Nu wat pics van de nieuw bewerkte kop.
Zoals eerder in dit topic vermeld, ben ik voor een geheel andere tuning aanpak gegaan.
Mijn doel wat betreft vermogen en topsnelheid zijn onveranderd gebleven: 74 kW aan de wielen (100 pk) en 200 km/u op de GPS (want de Polo tellers hebben een beetje grootheidswaanzin).
Hetgeen ik echter anders wil dan met de Keihin Flatslide race carburateurs is dat ik nu niet voor "bruut" wil gaan maar voor "maximaal rijdbaar".
Dat betekent dus dat ik met de nu gemaakte aanpassingen een Polo wil creeeren die niet alleen bovenstaande doelstellingen bereikt maar ook prima start, keurig "rond" stationair draait, zonder "alles of niets" oppakt, soepel hoogdraait, goed koppel heeft en ook nog eens een keertje acceptabel is in brandstofverbruik (de flatslides leverden 1:10....).
Even een kleine recap dus van de aanpassingen die eigenlijk alleen de kop en de beademing betreffen:
- Veranderd van 4 x Keihin flatslide 39 mm carburateurs naar 4 x Keihin CV 36 mm carburateurs,
- Veranderd van gelast kort RVS spruitstuk dat niet goed aansloot naar "lang" aluminium spruitstuk dat naadloos aansluit,
- Veranderd van standaard ABU compressie (1:9,3) naar een beoogde compressie tussen 1:10 en 1:11. Hiertoe is de kop 1,70 mm gevlakt (hierbij bleven de bougiegaten net heel),
- Veranderd van scheef voor de gaten zittend spaghetti uitlaatspruitstuk naar recht voor de gaten zittend,
- Inlaatkanalen minimaal bewerkt zodat binnendiameter carbs met goede flow overloopt naar klepdiameter,
- Uitlaatkanalen minimaal bewerkt zodat binnendiameter uitlaatpoorten met goede flow overloopt naar spaghettidiameter,
- Nokkenas van Catcam 272/272 overgestapt op Schrick 268/268 met iets meer lift (Catcam heeft het prijstechnisch hoog in z'n bol gekregen in de laatste paar jaar zodat de overstap naar een echte Schrick snel gemaakt is),
- Kleppen vers ingeslepen door het revisiebedrijf,
- Na alle bewerkingen is de hele kop de wasmachine in geweest,
- Nog uit te voeren ofwel work in progress is dat ik tracht van K&N kelkfilters die bij het schutbord warme lucht aanzuigen om te bouwen naar koude lucht aanvoer via een origineel Polo GK filterhuis rechts voorin bij de koplamp en een airbox om de aanzuigkelken van de carbs heen. Dit zorgt voor flink wat hoofdbrekens daar (kijk maar op de foto's) de ruimte ZEER beperkt is voor een goede luchtstroom naar alle 4 de carbs).
Nu dat toch alle zaken open liggen en dit project alweer 6 maanden duurt gooien we er ook maar meteen alle onderdelen nieuw in: distributie riem, waterpomp, bougies, pakkingen en oliekeerringen.
Opvoeren kun je misschien op een budgetje doen.
Tuning is (zelfs wanneer je allerlei goede adresjes en contacten met klasse expertise gebruikt) hoe je het went of keert zeer prijzig.
Hier pic 11: overzichtsfoto van de motorruimte met doekje over de kop omdat alles open ligt