Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140325 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1530 Gepost op: ma, 22 dec 2008, 10:09:24 »
@ Arjan: dankjewel voor je attentie. Is inmiddels komen te vervallen omdat ik nu koude lucht toevoer langs de binnenkant van de motorkap wil gaan regelen.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1531 Gepost op: ma, 22 dec 2008, 11:59:03 »
 -thumbsup-

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1532 Gepost op: ma, 22 dec 2008, 13:23:24 »
Das mooi, dan ga ik ermee vandoor. Mits hij het voor een scheitprijs wil verkopen.  :P
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1533 Gepost op: ma, 22 dec 2008, 18:48:53 »
Das mooi, dan ga ik ermee vandoor. Mits hij het voor een scheitprijs wil verkopen.  :P

voor een schietprijs heb ik er ook nog eentje liggen  :D :D :D

Voor de vergelijk: Ik heb er 15,- voor betaald

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1534 Gepost op: di, 23 dec 2008, 20:04:59 »
Vandaag was D-day -dj-

........maar ik mag nog niks posten van ome Jan........wil zelf doen.......
Toegegeven: Jan doet z'n verhalen altijd met vele geuren en kleuren.

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1535 Gepost op: di, 23 dec 2008, 20:07:26 »
 -blabla- haha nou jan kom op met je story  :D

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1536 Gepost op: di, 23 dec 2008, 20:42:27 »
Trouwens, dit is vast de zuiger die bij die 16V kop hoort:



Deze ovale zuigers zijn gebruikt bij de Honda NR: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NR
« Laatst bewerkt op: di, 23 dec 2008, 20:44:35 door Dennis »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1537 Gepost op: di, 23 dec 2008, 20:48:56 »
welraar aangezien de veerspanning van een ovale zuigerveer juist niet overal gelijk is . wel gewaagd idee out of the box
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1538 Gepost op: di, 23 dec 2008, 20:59:26 »
Mijn filmpjes zijn volgens verwachting qua geluid iig mislukt:
't microfoontje van foon gaat bij teveel herrie over de zeik.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1539 Gepost op: di, 23 dec 2008, 22:35:24 »
@ Dennis: exactemundo dat is de motorfiets van de kopfoto.

@ Serge: dat was Honda die even liet zien wat ze konden. De motorfiets wordt nu al niet meer gemaakt en is alweer een aantal jaartjes oud.

Anyways: back on topic........




Dag lieve kijkbuiskinderen!

Daaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrriiiiiiiiissssssssssieweeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr............

Nieuwe ronde nieuwe kansen.

Hier even de "executive summary" van een zeer vermakelijke dag.

Daar ik nu ff eea om handen heb tracht ik later de foto's, grafieken en filmpjes te posten.

Mogelijk dat Dennis mij als digibeetje kan helpen met het neerzetten van het film materiaal.



Vanochtend eerst Sjon afgehaald na het verplichte bakkie (want waar Sjon = = koffie lijkt het wel).

In mijn Polo gesprongen en naar Goes gereden.

Onderweg nog ff "peut poker" gespeeld om de tank zo leeg mogelijk te krijgen voordat ik er super (98 oktaan) in zou gooien.

Toen dat erin zat waren we binnen no time in Goes want de verwachte files waar ik tijd voor had gereserveerd bleven (dus) uit.

Onderweg nog wel even kans gezien om mijn voorruit te verspelen omdat een of andere Seat met steentjes gooide.

Wie nog een vers voorruitje voor mij heeft liggen (en mij kan helpen deze er ook in te zetten) hoor ik graag.

Het gaf niets dat we wat vroeger dan de afgesproken 14:00 bij Tovami waren.

Toen konden Sjon en ik nog even meegenieten van het afstellen van een Honda CBR 1000 (nog een met carburateurs) waarin een Dynojet kitje was gezet.

Het resultaat was daar iets van 5 pk meer en een netter koppel verloop hetgeen voor de eigenaar belangrijk was daar dit een "speelfiets" voor op het circuit was.

Toen mijn Polo op de auto rollenbank gestrapped en het feest kon beginnen.

Eerst deed ik even een "briefing" aan Ruud, zodat hij wist waarmee hij ging werken tijdens de afstelling.

Toen even een test run met de huidige afstelling.....

De moed zonk mij zowat in de schoenen toen er een miezerige 81 DIN pk aan de wielen uit rolde...  -gumuz-

Veel te arm bovenin zoals ikzelf ook reeds had ervaren.

Resultaat van dat te arm staan (en de lange snelweg rit waarbij we tussen de 130 en 140 km hadden geklokt) was een hele vreemde roodbruine afzetting binnenin de uitlaatpijp.

Fascinerend want die kleur had ik nog niet uit mijn pijp laten komen voor zover ik weet. -cool-
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1540 Gepost op: di, 23 dec 2008, 23:18:44 »
Ruud begon na de eerste run met het dichtmaken van de remluchtsproeiers van de hoofdsproeiers.

Daar gingen speciaal daarvoor bestemde messing "kurkjes" in.

Dit resulteerde in het feit dat de 165 hoofdsproeiers konden sproeien wat ze waard waren en niet meer tegengewerkt werden door sproeidrukverlies gegenereerd door de remluchtsproeiers.

De volgende run toonde de doeltreffendheid van deze ingreep want we knalden meteen van "veel te arm" naar "veel te rijk".

Een nog miezeriger 70 pk nogwat persten de schermpjes eruit.

Een of andere zeik Utrechter die pal achter mij stond terwijl ik met lede ogen de stinkende 70 pk nogwat stond te lezen maakte aan de lopende band opmerkingen in de trend van "tsja, IK ken het gevoel van 141 pk tenminste".... -wanker-    :D

Ik weet niet exact meer hoeveel runs we op de rollenbank hebben gedaan maar we gingen in stappen van 165 met remlucht, via 165 zonder remlucht helemaal naar  iets van 125 of 130: mogelijk dat Sjon dat zich nog herinnert.

TERGEND traag ging het vermogen via iets meer dan 81 in stappen steeds een beetje de goede kant uit.

Toen de besproeiering uiteindelijk naar Ruud's tevredenheid in de goede range was, verlegde hij zijn aandacht naar andere zaken zoals ontstekingstijdstip, nokkenas timing en weet ik niet wat er nog meer de revue gepasseerd is.

Dit alles in een hele gemoedelijke onstpannen sfeer waar we allemaal nog veel gelachen hebben ondanks mijn initiele moedeloosheid ooit de illustere 100 pk aan de voorwielen te zien verschijnen...

De nokkenastiming die initieel door Serge "op nul" was gezet en later door Sjon en mij was "gecopieerd" naar het nieuwe verstelbare nokkenaswiel bleek precies goed te zijn.

Test runnetje met "vroegere" nokkenas timing resulteerde in minder.

Test runnetje met "latere" nokkenas timing resulteerde in minder.

De ontsteking bleek veel te laat te staan en dat gaf ongeveer de grootste winst.

De motor begon bij iedere test run beter te klinken:sneller optoeren, sneller terugvallen bij gas los, een sonoorder geluid en beter reageren op "gas erop".

Langzaamaan begon het erop te lijken en toen de teller leek te blijven staan op een pk'tje of 97, trok Ruud nog een paar truucs uit de hoge hoed: nog een keertje de besproeiering aanpassen om nog een tikje armer te gaan binnen het toelaatbare gebied.

Het leek echt wel een beetje op "Thunderbirds are GO!". Of verraad ik nou mijn leeftijd een beetje?

Het oliekoelertje deed uitstekend zijn werk (al jankte de thermostaatring binnen bepaalde toeren bereiken als een zeikerig kind).

Sjon's noeste arbeid, de door hem gedoneerde krukas en Serge's "gestimuleerde" oliepomp deden allemaal keurig hun werk.

Watertemperatuur, olietemperatuur en oliedruk bleven allemaal voorbeeldig binnen de toegestane marges.

Steeds wanneer de kraan vol open ging zag je de carter ontluchting even proberen wat te dampen en dat werd vervolgens zonder pardon door de vol open staande nevelende carbs de kelken in getrokken.... -klappen-

Nog een run.... Die klonk echt heel erg goed.... Zou het dan toch....?

Na de gebruikelijke een of twee keer in z'n 3 ofzo vanuit de kelder tot aan het rode gebied jagen gooide Ruud de rolrem erop en spinde de motor onnatuurlijk snel terug naar stationair.

Toen zette hij de Polo in z'n 2 en (filmpje volgt) trok hij de motor door 2, 3, 4 en 5 helemaal naar "oranje".

Dat klonk grandioos goed en de motor leek niet alleen lekker "fel" te zijn: de motor "beet" ook steeds goed in de volgende versnelling die hij voorgeschoteld kreeg waarna hij goed "doordrukte" zegmaar tot aan "oranje".

Ik hoop dat het op het gemaakte filmpje net zo lekker klinkt als het deed in de werkplaats toen we ernaast stonden.

Dat was de controle of het allemaal goed stond en daarna was het raak!

Op het computerscherm verschenen de magische getalletjes waarvoor dit project zo'n poos geleden is gestart:

Vermogen: 101,8 DIN pk aan de voorwielen tussen 5.750 en 6.000 rpm.

Koppel: 139,8 Nm van 3.250 tot 4.750 rpm.

 -klappen-

Ik was zo blij als een kind en de pit in mijn voorruit kon mij plotseling niet meer zoveel deren.

Het eerste doel (100 DIN pk aan de voorwielen) is dus eindelijk bereikt.

Het tweede doel (200 echte "StomStom" geijkte km/u op de Autobahn) zal wel een illusie blijven want dat zie ik niet gebeuren met 101,8 pk.

Iets van 190 km/u zal er wel in zitten. Heel veel hoger lijkt mij niet waarschijnlijk.

De terugweg leerde dat die topsnelheid hoogst waarschijnlijk ondergeschikt wordt aan de huidige rij ervaring want die is nu "veel leuker zo".

Aan allen die steun, onderdelen, hulp en advies hebben geleverd hierbij een heel hartelijk dank.

Plaatjes en film materiaal volgen in de komende dagen wanneer ik even meer tijd heb.

 -thumbsup-

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: di, 17 feb 2009, 23:58:35 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1541 Gepost op: di, 23 dec 2008, 23:23:39 »
De "to do list" is nu:

- koude lucht toevoer bouwen,

- voorruit vervangen,

En tsja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan zegmaar.....

Wanneer alles lekker blijft gaan, dan zie ik in de toekomst zomaar een risico dat er nog eens een keertje grotere carburateurs met een nieuw aangepast spruitstuk gaan komen.

Het is weer leuk geworden namelijk...

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1542 Gepost op: di, 23 dec 2008, 23:44:30 »
Ik weet niet exact meer hoeveel runs we op de rollenbank hebben gedaan maar we gingen in stappen van 165 met remlucht,
via 165 zonder remlucht helemaal naar  iets van 125 of 130: mogelijk dat Sjon dat zich nog herinnert.
Sproeiers die er nu inzitten zijn 126 (4 minder dan 130, remember?)

Leerzaam dagje zo.
Iets andere aanpak dan 'wij' gewend zijn:
Als ik 't goed snap: remlucht vernauwen, zodat hoofdsproeiers beter aanzuigen.
Uiteindelijk zitten er nu kleinere sproeiers in dan bij de originele motorfiets.

Heenreis en terugreis waren een wereld van verschil:
die route gaat m'n 16v ook nog wel een keer rijden

@Jan: weet jij nog welke motorfiets ie bedoelde met 42mm carb's?
De naam Blackburn is blijven hangen, maar kan geen info vinden......
......in de jacht naar nog grotere (betaalbare) carb's -naughty-

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1543 Gepost op: di, 23 dec 2008, 23:48:01 »
voorruit  ligt nog bij pieter 1f  volgens mij     was voor mij bestemd maar jij heb hem harder nodig  dan ik  -boehoe- bij mij alleen haalderegenvanmijnruitheenenweerhaalrubbers slijtage en ijskrabber  schade  dus regel het maar met hem  


en ja waar sjon is koffie   -thumbsup-  sjek elke meet maar (waar ik bij was)   :)
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1544 Gepost op: di, 23 dec 2008, 23:54:21 »
Nadeel bij Tovami: zag dat apparaat al staan, uiteindelijk toch maar een bakkie
geprobeerd........heb ik spijt van => categorie 'pleur heet water bij meuk'
en dat durven ze koffie te noemen -gert-