Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140398 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1665 Gepost op: di, 17 feb 2009, 16:03:40 »
@ RoelG: ik verwacht geen verdere vermogen toename. Wel verwacht ik dat de vermogenscurve zometeen bij de rollenbank metingen verder "doorloopt".

Dat zou erin kunnen resulteren dat de topsnelheid bij uitproberen in de Heimat een paar km/u hoger komt te liggen dan de 185 TomTom km/u die ik verwacht dat nu haalbaar zijn.

Dit is eigenlijk het laatste hoofdstukje in de jacht op de illustere 200 TomTom km/u in de Heimat: de tweede van de doelstellingen die ik had bij het bouwen van deze setup.

Ook de 42 mm's gaan mij die 200 TomTom km/u doelstelling overigens niet realiseren want daar is simpelweg de volumetrische efficientie bij mijn setup niet hoog genoeg voor. Sjon gaat het zeker wel halen wanneer hij een ultra netjes spruitstukje (laat) bouwen want hij heeft met zijn 16V een veel betere volumetrische efficientie (lees: doorstromingsdiameter) dan mijn 8Vtje.

Wel zijn het gewoon de grootste constant velocity carburateurs die erop kunnen zonder onwaarschijnlijke ombouwperikelen en dat heeft dan ook wel weer wat.

Voor zover mij bekend is er nog maar een CV carburateur die nog groter is.

Die is fysiek dan weer zo groot dat je er geen 4 van naast elkaar krijgt voor het piepkleine Polo cylinderkopje.

Ook is er een goede kans dat je die niet laag genoeg krijgt en je wilt je motorkap toch graag dicht krijgen lijkt mij.

Dit is dus zo'n beetje het uiterste voordat je in een situatie beland waarbij de stroomsnelheden van de ingaande gassen te laag worden om de boel nog goed af te stellen.

Zie dit dus maar als "het uiterste" van de nog enigszins haalbare setups voor atmosferische lage toeren Polo motoren met een zo goed als standaard Polo kopje.

De laatste kW's en Nm's kosten het meeste zeggen ze en dat kan ik inmiddels beamen.

Mij benieuwen wat dit gaat opleveren.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: di, 17 feb 2009, 16:06:04 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1666 Gepost op: di, 17 feb 2009, 16:06:34 »
Jan,

Bedankt voor de heldere uitleg.
als leek ben ik allang blij dat ik onderhand begrijp waar jij het allemaal over hebt.
Ik hoop dan ook dat de curve uiteindelijk doet wat jij hoopt.

Een nobel streven  is het in ieder geval -thumbsup-


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1667 Gepost op: di, 17 feb 2009, 21:38:06 »
jan ik zeg meer lift in de nokkenas ,brengt meer .

ik rijdt nu met de gelijke nokkenas en rijdt 190 op de tomtom  bij 5500 rpm  op een atv bak met 175/50-13

er is nu een no0kkenas onderweg naar mij met 10,9mm lift (max effectieve lift)en 294 graden .( ja ik zoek ook naar vermogen in de toeren tot 6300rpm )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1668 Gepost op: di, 17 feb 2009, 23:18:04 »
@ Serge: interessant.
Dan zeg ik: welk merk, welke richtprijs, welk bestelnummer, welke vereiste aanpassingen bij mijn ABU kop, welk toerengebied mik je op voor max kW en welk toerengebied mik je op voor max Nm?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1669 Gepost op: wo, 18 feb 2009, 06:59:13 »
dbilas( is eigenlijk een opeltuner van huis uit). max kw op 6300 rpm (daar ligt de toerenbegrenzer van de gk ontsteking )

 ebstel nummer voor polo tassen stossel  motor  292  kosten nieuw een 266 euri

klik
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1670 Gepost op: do, 19 feb 2009, 00:45:54 »
@ Serge: ik ben benieuwd wat het bij jou gaat brengen. Wat zou het effectieve toerenbereik voor kW en Nm bij mijn huidige Schrick 268/268 zijn?

Gisteravond even de grafiek van de Tovami vermogensbank van mijn Polo zitten bekijken en wanneer ik de boel goed interpreteer zie ik een maximaal vermogen bij ongeveer 5.800 rmp hetgeen past bij een topsnelheid op de TomTom van rond de 185 km/u.

Verder doorlopen of hoger liggen van het maximale vermogen zou dan in theorie een hogere topsnelheid in de Heimat kunnen inhouden.

In de Dbilas tabel zag ik niet wat alle getalletjes op de 292 regel inhouden.

Zodra je ermee rondrijdt, hoor ik graag wat je bevindingen zijn en of er bij mijn ABU situatie aanpassingen vereist zijn wil dat ding er goed mee kunnen draaien.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: do, 19 feb 2009, 12:15:05 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1671 Gepost op: do, 19 feb 2009, 07:03:10 »
zal goud komen  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1672 Gepost op: za, 21 feb 2009, 16:13:48 »
@ Serge: ik heb alleen wat zitten rondneuzen op Ebay. Ik heb die 296 met 11,6 mm lift niet gekocht hoor.
Eerst wil ik wel ff wachten wat de resultaten bij jou zullen gaan zijn met die 294 nok met 10,9 mm lift.

Bij mij zitten er splinternieuwe hydro's in met (voor zover ik mij herinner, maar jij mag het zeggen want jij hebt het gezien bij de ombouw) dubbele klepveren en een originele 268 Schrick met 9,3 mm lift.

ALS ik net zo'n nok als jij erin wil koppen, dan moet dat ZONDER verdere aanpassingen erin kunnen: depklekseltje eraf, 268 stokje eruit, 294 stokje erin, depklekseltje erop en naar Tovami met de 42 mm's.

Hou jij "iebeejj" ff in de gaten mocht je nog zo'n stokje als die van jou tegenkomen?

Ik moet mijn max vermogen naar zo'n 6.500 tillen wil ik de doelstelling van 200 TomTom km/u in de Heimat kunnen realiseren en dat max vermogen ligt nu op zo'n 5.800. Ik kom dus zo'n 700 rpm tekort.

Deels zal ik een wat "verder doorlopen" van mijn vermogenskromme kunnen bereiken door van 36 naar 42 mm te gaan, deels zou ik een wat "verder doorlopen" of "verderop pieken" van de vermogenskromme kunnen bereiken met een hetere stok.

Andere vraag: wat zijn de limitaties ten opzichte van de vermogensontwikkeling van de ontsteking die er nu bij mij op zit? Waar zit de funlimiter van mijn ontstekinkje (geen idee waarvandaan die komt maar ik denk zo dat die van een 1,3 injectie blokje komt)? Al stop ik met trappen bij de 6.500: ik heb zo het gevoel dat doortrappen een 7.000 kan leveren. Niet dat ik dat wil doen in verband met het graag heel willen houden van mijn ABU, maar een funlimiter ben ik qua ontsteking niet tegengekomen.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1673 Gepost op: za, 21 feb 2009, 16:16:57 »
funlimiter zit er bij jou niet op die zit enkelt in je rechtervoet qua ontsteking
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1674 Gepost op: zo, 19 apr 2009, 12:01:14 »
en hoe staat het hier ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1675 Gepost op: vr, 01 mei 2009, 04:19:42 »
Ha Serge: hier is het even stil.

LY3D staat ver van Amsterdam bij de spruitstukbouwer.



To do list:

Alu spruitstuk 4 x 42 mm met smooth flow naar ABU inlaat kanalen bouwen,

Filter airbox bouwen

Koude lucht toevoer naar filter airbox bouwen

Nieuw Dbilas 292 stokje als die van jou bestellen en erin leggen (mag ik jou daar voor inschakelen?)

Alu klepdekseltje voorzien van gelast alu breather pijpje en erop zetten

Fittipaldi Personal stuurtje erin zetten

Mijn 3 dashboard metertjes erin zetten / aansluiten (oliedruk, olietemp, lambda): wie is daar goed in?

Naar Tovami rijden en laten afstellen

Wassen, interieur reinigen

Odense (wanneer is dat zodat ik een beetje kan plannen?)




Zit nu ff een project te doen en ben dus niet in NL.

Vraag mij af of ik Odense ga halen dit jaar.... Nogal veel te doen zoals je hierboven ziet.

Groet, Jan
"It isn't done until it's overdone"

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1676 Gepost op: vr, 01 mei 2009, 07:00:24 »
Zie dat je het al gevonden hebt:

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,7132.0/topicseen.html

Succes met de plannen  -thumbsup-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1677 Gepost op: vr, 01 mei 2009, 12:58:10 »
JAN GEEF MAAR EEN BRUL  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1678 Gepost op: vr, 01 mei 2009, 19:33:04 »
JAN GEEF MAAR EEN BRUL  :)

niet te hard wordt ie doof van  :D

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1679 Gepost op: ma, 15 jun 2009, 23:40:53 »
het is stil daar in amsterdam (of waar ter wereld onze kale vriend zich bevind )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .