Beste sleutelaars,
ik heb een Polo uit '87. Een half jaar terug ging ie te heet lopen en koelvloeistof hard opdrinken (geen lekkage plassen op de grond onder de auto, maar ook geen super-duidelijke witte rook uit de uitlaat). Na het rijden was er wat schuim op het koelvloeistof in de expansietank. Olie bleef goed en op niveau. Ik dacht - koppakking.
Heb haar een 1/2 jaar laten staan (priorities, ya'know), en vandaag de koppakking uiteindelijk gedaan. Hij zag niet bijzonder kapot uit (heb evt. foto's), in de blok zag je kleine corrosie/etssporen tussen twee naastliggende waterkanalen. De kop was ook goed vlak, dus veel poetsen en zonder vlakken terug in elkaar (nieuwe pakkingen, tuurlijk).
NB: Dit was mijn 1ste koppakking (vragbak, momentsleutel, nieuwe rekbouten). Maar zo trots ben ik nog niet. Een beetje binnenstads gereden - de motor wordt niet overhit (pijl gaat net voorbij het middenstand). Maar na 20 min rijden is het koelvloeistofniveau _aanzienlijk gezakt_. Bovendien zie ik weer "bubbelbad" in het koeltankje.
Moest ik toch de kop toch laten vlakken? Of mis ik iets heel anders wat dit kan veroorzakken?
De motor iz NZ (pierburg carbuerator) geloof ik, 1010cc 33kW. 250,000 op de teller. 8 jaar in bezit.
P.S. Andere kwaaltjes waarover ik jullie mening wil graag hebben:
1. Als ie koud is, slaat ie af bij het koppeling intrappen (scherpe daling van de toerental). Bij mijn oeroude Lada was het een schakelaartje op de carbuerator. Waar moet ik zoeken bij de Polo?
2. Na 1/2 jaar staan was het eerst ff remschijven "schuren". Nu remt ie beter, maar als ik in de linke bocht zit hoor ik die "duk-duk-duk" uit mijn rechter wiel. Ooit had ik een wiellager vervangen om hetzelfde reden. Kan een wiellager stuk gaan door 1/2 jaar stilstaan? (lijkt me onwaarschijnlijk). Trouwens, als ik rem, hoor ik een soortgelijk geluid, maar minder duidelijk.
Alvast bedankt voor alle suggesties,
-Alex