Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140399 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1500 Gepost op: za, 20 dec 2008, 20:08:29 »
aktie foto's ,vieze handen  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1501 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:09:12 »
Allereerst: vriendelijk dank Sjon voor de sleutelgastvrijheid.

Sjon was mij ff voor en inderdaad zijn vandaag de volgende zaken geregeld:

- Verstelbaar nokkenastandwiel van RTE Sport (driedelig en toch stabiel als een huis),

- Oliekoeler met thermostaatadapter weer aangesloten (inclusief sight seeing rond Utereg),

- Nummerplaatverlichting gerepareerd,

- Achterlichten nieuwe lampjes gegeven zodat beide zijden net zo fel branden (hoezo perfectionist?),

- Achterruitpisser gerepareerd (ontdaan van de bekende slangbreuk bij het scharnierpunt),

- Originele zachte VW stuurtje er weer in gezet want ik was klaar met het overhemdsknoopje dat erin zat,

- Oliepeil weer in orde gebracht (na een kleine 2.000 km inrijden),

- Kachelventilatorkapje vervangen voor een verser exemplaar,

- Aluminium oliedop gescored voor in het aluminium VW kleppendeksel,

- Aluminium kleppendeksel teruggevonden,

- V-snaar van de dynamo vernieuwd.


De oliekoeler thermostaatadapter heeft binnenin een verloopbuisje.

Dat was zonder toestemming met verlof gegaan.

Zonder dat verloopbuisje kon de oliekoeler niet worden aangesloten en dinsdag staat er een afspraak bij Tovami.

Eerst op alle logische plaatsen gekeken en toen rigoreus opgetreden: dan maar een nieuwe kopen.

Dat bleek zo goed als onmogelijk want blijkbaar geen veel voorkomend onderdeeltje.

Op naar de onderdelenwinkel waar ik een Gedore display zag en dus voor ik het wist een aantal stukken gereedschap had gekocht.

Die had het niet dus door naar een VW / Audi specialist die het ook niet had.

Toen door naar een lokaal APK boertje die het ook niet had maar waar ik wel het reeds lang gezochte aluminium oliedopje scoorde.

Door naar een sloperij die om 15:00 dicht zou zijn en wij hadden nog 5 minuten.

Daarna geconstateerd dat het inderdaad klopte dat deze om 15:00 dicht was toen wij er om 15:01 voor een dicht hek stonden.

Vloekend en tierend de zak verwenst bij een APK boer bovenin Noord-Holland. Hij had die oliekoeler er tussenuit gehaald en hij had het verloopbuisje niet met een tie rapje in de ring had vastgezet waar deze bij hoort.

Hierdoor kon het snode verloopbuisje inmiddels wel op Tenerife kon zijn.

Bij terugkomst allebei woest aan het zoeken geslagen in de klusschuur waarbij Sjon doelgericht afging op een doos waarvan Serge zei dat deze bij Sjon in de klusschuur stond.

Ik keerde mijn Polo binnenstebuiten.

Ondanks dat een Polo niet zo groot is werd ik toch aangenaam verrast toen ik gratis en voor niets een keurig aluminium kleppendekseltje vond achterin de bak.

Deze had zich verstopt in mijn gereedschaptas.

Voordat het klepdekseltje het zich realiseerde zat er ineens een prachtig aluminium oliedopje in.

Dit om binnenkort de blingfactor in mijn motorruimte te completeren.

Sjon had inmiddels de kartonnen doos tepakken.

Met een goed gecoordineerde soepele duik schoot ik langs hem heen om het bloody verloopbuisje te grijpen dat ik in de smiezen had gekregen.

Grote vreugde maakte zich van ons meester en wij vierden het dus met (je raadt het al want we waren in Sjon's klusschuur) een kop koffie.

Daarna blafte Sjon de oliekoeler ertussen en viel ik de nummerplaatverlichting aan.

Hieronder een fotootje van het nokkenastandwiel dat nu ingetrokken in mijn motorruimte: zo stabiel als een huis dat ding.
« Laatst bewerkt op: za, 20 dec 2008, 21:54:14 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1502 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:21:12 »
Ook nog even een fotootje van de andere kant van het nokkenaswieltje.

Anyhow: ik verdacht onze oliekoelerinbouw mijn geliefde hervonden oliedruk te ondermijnen en ik maakte dus een proefritje.

Met koude motor bleek alles zoals voorheen te zijn.

Dit was niet onlogisch daar bij koude motor en koude olie de thermostaatring de oliekoeler er niet bij schakelt.

Stuurtje recht vastgezet en toen had Sjon honger dus gingen we er vandoor.

Toen Sjon een kwartier later dan ik wegreed bij zijn klusschuur zag hij mij net (weer) de straat uit rijden omdat mijn StomStom er meestal een dag of 3 over doet om een ff'ing signaal op te pikken van de satellieten.

Derhalve had ik het hele bloody dorp al 3 x rondgereden voordat ik dan eindelijk binnendoor richting Amsterdam ging.

Dat deed ik om binnendoor even flink te kunnen boeken waardoor ik de olietemperatuur omhoog zou krijgen zodat ik de oliekoeler en de invloed daarvan op de oliedruk kon testen.

Tot mijn grote vreugde had de oliekoeler wel een positief effect op de koeling en geen negatief effect op de oliedruk die onlangs hervonden is en mij sinds dien zo dierbaar is geworden.

Even tussen jou en mij gezegd en gezwegen Sjon: ik weet niet wat wij per ongeluk hebben gedaan bij het vernieuwen van dat nokkenaswiel, maar ik heb zeer sterk de illusie dat we ineens een paar Nm en een paar kW erbij hebben getoverd.... Hij gaat nu een stukje enthousiaster.

Komende dinsdag gaan we er een dagje van maken en brengen we een bezoekje aan Tovami in bloody Goes of all places om te trachten de afstelling te optimaliseren.

Doelstellingen:

1. Optimaliseren koppel en vermogen,

2. Zorgen dat de motor goed terugvalt in toeren bij gas loslaten,

3. Netjes synchroniseren van de 4 carbs zodat de motor keurig "rond" draait.

Sjon heeft tijd en hopelijk dat Serge's baas een hand over zijn hart wil strijken zodat ook Serge van de partij kan zijn tijdens de "road trip" naar Tovami.






"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1503 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:24:21 »
Zodra dan zometeen alles keurig netjes afgesteld is en tzt de koude lucht toevoer naar de carbs is gerealiseerd, heb ik het volgende doel voor opvoeren van een Polo motor al gespot.....

Hoogst waarschijnlijk heb je met een kop als deze een redelijke ademhaling voor je motor.

De twin spark zal ook nog een klein handje helpen.

Zie de foto.

Wie raadt waar deze kop vanaf komt mag mij 10 Euro geven.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1504 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:27:18 »
Bij de weg: nu de oliekoeler met z'n thermostaatadapter er weer tussen zit is het achterlijke metaalachtige gierende geluid weer terug.

Dit is te horen is vanaf zo'n 3.000 rpm tot het motorgeluid het overstemt.

Het deert mij nu niet zoveel omdat ik weet dat het dus uit de thermostaatadapter moet komen en dus niet een in de soep draaiende oliepomp is ofzo.

Irritant is het wel.

Wie weet wat het is mag het zeggen.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1505 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:33:13 »
@jan ; een heerlijk verhaal weer -thumbsup-

 zoals eerder vermeld via de telefoon ,kan ik er niet bij zijn (er liggen nog 10 shovel wielen voor afganistan te wachten )en om dinsdag dan vrij te vragen op maandag zou ik enkelt doen voor een plotselinge familie gebeurtenis .

ik wens je veel pk en koppel toe .en dat je het geheel vastlegt op film  -thumbsup- -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1506 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:34:25 »
Bij de weg: nu de oliekoeler met z'n thermostaatadapter er weer tussen zit is het achterlijke metaalachtige gierende geluid weer terug.

Dit is te horen is vanaf zo'n 3.000 rpm tot het motorgeluid het overstemt.

Het deert mij nu niet zoveel omdat ik weet dat het dus uit de thermostaatadapter moet komen en dus niet een in de soep draaiende oliepomp is ofzo.

Irritant is het wel.

Wie weet wat het is mag het zeggen.

Groet, Jan.

is de oliestroom door de adapterplaat langs scherpe randen . dit fenomeen ken ik ,daarom moesten wij alle olie leidingen afbramen bij hamer
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1507 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:43:42 »
Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!! Dat zou het best wel kunnen zijn ja.

Het klinkt inderdaad een beetje zoals "caviteren".

Dat is het scherpe (onderwater) contact geluid dat schroeven van schepen maken wanneer ze sneller draaien dan het water eraan vast kan "kleven".

Maakt die VW thermostaatring die ik van jou in Sjon's schuur zag liggen geen herrie? In dat geval scoor ik wel ergens zo'n ding.

Of die van jou verdwijnt plotseling en onverwacht natuurlijk....  -naughty-

Of die van jou verandert plotseling en onverwacht van gedaante om er sprekend als een Sandtler thermostaatadapterring uit te gaan zien....  :D

Of ik moet er een hoop koppijn in steken en alle scherpe randjes gaan lopen vijlen (vergeet deze optie dus maar).

Heeft iemand op dit forum zo'n originele VW ring?

Serge wil vast wel hier posten waar die krengen uit komen.

Groet, Jan.

PS: natuurlijk gaan we filmen! Overigens is dit toch ook een soort "plotselinge familie gebeurtenis"? Ik belde vanochtend Tovami en die gaf mij "plotseling" de kans voor dinsdag omdat er blijkbaar iemand had afgebled ofzo.
Anyhow: probeer het in ieder geval ff. Niet geschoten is altijd mis. Zou leuk zijn wanneer je mee kan.
« Laatst bewerkt op: za, 20 dec 2008, 21:46:10 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1508 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:45:59 »
als hij bij jouw past jan ,wens ik je er veel plezier mee
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1509 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:48:03 »
@ Serge: geen idee man. Ik zit maar wat te sarren.

Wanneer dat het geluid is zal het mij redelijk worst zijn.

Zorg ik er gewoon voor dat ik wat meer gas geef, dan hoor ik het vanzelf niet meer.

Past dat ding niet op een ABU dan?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1510 Gepost op: za, 20 dec 2008, 21:55:23 »
passen wel ,maar ik mis een afdichtring (rubber o ring )
 en kan nergens een passend geval vinden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1511 Gepost op: za, 20 dec 2008, 22:00:31 »
Wie raadt waar deze kop vanaf komt mag mij 10 Euro geven.

Groet, Jan.

Lijkt me in ieder geval niet van een twinspark motor?! -gert- Wel een 16kleps-kop, maar ik zie nergens geen tweede bougiegat? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1512 Gepost op: za, 20 dec 2008, 22:12:42 »
16 kleppen ja, maar dan wel 8 stuks per zuiger:
2 cilinder met 2 bougies per zuiger.

Maar 't juiste antwoord geven doe ik niet: kost me 10 euro -gert-

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1513 Gepost op: zo, 21 dec 2008, 08:20:44 »
 -klappen- mooi om te lezen dit  -thumbsup-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1514 Gepost op: zo, 21 dec 2008, 09:46:59 »
en dan wel 4 zuigers ,vermoed ik aangezien ik echt nog nooit ovale zuigers gezien heb
je hebt laagvliegers en modelvliegers .