Affijn: na een hernieuwde hobby- en project aanval toch maar weer even doorgaan in de jacht op de 100 pk en de echte 200 km/u.
Een opmerking van Ruud Fredriks tijdens het afregelen van mijn FCR's op de rollenbank bleef een beetje rondtollen in mijn gedachten.
"Je kunt het inlaatkanaal het beste rond de 2/3 van de inlaatklepdiameter houden zodat de inlaatgassen geaccelereerd worden en je dus een betere vulling van je verbrandingskamer krijgt. Wanneer je daarbovenop dan nog de compressie omhoog brengt en de kleptiming met een sportievere nokkenas aanpast kun je een heel aardig rendement halen uit een atmosferische motor".
Waarschijnlijk de blik op mijn gezicht (komende van de planeet die "groter is beter" heet) bewoog Dhr. Fredriks ertoe mij een praktijkvoorbeeld te laten zien van een kop die hij aan het prepareren was. In de kop was te zien dat hij een "vloertje" had gelegd in alle inlaatkanalen. Niet uitgefreesd dus maar vreemd genoeg het tegenovergestelde.
Nu was wat hij mij liet zien natuurlijk maar een (waarschijnlijk klein) deel van alle andere modificaties die hij aan de desbetreffende atmosferische motor deed, maar toch.
Nu wil ik dus een standaard ABU kop die ik nog heb liggen vlakken naar een compressie van zo'n 1:10,5. Zie hiervoor mijn goktopic onder "technische vragen" of hoe dat ook heet daar.
Vervolgens wil ik dus de in- en de uitlaatkanalen standaard houden afgezien van het feit dat ik de aansluiting van de standaard (naar verluid 34 mm diameter rond) met het inlaatspruitstuk exact pas wil maken.
In de kop komt gewoon weer de good old 270/270 nokker.
Kleppen blijven standaard.
Het doel is de gasfabriek te veranderen van de flachshieb toppers naar CV's.
Redenen: eenvoudigere afstelbaarheid, een iets normaler verbruik en een iets goedmoediger / minder "ik bijt je kop eraf" rijgedrag.
Ben nog steeds compleet verslingerd aan die flachschiebers want het geeft een GELUID dat z'n gelijke niet kent (vraag maar aan Dennis die ze tijdens afgelopen Denemarken trip de hele tijd heeft mogen aanhoren.
Ze leveren waarschijnlijk ook meer vermogen dan welke carburateursoort ook. Downsides zijn zoals hierboven al beschreven het verbruik en het afstellen (gezien er 80 triljard afstelmogelijkheden zijn heb je dus ook expertise nodig plus geduld).
Dus: to do list van het volgende hoofdstuk van dit ABU Zzzzzzzzeeeeeeeeennnnnnnnn topic.
1. Standaard ABU kop vlakken met het aantal mm's dat mij naar 1:10,5 brent,
2. Inlaat spruitstuk gebaseerd op ABU inlaatpakking (laten) maken van het type "inlaatstruts met benzinebestendige rubber verloopslang",
(34 mm inwendige diameter: deze laat ik dan glad aansluiten op de standaard inlaatkanalen)
3. CV carburateurbank van ZZR 1100 met kelken in mint condition kopen
Waarschijnlijk verkoop ik om de kosten niet helemaal uit de hand te laten lopen de huidige bewerkte kop, de flachschieber 39 mm gasfabriek en het erbij behordende inlaatspruitstuk.
Reacties en goedbedoelde adviezen / slimme opmerkingen / aanbiedingen van fijnmetaalbewerkers welkom.
Groet, Jan.