Auteur Topic: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten  (gelezen 7516 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #15 Gepost op: vr, 06 jun 2008, 10:27:27 »
Ik wil geen hendel onder de motorkap ontgrendelen om op E85 te gaan rijden...
Kan beter met een electromagneetje/vacuumgestuurd.

Ik weet niet of de harde plastic leidingen tegen E85 kunnen, maar wel dat aluminium er niet zo goed tegen kan. Een gedeelte van de leidingen zal vast vervangen moeten worden.

Maar een carburateur gaat op een gegeven moment de dienst weigeren.. Een injectiemotor is veel beter om te bouwen, aangezien je daar geen E85 in pure vorm door een aluminium carb hoeft te sturen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #16 Gepost op: vr, 06 jun 2008, 10:33:50 »
Alu inlaat en alu kop geven geen problemen? ( Ja, veel minder kritisch natuurlijk )

En met wabbers of snolexxen?

Citaat
Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvrijstaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.

motorcarbs met rvs inlaatje dan maar? :)
« Laatst bewerkt op: vr, 06 jun 2008, 10:35:33 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #17 Gepost op: vr, 06 jun 2008, 10:49:36 »
wabber of solex moet ook alle brandstof door iniemienie gaatjes in de carb..

Bij het DUTracing team hebben ze afgelopen jaar een yamaha WR450 motor omgebouwd naar Bio-Ethanol (milieuvriendelijk racen :D) ; dat kostte nog een hoop extra moeite (meer dan verwacht)..

De inlaat/kop etc. zijn van alu, maar daar is de brandstof al vermengd met de lucht. Vooral op plaatsen waar het 'puur' stroomt tast het aluminium aan. Net als met water door alu gaatjes; gaat corroderen. Vooral in een carb is dat niet wat je wilt. Bij veelvuldig gebruik zal dit meevallen + dat starten op benzine/ laatste km op benzine ook al een hoop zal schelen.
Dan spoel je de carb en zal deze langer schoon blijven.

Daarom lijkt het mij niet handig om onder de kap te moeten schakelen van benzine- E85..

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #18 Gepost op: vr, 06 jun 2008, 18:44:03 »
bij motorfiets carbs zitten er niet veel kanalen .en een 2cv zoals het verhaal van die belg bevat ook veel alu .
 het sneller oxideren valt reuze mee .is enkelt gevalletje van dat het wel wat sneller gaat als met gewone benzine
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #19 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 15:39:55 »
alleenig verkrijgbaarheid is zwaar ruk nog van e85
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #20 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 15:48:55 »
alleenig verkrijgbaarheid is zwaar ruk nog van e85

Wat zeg je? Ik versta het niet helemaal.   -moon-

Overigens is E85 ( 15% benzine ) en niet E100 de 'zweedse' standaard, omdat je daarop nog zonder te veel problemen kunt starten in de winter. Begrijpelijk ook wel: Verdamp wat alcohol, en voila: de boel bevriest. En een motor draait nog steeds niet op ijskristallen..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #21 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 16:03:25 »
Wat zeg je? Ik versta het niet helemaal.   -moon-

Overigens is E85 ( 15% benzine ) en niet E100 de 'zweedse' standaard, omdat je daarop nog zonder te veel problemen kunt starten in de winter. Begrijpelijk ook wel: Verdamp wat alcohol, en voila: de boel bevriest. En een motor draait nog steeds niet op ijskristallen..
Doorbraak voor E85 bio-ethanol?
vrijdag 11 april 2008

In navolging van concerngenoot Ford laat Volvo de meerprijzen voor E85 FlexiFuel-types vallen. Ze zijn er in elke modelserie. Om rijden op E85 aantrekkelijker te maken wordt samengewerkt met Tamoil, dat de literprijs laat zakken tot het niveau van Euro 95. Ook zal Tamoil snel op 19 van zijn tankstations E85-pompen installeren. Een doorbraak?



Gaan we E85 bio-ethanol tanken in Nederland?Brandstof uit plantaardige oorsprong is goed voor het milieu, want het draagt bij aan een CO2-kringloop. Technisch gezien zouden we al op grote schaal de overstap naar rijden op ethanol kunnen maken. De auto’s zijn er, het aanbod belooft dit jaar nog een stuk breder te worden. Waarom doen we het dan niet?
Omdat onze overheid er niet echt een boodschap aan heeft. Heel mooi, overgaan op het E85 benzine/ethanolmengsel. Maar die 85% ethanol belasten we gewoon net als de 15% benzine, anders wordt het voor ons als overheid veel te lastig rekenen.
Dus is E85 veel te duur aan de pomp, gaat niemand dat vrijwillig tanken, en is het niet interessant er pompen voor in te richten. Er gebeurt dus niets.



De nieuwste FlexiFuel-uitvoeringen van Volvo zijn de S80 en V70 in een 200 pk sterke 2.5 FT-variant. Volvo heeft inmiddels bijna een compleet gamma E85-modellen. De meerprijs van zo’n 600 euro voor een FlexiFuel-Volvo wordt nu nul euro.Gebaar van leveranciers
Met enkele niet al te ingrijpende aanpassingen kan een benzinemotor op ethanol lopen. Vanzelf wordt de mengverhouding met benzine vastgesteld, en het motormanagement daarop aangepast. Daarbij is zelfs vermogenswinst mogelijk, omdat ethanol klopvaster is dan benzine, in een turbomotor kan de druk omhoog.
Dus kan de auto volstrekt willekeurig met benzine of E85 getankt worden. Daarom zijn al langer FlexiFuel-auto’s te koop. Die kunnen E85 tanken zodra tankstations dat bieden. Bij Saab kun je zeggen: ik kies FlexiFuel omdat Saab’s turbomotoren op E85 25 tot 30 pk extra leveren. Dat komt wel op ruwweg duizend euro meerprijs.
Ford heeft ook FlexiFuel-modellen, die geen extra vermogen leveren, maar ook niet meer kosten dan een benzineversie met dezelfde motorinhoud. Bij Volvo kostte de FlexiFuel-voorziening rond 600 euro. Die meerprijs heeft Volvo afgeschaft.



Tamoil wil dit jaar nog 19 tankstations van een E85-pomp voorzien en verlaagt de literprijs tot Euro 95-niveau.Nog mooier is dat Tamoil bereid werd gevonden de meerprijs van E85 af te schaffen. De liter wordt liefst zo’n 30 cent goedkoper gemaakt, en gelijk geprijsd met Euro 95.

Bio-ethanol
Met gelijke prijs voor FlexiFuel of gewone auto, en E85 of benzine, zijn we er nog niet helemaal. Daar een liter E85 minder energie bevat dan een liter Euro 95 zal de auto rond 15% meer verbruiken op E85. Dus zou een klein bonusje van overheidswege nog welkom zijn, om E85-gebruik te stimuleren.
Bij Tamoil wordt daarin namelijk niet zomaar ethanol verwerkt, maar bio-ethanol. Gemaakt uit afval van planten en houtverwerking, niet uit de vrucht van planten die als voedsel kan dienen. Daar de planten die als grondstof dienen CO2 hebben gebruikt om te groeien ontstaat deels een mooie kringloop.
Alleen komt bij de bio-ethanolproductie ook CO2 vrij, dus belooft men voor E85 zo rond 50% reductie van de CO2-uitstoot, ten opzichte van benzine. Zeker de moeite toch, beste bewindslieden van Nederland?



Chrysler heeft op de Amerikaanse thuismarkt van vrijwel alle modellen een Flexfuel-variant en wil die deels ook naar Nederland importeren.Meer tanken
Naast Ford, Volvo en Saab willen dit jaar ook Chrysler, Renault, Peugeot en Citroën met FlexiFuel-modellen komen. Aan de autofabrikanten ligt het niet, en aan Tamoil net zo min. Dat belooft ook nog dit jaar 19 tankstations van een E85-pomp te gaan voorzien. Anderhalf jaar geleden begonnen ze met een E85-pomp tegenover de Volvo-importeur in Beesd.
Uitbreiding van het tankstationnet is nu een belangrijke stap om een doorbraak voor E85 te bewerken, zoals Volvo en Tamoil met deze gezamenlijke actie willen. Er zijn namelijk nu maar vijf van die stations in Nederland. Dus zelfs als geld geen rol speelt kun je nog op E85 alleen rondjes om die paar pompen gaan rijden.
Maar ook Tamoil zet niet in het wilde weg E85-pompen erbij. Ze hebben ruim 170 stations in Nederland, en gaan dus op een goede 10% daarvan E85 bieden. De echte doorbraak moet nog komen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)



je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #22 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 16:04:39 »
klik
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #23 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 20:54:06 »
Digifant op E85?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #24 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 20:57:11 »
Citaat
The real problem has nothing to do with corrosion. CIS, CIS-Lambda and CIS-e are not capable of providing the volume of fuel needed. e85 requires quite a bit more fuel than gasoline to get the same amount of power. If it ran at all, it would run so lean that the motor would self destruct quickly.

Oftewel: Op E85 rijden kan wel, maar gooi d'r wel even injectors in die veel meer volume kunnen verstouwen..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #25 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 21:09:08 »
lees grotere sproeiers ,dus ook grotere injectoren <its the same >
dus voor nz de 1.6 aee injectoren en g40 de g60 injectoren
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #26 Gepost op: di, 10 jun 2008, 09:57:13 »
Als dat al een 'real problem' wordt genoemd...  -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #27 Gepost op: di, 10 jun 2008, 10:08:05 »
Naja: wel een 'real-problem' als je wilt kunnen switchen of mengen..

Ennuh: Wat voor injectoren voor een tweeliter? (enige digifant die ik in bezit heb :) )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #28 Gepost op: di, 10 jun 2008, 10:32:18 »
is een daily niet een soort van "van af blijven Jaap!!" auto?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #29 Gepost op: di, 10 jun 2008, 11:39:42 »
Ohja..  *vingertik*  Groetjes terug aan Leontine :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken