Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140368 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #945 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:02:05 »
gelukkig hoef ik daar geen kop voor door te halen  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #946 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:05:38 »
Nu wat pics van de nieuw bewerkte kop.

Zoals eerder in dit topic vermeld, ben ik voor een geheel andere tuning aanpak gegaan.

Mijn doel wat betreft vermogen en topsnelheid zijn onveranderd gebleven: 74 kW aan de wielen (100 pk) en 200 km/u op de GPS (want de Polo tellers hebben een beetje grootheidswaanzin).

Hetgeen ik echter anders wil dan met de Keihin Flatslide race carburateurs is dat ik nu niet voor "bruut" wil gaan maar voor "maximaal rijdbaar".

Dat betekent dus dat ik met de nu gemaakte aanpassingen een Polo wil creeeren die niet alleen bovenstaande doelstellingen bereikt maar ook prima start, keurig "rond" stationair draait, zonder "alles of niets" oppakt, soepel hoogdraait, goed koppel heeft en ook nog eens een keertje acceptabel is in brandstofverbruik (de flatslides leverden 1:10....).

Even een kleine recap dus van de aanpassingen die eigenlijk alleen de kop en de beademing betreffen:

- Veranderd van 4 x Keihin flatslide 39 mm carburateurs naar 4 x Keihin CV 36 mm carburateurs,

- Veranderd van gelast kort RVS spruitstuk dat niet goed aansloot naar "lang" aluminium spruitstuk dat naadloos aansluit,

- Veranderd van standaard ABU compressie (1:9,3) naar een beoogde compressie tussen 1:10 en 1:11. Hiertoe is de kop 1,70 mm gevlakt (hierbij bleven de bougiegaten net heel),

- Veranderd van scheef voor de gaten zittend spaghetti uitlaatspruitstuk naar recht voor de gaten zittend,

- Inlaatkanalen minimaal bewerkt zodat binnendiameter carbs met goede flow overloopt naar klepdiameter,

- Uitlaatkanalen minimaal bewerkt zodat binnendiameter uitlaatpoorten met goede flow overloopt naar spaghettidiameter,

- Nokkenas van Catcam 272/272 overgestapt op Schrick 268/268 met iets meer lift (Catcam heeft het prijstechnisch hoog in z'n bol gekregen in de laatste paar jaar zodat de overstap naar een echte Schrick snel gemaakt is),

- Kleppen vers ingeslepen door het revisiebedrijf,

- Na alle bewerkingen is de hele kop de wasmachine in geweest,

- Nog uit te voeren ofwel work in progress is dat ik tracht van K&N kelkfilters die bij het schutbord warme lucht aanzuigen om te bouwen naar koude lucht aanvoer via een origineel Polo GK filterhuis rechts voorin bij de koplamp en een airbox om de aanzuigkelken van de carbs heen. Dit zorgt voor flink wat hoofdbrekens daar (kijk maar op de foto's) de ruimte ZEER beperkt is voor een goede luchtstroom naar alle 4 de carbs).

Nu dat toch alle zaken open liggen en dit project alweer 6 maanden duurt gooien we er ook maar meteen alle onderdelen nieuw in: distributie riem, waterpomp, bougies, pakkingen en oliekeerringen.

Opvoeren kun je misschien op een budgetje doen.

Tuning is (zelfs wanneer je allerlei goede adresjes en contacten met klasse expertise gebruikt) hoe je het went of keert zeer prijzig.

Hier pic 11: overzichtsfoto van de motorruimte met doekje over de kop omdat alles open ligt

"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #947 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:06:37 »
Pic 12: het spaghetti uitlaatspruitstuk voor de aangepaste uitlaatkanalen.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #948 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:07:55 »
Pic 13: de minimaal bewerkte uitlaatkanalen in de kop met daarnaast het spaghetti uitlaatspruitstuk waarvan de flensgaten zijn aangepast zodat de boel netjes recht voor elkaar komt te zitten.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #949 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:09:03 »
Pic 14: aluminium inlaatspruitstuk met carbs en halve airbox vanaf de ontstekingskant gezien.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #950 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:10:13 »
Pic 15: Polo GK luchtfilterhuis met koude lucht aanzuiging achter de rechter koplamp.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #951 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:11:10 »
Pic 16: de benzinepomp bij de rechter koplamp, voor de GK luchtfilterkast.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #952 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:13:38 »
"Geplaatst door: Serge. gelukkig hoef ik daar geen kop voor door te halen  lachen"

@ Serge:  ;) als je het niet erg vindt, dan zal ik daar even niet op ingaan, ok?
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #953 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:15:55 »
Pic 17: last but not least de 268/268 Schrick nokkenas.

Zoals jullie kunnen zien is er nu weer wat vooruitgang.

Momenteel heb ik nog goede hoop dat de ABU Zzzzzzeeeeeeeeennnnnnn voor het Polo treffen aan de Nuerenbergring klaar zou zijn.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #954 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:22:55 »
Nodig of niet nodig, altijd leuk om een doorgezaagde kop te besnuffelen. Zo vaak zie ik het in ieder geval niet.

Nice picca's Jan, ik hoop dat je het gaat halen voor september!  -hug-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #955 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:39:46 »
Nodig of niet nodig, altijd leuk om een doorgezaagde kop te besnuffelen. Zo vaak zie ik het in ieder geval niet.

Nice picca's Jan, ik hoop dat je het gaat halen voor september!  -hug-

euh jan is niks vervelends bedoelt ,hoor .ben het hier met lijn eens blijft mooi om te zien als het open ligt (daarom de smiley er achter jan )

 en wil hem idd ook op de ring zien  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #956 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:40:51 »
@ Lijntje: thnx! Ja, ik heb er echt zin in om weer eens rond te kunnen rijden in mijn Polootje.

Zat net nog even de foto's te bekijken en nu dat mij Polootje een maand of wat in de Heimat buiten heeft gestaan zie ik toch op de Schrick foto een angstaanjagende wit uitslag op mijn dakje.

Ga binnenkort maar eens flink poetsen voordat ik naar Nuerenberg ga, anders schaam ik mij naast jouw glimmertje.

Bespreek jij even met Michiel dat ik erover zit na te denken geen tent mee te nemen en tussen jou en Michiel in te gaan liggen?

Wat vind je van dat idee? Ik vond het zelf een uitstekend idee eigenlijk....  -love-

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #957 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:42:08 »
@ Lijntje: thnx! Ja, ik heb er echt zin in om weer eens rond te kunnen rijden in mijn Polootje.

Zat net nog even de foto's te bekijken en nu dat mij Polootje een maand of wat in de Heimat buiten heeft gestaan zie ik toch op de Schrick foto een angstaanjagende wit uitslag op mijn dakje.

Ga binnenkort maar eens flink poetsen voordat ik naar Nuerenberg ga, anders schaam ik mij naast jouw glimmertje.

Bespreek jij even met Michiel dat ik erover zit na te denken geen tent mee te nemen en tussen jou en Michiel in te gaan liggen?

Wat vind je van dat idee? Ik vond het zelf een uitstekend idee eigenlijk....  -love-

Groet, Jan.
:D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #958 Gepost op: za, 26 jul 2008, 13:42:49 »
@ Serge: no offence taken. Mijn opmerking was ook goed bedoeld, daarom staat er een knipoog achter.

Wij zijn echt wel weer vriendjes hoor, we hebben alles keurig uitgepraat.  -hug-.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #959 Gepost op: za, 26 jul 2008, 14:08:18 »
i know ,maar de rest misschien niet voordat er scheef gekeken wordt  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .