Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140354 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1470 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 23:29:02 »
Klinkt goed  -thumbsup-

Was de voortrein niet goed uitgelijnd dan? Of is het ondertussen weer losgeweest?


Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1471 Gepost op: do, 04 dec 2008, 01:04:34 »
Eindelijk weer eens positieve geluiden uit de hoek van ome Jan   -sturen- -thumbsup-

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1472 Gepost op: do, 04 dec 2008, 10:41:30 »
@ Dennis: was ooit goed uitgelijnd en dat is alweer een eeuw geleden ofzo. Daarna is er zoveel aan de Polo gedaan dat ik mij voor kan stellen dat het wel weer eens mag. Verder is mijn Polo bij een sukkel van een garagebedrijf geweest voor uitbalanceren en nu trilt het meer dan toen ik hem bracht. Dat is dezelfde eikel geweest die bij de simpele opdracht "wissel de benzinepomp voor degene die ik je geef" (lees: twee slangklemmetjes aan de pomp los en twee slangklemmetjes aan de pomp vast) gepresteerd heeft de aanvoer van de carbs af te halen (hetgeen dus totaal onnodig was) en terug te schroeven op de ontluchting van de carbs..... -gumuz- Achteraf ook nog keihard durven beweren "nee, daar heb ik helemaal niet aan gezeten".... Ze hadden daar blijkbaar kaboutertjes daar die dit soort dingen stiekum doen.

@ Mark: inderdaad  -cool- mocht ook wel weer eens na alle koppijn. Nu nog wat afrondzaakjes en dan zou ik klaar moeten zijn voor Odense en / of de Nuerenbergring.

Het verstelbare nokkenastandwiel in tweedelige uitvoering te vinden heb ik maar opgegeven en dus heb ik een driedelige variant besteld bij:

RTE Sport
S. Folerzinski
Gewerbestrasse 22
D - 21279 Hollenstedt                 
T:  + 49 4165 - 22 14 876 
F:  + 49 4165 - 22 14 877                         
E: rte.sport@t-online.de
W: www.dr-fahrzeugtechnik.de

Zou ergens volgende week dus hier moeten zijn en kan er dan op samen met de oliekoeler.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: do, 04 dec 2008, 11:04:50 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline barry8V

  • Non-Register lid
  • Berichten: 817
  • Geslacht: Man
  • Barry de Wit
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1473 Gepost op: do, 04 dec 2008, 22:07:44 »
Jan, Kan je niet die tweedelige nokkenastandwiel nemen, en dan een tandwiel van de ABU er op maken?
GROTER is niet altijd beter

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1474 Gepost op: do, 04 dec 2008, 22:34:21 »
@ Bas: nope. Het bevestigingsgat van een Hydro / High-torque is anders dan die van een Sleep / Low-torque en dat zit vast aan het binnenstuk.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1475 Gepost op: zo, 07 dec 2008, 14:13:35 »

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1476 Gepost op: ma, 08 dec 2008, 22:38:55 »
@ Retrokroezer: thnx, is inderdaad reeds besteld bij bovengenoemd adres.

Vandaag weer een paar km erop geklopt.

Volgens mijn inrijd schema mag de motor nu tot 5.500 rpm draaien.

Alles klinkt nog goed, ruikt nog goed, voelt nog goed en de oliedruk lijkt het nog steeds te houden.

Wat een ongekende luxe.....

Hoe meer toeren de motor mag draaien, hoe duidelijker wordt dat er serieuze behoefte is aan grondig afstellen.

In 1 en 2 klapt de motor makkelijk naar de 5.500 rpm, in 3 moet ik flink intrappen om door het "inhouden" heen te duwen.

Bij diep intrappen in 3 gaat de motor zegmaar hortend en stotend met tegenzin door naar de 5.500.

Uit ervaring weet ik dat dit anders kan: voorheen knalde de motor door tot in het maximum toerengebied in practisch iedere versnelling behalve 5, want daar miste het vermogen dan weer voor natuurlijk.

Ik voel duidelijk dat er meer te halen valt met een betere afstelling.

Vandaag even een stukje snelweg gepakt met 120 en daar kreeg ik het vermoeden dat de besproeiering wel eens te klein kan zijn want de Lambda meter gaf wat magertjes aan.

Nog een kilometer of 200 en dan is zit het inrijden erop.

Dan hoop ik het verstelbare nokkenastandwiel binnen te hebben, zodat ik dat tegelijk met de oliekoeler ertussen kan (laten) zetten voordat ik naar Tovami ga.

Al met al zeker niet ontevreden zover. -thumbsup-

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1477 Gepost op: di, 09 dec 2008, 09:38:06 »
Mag ook wel, na bijna 100 pagina's !!  :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1478 Gepost op: di, 09 dec 2008, 18:56:30 »
Voor diegenen die erin geinteresseerd zijn, hieronder Jan's gepatenteerde inrijschema:

GEEN SNELWEG (dus je StomStom op snelweg ontwijken zetten): ALLES BINNENDOOR DUS.

De eerste 750 km motor tot max 3.000 rpm laten draaien met uiterlijk 1/3 gas.

Van 750 - 1.000 km motor tot max 3.500 rpm laten draaien met uiterlijk 1/3 gas.

Van 1.000 - 1.100 km motor tot max 4.000 rpm laten draaien met uiterlijk 1/3 gas.

Van 1.100 - 1.200 km motor tot max 4.500 rpm laten draaien met uiterlijk 1/2 gas.

Van 1.200 - 1.300 km motor tot max 5.000 rpm laten draaien met uiterlijk 3/4 gas.

Van 1.300 - 1.400 km motor tot max 5.500 rpm laten draaien met uiterlijk 3/4 gas.

Van 1.400 - 1.500 km motor tot max 6.000 rpm laten draaien met uiterlijk volgas.

Boven 1.500 km motor tot max 6.500 rpm rpm laten draaien met uiterlijk volgas.

Indien het om een opgevoerde motor gaat, vervolgens naar Tovami toe gaan om de boel op de rollenbank af te laten stellen.

Daarna olie en oliefilter vernieuwen en klaar ben je.

Succes, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1479 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 23:25:54 »
Ssssssssssssssowww: die is ingereden....

Er staat nu 1.850 km op en ik wacht nu dus op het arriveren van het bloody nokkenastandwiel.

Zodra die binnen is, kan ik met Sjon afspreken en dan knoepen we dat ding erop.

Wanneer ik toch bij Sjon ben, kuch ik meteen mijn standaard stuurtje er weer ff in, want ik ben tijdelijk even klaar met het leren MOMO boy-racer sportstuurtje ter grootte van een overhemdmanchetknoopje.

Gewoon weer mijn lekker zachte plastic VW Polo reuzenrad erin.

Oliekoelertje er dan nog even tussen zetten ennnnnnnnn........

afspraak bij Tovami maken voor het broodnodige afstelwerk op de rollenbank.

Vandaag zelf nog even zitten amateuren met de ontsteking en de boel iets beter gekregen.

Op de snelweg de boel even flink ingetrapt (hoop niet dat ik nu een acceptgiro van de hufterbrigade krijg) en geconstateerd dat de boel te arm staat.

Dit uit zich op vier manieren:

1. No matter welke ontstekingstijdstip instelling niet goed terugvallen in toeren bij gas loslaten,

2. Inhouden bij volgas optrekken in 3, 4 en 5,

3. Het langzaam oplopen van de olietemperatuur bij zegmaar 140 km / uur constant op de StomStom (in de Heimat natuurlijk....),

4. De Lambda meter die wat magertjes aangeeft.

De kleur van de binnenkant van mijn uitlaat was koffiebruin na een stuk snelweg (dat mocht na voltooien inrijden weer eens).

De oliedruk is wonderschoon gebleven: afhankelijk van de temperatuur zit ik

bij 90 Celcius bij 3.000 rpm rond 3,6 bar en

bij 110 Celcius bij 3.000 rpm rond 3,2 bar.

Bij pompen (lees: wanneer de motor kort tot 6.500 rmp gejaagd wordt) loopt de druk bij warme motor tot aan 3,8.

Wanneer dit zo blijft zodra de oliekoeler ertussen zit kan ik daar goed mee leven.

Later meer in dit topic.

Jan is blij  -prut-
"It isn't done until it's overdone"

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1480 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 23:27:58 »
 -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1481 Gepost op: do, 11 dec 2008, 07:16:11 »
 -prut- -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1482 Gepost op: do, 11 dec 2008, 11:46:34 »
Misschien een domme vraag, maar wat gaat een oliekoeler nou eigenlijk nog aan toegevoegde waarde bieden? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1483 Gepost op: do, 11 dec 2008, 11:58:19 »
Misschien een domme vraag, maar wat gaat een oliekoeler nou eigenlijk nog aan toegevoegde waarde bieden? -dunno-

Een lagere olietemperatuur draagt bij aan een hogere oliedruk. Laten de laatste xx pagina's van dit topic nou gerelateerd zijn aan te lage oliedruk..

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1484 Gepost op: do, 11 dec 2008, 12:05:53 »
Een lagere olietemperatuur draagt bij aan een hogere oliedruk. Laten de laatste xx pagina's van dit topic nou gerelateerd zijn aan te lage oliedruk..

Zeer verhelderend, Bas, zeker aangezien ik geen idee had dat oliedruk en olietemperatuur omgekeerd evenredig aan elkaar verbonden waren... -dunno- In ieder geval een duidelijk antwoord op mijn vraag! -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!