Sssssssssssssssssssooooooooooowwwwwwwwww: de eerste 200 km staan erop geklokt.
Allemaal vriendelijk dank voor de leuke postings: hartverwarmend!
Vanmiddag bij Sjon de Polo afgehaald, nog ff wat lucht in de bandjes geblaft (waar staan ze nu ook alweer op Sjon: iets van 2,2 rondom ofzo?).
Toen alles nog ff bekeken en de auto uitgeruimd (alle Polo onderdelen die ik nog had zijn nu denk ik bij Sjon in de schuur.
Daarna met z'n tweeen achter elkaar aan binnendoor naar Amsterdam gereden waarbij Sjon in de Polo reed en ik in m'n daily driver erachteraan.
Zag er hartstikke leuk uit dat rode Polootje: zowel voor je rijdend als in de achteruitkijkspiegel.
Erachter rijdend niets raars gezien: geen rook (noch wit, noch zwart noch blauw).
Terug binnendoor samen met Sjon zelf terug gereden en het rijdt inderdaad hartstikke lekker.
Voor het eerst klinkt, voelt en ruikt de boel zoals het hoort.
Dat is eigenlijk voor het eerst sinds de Polo "ABU" is gegaan.
Tijdens het rijden met haviksogen de olietemp en oliedruk in de gaten gehouden want het was allemaal zowat te mooi om waar te zijn.
Koude start ofwel omgevingstemperatuur olie: "PING" in de rechter hoek (tussen 6 en 7 bar).
Bij warme motor (die temperatuur varieert vreemd genoeg nogal) tussen de 60 en de 90 graden:
Stationair: tussen de 1,0 en 1,5 bar.
2.000 rpm: rond de 3,5 bar.
3.000 rpm: tussen de 3,8 en 4,0 bar.
Ben alleen nog een beetje bang dat de oliedruk waar ik nu zo blij mee ben tijdens de 1.000 km inrijden nog wat aan enthousiasme gaat verliezen.
Hoop het niet natuurlijk, maargoed...
Durf daarom zowat niet de oliekoeler er weer tussen te zetten want ik wil geen tiende van mijn o zo dierbare oliedruk meer kwijt!
Nu dat ik de Polo zachtjesaan weer leuk begin te vinden heb ik voor de korte termijn voorzichtig de volgende zaken op mijn lijstje staan:
1. Een serieuze / professionele verstelbaare nokkenaspoulie,
2. Een aluminium kleppendeksel met VW logo erop zetten (dat schijnt aanpassingen te verlangen volgens Serge)
Serge heeft deze reeds aangeboden want er schijnt er nog een rond te dolen in de klusschuur van Sjon.
3. De oliekoeler er weer tussen zetten (eng),
4. Inrijden,
5. Naar Tovami de boel op de rollenbank keurig af te stellen om het optimum eruit te laten halen en "meten is weten" zodat ik kan vergelijken met de eerdere tuning pogingen.
6. Eventueel een andere radio/casette erin zetten omdat onderweg mijn geduld opraakte met degene die erin zat.
Dat ging ongeveer als volgt: daar ging dus eerst een vuist in waardoor de knopjes in het rond sprongen. Vervolgens rukte ik het K*Tding in een vloeiende beweging uit het DIN gat met de volle intentie om deze tijdens het rijden uit het raam te keilen. Sjon bleef er buitengewoon rustig onder terwijl hij (zijn verbazing of zijn schaterlach onderdrukkend) iets in de trend van "Jan laten we dat zometeen maar doen" zei. Toen kon ik ook mijn lachen niet meer houden en heeft de radio de rit naar Sjon's klusschuur nog mogen voltooien...
Groet, Jan die het inmiddels weer een stuk leuker vind dat gePolo...