Auteur Topic: Distributie riem niet op tijd!  (gelezen 1601 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Distributie riem niet op tijd!
« Gepost op: za, 09 aug 2003, 15:42:46 »
Ik wil mijn riem op tijd zetten maar dat lukt me niet dit is weer een ander blok hoor! Niet dat ik nog steeds met dezelfde riem bezig ben! Al zet ik beide punten op tijd van de wielen dan lukt het mij niet om de riem er om te krijgen bij mijn nokkenas wiel staat hij dan een half tandje te vroeg of te laat. Al zet ik de nokkenaswiel op tijd dan staat de krukas poelie niet op O maar op Z. Of na de O. Is dit een probleem? Ik sanp er zo weinig van! Ook had ik een nieuwe riem gekocht maar die was veelste lang! Zelf met het max stellen van de spanrol lukte het niet want dan kom ie tegen de afdek kap aan.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #1 Gepost op: za, 09 aug 2003, 22:48:27 »
laatst was er iemand die een verstelbaar nokkenas wiel had , ik weet enkel effe niet meer wie het was , daarmee kun je altijd haarscherp de timing afstellen en zeker als je een andere kop ( of gevlakte kop ) op een ander blok monteerd dan origineel , je moet eens terug zien op het forum , moet er nog ergens tussen staan succ6

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #2 Gepost op: za, 09 aug 2003, 23:07:31 »
Is je kop misschien gevlakt?
Dan kun je de timing ook niet helemaal 100% meer zetten.
Of misschien is de het nokje die aan het blok geschroeft zit voor de timing van de krukas verbogen?
Het precieze ODP (onderste dode punt) kun je bepalen door een schroevendraaier in een bougiegat te steken en de krukas te verdraaien totdat de schroevendraaier precies op zijn laagst is.

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #3 Gepost op: zo, 10 aug 2003, 11:12:14 »
De "o" staat hier niet voor onder (odp), maar voor OBEN.
Timing kontroleer je (vrijwel) altijd a.d.h. van het BDP......voor ODP heb je een verrekt lange schroevedraaier nodig :D  :D
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #4 Gepost op: zo, 10 aug 2003, 11:56:08 »
idd, en zeker met een verstelbaar nokkenwiel kun je de timing perfect afstellen omdat je het wiel ten opzichte van de nokkenas kunt verdraaien, dus krukas op punt zetten , de nokkenas op punt zetten en daarna het nokken wiel verstellen dat de tanden net passen.er is iemand bij  de noorderburen die zo'n nokkenwiel heeft , want bij aanschaf van een motorblok merkte hij op dat er een eigenaardig nokkenwiel bij zat met twee schroefjes op , welke je kon verdraaien . dat is zo'n systeem gelijk bij de regeling van de voorontsteking , deze worden stevast gebruikt bij opgefokte motoren waarbij er al iets van de kop is afgeslepen en zodoende de afstand van de krukas ten opzichte van de nokkenas verkleind is ( ook om een hogere compressie te krijgen )

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #5 Gepost op: zo, 10 aug 2003, 12:19:10 »
Het is een standaard AAV blok uit een 2f. Er is nog nooit wat aan het blok gedaan. Het moet ook gewoon een standaard blok blijven. Dus wat is nu de beste manier om het zaakje op tijd te zetten? Moet ik dat bepalen door middel de bdp stand?

Of moet ik mbv. de bdp stand checken of het punt van de krukas pullie wel klopt!

Oja en een AAV blok heeft een kunstof afdekkap dus lijkty me het niet dat die zomaar buigt! Dan breekt hij eerder af!



Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #6 Gepost op: zo, 10 aug 2003, 13:48:10 »
wat je ook kan doen is zelf een nieuw merkteken aanbrengen voor het bdp op de schijf van de krukas , dan ben je zeker dat die al juist staat.

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #7 Gepost op: zo, 10 aug 2003, 22:39:33 »
Kop van mijn GL is ook gevlakt na vervangen van wat kromme kleppen. Bij mij stond het merkteken van de nokker ook niet 'precies' in het midden, maar mijn blokje loopt prima (zelfs ietsje meer pit) en afstellen is ook geen probleem... geluk?

Als je dus niet elk weekend op het circuit van Zandvoort of Spa-Francorchamps hoeft te zijn, is het echt geen ramp dat alles 'precies' op de millimeter nauwkeurig is afgesteld... Daar kunnen onze vierpittertjes heus tegen (of ben ik gewoon een naieve prutser?)
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Distributie riem niet op tijd!
« Reactie #8 Gepost op: ma, 11 aug 2003, 21:55:49 »
Als je dus niet elk weekend op het circuit van Zandvoort of Spa-Francorchamps hoeft te zijn, is het echt geen ramp dat alles 'precies' op de millimeter nauwkeurig is afgesteld...

En zelfs daar niet :P  :P

We werken op circuit niet met fabrieks afstellingen,is altijd een compromis... ??



Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!