Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140330 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #885 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 12:33:57 »
Jan, ik hoop het allemaal voor Denemarken gaat lukken.

Martijn: zal het dan liggen aan: cakeblik vs originele luchtfilterbak?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #886 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 12:51:11 »
Jan, ik hoop het allemaal voor Denemarken gaat lukken.

Martijn: zal het dan liggen aan: cakeblik vs originele luchtfilterbak?

Ik denk dat de ruimte/vorm in een cakeblik niet voldoende is om de luchtpulsen bij hoge toerentallen te verwerken; de vorm van een luchtfilterbak is ook belangrijk..
 Bij een weber/dellorto setup kan het ook, het gaat alleen net iets verder dan cakeblik tjoening  ;). Toch weer een bewijs dat practische kennis niet alles is.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #887 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:02:09 »
Ik denk dat de ruimte/vorm in een cakeblik niet voldoende is om de luchtpulsen bij hoge toerentallen te verwerken; de vorm van een luchtfilterbak is ook belangrijk..
 Bij een weber/dellorto setup kan het ook, het gaat alleen net iets verder dan cakeblik tjoening  ;). Toch weer een bewijs dat practische kennis niet alles is.



 mwoh motor hield al in bij 3000rpm ,dan spreek je bij een 60mm inwendige door laat ,nog niet van dermate weerstand ,dat je zegt van wow .was eerder dat de luchtschuiven niet optimaal meer openden zoals ze normaal voorheen wel deden . en dan dit op een 1306 cc .en de inhoud van het luchtfilterbak was dus 10 x10 x31cm is 3,1l,wat afdoende is voor een 1.3 .

 en daarbij denken is niet zeker weten .had bij mij de drukslangen voor de vacuum kamers ook niet aangesloten(nog). maar heb wat drukberekeningen gedaan .en dan is het heel simpel als je dus deze carbs met turbo wil laten werken 0,6bar is dus o,6kgcm. dus 10x31 maal4 =620 10x10 =100x2ios dus 200 is dus 820cm2 x 0,6 is dus 492kgdruk op het filterbakje van polyester van 3mm dik en dus teveel van het goede.
« Laatst bewerkt op: ma, 16 jun 2008, 19:06:42 door Serge »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #888 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:42:11 »
mwoh motor hield al in bij 3000rpm ,dan spreek je bij een 60mm inwendige door laat ,nog niet van dermate weerstand ,dat je zegt van wow .was eerder dat de luchtschuiven niet optimaal meer openden zoals ze normaal voorheen wel deden . en dan dit op een 1306 cc .en de inhoud van het luchtfilterbak was dus 10 x10 x31cm is 3,1l,wat afdoende is voor een 1.3 .

 en daarbij denken is niet zeker weten .had bij mij de drukslangen voor de vacuum kamers ook niet aangesloten(nog). maar heb wat drukberekeningen gedaan .en dan is het heel simpel als je dus deze carbs met turbo wil laten werken 0,6bar is dus o,6kgcm. dus 10x31 maal4 =620 10x10 =100x2ios dus 200 is dus 820cm2 x 0,6 is dus 492kgdruk op het filterbakje van polyester van 3mm dik en dus teveel van het goede.

3mm polyester is meer dan genoeg, je moet er alleen geen vlakkeplaat van maken. Die zijn het meest gevoelig voor drukwisselingen. Een aantal ribjes doet de stijfheid enorm veel toenemen.

Als de schuiven niet ver genoeg openen zal de druk achter je carbs te laag in verhouding met de druk voor de carbs. Dus de doorlaat van/naar/in de filterbak is niet genoeg of hevig turbulent waardoor de lucht niet snel vloeiend genoeg naar/door je carbs kan. Een idee om een keer een vacuummeter op een homemade filtertraject te zetten om de heersende (onder)drukken te meten?

Een CV carburateur is misschien wel erg gevoelig voor een lang(er) filtertraject in vergelijking met niet CV- carbs..
Moet wel zeggen dat mijn filterbak niet gelijk is aan een "GK filterbak tot aan 't front" situatie, zoals Sjon het had.  De inlaat collector loopt meer zoals een Sorg/DBilas inlaatbox.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #889 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:45:33 »
Ik zou er gewoon zo'n mooi pippercross filter op maken, staat netjes en ik geloof nooit dat de koude lucht aanvoer vanaf de grille heel veel extra effect gaat hebben.

Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #890 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:47:35 »
idd u zit goed ,druk verschil was het probleem ,daarom maar gelijk weg met die zooi ,miste ook wat gaskleprespons op de motor ,kassie weg en respons terug .en het geluidje blijft zo lekker
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #891 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:49:02 »
ik beschouw het net als sex met een condoom of werken met handschoenen ,zodra het gevaarlijk wordt gebruik je ze  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #892 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:50:41 »
he
idd u zit goed ,druk verschil was het probleem ,daarom maar gelijk weg met die zooi ,miste ook wat gaskleprespons op de motor ,kassie weg en respons terug .en het geluidje blijft zo lekker

helemaal waar.. 't geluidje weg -gert- 
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #893 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:54:56 »
sorry blijft een verslavende tik van me  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #894 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 19:57:02 »
maar ben wel beniuewd naar het resultaat van jan ,en vooral hoe het eruitziet
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #895 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 20:00:42 »
 withstupid

waar blijven de foto's?? -nana-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #896 Gepost op: za, 21 jun 2008, 10:18:56 »
@ Martin: "Hey Jan lekker bezig. duimpje Ben benieuwd hoe het spruitstuk geworden is, maar Bertus kennende zal dat wel goed komen. Succes met klus!". Ik heb er inderdaad ook alle vertrouwen in: kan niet wachten tot ik alles kan bekijken.

@ all: geen foto's helaas omdat ik simpelweg genoodzaakt ben "op afstand" te werken.

De werkzaamheden vinden nogal ver plaats van Amsterdam en ik ben vaak voor mijn werk onderweg.

Derhalve vertrouw ik op andere enthousiastelingen / experts die hopelijk voor mij goed en mooi werk leveren.

Op vrijdag 13 juni is de kop, de Schrick 268/268, het inlaatspruitstuk, de carbs en het uitlaatspruitstuk in de Heimat afgeleverd.

De kop is minimaal bewerkt en allen genoemde onderdelen zijn op elkaar keurig pas gemaakt.

Het doel was voor de aan- en afvoertrajecten ten opzichte van de standaard kleppen die er nog in zitten de optimale "flow" te bewerkstelligen.

Dit keer is het doel "netjes te tunen" in plaats van "grof op te voeren". Hiermee  hoop ik zometeen een zeer rijdbare setup te bereiken die altijd keurig start, keurig rond (stationair) draait, relatief zuinig is, koppel en vermogenscurven levert zonder dips of pieken en natuurlijk op de koop toe nog de illustere 73 kW (100 pk) aan de voorwielen zou leveren alswel op de Duitse autobahn de illustere GPS geverifieerde 200 km / u zou halen.

Heftige doelstellingen dus...

De werklijst is evenals eerder gepost dus nu:

1. squish-test om te zien of er 1,85 mm gevlakt kan worden zonder dat de kleppen de zuigers gaan raken,
    (vraag mij overigens af of de waterpomp de 2 x 1,85 mm en de door Marcel gemaakte verstelbare
    nokkenaspoulie de 1 x 1,85 mm speling wel zouden kunnen opvangen)

2. indien 1. = ok, dan 1,85 mm kop vlakken om ergens tussen 1:10 en 1:11 compressie verhouding uit te komen,

3. alle kleppen opnieuw inslijpen,

4. de hele kop in de wasmachine,

5. de hele kop voorzien van splinternieuwe afdichtingen, olie keerringen en pakkingen,

6. het hele zwikkie weer op het ABU onderblok bouwen,

7. GK luchtfilterkast rechts voorin zetten,

8. airbox maken van de twee helften van de originele CBR box en laten aansluiten op de GK luchtfilterkast,
    De airbox is slechts een poging: geen idee of het zal werken. Ik gebruik zoveel mogelijk van de originele
    airbox onderdelen die ik wil laten aansluiten op de GK luchtfilterkast rechts voorin bij de koplamp.

9. carterontluchting aansluiten op de te fabriceren airbox,
   Dit omdat ik die vieze vette olietroep van dat lullige loshangende filtertje kwijt wil.

10. benzinepomp / benzinetoevoer omleggen zodat alles netjes aan- en afvoert,

11. choke kabel aansluiten zodat de motor ook goed kan starten,
     Dit wordt nog een uitdaging omdat deze ten opzichte van de choke kabel precies "verkeerd om" zit.

12. naar Tovami om de boel af te laten regelen en om vergelijkbare resultaten te krijgen met eerdere pogingen,

13. met de ABU naar het Nuerenbergring treffen toe als proef op de som.... (op hoop van zegen zegmaar...).

Pas zodra ik mijn Polo in de Heimat mag afhalen kan ik wat foto's nemen en posten.

Dat zullen dan helaas alleen foto's van de "buitenkant" zijn en niet van interne zaken.

Nu proberen geduldig af te wachten tot ik de Polo mag afhalen uit de Heimat.

Groet, Jan.


"It isn't done until it's overdone"

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #897 Gepost op: za, 21 jun 2008, 10:39:14 »
@ all: geen foto's helaas omdat ik simpelweg genoodzaakt ben "op afstand" te werken.

En jij dacht dat we dat al excuus zouden accepteren? :) :)

Citaat
Dit keer is het doel "netjes te tunen" in plaats van "grof op te voeren". Hiermee  hoop ik zometeen een zeer rijdbare setup te bereiken die altijd keurig start, keurig rond (stationair) draait, relatief zuinig is, koppel en vermogenscurven levert zonder dips of pieken en natuurlijk op de koop toe nog de illustere 73 kW (100 pk) aan de voorwielen zou leveren alswel op de Duitse autobahn de illustere GPS geverifieerde 200 km / u zou halen.

Keurig starten, 100 PK, zuinig, koppel en vermogens curven zonder dips, 73 kW, en 200 per uur -> Hoor ik daar dat Jan een 1.6 Vtec Civic gaat kopen? :) :)

Citaat
Heftige doelstellingen dus...
Heftig is 1, voor mekaar krijgen is 2: Volhouden dat je echt al deze doelstellingen wilt blijven behalen is 3:  Mijn zuinige 'Diesel' is ondertussen niet zo zuinig aan het zijn: kapitein loodvoet legt behoorlijk wat gewicht in de schaal: Relatief zuinig is ie wel: verbruik is niet hoger geworden, terwijl vermogen is verdubbelt :) :)    Of bedoelde je dat juist met 'relatief zuinig'? Nagut: Ik help het je hopen dat je 't voormekaar krijgt, zonder nukken/nukjes: je bent er ondertussen lang genoeg mee bezig.

Citaat
De werklijst is evenals eerder gepost dus nu:

1. squish-test om te zien of er 1,85 mm gevlakt kan worden zonder dat de kleppen de zuigers gaan raken,
    (vraag mij overigens af of de waterpomp de 2 x 1,85 mm en de door Marcel gemaakte verstelbare
    nokkenaspoulie de 1 x 1,85 mm speling wel zouden kunnen opvangen)
Waarschijnljk wel; Bij mijn ABD ging er juist van het onderblok een randje af, en kwam het met de riem toch nog goed. De distributieriem-kap echter pastte helaas niet meer.
Citaat
9. carterontluchting aansluiten op de te fabriceren airbox,
   Dit omdat ik die vieze vette olietroep van dat lullige loshangende filtertje kwijt wil.
-thumbsup- Alhoewel anders altijd maar roepen dat ze die gore damp niet in hun motortje willen hebben,.  heb ik die damp juist liever niet in m'n motorruim! (doe maar via de uitlaat! :) )  Alle anti-roest theoriën ten spijt.  -moon-

Citaat
11. choke kabel aansluiten zodat de motor ook goed kan starten,
     Dit wordt nog een uitdaging omdat deze ten opzichte van de choke kabel precies "verkeerd om" zit.

Damn, moet ik ook nog eens doen!
Citaat
13. met de ABU naar het Nuerenbergring treffen toe als proef op de som.... (op hoop van zegen zegmaar...).
Pas zodra ik mijn Polo in de Heimat mag afhalen kan ik wat foto's nemen en posten.
Nu proberen geduldig af te wachten tot ik de Polo mag afhalen uit de Heimat.


 ;)   Als je d´r dan tenminste maar bij bent! :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #898 Gepost op: za, 21 jun 2008, 10:51:08 »
Relatief zuinig:
dagelijkse bmw zal meer zuipen, vermoed ik?

Choke:
in m'n 2f heb een 2f-diesel-koudstartkabel van tig meter:
lang genoeg om een mega-bocht te laten maken in de motorruimte,
bij mijn 2f gaat ie helemaal onder/langs slotplaat en dan richting carb's.
Nadeel: dieselkabels kun je alleen uittrekken en dan schuift ie
automatisch weer terug (ik frummel elke keer een plasticje achter de hendel)

Maar in me classic heb ik gewoon een chokekabel 'andersom' op de carb's:
dat werkt ook prima hoor

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #899 Gepost op: za, 21 jun 2008, 13:39:54 »
@ Jaap: eens. Inderdaad bedoelde ik dat met "relatief zuinig". Mijn eerdere setup draaide 1:10 en dat vond ik voor een piepklein 1,6je toch een beetje aan de heftige kant. Dat was zelfs wanneer ik keurig binnen de Nederlandse traagheidslimieten bleef.
Een andere reden van de carter ontluchting in de airbox is de schedelsplijtende hoofdpijn die je van die dampen (die TOCH je passagierscompartiment binnen dringen) krijgt. Afgezien van een zwetend reservetankje dan: dat werkte ook niet bevorderend.
Ambitieuze doelstellingen schreef ik al. Dit is denk ik wel de laatste poging: hierna (whatever the result will be) moet het maar eens welletjes zijn geweest. Stalling in en alleen naar buiten voor APKtjes en VW Polo evenementjes.
Excuus... Ehhh.... Ik ben nou eenmaal beter in dingen "laten" doen dan in dingen doen zegmaar... -uitlachen-

@ Sjon: heb ik aan zitten denken. Hoop dat het alleen met de huidige harde kern choke kabel opgelost kan worden. Moet dan alleen de kabelmantel de choke laten schuiven in plaats van de kabel kern. Heb het wel eens gezien en het moet dus op de eoa manier met een beugelklemmetje te fabrieken zijn. Desnoods met een miniscuul slangklemmetje ofzo. In het uiterste geval met tieraps en ductape, al lust ik dat niet zo graag.
Mijn daily driver scoort inderdaad tussen de 1:8 en 1:9 ja...  -prut-
"It isn't done until it's overdone"