1,85 euro naar de adviesprijs van normale Euro 95 benzine. Dat betekent dat het zo’n dertig cent per liter minder kost. Tamoil bouwt er daarnaast dit jaar nog negentien E85-stations bij.

Nog een nadeel is dat 't verbruik met E85 een stukje hoger ligt. Voordeel is dan weer dat het vermogen stijgt als je E85 tankt.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #3 Gepost op: ma, 12 mei 2008, 23:12:22 »
Met de huidige brandstofprijzen ondertussen ernstig de moeite waard om een ombouw d'r an te wagen?

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #4 Gepost op: di, 13 mei 2008, 12:59:49 »
Maar als je dan toch gaat ombouwen, waarom dan niet naar LPG. Das nog steeds goeiekoper  -dunno-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #5 Gepost op: di, 13 mei 2008, 13:13:17 »
Zit je weer met duurdere belastingen...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #6 Gepost op: di, 13 mei 2008, 13:17:16 »
Een oldtimer is belastingvrij  -ja-

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #7 Gepost op: di, 13 mei 2008, 13:50:24 »
Niet alleen dat, maar als je een G3 installatie gebruikt is de wegenbelasting gelijk aan die van een benzinemotor.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #8 Gepost op: di, 13 mei 2008, 18:05:08 »
Nope, das niet waar! Je krijg iets van 360 euro terug van de overheid dus wordt van je maandelijkse wegenbelasting al afgetrokken. Dus een kleine auto heeft weinig verschil in kosten tussen g3 of benzine. Hoe groter de auto hoe meer het verschil wordt.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #9 Gepost op: di, 13 mei 2008, 21:05:42 »
Also, bij een polo zijn de kosten van de wegenbelasting dus gelijk en heeft g3 wel zin...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #10 Gepost op: di, 13 mei 2008, 21:56:32 »
Dat zou goed kunnen ja. G3 in een polo zou ideaal zijn. Maar g3 is pas leverbaar op auto's vanaf 1995. Dus op een ouwe polo heeft het geen zin..............of je moet een completen 6n/6n2 in een ouwe 2 proppen dan zou het denk ik mogelijk zijn. Maar dan zit je weer met de type goedkeuring, denk ik.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #11 Gepost op: do, 05 jun 2008, 21:53:40 »
copy paste :

Belg maakt voor 50 euro auto van 2PK milieuvriendelijk
In Zweden, Frankrijk en Duitsland raakt bio-ethanol stilaan helemaal ingeburgerd. In Belgie kun je het milieuvriendelijke alternatief voor benzine om fiscale redenen nog nergens tanken. "Lang kan dat niet meer duren", zegt Pieter Francke van Operation 2CV in Deurne. 2PK-eigenaars kunnen er nu al terecht voor een ombouw op ethanol. Op het eerste gezicht kan het doorleefde geitje voor zijn garage elk moment uit elkaar vallen. Het glanzende plaatje 'Biopower' op de kofferklep lijkt als grap bedoeld. "Dat is het kofferplaatje van de Saab 9-5 BioPower. 41 euro vroegen ze daarvoor bij Saab. Bijna evenveel als wat een volledig ombouw kost bij mij", grijnst Pieter Francke. Het is geen bluf, want de vaalgele 2PK van zijn vriendin kan wel degelijk op drie verschillende soorten brandstof rijden. "Ik had er eerder al een hypermoderne LPG-installatie ingebouwd. En sinds kort kan ze ook kiezen of ze op benzine of op bio-ethanol wil rijden." Ethanol is een soort alcohol die gewonnen wordt uit suikerriet of suikerhoudende biomassa. Omdat honderd procent bio-ethanol 's winters voor startproblemen zou zorgen, ontwikkelden de Zweden E85. Een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine dat de Europese standaard is geworden. "Het enige probleem is dat E85 iets dikker is dan benzine, daarom moeten de brandstofsproeiers worden aangepast", legt Francke uit. "Maar zolang je niet overal ethanolpompen vindt, moet je natuurlijk ook nog op benzine kunnen blijven rijden. Een Nederlands bedrijfje heeft nu verstelbare sproeiers ontwikkeld die je via een hendeltje onder de motorkap kan omschakelen op ethanol. Het onderdeeltje kost 15 euro, met de inbouw erbij is dat 50 euro." Probleem is dat de verkoop van ethanol in België fiscaal nog altijd niet is gereglementeerd. Pieter Francke: "In Brussel staat één ethanolpomp van Octa+, maar die mag alleen gebruikt worden door ingenieurs van Ford, Volvo en Saab voor testdoeleinden. Dus rijd ik geregeld de grens over naar Frankrijk om wat voorraad in te slaan. Bio-ethanol aan de pomp kost daar amper 80 cent per liter. In Nederland is het nog dubbel zo duur." Omdat de 27-jarige Antwerpenaar al jaren aan 2PK's sleutelt beperkt hij zich voorlopig tot het ombouwen van oude Citroëns. "Maar in principe kunnen alle oude motoren heel makkelijk op ethanol worden omgeschakeld. Het zou het probleem van de milieuvervuilende oldtimers in één klap kunnen oplossen."
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #12 Gepost op: do, 05 jun 2008, 21:56:53 »
oftewel bij cv carbs de naald ff iets omhoog  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #13 Gepost op: do, 05 jun 2008, 22:17:11 »
verstelbaar naaldje klussen dus...

 -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #14 Gepost op: vr, 06 jun 2008, 09:27:34 »
verstelbaar naaldje klussen dus...

 -klus-
Citaat
Het onderdeeltje kost 15 euro


Voor 15 euro ga ik niet zelf lopen klussen.. óf bedoel je 'naaldje kopen en d'r zelf in klussen'?
Benieuw hoe dat op een Polo carb werkt.. Ennuh: tank, brandstofleidingen?

Na m'n PPO ombouw, tijd voor een E85 ombouw? :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken