Auteur Topic: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten  (gelezen 7513 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #30 Gepost op: di, 10 jun 2008, 11:42:34 »
hahaha, ik hoor hier ook hetzelfde namelijk..

Als ik ook maar met 1 oogopslag naar de golf kijk;

"ik moet de auto morgen wel gebruiken hoor..." -uitlachen-  Direct bang dat ik de halve auto demonteer/aanpas/verkloot -naughty-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #31 Gepost op: di, 10 jun 2008, 12:05:54 »
Misschien dat het verhogen van de brandstofdruk ook voldoende is, met een instelbare brandstofdrukregelaar zou je dan ook makkelijker tussen benzine en E85 kunnen schakelen, of benzine of E85 bijtanken zonder dat je je tank bijna leeg moet rijden, dan hoef je alleen je brandstofdruk bij te stellen.

Dat kan natuurlijk alleen als de brandstofdrukregelaar een voldoende drukbereik is, ik weet niet hoeveel hiervoor nodig is, maar wellicht is dit een optie.

edit: ik heb net berekend, dat als je 15% meer brandstof nodig hebt per eenheid lucht dan moet de brandstofdruk op 3,45 bar in plaats van 3 bar, dat redden de instelbare brandstofregelaars wel als ik het me goed herinner.
« Laatst bewerkt op: di, 10 jun 2008, 12:47:24 door PoloDennis »
Pimp my Polo

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #32 Gepost op: di, 10 jun 2008, 19:59:22 »
Misschien dat het verhogen van de brandstofdruk ook voldoende is, met een instelbare brandstofdrukregelaar zou je dan ook makkelijker tussen benzine en E85 kunnen schakelen, of benzine of E85 bijtanken zonder dat je je tank bijna leeg moet rijden, dan hoef je alleen je brandstofdruk bij te stellen.

Dat kan natuurlijk alleen als de brandstofdrukregelaar een voldoende drukbereik is, ik weet niet hoeveel hiervoor nodig is, maar wellicht is dit een optie.

edit: ik heb net berekend, dat als je 15% meer brandstof nodig hebt per eenheid lucht dan moet de brandstofdruk op 3,45 bar in plaats van 3 bar, dat redden de instelbare brandstofregelaars wel als ik het me goed herinner.

leuk verhaal ware het niet dat je de dikte van ethanol niet mee pakt ,deze is dus dikker dan benzine .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #33 Gepost op: di, 10 jun 2008, 19:59:59 »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #34 Gepost op: di, 10 jun 2008, 20:03:58 »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #35 Gepost op: wo, 11 jun 2008, 11:26:24 »
"ik moet de auto morgen wel gebruiken hoor..." -uitlachen-  Direct bang dat ik de halve auto demonteer/aanpas/verkloot -naughty-

En ik geef d'r geen ongelijk :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #36 Gepost op: wo, 11 jun 2008, 21:53:55 »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #37 Gepost op: di, 16 sep 2008, 23:10:40 »
Wagentje van ons raceteam heeft nu een jaar op bioethanol gereden. De competitie tussen 70 verschillende (top)teams op de Hockenheimring hebben we gewonnen, dus qua prestaties niets te klagen.
Resultaat is vrij goed, motor reageert heel mooi, heeft genoeg vermogen (geen duidelijke verschillen te merken met benzine). Met een Motec M400 ECU is een eigengemaakte mapping aangepast naar E85.

Nadeel; zuigerveren slijten erg hard. Andere auto's hebben nog lang geen versleten veren, deze heeft al zo'n hoge carterdruk dat de klepdekselpakking er tussenuit geblazen wordt. Olie wordt ook heel vluchtig (E85 bij de olie?) en bij de laatste onderhoudsbeurt bleek dat de zuiger van onder tot boven gescheurd was (!). Ook zat er een hele vreemde plakkerige aanslag op de kop van de zuiger. Nou is het ws. niet  dat dit alleen aan E85 te wijten is, maar het is wel vreemd dat oudere auto's op benzine nog steeds vrolijk rondtuffen.

Kortom; het is een leuke (redelijk) makkelijke conversie, maar qua betrouwbaarheid is het nog niet bewezen..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #38 Gepost op: di, 16 sep 2008, 23:15:39 »
ethanol is schraler dan benzine , dat verklaart wel de slijtage . zou dan een lood vervanger bij de brandstof doen ,zeker bij motoren die alleen maar moeten presteren .gescheurde zuigers duid vaak op onvoldoende zuigerkoeling en dus warmte ophoping evt waarschijnlijk door iets te vroege ontsteking  en of te arm mengsel .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #39 Gepost op: di, 16 sep 2008, 23:23:20 »
aangezien de pingelgrens met ethanol veel later ligt als benzine . krijg je dus wel de nadelen van een te vroege ontsteking alleen merk je die dus enkelt als je dus de motor los haalt . mijn advies is dus de ontsteking laten zoals bij benzine , alleen het mengsel wat rijker ,als je een oude polo zoals de onze  op ethanol wilt zetten .

btw martijn hoe waren de rubbers van oa de brandstofleidingen ,niet iets dikker geworden?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #40 Gepost op: di, 16 sep 2008, 23:43:33 »
alles met stahlflex, ook de brandstofleidingen. Is maar een 1 pitter, dus veel leiding zit er niet in. Er werd veel onveilig gewerkt (zonder rubber :D )

Goodrigde NL is een sponsor! -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #41 Gepost op: di, 16 sep 2008, 23:46:37 »
1pitter  -wtf-  zou bijna schreeuwen : foto ?

btw niks om een enkel cv keihin op te zetten  -naughty-  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #42 Gepost op: di, 16 sep 2008, 23:49:16 »
Zit orri een vlakschuif Mikuni op motor van een Yamaha WR450 (met niet verkrijgbare Rinaldi 480cc Dakar kit, van Yamaha) Volgens de reglementen moet er een injectiesysteem op; mag niet met carb gereden worden.

zal ff een foto zoeken.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #43 Gepost op: wo, 17 sep 2008, 14:17:41 »
filmpje; 

wedstrijddag in Engeland.

http://www.youtube.com/watch?v=ROn2xV0zzsU&feature=related

ben zelf nooit een fan van muziek onder zo'n filmpje, maar het idee is duidelijk.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: E85 / Ethanol - Was: zit ff wat te spitten
« Reactie #44 Gepost op: wo, 17 sep 2008, 14:30:03 »
eigenlijk een "luxe" kart. best wel apart en leuk om te zien
je hebt laagvliegers en modelvliegers .