Auteur Topic: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind  (gelezen 19957 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Gepost op: wo, 07 jul 2010, 23:22:34 »
Zo, om alle andere topic niet verder te vervuilen begin ik zelf maar eens :)
Onder leden/voorstellen staat al het een en ander beschreven wat de bedoeling is dus hier de rest van het verhaal..
Het uiterlijk en de wegligging heb ik nou zo'n beetje naar mijn ideeën aangepast, ik was van plan om de carrosserie als volgt aan te pakken. Hoe langer ik ermee wacht, hoe meer werk ik moet verrichten. Maar ik begin toch wel een beetje genoeg te krijgen van al dat hz geweld icm 4bak (vooral boven de 80km/h) dus eerst maar eens tijd voor het echte werk: Motorswap!
Wat is het makkelijkst om meer vermogen te krijgen? meer cc's, maar daar zitten ook weer een hoop nadelen aan
Na flink wat lezen op het forum ben ik uitgekomen op een 1.4 AEX onderblok: genoeg vermogen uit te halen en betrouwbaar genoeg voor een daily.
Ik heb nog een aantal 1300 AAV's liggen, maar die zijn redelijk op.
Wat wel leuk is een 1300 kop zonder verbrandingsruimte op de AEX: iets grotere kleppen (0,5mm) en bijna 2x zo grote inlaat kanalen. Moest wel ff lachen toen ik het inlaatspruitstuk van de AEX trok. Nu begrijp ik serge zijn woorden: licht astmatisch :) nouja, licht...
+ geen verbrandingsruimte meer als de AEX kop = extreem hoge compressie verhouding (nadeel/probleem: zo hoog dat deze verlaagd moet worden)
Gezien de kleppen zo laag liggen nu er geen verbrandingsruimte meer is in de kop dat ze de zuigers zullen raken icm met de race nokkenas. Zal ik de zuigers wat moeten aanpassen, voordeel hier van is dat ik na een goeie berekening/meting de uiteindelijke compressie verhouding kan bepalen.
Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Graag zo hoog mogelijk natuurlijk, maar ron 98 is hier in de buurt amper nog verkrijgbaar. Ik weet niet hoe het in de toekomst gaat maar ik wil wel graag overal (vooral in de buurt) gewoon kunnen tanken dus denk ik dat ik de max voor ron 95 zal moeten nemen.
Ik heb de schijt aan (elektra) dingen die gebeuren waar ik niet om heb gevraagd (of veels te laat/etc..) en ben verslaafd aan cv-carbs dus je kunt het wel raden  
Naast de AEX op de sloop lag nog een hele mooie 8P bak, voelde goed aan (twijfel nog of ik hem wel loshaal voor controle) dus die heb ik ook maar meteen meegenomen

Het lijkt me wel handig om in dit bericht een overzicht te maken van wat er nodig is of gedaan moet worden. Voor mezelf, maar ook voor anderen die ook vuile handen hebben :D
maar dat volgt nog wel icm foto's

wat iig al binnen is:

8P versnellingsbak
AEX motor
AAV kop
264 graden nokkenas met 10,16mm lift + verstelbaar nokkenastandwiel (iets beschadigd door transport, wordt misschien nieuwe verzekerd)
Spaghetti uitlaat spruitstuk (eindpijp vervangen voor 50mm inwendig)
Oliedruk+temp en nieuwe afr meter + oliesensor adapter tussen blok/oliefilter (bout in blok is nog te kort)
« Laatst bewerkt op: di, 13 mrt 2012, 22:48:45 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ T Y- 6 3 - N Z ] - '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #1 Gepost op: do, 08 jul 2010, 06:51:05 »
 -foto-

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #2 Gepost op: za, 10 jul 2010, 00:10:45 »
vandaag de aex maar eens los getrokken  aargh.gif ik had beter gehoopt, maar zal de boel eens nameten om te kijken of het nog te doen is. (gok op alleen honen)
vind de cilinderwand behoorlijk spiegelglad (weinig hoon sporen meer te zien) en onderin verroest, waarschijnlijk is de roest tussen zuiger en wand gekomen en heeft wat krasjes in de zuiger gemaakt.
lagerschalen lijken me nog wel ok.
Blok zal wel vaak lange tijden stil hebben gestaan
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #3 Gepost op: za, 10 jul 2010, 00:12:43 »
is dit geen vreemde maat? zit precies tussen de nominale en 1e overmaat in  -dunno-

+ andere 2 foto's even duidelijk het verschil in verbrandingsruimte :)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #4 Gepost op: za, 10 jul 2010, 00:21:34 »
hier het het verschil in inlaat kanalen orgineel
potloot op de aav is ongeveer 36mm rond wat nog weg gaat

Denk dat de aex kanaal zo in de aav zou passen misschien nog wel met speling :D
« Laatst bewerkt op: za, 10 jul 2010, 00:24:55 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #5 Gepost op: za, 10 jul 2010, 08:17:36 »
Voorbeeldje van een nette zuigerwand ;)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #6 Gepost op: ma, 12 jul 2010, 07:46:19 »
zo zijn ze dus helaas niet :( maar dat worden ze wel weer..

Vanavond maar weer verder met de toerenteller..

heb een tellerwerk van een golf cabrio waarvan ik waarschijnlijk alleen de toerenteller overzet in het polocockpitje, of ik moet een handremledje monteren en stekker aansluitingen veranderen


weet iemand toevallig waar de ZA en ZE aansluitingen voor zijn?
In het schema v/d golf 2 en polo 86c kan ik er maar 3 vinden: golf: D+, massa en 1 (bobine)     polo: + van instrumentenpaneel, - en 1 van bobine
ow, tis wel met mfa schiet me net tebinnen.. heb ZA en ZE gevolgd. volgens mij is ZE gewoon 1 bobine en ZA gaat naar of komt vanaf MFA printplaat
« Laatst bewerkt op: ma, 12 jul 2010, 19:01:26 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #7 Gepost op: ma, 12 jul 2010, 21:24:02 »
de nassi klinkt goed  -thumbsup- truuk van compressie verlagen is de zuigers afvlakken tot een mm of 4 boven de bovenste zuigerveer , hierna een klingerit abu koppakking (das de 1,35mm versie en niet de 0,6 versie ). voor je uitlaat spruitstuk pak je van een aee de uitlaatspruitstuk pakking (1 geheel en grotere doorlaat en tevens betere afdichting )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #8 Gepost op: ma, 12 jul 2010, 22:08:30 »
Uitlaatpakking zat bij de spaghetti, lekker groot (+/-38mm rond) en dik ipv blikken plaat

Btw serge, is  vlakken nog mogelijk als de motor te heet wordt.
Of wordt dat een andere kop?

Of moet je eerst deze kop op meten?

Toerenteller zit er in en is het klokje al rond geweest (kut hz :D)
« Laatst bewerkt op: di, 17 aug 2010, 13:03:56 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #9 Gepost op: wo, 21 jul 2010, 15:04:22 »
laat ik ook maar eens een foto posten v/d polo zelf :)

gisteren bezig geweest de wieluitlijning in orde te krijgen en daarna laten uitlijnen. stond bijna goed.
Achteras een tikje linksom gezet omdat deze iets scheef stond, nu heeft de achteras wel veel toespoor, maar rijd de auto wel weer lekker strak (voelde eerst de kont iets "zwiepen")
+ draagarmbevestiging voor iets naar binnen proberen te krijgen, maar wou de uitlijnman niet lukken, dus dit moet ik zelf nog een keer aanpassen.
Zoals te lezen onder techniek heb ik problemen met het nieuwe stuurhuis, nu weet ik iig zeker dat het niet aan de uitlijning ligt dus morgen gaat deze weer retour naar ATP-autoteile.
Wanneer het stuurhuis + spoorstangkogel terug zijn zal ik proberen de draagarm RV ook iets naar binnen te krijgen zodat hierna de wielen goed uitgelijnd zullen zijn.
« Laatst bewerkt op: wo, 21 jul 2010, 17:34:55 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #10 Gepost op: do, 22 jul 2010, 16:42:30 »
vandaag bij de revisie/sloop geweest voor dubbele klepveren, heb er wat gevonden, maar zijn wel iets (halve winding v/d grote veer) korter.
Ze passen prima in de veerschotel, en gezien de veren toch iets worden ingedrukt neem ik aan dat de kleine veer dan ook klem komt te zitten?

Heb meteen even 1 zuiger laten zien en kreeg al meteen te horen dat het niet goed zou komen -boehoe-, gelukkig hadden ze nog een erg mooi setje zuigers uit een ik d8 AUD, iig een 1.4 polo uit 2001 met 58000km's. Deze zien er nog erg mooi uit.
Het blok staat nog in de verfafbijt dus die moet ik later nog een keer nameten.
Zal ze eens wegen maar heb het idee dat ze ook iets lichter zijn (zie minder alu), bovenzijde zuiger heeft een iets bredere verbrandingsruimte, maar volgens mij ook minder diep. Dat wordt wel duidelijk wanneer ik de verhouding ga berekenen/afdraaien.
Ik heb nou iig 4 zuigers en drijfstangen extra om wat uit te proberen/oefenen

edit, ff snel opgemeten, zuigers zijn 0,1mm groter (boring), de bredere verbrandingsruimte is 0,5mm minder diep en de platte kant v/d zuiger zit aan de andere kant (bougiezijde) als ik de pijl aanhoud naar distributie, weet niet of dat nu noodzakelijk is? misschien wordt de verbrandingsruimte in de zuiger rond maar dat weet ik nog niet zeker. volgens mij heb ik wel voordeel aan de platte kant omdat nou het vlamfront eerder aan de andere kant is, of zou de zuiger dan nog eerder/meer kantelen? oude zuigers waren vooral aan 1 zijde erg versleten.

nieuwe drijfstangen hebben wel een oliekanaal, zou dit nog uitmaken qua oliedruk?
« Laatst bewerkt op: do, 22 jul 2010, 21:54:27 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #11 Gepost op: di, 17 aug 2010, 12:53:38 »
weer een update: gister goed nieuws te horen gekregen! heb van het weekend het onderblok + AUD zuigers naar revisie gebracht voor een meetrapport en het is  -thumbsup- prima!
Nou moet ik nog ff uitvogelen welke drijfstangen ik ga gebruiken, AEX heeft geen oliekanaal, maar 1 gat bovenop de drijfstang (bovenkant pistonpen). Denk dat dit de rondslingerende olie iets moet opvangen en dan een klein filmpje vormen bij pistonpen. Anders zou ik niet weten hoe deze zijn smering krijgt.
Dus dacht ik de AUD drijfstangen lijken me beter, deze hebben wel een oliekanaal en bovenop zit geen gat wat de AEX wel heeft.
Maar dan zal de oliedruk ook flink dalen en dat lijkt mij niet zo makkelijk op te lossen..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #12 Gepost op: di, 17 aug 2010, 16:02:07 »
Mag ik vragen waar jij die 264 Nokkenas vandaan getoverd hebt :)?
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #13 Gepost op: wo, 18 aug 2010, 08:11:56 »
ebay, toen ik deze kocht had hij er nog 1, maar die kan ik ook niet meer vinden.. Was wel goeie service trouwens, heb nu 2 verstelbare tandwielen :D 1e is iets beschadigd door transport, verkoper heeft meteen een nieuwe opgestuurd  -thumbsup-

volgens mij heeft de hallsensor v/d hz ook zijn leven gehad: viel soms zomaar uit en na 1 sec ging ie weer vrolijk verder, vanochtend op terugweg naar huis viel de motor uit. 1 blok van huis vandaan dus heb niet lang staan prutsen. nogal lastig, kijken en starten in je 1tje :). dus naar huis gedrukt en vanmiddag wou ie de 2e keer starten wel aanslaan. heb nog een nz verdeler met nieuwe hall liggen dus die gaat er zo op, kan ik die iig uitsluiten..
toerenteller doet niet echt vreemd, af en toe tikt ie ff 100rpm omhoog wanneer je hem op contact zet, maar tijdens starten doet ie normaal

edit- nz ontsteking gemonteerd, afgesteld en het hondje bijt weer :D
« Laatst bewerkt op: ma, 23 aug 2010, 13:16:42 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ TY-63-NZ ] '89 sedan - van opa naar kind
« Reactie #14 Gepost op: ma, 30 aug 2010, 13:15:25 »
hopelijk gaat het niet meer zo erg regenen als donderdag. damn, ik heb nog nooit zoveel water om/onder het huis gezien :( wel goed nieuws voor de polo, die is droog stond gelukkig op het hoogste punt v/d straat.
helaas stond de schuur wel blank en het dak is ook niet meer waterdicht dus hopen dat de boel in de toekomst niet aangetast wordt.
heb gister het blok verder uit elkaar gehaald en zat al redelijk wat water/roest aan, maar gelukkig was ik er op tijd bij. kon het er zo afvegen..

« Laatst bewerkt op: ma, 30 aug 2010, 13:21:48 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen