Zzzzzzzo: de boel draait en ik heb er alweer een stuk of 225 inrij kilometers op zitten. Nog een kilometer of 125 en dan kan de kraan wel een keertje goed open.
Zal later vandaag nog even een paar foto’s gaan nemen want toen ik gisteravond thuis kwam was het natuurlijk al stikdonker.
Om een uurtje of 10 stond ik in Pluskut op het station alwaar Joscha mij afhaalde. Naar zijn huis in de Heimat gereden en nog “even” de V-snaar van de dynamo gewisseld, gelunched en toen een proefritje gemaakt naar de locale goedkope supermarkt voor een panty.
De panty werd zeer zorgvuldig uitgekozen waarbij Joscha en ik factoren zoals densiteit en vooral kleur zorgvuldig vergeleken tussen de verschillende merken in het assortiment. Het is uiteindelijk een modieuze zwarte geworden waarbij het kruis “dubbellaags” was. Dat kruis zit nu over de vier aanzuigkelken heen gespannen, terwijl de twee benen gebruikt zijn om de hele zaak strak om de aanzuigbak vast te knopen. Het resultaat mag gezien worden…
De airbox en de koude lucht toevoer via een originele VW diesel filterkast die achter de rechter koplamp aanzuigt gaat tijdelijk in de koelkast omdat ik voorlopig weer even genoeg tijd en geld aan der Polo heb gespendeerd. De panty houdt voorlopig in ieder geval de stenen en het grof vuil buiten.
Het lijkt nooit “af” te zijn zo’n project. In het begin is dat juist leuk en vermakelijk, op den duur wordt dat vervelend. Merk wel dat ik steeds dichter bij het “ik ben er wel klaar mee” punt kom.
Voordat ik naar Tovami ga wil ik de motor inrijden en de acute vreemdheden oplossen:
1.Een paar van de carbs krijgen tijdens de niet stabiele stationair loop “natte voeten”. Onder de kelken verzamelt zich een plasje benzine die uit de stationair lucht sproeiers lijkt te komen. Mijn vermoeden is dat de benzinedruk geleverd door een VW Polo injectie benzinepomp simpelweg te hoog is voor de CBR 600 carburateurs (36 mm elk). Kan mij herinneren dat Mark indertijd eenzelfde probleempje had en daar een hele goedkope oplossing voor had gevonden…
Concrete vraag: hoe kan ik de aan de carburateurs geleverde benzinedruk gecontroleerd / stapsgewijs regelen totdat ik de druk heb gevonden waar de carbs zich lekker bij voelen?
2.De carbs staan niet synchroon (dit resulteert in het enigszins “stampen” van de motor bij stationair draaien)
Concrete vraag: waar in Noord Holland kan ik de carbs goed laten synchroniseren?
3.De CO staat niet synchroon (dit resulteert in verschillend gekleurde bougies en heeft invloed op de stationair loop)
Concrete vraag: waar in Noord Holland kan ik de carbs goed laten synchroniseren?
4.De oliedruk is nog steeds laag. Dit is vreemd omdat er een splinternieuwe VAG oliepomp in gezet is, er een splinternieuwe Schrick nokkenas ingebouwd is, de nokkenasbanen opgemeten zijn en binnen de slijtagenormen vallen en het Equus oliedrukmetertje bij nameting in een VW garage niet blijkt te liegen.Voor zover ik weet zit er voor het inrijden 10-40 halfsyntheet in. De motor is keurig stabiel op 90 Celcius olietemperatuur met uitlopertjes naar 100 in de stad. Deze temperaturen zijn bij inrijd tempo’s en dit kan natuurlijk oplopen tijdens trappen op de autobahn. De druk begint bij koude motor stationair rond de 3,5 en loopt terug naar stationair 0,8 bij 100 graden olie. Tijdens zegmaar 120 op de snelweg ligt de druk bij 90 graden olie temperatuur tussen de 1,8 en 2,0 bar. Dat is te laag voor mij al schijnt het van meneer VW te mogen. Ik wil dat de druk koud bij 7 bar begint en warm bij 120 rijden met 100 graden olie temperatuur 3,5 bar aangeeft.
Het vreemde is dat de “oude” oliepomp die erin zat en die we eerst als schuldige verdachten van de lage oliedruk een hogere druk leverde dan de splinternieuwe die er nu in zit. De “oude” heb ik nog als reserve.
Concrete vraag: is een ABU oliepomp te overtuigen op een gecontroleerde wijze een hogere druk te laten leveren en zoja, hoe?
Foto’s komen later. Kijk uit naar jullie antwoorden.
Groet, Jan.