Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140368 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #855 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:10:38 »
Nog een picje....
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #856 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:10:52 »
kuich 36mm kuch  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #857 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:13:23 »
Nog een picje....
"It isn't done until it's overdone"

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #858 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:21:07 »
Je zet er wel vaart achter, goed bezig! -thumbsup-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #859 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:37:27 »
@ Serge: nu maar hopen dat het wat wordt. Inlaatklepdiameter ABU is 35mm, carbs doorlaat 36mm en als ik daar dan de vlinderklep vanaf haal, dan kom ik met de carburateurdoorlaat aardig in de buurt van klepkanaaldoorlaat. Ben zeer benieuwd wat dit gaat brengen.

@ Martin: yep. Mede dankzij het goede "klankbord" hier op het forum.  -klappen- Ik hou nou eenmaal van doorwerken, dat getreuzel is niks voor mij.

Net toen ik de inlaaatklep op zat te meten in de ABU kop bleek dat de verbrandingsruimte in de kop zo'n 6mm diep is.
Voldoende ruimte om flink te vlakken voor de beoogde compressie verhouding van 1:10,5.
Zorgwekkend was echter dat het "vloertje" dat in die ruimte ligt waarin de de bougie zit wel heel eng dicht bij de zuiger zou komen wanneer er tussen de 1,5 en de 1,85mm gevlakt zou worden...
Sterker nog: ik denk dat bij zo enthousiast vlakken het bougiegat zelfs geraakt gaat worden...
Wie heeft daar ervaring mee / een nuttige mening over?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #860 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:39:49 »
zal het ff nakijken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline barry8V

  • Non-Register lid
  • Berichten: 817
  • Geslacht: Man
  • Barry de Wit
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #861 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 20:42:51 »
Jan, ik zou me niet zo blind staren op de kompressie verhouding van 10,5:1 je wint al genoeg koppel terug met de CV carb's,
je kan beter richting 10:1 gaan en meer op de nokkenas consentreren, want houd er rekening mee dat de de kleppen ook dichtebij de zuiger komen, en met de hogere lift en een gevlakte kop is dat al snel.

Ik zou dan voor een nokkenas gaan zoeken met een wat mindere overlap voor het koppel.
GROTER is niet altijd beter

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #862 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 20:52:49 »
Wat is dan de reden dat de 900cc motor van (eerder) Mark zijn 1f niet op 34mm carbs wilde draaien en prima op 36mm carbs?
34mm carbs waren niet genoeg om de motor van voldoende mengsel te voorzien, terwijl een 0,9 geen panama kanalen in de kop heeft zitten -dunno-
mengselstroom in een inlaatkanaal is zo simpel nog niet. Benaderen met nattevinger werk is volgens mij erg risicovol en kan prima zorgen voor een motor die doet wat jij wil.


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #863 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:02:28 »
@ Barry: goed punt... Ik heb er momenteel een 270/270 crane cam in zitten. Voor zover ik mij herinner heeft deze een minimale vergroting van de kleplift. Dit was een van de redenen deze nokkenas te kiezen, want ik wilde de standaard hydro's kunnen blijven gebruiken.

Wanneer je kijkt in het compressietopic kijkt (die ken je al want ik heb je posting daar ook met aandacht gelezen) dan wordt een vlakbeurt van 1,85 mm geopperd om op 1:10,5 te komen.

Ben er nog niet helemaal uit ofschoon mijn eigen berekening (op basis van Martin's rekenbenadering) na corrigeren van een eerder rekenfoutje op 1,7 mm uitkom.

Beide vlakhoeveelheden vind ik best schrikbarend groot, maar mogelijk moet ik nog even aan het idee wennen.

Serge meldde dat er een verbrandingsruimte in de zuigers van de ABU zit die gelijkvormig is aan de vorm van de verbrandingsruimte in de kop.
Dat zou doen vermoeden dat het mee zou moeten kunnen vallen met zuiger rakende kleppen bij het voorgenomen aantal mm vlakken...

@ Martijn: volgens gegevens die Mark mij stuurde toen ik hem vroeg naar de CBR600 carbs die hij had gebruikt vertelde hij mij dat zijn carbs 34 mm waren? De mm's zeggen niet alles: besproeiering is ook heel belangrijk.

Goede raad is welkom....

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: wo, 23 jan 2008, 21:07:29 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #864 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:29:41 »
op abu sproeier bezetting is (natuurlijk tovanni gezien je goede ervaringen )wat ik zou doen hoofdsproeier 170 en de naald een 2 a 3mm liften
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #865 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:44:36 »
http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,3839.msg13772.html#msg13772

lezen vanaf hier. sproeierbezetting was goed, maar de carbs waren te klein, waardoor de luchtstroom na 3000tpm niet toereikend was om de motor van mengsel te voorzien. De gasschuiven zaten bij 3000tpm al bijna aan max.

Ik heb het ook nog even gelezen en moet even een correctie uitvoeren;

Eerst CBR 400 carbs (geen idee wat voor doorlaat)
Daarna CBR 600 carbs, van Sjon, dus 34 of 36mm.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #866 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:52:05 »
http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,3839.msg13772.html#msg13772
Daarna CBR 600 carbs, van Sjon, dus 34 of 36mm.

34mm. -ja-

Ik heb het Mark ook al eens gevraagd, aangezien ik zelf ook 34ers van een cbr 600 heb liggen.
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #867 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:54:30 »
dat is dan nu duidelijk voor iedereen ( in ieder geval voor mij :P :D)

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #868 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 23:22:55 »
@ Martijn: yep, 34mm CBR 600 carbs. Ik wilde toch een haartje groter voor de 1,6 en dus een nieuwer type CBR 600 carbs genomen die 36 mm zijn.

@ Martin: correct. Nog vriendelijk dank voor de hulp bij dit project overigens.

@ Serge: even een kleine correctie. De man heet Ruud Fredriks en zijn berijf heet "Tovami" met een M. Don't ask me why.
Zijn website http://www.tovami.com/
Wat de besproeiering betreft ben ik genoodzaakt het met je eens te zijn want dat was mij ook al aangeraden door Bogg Brothers: 1,65 mm uitboren of 1,65 mm van Weber DGAV's erin zetten. Mogelijk dat ik dan de naald zelfs kan laten staan. Dit is dan voor het naar Tovami toe rijden, want dan mag het verder lekker zijn zorg zijn...

Ik moet overigens niet vergeten even mijn standaard voorwieltjes eronder te schroeven wanneer ik naar Tovami ga, want anders zijn mijn metingen niet vergelijkbaar met wat hij nog in de database heeft staan. Wordt lachen wanneer hij de 3 motoren in 1 grafiek kan zetten: dan is pas echt goed te vergelijken...

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #869 Gepost op: za, 05 apr 2008, 13:14:05 »
Daar ik commentaar heb gekregen in een ander topic over het feit dat ik niet actief genoeg ben, hierbij dan een kleine update.

De kop, de carbs en de inlaatpakking zijn naar de spruitstukmaker gebracht.

Na overleg met BoggBrothers in Engeland 4 x 165 hoofdsproeier gekocht bij een Honda boer (zie http://www.boggbros.co.uk).

Het uitlaatspruitstuk (dat ervan verdacht wordt van Sorg te zijn) gaat binnenkort zijn weg vinden van Joscha in de Heimat naar de spruitstukbouwer.

De spruitstukbouwer gaat dan de boel aan de in- en aan de uitlaatkant pas maken zodat er een goede flow is.

Zodra dit klaar is breng ik alles naar Joscha toe en wordt de kop met ongeveer 1,85 mm gevlakt met het doel de compressieverhouding rond de 1:10,5 te krijgen.

Daarna wordt de kop op de ABU gezet door Joscha.

Doel is een originele luchtfilterkast van eoa Polo rechts voorin koude lucht naar de (nog te maken) luchtkast aan de carbs (van een Honda CBR600 op Ebay gescored) te laten aansluiten.

Daarna inrijden en bij Tovami langs voor het fijnafstellen / synchroniseren van de carbs.

Daarna moet de boel "Denemarken klaar" zijn.

Mij benieuwen of ik het ga halen want ik ben natuurlijk van andere mensen afhankelijk: momenteel kan ik alleen wachten want ik heb alle onderdelen al geregeld.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"