Ehmz.. Ik ben ook geen motor expert, maar met de klok sla je hier de klepel volgens mij enigzins naast z'n kop.
Een 296 (of 280 of 268) graden nokkenas heeft wel iets, maar ook weer niets met de klepuitsparing in de zuigers te maken: Ja, hoe langer de kleppen open staan (en de motor beter ademt) hoe groter de kans dat een klepje de zuigers toucheert MAAR het is veel meer een kwestie wat de kleplift van de nokkenas is t.o.v. standaard of je al dan niet een uitsparing in de zuiger nodig hebt..
Waarom Sjon en ik 't over een 268ér hebben heeft meer te maken met de hydraulische klepstoters; doordat de kleppen langer open staan, krijgen de stoters korter te tijd zich met olie te vullen: Een 296ér nokkenas geeft een nog veel kortere vullingstijd dan een 280ér. Wil je scherpere openings/sluitingstijden, dan zul je ipv hydraulische stoters om moeten schakelen naar vaste stoters waarbij je met vulplaatjes de klepspeling instelt.
M.A.W.: Met sterkere klepveren wordt het risico op zwevende kleppen wel iets kleiner, maar de echte bottleneck zijn hoogstwaarschijnlijk toch echt de hydrau-stoters zelf.
*edit* En het verschil tussen kennen, kannen, kunnen we niet ( Osdorp Posse )