Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: naisaaz op di, 01 mei 2012, 10:41:47
-
Beste mensen,
Ik was gisteren in mijn polo (1.3 liter, bouwjaar 1994, motorcode AAV) onderweg naar huis toen op een gegeven moment de temperatuurmeter richting de 110 graden (op de snelweg) liep. Ik heb hem toen na 30 km doorgereden te hebben bij een tankstation gezet en rook na het uitzetten van de motor koelvloeistof. Onder de auto had zich een plasje gevormd en het spul kwam onder uit de dop van het expansievat voor de koelvloeistof. Ik heb toen de ADAC (was in Duitsland) gebeld en de monteur vertelde na een paar simpele tests (er liep geen koelvloeistof van de waterpomp naar het expansievat) dat de pomp eraan was.
Ik wil hem zelf repareren, maar lees op internet allerlei horrorverhalen over ernstige schade aan de motor. Waar moet ik rekening mee houden bij het repareren? Wat kan er nog meer kapot zijn gegaan? De distributieriem zit er nog op en de motor draaide soepel en zonder vreemde geluiden toen ik hem afgaf aan de ADAC om naar Nederland te slepen. Heb ik geluk gehad, of moet ik me nog ergens anders zorgen om maken?
Alvast bedankt!
-
De waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem (en spant gelijk ook de distributieriem). Dus bij het vervangen van de waterpomp kan je ook meteen de distributie vervangen, als die er al een tijdje op zit of onbekend is wanneer die is gedaan. Voor de Polo is het allemaal niet zo duur, gewoon uit Duitsland van ebay halen. Zie bijvoorbeeld hier *klik* (http://www.ebay.de/itm/ZAHNRIEMEN-WASSERPUMPE-SATZ-SET-KIT-VW-GOLF-3-III-1-4-VARIANT-1-4-MOTORCODE-ABD-/370601944722?pt=DE_Autoteile&hash=item564998e692)
Kans is er wel dat je koppakking een optater heeft gekregen, maar misschien heb je geluk gehad.
btw. stel je eens even voor in het voorstellen topic! Paar foto's van je polo erbij, altijd leuk.
-
met een beetje mazzel heb je euh.... mazzel
in beginsel is het simpel.
als hij niet pompt wordt hij warmer.
Wordt hij warmer, loopt de druk op.
In dat geval wordt je koelsysteem een drukvat op zoek naar een 'uitlaatklep'
In dit geval is dit de dop van het expansievat geweest.
Met een beetje mazzel voordat er ergens anders schade is ontstaan.
Garanties bestaan echter niet.
De blokjes kunnen echter wel wat hebben. In principe, heb ik mij altijd laten vertellen, is alleen alles boven de eindstreep drama. Daarvoor gaat het nog wel.
Hij zal mogelijk wel wat hebben geleden maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Je kunt het gokken. Maar zoals gezegd: garanties bestaan niet. Een je adviseren over de juiste keuze is daarmee ook erg moeilijk :)
Ter beeldvorming:
Heb ooit eens met een vw met dichtevroren radiator gereden.
Op een gegeven moment is zelfs de dop uit het blok gesprongen zo hoog was de druk.
Alles laten ontdooien: dop terug getikt, systeem opnieuw afevuld en daarna nog lang mee gereden.
-
Oké duidelijk verhaal. Foto's en uitgebreide voorstelronde volgen wanneer de auto weer in NL staat (heb nu alleen foto's van toen hij gestolen was 1 jaar geleden, niet de mooiste ;)).
De auto komt binnen 10 werkdagen in NL aan. Hoe kan ik dan het beste testen of de koppakking lek is? Even warm laten draaien (niet te warm uiteraard) nadat ik de vloeistof weer heb aangevuld? Wat zijn jullie suggesties?
Groet,
Hamed
-
Ik zou eerst toch de waterpomp vervangen. Incl. of excl. distributieriem.
Waarschijnlijk is bij de oude pomp de verbinding tussen het schoepenwiel en de as losgeraakt. Wil wel gebeuren bij goedkope pompen met plastic schoepenwiel.
-
ik sliuit me bij dennis aan.
Pompje kost de wereld niet.
Omschroeven en eerst maar eens kijken.
De vraag is natuurlijk wel: kun je dat zelf.
Als je het laat doen loopt het vaak al snel in de papieren.
-
En wat als dan blijkt dat de kop eraan is? Dan kan alles er opnieuw af.. Is het niet verstandiger om eerst even te testen met een CO-meter nadat het koelsysteem gevuld is? Wat is hier op tegen?
Ik wil ook meteen de distributieriem meepakken, hoe zorg ik er dan voor dat de nokken- en krukas niet tov elkaar verdraaid worden. Lees allerlei verhalen over pinnen op internet, maar in Haynes staat alleen iets over TDC-1. Weten jullie hier meer over?
-
Op het krukasvliegwiel en het nokkenastandwiel staan een merkteken. Beiden kunnen ook slechts op één manier op de assen geschoven worden. Kan weinig aan fout gaan, gewoon bij het opspannen van de riem opletten dat de merktekens nog goed staan.
-
Op het krukasvliegwiel en het nokkenastandwiel staan een merkteken. Beiden kunnen ook slechts op één manier op de assen geschoven worden. Kan weinig aan fout gaan, gewoon bij het opspannen van de riem opletten dat de merktekens nog goed staan.
Tenzij er een merkteken verkeerd staat zoals bij mijn nz -naughty-
-
-dunno- hoe ken dat nou weer? -dunno-
-
Foutje van vw -dunno-
-
je kan ook streepjes op de zijkant van de riem zetten en deze ook doortrekken op zowel tandwiel van de kruk als de nok en deze vervolgens overnemen op d nieuwe riem en dan weer erop zetten op de reeds aangebrachte streepjes...
-
Allemaal topadviezen. Bedankt!
-
Beste mensen,
Passen waterpompen voor motorcodes MH, NZ of 2G ook in een AAV motor?
Groet
-
Jup
Kijk maar: http://www.ebay.de/itm/ZAHNRIEMENSATZ-ZAHNRIEMEN-WASSERPUMPE-VW-2G-3F-AAU-AAV-ABD-ACM-ADZ-HZ-NZ-PY-/200687970837?pt=DE_Autoteile&hash=item2eb9ef6a15
-
Antwoord is ja. Bedankt!
-
Beste mensen,
Ik heb de auto vanmiddag terug in mijn bezit gekregen en het volgende geconstateerd:
1. Wanneer de motortemp op 90 graden is blaast de blower geen warme lucht.
2. De bovenste radiateurslang wordt pas warm tussen temp. van 80-90 graden
3. De onderste radiateurslang wordt warm als de motor bijna 90 graden heet is
4. Wanneer de olievuldop voorzichtig los wordt gedraaid met motor aan hoor je een gorgelend geluid (alsof water door een afvoer loopt)
5. Bij motor uit verzamelt zich een witachtige smurrie op de olievuldop (zie bijlage) dit heb ik nog nooit gehad in het verleden
6. Het deel van de motor net boven de dynamo is verdacht vetachtig, alsof een klein beetje olie is ontsnapt..
Al met al kan dus gesteld worden dat de thermostaat en het thermostaathuis nog heel zijn, dat de waterpomp kapot is en de koppakking lekt. Lijkt mij. Wat denken jullie?"
Ik wil nu onderdelen gaan bestellen. Wat heb ik nodig voor het vervangen van een koppakking? Kopbouten (die drie die bovenin steken?) en een nieuwe pakking toch?
Groet,
Hamed
-
Bijlagen
-
die 3 bouten die boven in steken zijn niet de kopbouten, dat is om het kleppendeksel te bevestigen.
Als je deze demonteerd kan je de kopbouten zien, deze zitten in de cilinderkop en moet je dus loshalen, dit zijn er in totaal 8 als ik het goed heb, deze moet je nieuwe aanschaffen.
Om de koppakking te vervangen en de waterpomp heb je het volgende sowieso nodig:
koppakking
waterpomp
kopbouten
nieuwe distributieriem
Klepdeksel pakking
Aan je beschrijving van het probleem te lezen is inderdaad je koppakking stuk.
-
vergeet evt vlakken van de kop niet -dunno-
-
vergeet evt vlakken van de kop niet -dunno-
Wist dat ik iets was vergeten te vermelden :)
-
Bedankt voor de info. Wat bedoel je met vlakken?
-
De onderkant van de cilinderkop (welke aansluit op de koppaking) moet door middel van een machinale bewerking weer netjes glad en egaal gemaakt worden.
-
Oké, en zijn daar geen simpele methoden voor? Ik zal met mijn simpele gereedschapskist niet ver komen vrees ik..
-
Oké, en zijn daar geen simpele methoden voor? Ik zal met mijn simpele gereedschapskist niet ver komen vrees ik..
Nee, daarmee maakt je het alleen maar erger :)
Cilinderkop moet je na demontage wegbrengen om te laten vlakken -thumbsup-
-
Pff.. hebben jullie enig idee wat dat vlakken in totaal gaat kosten? De auto is niet meer heel veel waard, en ondanks dat ik bereid ben (geweest) het eea te investeren, is de koek op een gegeven moment toch op..
Kent iemand een adresje in de buurt van Den Bosch?
-
Ik heb van mijn polo fox de kop niet laten vlakken, rijdt sinds augustus 2009 (20.000 km) nog steeds rond zonder klachten. Wel getracht te controleren of de kop enigzins recht was met een hele dikke rechte liniaal. Je kan het dus proberen..
Dat ging trouwens om een 1.05 AAU uit 1992, de polo van m'n vriendin.
-
Precies, hoeft niet nodig te zijn maar wel controleren... vlakken kost rond de 50 euro...Lopik weet ik wel een adres, MEBEJO
-
Gaat het hier om 50e in totaal?
Ik neem aan dat ik met een dik, recht stuk metaal oid de vlakken waarop de koppakking rust moet controleren op egaliteit, toch?
In Haynes staat dat per se een momentsleutel nodig is om de kopbouten aan te halen. Is dit zo, of zijn gezond verstand en voorzichtigheid op zichzelf ook genoeg?
-
+/_ 50 euro is ok. Misschien minder zonder BTW gehannes
Momentsleutel is wel handig. Misschien lenen? Of internet aankoop en binnen 7 dagen terugsturen :)
-
Momentsleutel moet je wel hebben ja, evenals de volgorde van de bouten om aan te draaien. Maar dat staat als het goed is ook op het bij de koppakking geleverde papiertje.
-
En in de Haynes die die al heeft volgens mij -thumbsup-
-
Daar heb je gelijk in ;)
Heeft iemand in de nabijheid van Den Bosch zo'n sleutel te leen? Een passende beloning volgt uiteraard!
-
Volgens mij heb ik maar iets van 25 - 30 euro voor mijn momentsleutel betaald incl verzending.
-
Heb er ook niet veel voor betaald, en weet niet meer aan wie ik 'm voor het laatst heb uitgeleend, maar daar heb ik 'm helaas niet meer van teruggekregen... -wanker-
-
Deze heb ik en heb m ook daar gekocht -thumbsup-
http://www.autogereedschap.com/a-24580318/1-2-momentsleutels/momentsleutel-mannesmann-42-tot-210-nm-1-2-model-2012
-
Bedankt voor de adviezen.
Even terug naar de kern van de zaak. Vanmiddag waren de bevindingen:
1. Wanneer de motortemp op 90 graden is blaast de blower geen warme lucht.
2. De bovenste radiateurslang wordt pas warm tussen temp. van 80-90 graden
3. De onderste radiateurslang wordt warm als de motor bijna 90 graden heet is
4. Wanneer de olievuldop voorzichtig los wordt gedraaid met motor aan hoor je een gorgelend geluid (alsof water door een afvoer loopt)
5. Bij motor uit verzamelt zich een witachtige smurrie op de olievuldop (zie bijlage) dit heb ik nog nooit gehad in het verleden
6. Het deel van de motor net boven de dynamo is verdacht vetachtig, alsof een klein beetje olie is ontsnapt..
Zojuist heb nog het eea nagekeken:
1. De olievuldop was nu (bij koude motor, vanmiddag was de boel op temp) vrij van bijmenging (zie foto). Er zit nu wel voornamelijk water in het koelsysteem..
2. Het oliepeil was niet gestegen
3. Er was geen sissend geluid (overdruk) bij het openen van de dop van het expansievat van de koelvloeistof
4. Ik ben serieus aan het twijfelen over die vlek zoals weergegeven op die foto bij de eerdere post. Of hij er al niet veel langer zat bedoel ik..
Nu wil ik natuurlijk niet onnodig de koppakking vervangen, maar ik voel me momenteel te bevooroordeeld om daar een helder besluit over te nemen. Wat denken jullie? Lekt hij? Of zal ik eerst waterpomp en distributieriem vervangen om later te herbeoordelen?
Groetjes
-
Foto
-
ik zeg een fles water in de auto mee voor het geval dat... en nog een langere tijd je bevindingen posten -dunno-
-
Vocht/smurrie op de dop zou ik nu even niet naar kijken. Je olie is nog op peil? En hoe is je koelvloeistof? Nog op peil? Vies? Misschien dat het inderdaad enkel de schoepen van de waterpomp zijn. Of gaat de thermostaat maar half open? Geen idee. Het is sowieso niet verkeer om je distributie en waterpomp te vervangen. Als je dat nou doet en bij het vervangen blijkt de waterpomp toch gewoon goed te zijn, dan kan je de koppakking toch verdenken en die maar vervangen. Maar het is echt koffiedik kijken. Er zijn ook apparaatjes dacht ik die je koelvloeistof controleren op een lekke koppakking, misschien eens bij een garage vragen? Of misschien in je kennissen kring?
-
Het oliepeil was onveranderd, dat van de koelvloeistof is van max naar min gezakt. Hierbij moet vermeld worden dat hij in Duitsland vrijwel helemaal geleegd is, en ik vanmiddag bijna 3 liter heb bijgevuld en zo nu en dan in de vloeistofslangen geknepen heb. Daarnaast is vandaag de blower sinds lange tijd weer op standje warm gegaan.. Hierbij zag ik ook dat wat nattigheid aanwezig was bij de koppeling van de koelslang achter de thermostaat (weet niet hoe die heet, maar hij staat op de kop, zelfde diameter als radiateurslangen).
Waterpomp is sowieso stuk denk ik, kijkende naar de blowertemp en het feit dat de radiateurslangen pas héél laat (allebei) begonnen op te warmen.
Verder werden de slangen ook niet steenhard toen de motor op temp kwam, en dat pleit ook tegen overdruk in het koelsysteem, en dus tegen een lekke pakking..
Eerst distrubutieriem en waterpomp dan maar? En idd een grote fles water mee voor het geval dat :)
-
Maak de plek waar je denkt dat de motor ''lekt'' schoon. Dan kan je zien of het weer te voorschijn komt of oud is.
-
Goed plan. Hoe krijg ik een ingetrokken vetvlek uit een onderblok? Gewoon sop?
-
D.A.S.T.Y :D
Morgen even naar de Wibra, of bij een willekeurig forumlid langs! :D
-
Haha.. Ik vind net een bus 'engine cleaner' van de Lidl in de kast. Zal daar morgen eens mee gaan hobbyen
-
Motor temp - hoog en geen warme lucht uit de kachel --> te laag koelvloeistof nivo
-
Of lucht in koelsysteem, of niet goed werkend kachelkraantje of verstopte kachelradiator of...
-
Beste mensen,
Vandaag heb ik eindelijk tijd - en de onderdelen - gekregen om de waterpomp en de riemen te vervangen. Bij het loshalen van het nokkenaswiel (wat trouwens niet gelukt is want muurvast, ook na een bad WD40) is deze maximaal 2 cm tegen de klok in gedraaid. De krukas is meegedraaid want de distributieriem zat er nog op. Is dit een probleem, want alles is in principe meegedraaid? Of moet ik volgens Haynes het bovenste dode punt van cilinder 1 instellen?
Verder ga ik op zoek naar een dop 10 die past om de onderste waterpompbout los te maken. Ik heb er twee en drie opzetstukken, en niets past..
Ik houd jullie op de hoogte!
Groet,
Hamed
-
zolang alles meedraaid is er niets aan de hand. Gewoon alles weer op de markering zetten en klaar
de ellende begint als je de een ten opzichte van de ander draait. dan gaan dingen mekaar raken -thumbsup-
-
nokkenas tandwiel hoeft er niet af voor een distributieriemwissel .
alleen als je ook de koppakking meeneemt is dat nodig.
-
Wat bij mij precies past is een ratel (grootste stiftmaat 1/2) met een verloop naar dopje 10 (stiftmaat 3/8 )
Grabbelbak setje 1/4 van de bouwmarkt met ipv een verlengstuk een knietje heeft ook de juiste lengte en door t knietje ook makkelijk op de bout te krijgen. Alleen kun je met die kleine dingen niet zoveel kracht zetten.
-
Oké, bedankt voor de info. Heb ergens in één van de gereedschapsdozen een knie gevonden en daarmee de onderste bout los gekregen. Waterpomp is dus los, en ik heb een foto ervan als bijlage meegezonden. Jullie zien ook de nieuwe pomp, en de corrosie op de oude. Hij was trouwens van VW - en niet een goedkope - wat betekent dat de vorige eigenaar het niet zo nauw heeft genomen bij het wisselen van de distributieriem..
Ik ben nu bezig met de krukaspoelie (die voor de dynamo) en krijg hem (via de vier inbusbouten) met geen mogelijkheid los.. Heb net een flinke lading WD40 erop gespoten en ga het opnieuw proberen. Als het dan weer niet gaat overweeg ik de oude riem (+- 30.000km gedraaid) te laten zitten. Mede omdat de nieuwe pomp - ook al zijn de schroeven van metaal - van merk X is, vind ik het ook niet erg deze over 60.000km weer te verwisselen. Tegen die tijd hoop ik ook een kraan te hebben. Ik vermoed dat met opgetilde motor het eea makkelijker zal gaan..
-
4 boutjes los en dan zachtjes ff met de hamer op dat wieltje slaan. Gaat hij er zo af. Die dikke bout blijft dus zitten.
ff een voorbeeld foto, van een andere auto.
-
Ik krijg die boutjes nog steeds niet los, en zie ook niet zo het probleem de oude riem te laten zitten. Die kan nog wel even mee en als ie nog 60.000km rijdt, dan vervang ik wel alles..
-
Hoe moet die pomp er trouwens in? Hij is assymmetrisch en ik heb niet goed opgelet bij het afhalen.. De zijde met de schoepen naar vooronder?
-
Ik prop hem er in en draai tot de riem op spanning is en de gaatjes op de juiste plek zitten. Niet de rubberring vergeten!
-
Alles zit erop en eraan, en werkt! Heb zojuist een proefritje gemaakt en hij wordt niet te warm, de kachel werkt weer en ik had geen witte rook uit de uitlaat. Verder blijven de slangen soepel etc. Lijkt erop dat de koppakking het akkefietje overleefd heeft.
Bedankt voor de hulp allemaal! Ik zal binnenkort wat foto's online zetten. Ik heb hem als werkpaard - en niet als paradepaardje gekocht - dus schrik niet van het uiterlijk :)
-
-thumbsup-
Koppakking heeft bij een riemwissel niets te lijden hoor!
-
@luc maar wel als hij te warm wordt door de oude defect pomp
-
Luc heeft waarschijnlijk alleen de laatste posts gelezen :)
-
Luc heeft waarschijnlijk alleen de laatste posts gelezen :)
Theunis wint de oude waterpomp! -thumbsup-
-
Mooi dat het zelf is gelukt! Leuk klusje hè? Enkel het ruimte gebrek rondom is wat vervelend, polootjes zijn toch wat kleiner dan andere wagens. :)
-
phoe die pomp is goed kapot :)
-
Hij was er idd goed aan!
Even een andere vraag. Ik keek net even de boel voor de zekerheid na, en het enige dat mij opviel is dat de distributieriem een heen en weer gaande beweging maakt tijdens het draaien stationair. Hij beweegt ca. 1cm heen en weer tussen kruk en nokkenas, en tussen waterpomp en nokkenas. NB: hij oscilleert dus, in de richting van de pijlen in de afbeelding. Kan dit kwaad?
Hij is verder goed op spanning (niet meer dan 90 graden buigen om de as precies tussen waterpomp en nokkenas).
-
Ja, dat zou kwaad kunnen. Je riem zou een tandje kunnen verspringen.
-
90 graden om de as kunnen draaien is dan ook wel erg veel, toch?
-
t zit em mogelijk in de omschrijving:
90 graden kost, zo ver ik het mij herinner, echt veel moeite.
dus als je met lichte inspanning dit bereikt dan is hij te los.
Even spierballen laten zien en dan kijken dus bij mijn weten....
Kort gezegd: als ik het mijn vrouw laat controleren met die toelichting en zij zegt: hij zit goed.
--> dan draai ik de pomp los en span em nog even na :D :D
-
Ik ben geen vrouw, maar met veel inspanning krijg ik hem wel op 90 graden ;) Zo los zal ie wel niet zitten, en heb er inmiddels al 700km probleemloos mee gereden. Zal binnenkort even sleutelen.
-
Misschien zit ie wel strak.
Je (of je vrouw) moet de spanning van de riem controleren tussen de nokkenas en de krukas, dus NIET tussen waterpomp en krukas. (Plaatje hierboven: bij de pijltjes dus!)
Tussen duim en wijsvinger moet hij net geen 90 graden te draaien zijn.
-
Even iets waarvan ik niet weet of het met de te hoge temp een paar weken geleden te maken heeft. Hij heeft de afgelopen 1000km (sinds de waterpompwissel dus) ongeveer een liter kvs verbruikt. Ik heb net bij warme motor even de boel geïnspecteerd en onder de bovenste bout van het thermostaathuis was een sissend geluid te horen en vochtuitvloed te zien, zoals te zien in de afbeelding. Ik ga zo die bout wat strakker draaien.
Ik heb niet zo veel verstand van het thermostaathuis, maar zit daar ergens een pakking die eraan is, of moet ik rekenen op complete vervanging wanneer het aandraaien van de bout (wat ik verwacht) geen resultaat heeft? Of is er iets anders. Motortemp blijft mooi tussen 80 en 100 en verder is eigenlijk niets aan de hand.
Groet,
Hamed
-
Foto
-
ik kan het niet echt goed zijn.
plastic thermostaat: volgens mij een rubber ring. dan is aandraaien een optie maar biedt waarschijnlijk weinig soelaas.
metalen thermostaat: volgens mij vloeibare pakking....
in het eerste geval is aandraaien een optie. in het tweede lijkt me dat stug.
ding kan ook door de druk iets krom getrokken zijn -dunno-
anders nieuw thermostaathuisje er op zetten. als ik het mij goed herinner online niet heel duur (mits plastic)
-
Is plastic thermostaathuis => dun slangetje met blauwe klem gaat naar expansievaatje, dus Polo 2f.
Eerste ingeving: plastic randje aan de binnenkant van o-ring deels afgebroken,
waardoor o-ring iets van z'n plek is en niet goed meer afdicht.
-
withstupid
Heb er ook al een gehad met haarscheurtje in huis. Nieuwe kost iets van 20-25 euro.
-
En gewoon verkrijgbaar bij de automaterialenboer.
-
Zou d'r inderdaad een nieuw thermostaathuis + rubberen ring op zetten. Heb het met mijn oude 2F ook gehad, allemaal paarse kristallen rondom het thermostaathuis. Bij het afhalen brokkelde het een en ander er al af. Was al eens gerepareerd met vloeibare pakking. Nieuwe erop en alles was weer oké.
-
Oké, zal eens kijken naar een nieuwe. Die O-ring zit aan het huis zelf neem ik aan (niet los te krijgen dus)? Het is een AAV motor, idd in een 2f.
Heb net de distributieriem op spanning gezet en de waterpomp weer vastgezet. Hij oscilleert niet meer, maar je hoort wel wat gerinkel ter hoogte van de waterpomp en volgens mij loopt hij niet helemaal lekker (lagers naar de haaien?). Verder loopt de distributieriem zo nu en dan aan op de binnenrand van het wiel van de pomp... Ik denk dat de pomp dit geluid al eerder maakte, maar het aanlopen is wél nieuw. De riem zag er verder wel netjes uit...
Binnenkort de pomp loshalen en terugsturen naar de onderdelenboer in Duitsland dan maar?
-
O-ring zit los en wordt in een inkeping in het thermostaathuis gedrukt. Bij die opening brokkelt het na verloop van tijd soms af. De riem mag natuurlijk niet aanlopen, die moet gewoon goed lopen. Gerinkel kan zijn van het scheeftrekken misschien, of omdat de waterpomp te strak gespannen stond. Maar dat lijkt mij niet direct aan de hand, denk ik. Moet wel tegen een stootje kunnen.
-
De riem stond juist te slap ipv te strak. Je ziet ook de pomp wiebelen in het pomphuis.. De riem staat absoluut niet te strak. Ik denk dat ik de gelukkige ben om die ene der duizenden die door de controles komt te kopen..
-
De riem loopt overigens niet continue aan, alleen om iedere omwenteling van de pomp. Verder maakte hij het rinkelende geluid al eerder (toen de riem te los zat), maar ik heb het toen door de vingers gezien omdat niets aanliep.
-
Heb net van de verkoper gehoord dat ik al mijn uitgaven teruggestort krijg, zonder de pomp terug te hoeven sturen!
Wil nu het thermostaathuis en de pomp samen bestellen. Heeft iemand van jullie een idee wat thermostaathuis in het Duits vertaald is? Thermostatflansch en Thermostathause leverden als zoekterm niets op ;)
-
Gevonden! Thermostatgehäuse is de term
-
Nieuwe pomp is besteld, en morgen ga ik bij de onderdelenboer het thermostaathuis bestellen (op internet is het prijsverschil minimaal).
-
Lekker bezig, de waterpomp en riem had je via eBay zeker? ATP toevallig? Zijn heel relaxed met hun aftersales, ik bestel m'n onderdeeltjes eigenlijk altijd via eBay.de .
-
Nieuwe pomp is van motorensuchecom (ebay), thermostaathuis van de lokale onderdelenboer. Oude pomp van carpartsstocklots (ebay), nieuwe riemen van carpartsdirect. De riemen wilde ik van een goede kwaliteit (bosch) hebben, vandaar..
-
Even een ander vraagje. Ik wil deze keer wél de krukaspoelie er vanaf krijgen om de distr. riem te vervangen (oude vertrouw ik niet meer). Hoe halen jullie doorgaans de inbusbouten er uit? Met een L-vormige inbussleutel lukt het tot bloedens toe niet..
-
Inbus op verlengstuk erin meppen, letterlijk: ff laten 'schrikken'.
Krukas blokkeren, ratel erop en draaien.
En dan nog wil er welles eentje dol draaien: shit happens
-
En als die dolgedraaid is een veeltand dop erin slaan werkt geheid .
Werkt ook bij inbusbouten van de aandrijfassen (niet vw -naughty- )
-
Kurkaspoelieboutjes zijn notoir! Heb ze zelf bij alle twee de keren dat ik distributie deed vervangen. Ze zijn zo zacht..
-
Zo, heb vandaag tussen de buien door het thermostaathuis vervangen. Bij het oude was de rubberen ring tussen blok en flens helemaal gesmolten en opgeblazen. Morgen in de namiddag wil ik de waterpomp en distr. riem vervangen. Aangezien ik waarschijnlijk de krukaspoelie los heb wanneer de winkels gesloten zijn, vroeg ik me af of iemand van jullie een idee heeft wat voor inbusboutjes (voor in de poelie) ik alvast 's middags kan kopen. Weet iemand de lengte en dikte voor me?
Alvast bedankt!
-
Oké, ben in één van de boutjes dolgedraaid met de ratelsleutel. Aangezien ik de centrale as blokkeerde met een dop 19 en ratel, en daarnaast nauwelijks ruimte overhield voor een andere ratel met inbus erop (laat staan ruimte voor een hamer om de inbus in te tikken) ben ik daar maar opgehouden na de eerste mislukking. Des te meer leek me dit overbodig aangezien ik weet dat sinds de riem aanloopt ik er niet mee gereden heb. De riem laat ook geen tekenen van overmatige (onregelmatige) slijtage zien.
Heb daarna de waterpomp vervangen waarbij ik één van de drie moeren waarmee het luchtfilterhuis vast zit wel kon draaien, maar niet eruit kreeg. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik de moer en de bout waar hij op zit er uit krijg? Hij draait dus, maar komt niet omhoog.
Met het filterhuis erop is daarna de oude pomp verwijderd. Er zat wat speling op de as, wat uiteraard de vreemde geluiden en draaiing kan verklaren. Vervolgens is een nieuwe erop gegaan (merk PEX), heb ik hem niet vastgezet, de distr. riem overal op gezet en daarna met het draaien van de pomp de spanning op de riem opgevoerd. De riem zit nu goed strak (met veel kracht haal ik 90 graden tussen nokken- en krukas) en oscilleert niet. ECHTER maakt hij nu een heel apart geluid aan de rechterzijde van het blok (vanuit auto gezien). Heb het opgenomen en op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=MQ4VlOdnVjY&feature=youtu.be) gezet. Met name het geluid na 10 seconden overheerst. De riem loopt niet aan op de pomp of tegen de (zichtbare) behuizing van de riem. Hij beweegt wel 1 a 2 mm heen en weer op het nokkenaswiel en steekt in uiterste stand ca. 0,5 mm uit naar rechts, van het nokkenaswiel af. Iemand van jullie het idee waar een zodanig geluid vandaan komt? Of hoort dit bij een nieuwe pomp?
Verder is het laatste woord over de thermostaatflens niet gesproken: eerst lekte hij uit het gat voor de zwarte temp sensor. Na wisselen van de pakkingen tussen de blauwe en zwarte sensor begon hij thv blauw te lekken, en na een tik op de klem van de blauwe sensor stopte het lekken. Toen bleek echter ook dat hij druppelt thv de onderste bout van het thermostaathuis. Dadelijk openschroeven en de pakking (1,5j oud) nakijken dus.. Verder draait hij tot een motortemp van 70 graden 2000 rpm en daarna rond de 1100 rpm. Is de Hall-gever nu ook naar de haaien?
Graag hoor ik van jullie. Wordt er een beetje moedeloos van..
-
De riem zit nu goed strak (met veel kracht haal ik 90 graden tussen nokken- en krukas) en oscilleert niet.
Hopelijk is dat niet te strak... 90 graden met 2 vingers? (niet in de neus :) )
Verder draait hij tot een motortemp van 70 graden 2000 rpm en daarna rond de 1100 rpm. Is de Hall-gever nu ook naar de haaien?
Komt niet door hall-sensor. Distributie-timing klopt? Onsteking staat goed afgesteld?
-
Bedankt voor de info. Ik heb ondertussen de pakking van de thermostaat nagekeken en deze is goed. Het valt verder op dat de ruimte in de flens voor de thermostaat wat groter is dan in de originele (lekkende) flens. Ik heb nog tweemaal de thermostaat ingebouwd (volgens het boekje) en hij blijft lekken. Merk van de flens is JP-part oid (Deens bedrijf), en in het verleden heb ik ook al een totale (niet passende want te grote hendels en achterklepslot) slotenset van hun gehad. Zij nemen het blijkbaar niet te nauw met de originele afmetingen.. Het onderdeel is ondertussen ingeleverd en ik heb mijn geld terug.
Ik zal tot september in het buitenland verblijven en niet kunnen sleutelen. Tot dan blijft de auto ook staan.
Wat bedoel je met verkeerde afstelling van de ontsteking?
-
Afstelling ontsteking is mede afhankelijk van distributietiming.
Zou kunnen zijn dat distributie niet helemaal goed staat, waardoor onsteking nu niet goed staat en daardoor te hoog stationair.
Beste is timing van distr. controleren en nog een keer onsteking afstellen.
Je hebt het over pakking van koelwaterhuis, normaal zit tussen koelwaterhuis en kop en ook bij de flens van de thermostaat een o-ring. Die heb je ook gebruikt?
Koop zelf altijd aftermarket onderdelen van bekende merken, dan heb je gewoon OEM kwaliteit.
-
De O-ring heb ik gebruikt, tevergeefs. Ik heb zojuist een nieuwe flens besteld via eBay.de en zal over een week of drie weer in NL zijn en aan de slag gaan. Ik heb niet aan de ontsteking gezeten.. En de riem staat goed (markeerpuntjes van krukaspoelie en nokkenaswiel in positie).
Kan het zijn dat aan de linkerzijde van het blok de schijf waarin het metalen deel waar de verdelerkap op zit (die in het blok, met een cirkelvormige opening erin) gedraaid is en dit heeft veroorzaakt. Ik kan anders niets bedenken. Wat jullie?
-
Ik heb vandaag de nieuwe flens geplaatst, en hij lekt niet meer. Daarnaast heb ik een beetje zitten flikflooien aan de verdelerkap, waardoor het stationaire toerental weer normaal is. Twee problemen opgelost dus. Verder zag ik dat na een tijdje stationair draaien de riem weer aan begon te lopen op de waterpomp. Ik denk dat door de eerste kapotte vervangende pomp de riem naar de haaien is gegaan, waardoor hij bij de tweede vervangende pomp uiteindelijk ook is aan gaan lopen nadat hij waarschijnlijk al eerder aanliep ergens in de kast beneden (vandaar het geluid). De diagnose is wat mij betreft duidelijk, alleen heb ik geen tijd om zelf een nieuwe riem te plaatsen de komende weken. Dat mag de automonteur dan ook voor een mooi prijsje doen ;)
-
Oké, heb de auto afgelopen week van de monteur terug gekregen. Het bleek dat ik de riem te strak had gespannen :) Hierdoor was de aftermarket waterpomp rare geluiden gaan maken. Bij demontage bleken de pomp idd naar de haaien te zijn gegaan. Ik heb dan ook een nieuwe besteld en alles incl. distr. riem laten vervangen. 150e was de prijs. Onderdelen heb ik allemaal zelf geregeld. Ik heb nu nog steeds het idee dat de riem niet strak genoeg zit (ik krijg hem makkelijk over 90 graden gedraaid), maar goed..
Iig bedankt voor alle hulp!
-
de eerste keer was bij mij ook te strak. je denkt dat al snel dat hij anders een tandje gaat overlsaan :)
Zoals Dennis zegt: echt met 2 vingers en zonder dat je vingertoppen wit kleuren van de hoeveelheid kracht die je hiermee zet
-
De aanhouder wint -thumbsup-