Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140361 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1710 Gepost op: di, 11 aug 2009, 02:47:51 »
Techneuten onder ons:

Wat zijn de officiele en exacte VW Nm aanhaal momenten voor de moertjes van de nokkenas inklem kapjes van de ABU?

Kromme zin: toch vertrouw ik erop dat jullie weten wat ik bedoel en dat ik dus de juiste getallen krijg...

 :D

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1711 Gepost op: di, 11 aug 2009, 05:05:21 »
 staat hier iets bij -dunno- ?

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1712 Gepost op: di, 11 aug 2009, 06:19:40 »
Lijstje is voor een ABU ?

Dat zou dan "Camshaft bearing cap bolts" (a.k.a. Nokkenaslagerkappen) moeten zijn, zie ik er nie bij staan iig.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1713 Gepost op: di, 11 aug 2009, 07:01:47 »
Gut Mark: wat is je Engels goed...

Je zou zo in een Engelstalig gebied kunnen gaan werken....

Hoe is je Frans? Indien dat ook goed is, kun je in dat hele gebied aan de slag.

Het op een na grootste land ter wereld, niet?

Er is vast wel iemand die exact weet wat de aanhaal momenten zijn.

Reden dat ik er voorzichtig mee wil zijn is dat in een van mijn eerdere ABU projecten de nokkenas was ingevreten.

Schuld hieraan waren het te strak aangetrokken zijn van de moertjes en de te lage oliedruk.

Deze keer wil ik niet dat de Debiel-as voor "koppijn" gaat zorgen... (pun intended)

Naar verluid staat de ABU Zzzzennnnnnnnn nu op blokken voor, met de wieltjes los van de grond.

Bougietjes eruit, depklekseltje eraf, wachtend op het erin leggen van de Debiel-as.

Na het erin lepelen van de Debiel-as en het erop zetten van het aluminium deppenkleksel (met erin gefabriceerd breather pijpje zoals in de stalen versie) eerst proefdraaien met de huidige setup om te zien of het allemaal past.

Zo die 292 Debiel-as draai test goed blijkt is de volgende fase het fabriceren van het spruitstuk en de rest van de werklijst.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1714 Gepost op: di, 11 aug 2009, 07:17:33 »
te vaste nokkenas moertjes is onmogelijk de oorzaak van ivreten nokkenas .zijn vlakke passingen . de tapeinden breken al bij 50 nm ,das voor dat het alu gaat vervormen(heeft vw rekening mee gehouden ),maar als je perse wilt staat er in de vraagbaak 10nm
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1715 Gepost op: di, 11 aug 2009, 07:33:26 »
Vriendelijk dank: ik geef het door.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1716 Gepost op: di, 11 aug 2009, 09:53:30 »
Zeker weten? Voor de 86C hydrostoterkoppen is het namelijk 6Nm...  (Edit: + 90 graden)

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,745.0.html

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1717 Gepost op: di, 11 aug 2009, 10:17:43 »
En in de Polo 6N (1.0/1.3/1.6) vraagbaak staat:
M8 = 20 Nm
M6 = 10 Nm

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1718 Gepost op: di, 11 aug 2009, 11:56:24 »
60Nm is in iedergeval VEELSTE VEEL !

In de vraagbaak Polo 2 - 1982-1986 staat een ander getal dan in de vraagbaak Polo 2 1986-1990

de 60Nm is NIET GOED
de 6 Nm is WEL GOED ( of 10Nm : zoveel scheelt dat niet)

In ondervond het 'the hard way': 4  tapeindjes klapten toen ik de laatste van die 4 aantrok met 60Nm. Sukkel. Wist ik veel!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1719 Gepost op: di, 11 aug 2009, 12:31:55 »
Ik kijk voor de zekerheid vanavond wel even in de VAG ABU werkplaatsdocumentatie.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1720 Gepost op: di, 11 aug 2009, 13:55:04 »
Alle technische heren: vriendelijk dank voor het naspitten.

Zodra we consensus hebben bereikt geef ik het door.

Het zal inderdaad wel ergens tussen de 6 en de 10 Nm liggen voor de M-6 moertjes.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1721 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 05:42:07 »
Van Joscha kwamen de volgende gegevens, die later door een paar copietjes van het werkplaatshandboek van Dennis werden bevestigd:

Bouten 10 Nm

Moeren 6  Nm en 90 graden verder.

Will keep you updated zodra er weer nieuws is.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1722 Gepost op: zo, 11 okt 2009, 17:33:05 »


En dan niet zo maar advocaat, nee de enige echte, van "De Zwarte Kip". Want die was volgens oma de beste en de lekkerste. Een wapenfeit dat ze ten minste één keer per maand met ferve verkondigde. In mijn beleving was het ook lekker. Hartstikke lekker zelfs! Alhoewel dat waarschijnlijk, zeker in het begin, grotendeels te wijten is geweest aan de hoeveelheid slagroom. Daarnaast gaf het je een gevoel erbij te horen. Opa had immers ook een borrelglasje met drank. Ook kan ik mij de kenmerkende fles herinneren waarin het gele goedje verpakt zat. En uiteraard de kenmerkende wijze waarop de advocaat de fles verliet: tergend langzaam...



 :D :D :D :D :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1723 Gepost op: zo, 11 okt 2009, 20:38:04 »
Tjees, Serge.

Dit brengt bij mij ongeveer dezelfde herinnering los! Mijn eerste contact met alcohol. Zelfde goedje, van het zelfde merk, echter wel bij een andere opa en oma. En natuurlijk met slagroom.
 :D
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1724 Gepost op: zo, 11 okt 2009, 21:02:21 »
Citaat
tergend langzaam...

Dit is eigenlijk het enige stukje uit je verhaal wat ik kan linken aan het proces van Jan, verder snap ik 'm niet  -dunno-

Of was dat juist de clou?  :)
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen