Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140358 keer)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #975 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 12:35:36 »
Iets met een chassisnummer ? ;)

Zit misschien niet helemaal of helemaal niet in de weg ...

Luchtrooster verplaatsen is subtiel en alleen voor de kenners op te merken .
Dat heeft meer mijn voorkeur

Offline Area51

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #976 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 12:49:17 »
Waar gaat deze aanpak scheef / wat zie ik hier over het hoofd??



Maar misschien denk (ben?) ik te simpel..

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #977 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 13:10:52 »
@ Gert: chassisnummer zat ik ook inderdaad aan te denken. Mogelijk dat dat hoog zit en dat ik dat kan laten zitten.

@ Area51: zou geen probleem moeten zijn omdat het plasttic afdekplaatje er gewoon boven kan blijven zitten.

Ik zou een sleuf moeten zagen in het schutbord, iets boven de vloer van de accu ruimte, net onder het chassisnummer zodat ik een drempeltje erin heb tegen het inregenen van mijn luchtfilterbak aan de carbs.

Vervolgens moet ik de luchtkast van mijn carbs met een rubber balg (kun je maken van oude binnenband) de blok kantelbewegingen tussen schutbord doorvoer en carburateur luchtfilterbak moeten laten opvangen.

Deze rubber verbinding moet dan meteen de warme motorruimte lucht buiten houden.

Wel zorgen dat ik alle blaadjes en andere shit die normaalgesproken in de accubakruimte liggen blijf verwijderen.

Zou ipv met een gleuf ook kunnen volstaan met twee ronde gaten links en rechts van het chassisnummer misschien.

Moet dit idee echter nog aan de praktijk toetsen daar ik nu vanaf foto's en mijn geheugen werk.

Wie o wie heeft ten opzichte van dit idee slimme opmerkingen?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #978 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 13:22:14 »
 -gert-

Praktische uitvoering is waarschijnlijk lastiger dan je denkt..
én voor de APK ( en voor jezelf ) moet je een goed werkende voorruitventilatie hebben.. en deze wil je NIET aangesloten hebben op de oliedamprijke motorruimte ( ook al werk je waarschijnlijk niet met zo'n breather filtertje: de lucht uit het motorruim wil je ook bij een standaard polo niet in de cabine blazen. )

D'r zijn echter wel veel auto's waarbij de aanzuiglucht voor de ventilatie met een rubberbalg wordt aangesloten op de motorkap ( Fiat, Renault, Peugeot : Bah, allemaal frans )

Aan de andere kant
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #979 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 13:53:18 »
( Fiat, Renault, Peugeot : Bah, allemaal frans )

-gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #980 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 15:46:52 »
ah swa.. werd ook onderbroken.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #981 Gepost op: wo, 30 jul 2008, 15:39:47 »
Goed, 3 pagina's verder, toch nog maar een reactie op het tussen ons in slapen. Hoe aanlokkellijk het ook klinkt, ik had zelfs Michiel al overgehaald, maar ik meen me te herinneren dat we niet gingen komen naar de Nurburgring. Dus het tentje/slaapzakje delen moet nog even wachten tot volgend jaar.  -hug-

Scheelt weer, hoef je je glimmertje niet zo op te poetsen  -wanker-
« Laatst bewerkt op: wo, 30 jul 2008, 15:42:50 door Marjolijn »
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #982 Gepost op: wo, 30 jul 2008, 16:52:33 »
@ Lijntje: nou kanjer, dat vind ik nou echt lief van je. Ook van Michiel overigens: heb hem altijd al een persoon gevonden die niet te beroerd is om te delen... -uitlachen-

Alle gekheid op een nokkenstokje: jammer dat jullie er niet bij gaan zijn: hopelijk volgende keer.

Nu weer back on topic natuurlijk....

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #983 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 10:20:49 »
Zzzzzzzo: de boel draait en ik heb er alweer een stuk of 225 inrij kilometers op zitten. Nog een kilometer of 125 en dan kan de kraan wel een keertje goed open.

Zal later vandaag nog even een paar foto’s gaan nemen want toen ik gisteravond thuis kwam was het natuurlijk al stikdonker.

Om een uurtje of 10 stond ik in Pluskut op het station alwaar Joscha mij afhaalde. Naar zijn huis in de Heimat gereden en nog “even” de V-snaar van de dynamo gewisseld, gelunched en toen een proefritje gemaakt naar de locale goedkope supermarkt voor een panty.

De panty werd zeer zorgvuldig uitgekozen waarbij Joscha en ik factoren zoals densiteit en vooral kleur zorgvuldig vergeleken tussen de verschillende merken in het assortiment. Het is uiteindelijk een modieuze zwarte geworden waarbij het kruis “dubbellaags” was. Dat kruis zit nu over de vier aanzuigkelken heen gespannen, terwijl de twee benen gebruikt zijn om de hele zaak strak om de aanzuigbak vast te knopen. Het resultaat mag gezien worden…

De airbox en de koude lucht toevoer via een originele VW diesel filterkast die achter de rechter koplamp aanzuigt gaat tijdelijk in de koelkast omdat ik voorlopig weer even genoeg tijd en geld aan der Polo heb gespendeerd. De panty houdt voorlopig in ieder geval de stenen en het grof vuil buiten.

Het lijkt nooit “af” te zijn zo’n project. In het begin is dat juist leuk en vermakelijk, op den duur wordt dat vervelend. Merk wel dat ik steeds dichter bij het “ik ben er wel klaar mee” punt kom.

Voordat ik naar Tovami ga wil ik de motor inrijden en de acute vreemdheden oplossen:

1.Een paar van de carbs krijgen tijdens de niet stabiele stationair loop “natte voeten”. Onder de kelken verzamelt zich een plasje benzine die uit de stationair lucht sproeiers lijkt te komen. Mijn vermoeden is dat de benzinedruk geleverd door een VW Polo injectie benzinepomp simpelweg te hoog is voor de CBR 600 carburateurs (36 mm elk). Kan mij herinneren dat Mark indertijd eenzelfde probleempje had en daar een hele goedkope oplossing voor had gevonden…
Concrete vraag: hoe kan ik de aan de carburateurs geleverde benzinedruk gecontroleerd / stapsgewijs regelen totdat ik de druk heb gevonden waar de carbs zich lekker bij voelen?

2.De carbs staan niet synchroon (dit resulteert in het enigszins “stampen” van de motor bij stationair draaien)
Concrete vraag: waar in Noord Holland kan ik de carbs goed laten synchroniseren?

3.De CO staat niet synchroon (dit resulteert in verschillend gekleurde bougies en heeft invloed op de stationair loop)
Concrete vraag: waar in Noord Holland kan ik de carbs goed laten synchroniseren?

4.De oliedruk is nog steeds laag. Dit is vreemd omdat er een splinternieuwe VAG oliepomp in gezet is, er een splinternieuwe Schrick nokkenas ingebouwd is, de nokkenasbanen opgemeten zijn en binnen de slijtagenormen vallen en het Equus oliedrukmetertje bij nameting in een VW garage niet blijkt te liegen.Voor zover ik weet zit er voor het inrijden 10-40 halfsyntheet in. De motor is keurig stabiel op 90 Celcius olietemperatuur met uitlopertjes naar 100 in de stad. Deze temperaturen zijn bij inrijd tempo’s en dit kan natuurlijk oplopen tijdens trappen op de autobahn. De druk begint bij koude motor stationair rond de 3,5 en loopt terug naar stationair 0,8 bij 100 graden olie. Tijdens zegmaar 120 op de snelweg ligt de druk  bij 90 graden olie temperatuur tussen de 1,8 en 2,0 bar. Dat is te laag voor mij al schijnt het van meneer VW te mogen. Ik wil dat de druk koud bij 7 bar begint en warm bij 120 rijden met 100 graden olie temperatuur 3,5 bar aangeeft.
Het vreemde is dat de “oude” oliepomp die erin zat en die we eerst als schuldige verdachten van de lage oliedruk een hogere druk leverde dan de splinternieuwe die er nu in zit. De “oude” heb ik nog als reserve.
Concrete vraag: is een ABU oliepomp te overtuigen op een gecontroleerde wijze een hogere druk te laten leveren en zoja, hoe?

Foto’s komen later. Kijk uit naar jullie antwoorden.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #984 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 12:38:30 »
Mijn kleine bijdrage:

Je moet ook niet de benzine drukpomp gebruiken; alleen het pompje wat in de tank zit heeft al voldoende opbrengst.
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #985 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 13:35:17 »
@ Douwe: thnx, ik had ook al zo'n gevoel. Het lijkt mij het simpelste wanneer ik bji een motorsloop gewoon de bij de CBR600 carbs behorende benzinepomp koop, want dan weet ik in ieder geval zeker zonder kunst- en vliegwerk dat ik binnen de juiste parameters zit.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #986 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 14:09:24 »
ik gebruik de cbr 36mm keihin carbs en de cbr600 brandstofpomp. En dat werkt perfect. Laats via marktplaats gekocht. Klein pompje en geen herrie. Ideaal dus!
Polo II coupé GK-CBR

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #987 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 16:44:05 »
1. In m'n 2f zitten ook nog gewoon de originele polo-pompen:
vlak voordat de peut de carb's ingaat een t-stuk met retour.
Zit wel een restrictie in die retour.
(opgeruwd + volgelijmd en daarna klein gaatje 3/4mm geboord)
Is geen gecontroleerde manier, maar 't werkt.
(stromen niet over en op hoog toeren worden vlotterkamers
nog steeds goed gevuld => wellicht meer geluk dan wijsheid)

Maar zo'n motorfietsbrandstofpompje werkt wel erg fijn. (heb ik in me classic)

2. Ikke niks weten in N-H......

3. Slimmer om dat van tevoren te doen. Of 't CO dan goed staat
is de volgende vraag, maar dan hadden ze op z'n minst gelijk gestaan.

4. Wat voor een oliepomp heb je?
Zo eentje aangedreven door ketting vanaf krukas?

Beetje weinig druk idd: m'n classic geeft met 'geholpen'
pomp 4 bar op bedrijfstemperatuur.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #988 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 21:52:58 »
@ Sjon:

1. In m'n 2f zitten ook nog gewoon de originele polo-pompen:
vlak voordat de peut de carb's ingaat een t-stuk met retour.
Zit wel een restrictie in die retour.
(opgeruwd + volgelijmd en daarna klein gaatje 3/4mm geboord)
Is geen gecontroleerde manier, maar 't werkt.
(stromen niet over en op hoog toeren worden vlotterkamers
nog steeds goed gevuld => wellicht meer geluk dan wijsheid)
Maar zo'n motorfietsbrandstofpompje werkt wel erg fijn. (heb ik in me classic)

Antwoord: Joscha heeft het allemaal prachtig ingebouwd met T stukken, rerour leidingen en alles.
Toch levert de "drukpomp" zoals Douwe die noemt (te zien op een van mijn eerder geplaatste foto's achter de bijrijderkoplamp) teveel druk.
Geknoei met restrictors enzo is niet mijn stijl: you know me. Ik ga dus wel weer voor de bij de motorfiets horende pomp. Daar heb ik eerder goede ervaringen mee gehad, dus zal het hier ook wel weer lukken.


2. Ikke niks weten in N-H......

Antwoord: OK, ik zoek wel verder en anders zal Tovami er toch aan moeten geloven dat te regelen.

3. Slimmer om dat van tevoren te doen. Of 't CO dan goed staat
is de volgende vraag, maar dan hadden ze op z'n minst gelijk gestaan.

Antwoord: als "hadden" komt is "hebben geweest zeggen ze hier in Amsterdam.

4. Wat voor een oliepomp heb je?
Zo eentje aangedreven door ketting vanaf krukas?
Beetje weinig druk idd: m'n classic geeft met 'geholpen'
pomp 4 bar op bedrijfstemperatuur.

Antwoord: ja, zoeentje kettingaangedreven vanaf de krukas. Heb de oude die wat meer druk leverde hier nog in een waspapiertje liggen.
Is dat goed nieuws of slecht nieuws?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #989 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 22:10:19 »
aangezien jan niets leest zaql ik het hier posten  :).Quinton Hazell QFP171E bij de brezan levert hoog volume en 0,15 bar overdruk kost een 70 euro .

jij hebt een 1.6 dus deze pomp is afdoende .
 maar als maar 1 carb overstroomt en niet alle 4 zal eerder je vlotternaald van de betreffende carb niet afdoende afdichten of de omliggende rubber o-ringen van je vlotternaals huis ,dit kan ook het stampen van je motor veroorzaken doordat 1 cylinder verzuipt .

aangezien je oliedruk te laag is :hoe is de speling tussen je hoofdlagerschalen en je krukas ,tevens ook die van je drijfstang lagers .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .