Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140396 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #990 Gepost op: zo, 31 aug 2008, 23:31:00 »
@ Serge:

aangezien jan niets leest zaql ik het hier posten  lachen.Quinton Hazell QFP171E bij de brezan levert hoog volume en 0,15 bar overdruk kost een 70 euro .
jij hebt een 1.6 dus deze pomp is afdoende .

Antwoord: ik neem aan dat je bovenstaande posting refereert aan de benzinepomp? Indien ja, dan is het een kijkje waard. Om zeker van de koppijn af te zijn lijkt mij de origineel bij de carbs horende pomp een "sure bet" moeten zijn. Deze kost als het goed is ook ongeveer de helft.

 maar als maar 1 carb overstroomt en niet alle 4 zal eerder je vlotternaald van de betreffende carb niet afdoende afdichten of de omliggende rubber o-ringen van je vlotternaals huis ,dit kan ook het stampen van je motor veroorzaken doordat 1 cylinder verzuipt .

Antwoord: twee van de 4 krijgen bij stationair natte voeten. Natuurlijk moeten de vlotternaalden de toevoer afsluiten binnen de drijfkrachtcapaciteit van de flottertjes. Kom je daarboven dan druk je de peut nog wel naar binnen en stromen de zwakste broeders over. Een revisiesetje kan echter natuurlijk geen kwaad.

aangezien je oliedruk te laag is :hoe is de speling tussen je hoofdlagerschalen en je krukas ,tevens ook die van je drijfstang lagers .

Antwoord: daar kan ik natuurlijk alleen maar naar raden. Laat ik er vanuit gaan dat Joscha serieus werk afgeleverd heeft. Dit plus een blok dat naar zijn mening max 1,5 ton gedraaid had en in goede interne staat verkeerde zou met alle nieuwe en originele VAG revisie onderdelen toch goede olie druk moeten kunnen leveren? Er komen geen krukasgeluiden naar buiten. Het blok klinkt mechanisch netjes: wat ketting geklapper (terwijl dat allemaal splinternieuw is).

Vraag: is de kettingaangedreven oliepomp van de ABU op te jeuken wat druk betreft?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #991 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 08:35:22 »
op die laatste vraag ,kan ik ja beantwoorden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #992 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 09:07:21 »
@ Serge: waar komt die benzinepomp vandaan die je er indertijd hebt ingezet?

Ideetje: kan ik aan de uitgaande kant van de huidige benzinepomp die Douwe betitelt als "drukpomp" een kraantje zetten zodat ik de uitgaande stroomsnelheid wat lager kan maken? Dan zou ik ook een lagere druk bij de carbs krijgen. Vraag mij alleen af of dan die benzinepomp het op korte termijn niet opgeeft omdat deze dan steeds tegen het kraantje aan staat te drukken?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #993 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 09:17:50 »
Voor een paar tientjes hoef je niet te gaan kloten met kraantjes én heb je het betrouwbaar voorelkaar (ipv dat je met trillende knieen wacht op een pomp die gaat falen).
Een motorsloop heeft genoeg van dit soort pompjes liggen. Er zit een in Eindhoven die adverteert op MP en ook verstuurt via de post.

Een injectiepomp die de boel naar 3 bar moet stuwen is niet gelukkig met een flinke restrictie, doe het dan net als Sjon;
T-stuk met retour. Als je dan in de leiding richting de carbs een kleiner gaatje maakt (restrictie..) dan kan de rest terug naar de tank.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #994 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 12:53:59 »
Een injectiepomp die de boel naar 3 bar moet stuwen is niet gelukkig met een flinke restrictie, doe het dan net als Sjon;
T-stuk met retour. Als je dan in de leiding richting de carbs een kleiner gaatje maakt (restrictie..) dan kan de rest terug naar de tank.
Ik heb de restrictie in de retour: aanvoer gaat wel volledige diameter richting carb's

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #995 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 13:00:24 »
ok. Falsch verstanden :P
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #996 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 13:46:15 »
Even een probeerseltje gedaan: de benzineleidingen omgewisseld.

De (hogere druk) aanvoer van de pomp komt langs een T splitsing.

"Rechtdoor" vanaf de pomp ging richting de vlotterkamers van de carbs.

"Rechtsaf" vanaf de pomp ging retour naar de tank.

Tijdens de pauze even deze twee omgedraaid.

Nu is "Rechtdoor" retour naar de tank.

"Rechtsaf" gaat nu richting de vlotterkamers van de carbs.

Resultaat zou moeten zijn dat er nu dus minder druk op de aanvoer van de vlotterkamers staat.

Was even bang dat dit een te rigoreuze oplossing zou zijn.

Denk aan de ouderwetse plantenverstuivers waarbij langs een pijpje stromende lucht de vloeistof meetrekt.

Proefritje wees uit dat er nog steeds voldoende benzine naar de carbs gaat.

Er was vooruitgang waarneembaar na deze ingreep:

Voor het wisselen van de benzineleidingen hadden carb 1 en 3 (waarbij 1 degene is die het dichtste bij de distributieriem zit) natte voeten.

Na het wisselen van de benzineleidingen had slechts nog carb 1 natte voeten.

Dat zou kunnen komen doordat zoals Serge al meldde de vlotternaald niet goed afsluit.

Revisiesetje voor de vlotternaalden komt dus als volgende aan de beurt.

De bougies toonden het volgende beeld: cylinder 1 zwart (want verzopen bij stationair), cylinder 2, 3 en 4 koffiebruin (dus goed).

De oliedruk begon vanochtend bij koude motor overigens op 5,5 bar op stationair.

Deze zakte bij olietemperatuur van 80 Celcius terug naar de eerder gemelde 1 bar op stationair.

Bij 100 km/u op 80 celcius had ik zoals eerder weer 2 bar over.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #997 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 14:35:50 »
1bar is redelijk ,deze zal helaas nog wat zakken bij de ideale temperatuur van 90 graden .
 2 bar is te laag . vooral voor een gereviseerde motorzou eerder op 80graden 4bar moeten zijn en bij 90 3,5  .
 denk dat je toch ergens drukverlies hebt . had joscha wel alles nagemeten ?
 of zit het verbindingsrubberpijpje tussen onderblok en pomp niet lekker .
 zou zeggen ;bel joscha of doe er een mechanische manometer op om de drukken daadwerkelijk te controleren
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #998 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 15:24:25 »
@ Serge: ik weet niet of Joscha alles heeft nagemeten, zal het hem vragen. Toen de andere kop er nog op zat die echt te lage oliedruk leverde ben ik een keer langs de VW boer gereden en die hebben er toen zo'n joekel van een mechanische oliedrukmeter aan gehangen. Ik toen maar hopen dat die Equus te laag aangaf, maar helaas. Het bleek dat de Equus wel degelijk goed aangaf. Ga er nu dus van uit dat dit nog steeds zo is. Kan het nog een keertje nameten natuurlijk: ga morgenochtend toch naar de garage toe. Ik was ook teleurgesteld daar ik rond de 3,5 bar op 100 Celcius verwachtte. Gisteravond toen ik na wat trappen een graad of 100 olie had, was de stationairdruk ook ongeveer 1 bar. Kan 0,9 geweest zijn maar minder niet.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #999 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 15:29:03 »
of je overdruk klep in de pomp is te zwak ,maar dat 2x op rij en vooral met een nieuwe olie pomp ,lijkt mij onwaarschijnlijk
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1000 Gepost op: ma, 01 sep 2008, 16:11:07 »
@ Serge: yep, dat dacht ik ook. Het vreemde is wel dat ik met de splinternieuwe (ff'ing peperdure) oliepomp een lagere druk kreeg dan met de "oude" die er al in zat. We dachten eerst dat dat de culprat was en dit bleek een hoop geld later niet het geval te zijn. Heb nu dus een uitstekende oliepomp als reserve liggen. Deze kan misschien een beetje opgejeukt worden zodat ik uiteindelijk wel goede oliedruk rijd.
Een foutje bij het inbouwen of een productiefoutje is natuurlijk allebei mogelijk. Het lijkt mij alleen gezien het een originele VAG pomp is EN een originele VAG monteur is niet waarschijnlijk...

Bestaat er een ergense een exploded view zodat ik begrijpen kan / zien kan welke aansluiting tussen pomp en blok drukverlies kan geven?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1001 Gepost op: di, 02 sep 2008, 10:38:33 »
Vandaag wordt de CBR 1000 benzinepomp erin gezet en vanavond kan ik dan proefrijden om te zien of dat resulteert in 4 niet overstromende carburateurs.

Zodra ik het overstroomprobleem opgelost heb kan ik de zaak stationair afregelen (zowel CO als vlinderkleppen).

Daarna zou de motor netter stationair moeten draaien en keurig moeten "oppakken".

Momenteel heb ik namelijk nog het probleem dat de carbs bij stationair of na uitrijden / rotonde enzo een beetje verzuipen.

Wanneer je dan weer gas geeft om verder te rijden pakt de motor niet mooi naadloos op.

De CBR 1000 benzinepomp is een membraanpompje die gemaakt is om geen retouraansluiting te hebben.

Dit soort pompjes wordt direct aan de vlotterkamers gezet.

Zodra de vlotterkamers vol zijn voelt de membraanpomp dat er weerstand is en stopt dan met benzine leveren.

Dit soort pompjes levert tot iets van 0,250 Bar benzinedruk.

Zodra de vlotterkamers weer enigszins leeg zijn gaat de pomp weer leveren.

Een "auto" benzinepomp levert gewoon de hele tijd benzine en de hoeveelheid die niet gebruikt wordt gaat weer richting tank.

Dit soort pompjes levert tussen de 3 en 5 Bar benzinedruk.

Auto benzine pompen zijn dus zonder kunst en vliegwerk niet geschikt voor motorfietscarburateurs omdat de benzinedruk veel hoger ligt dan

de afsluitdruk die de vlottertjes op de vlotternaaldjes kunnen zetten.

Resultaat is dat je dus de vlotternaaldjes simpelweg naar beneden drukt en de benzine een volle vlotterkamer in drukt.

Die benzine wil dan ergens heen en zoekt alle uitgangen op die het vinden kan: onderandere de hoofdsproeier en de stationairluchtsproeiers.

Resultaat is overstromende carbs die (als de motor daarmee al stationair wil draaien) een heel moeilijk af te stellen stationairgedrag vertonen

doordat lukraak sommige van de carbs verzuipen.

Wordt vervolgd.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: di, 02 sep 2008, 10:46:21 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1002 Gepost op: di, 02 sep 2008, 11:20:09 »
met een injectie pomp op open retour vervalt de 5bar druk en heb je enkelt een overdruk van 0,1 tot 0,2 bar door leiding weerstand (is gemeten )
en heb je een volume stroom te over dus welke de vlotterkames afdoende kan voorzien .

nu is een membraam pomp van een motorfiets ook goed ,maar zal het euvel van je carbs niet oplossen .
het blijft niet prettig om een carb te hebben die sijbelt als een niet waterpas staand mongooltje .


er is een simpele truuk om te controleren of je vlotter naalden werken :

demonteer de carbs geheel los (dus van inlaatspruitstuk af ,gaskabel en choke los en benzine leidin los )

 demonteer de vlotterkamer deksels.leg de carbs onderste boven opje schutbord afdek kap met de vlotterkamers ongeveer waterpas(ongeveer mag aangezien je ook over heuvels rijdt). sluit nu de benzine leiding aan ( de vlotters onderste boven geven de zelfde druk op de vlotter naalden als ze in benzine drijven ),doe mbv een testdraadje de + van de pomp aansluiten op de + van de acu . nu als het goed is stromen de carbs niet over (lees er komt geen benzine via de vlotternaalden naar buiten )

indien wel .de pomp stoppen ,betreffende vlotterdemeonteren en naald verwijderen ,controleer deze op indrukkingen ,zoniet schoonmaken met papieren zakdoekje , zoja vervangen ,dit geldt ook voor de vlotternaald zetel .

naalden kun je halen bij elke motofiets zaak en kosten een 40 euro per stuk (ja ook ik ging ff zitten bij het horen van die prijs voor zo'n lullig stukje metaal met rubber )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1003 Gepost op: di, 02 sep 2008, 12:52:06 »
Even een vraag over de vlotterkamers, Ik gebruik zelf een cbr600 brandstofpomp en die stopt gewoon wanneer de vlotterkamers gevult zijn. Dus zolang de pomp stopt wanneer de kamers vol zijn. Dan weet je toch dat de vlotters goed werken. Toch?
Polo II coupé GK-CBR

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1004 Gepost op: di, 02 sep 2008, 12:55:49 »
jups tot je een benzine stroom uit de overlooppijpjes krijgt ,dan werkt het op de omschreven manier
je hebt laagvliegers en modelvliegers .