Auteur Topic: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?  (gelezen 2408 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #30 Gepost op: ma, 12 apr 2010, 12:12:36 »
ehm, nee!  -nana-

je rijdt met 13" en platte bandjes eerder 130 op de teller met 120 op GPS.  De overbrenging in de bak is gebaseerd op 13inch velgjes, daarom merk je dat de auto bij hogere snelheden gewoon niets meer 'over' heeft.  Ik kon de overgang van 13 naar 15 inch ook heel erg goed merken.

Die 197 op de teller is trouwens ook met 13" wieltjes gemeten (coupe van De Pul). Zal in het echt een stuk minder hard zijn geweest.

Alle aanpassingen hebben zeker effect op de uitlaatgassamenstelling, maar hoeveel dat bij stationair toerental is lastig te voorspellen. Denk dat het wel meevalt, de nokkenstok heeft de grootste invloed.

op dit moment heeft de teller een "standaardafwijking" van c.a. 5km/h. Teller 120 = 114 int echt ongeveer. Dit is normaal gezien bij een polo ook zo voor zover ik weet. Zou ik er nu dus 13" wieltjes onder zetten met normale bandjes, zal er weer afwijking komen. 120 op teller is dan misschien echt 120? of juist maar 110?

idd was ik hetzelfde van plan als de coupe van De Pul ;) heb er een pm wisseling over gehad met hem, om te weten te komen wat ermee gedaan was. Ja 197 op de teller op 13" zal hooguit 180/185 zijn geweest in werkelijkheid?

Het gaat mij niet zo zeer om extra pktjes of wat dan ook. Maar ik wil niet dat je met 4000rpm op de 140 zit en meer wil ie gewoon niet. Heb liever dattie dan nog door wilt. harder dan 150/160 zal ik niet gaan. Het gaat me meer om: hij wil best nog meer doen, maar het is niet nodig.

Lijkt me de tuning zoal die van De Pul wel voldoende, toch? (nja 3f nokkenas ipv een aee nokkenas dan, en ander luchtfilter)

Maar ik vraag me echt af wat de 4gasmeting doet... kon hij me helaas ook niet vertellen.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #31 Gepost op: ma, 12 apr 2010, 12:20:06 »
Even logisch denken: Kleinere wielen = minder hoge snelheid bij hetzelfde toerental. Des te kleiner je wielen, des te langzamer je rijdt bij dezelfde stand op je snelheidsmeter.


Ik denk zelf dat het weinig effect heeft op je topvermogen, verwacht er niet al te veel van. De luchtinlaatslang van een golf3 en een open luchtfilter hebben op de topsnelheid een marginaal (of geen?) effect. Ook het afdoppen van de warme luchttoevoer zie ik niet als een hele nuttige stap. Het helpt vast wel een beetje, maar dat is niet het grootste probleem waarom je geen vermogen over hebt op de snelweg.

Het enige dat echt helpt is de nokkenas. Aanpassen van een standaardspruitstuk in combi met een monopoint injectie zal je weinig opleveren.

Als je toch gaat knutselen kan je beter een goede basis pakken; een NZ'tje (multipoint injectie) of een ABU (die standaard al veel levendiger is).
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #32 Gepost op: ma, 12 apr 2010, 12:30:20 »
of een 3f onderblok met een ABD kop? (schijnt kaal hetzelfde te zijn?)

een NZ heeft toch minder vermogen dan een aav? of zit ik mis?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 3f, PY, AAV wat is een goede keus?
« Reactie #33 Gepost op: ma, 12 apr 2010, 15:14:07 »
je zit mis.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983