Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140383 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1860 Gepost op: do, 01 apr 2010, 08:30:11 »
Gaat die olie flow zo snel dan dat er cavitatie op kan treden? Wow!

Succes Jan, ik zal voor een wierookstokje voor je opsteken!

Voor de nieuwsgierigen: lobe center
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1861 Gepost op: do, 01 apr 2010, 08:52:42 »
@ Steilheck: cavitatie treedt overgesimplificeerd gezegd op wanneer de maximale flowsnehleid voor een bepaald profiel wordt overschreden.

Ergo: prachtig smooth flow profiel geeft cavitatie bij hogere flow snelheden en afgrijselijk flow profiel geeft cavitatie bij lagere flow snelheden.

Een lelijk gegoten aluminium adapterring heeft het tweede waardoor zelfs bij lagere flow snelheden cavitatie optreedt (scherpe braamranden enzo).

Cavitatie in die adapterring geeft in ieder geval een rotgeluid en door verwijderen van die lelijke gietbraamranden kan dat rotgeluid verdwijnen.

Dankjewel voor het lobe center artikel: duration / 2 - overlap is blijkbaar de formule. Weer wat geleerd.

Groet, Jan.

"It isn't done until it's overdone"

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1862 Gepost op: do, 01 apr 2010, 08:56:35 »
Duidelijk, ik ken cavitatie vnl van de scheepsschroeven. (ex leerling Hogere Zeevaartschool te Amsterdam  :) )
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1863 Gepost op: do, 01 apr 2010, 09:08:57 »
@ Steilheck: cavitatie treedt overgesimplificeerd gezegd op wanneer de maximale flowsnehleid voor een bepaald profiel wordt overschreden.

Ergo: prachtig smooth flow profiel geeft cavitatie bij hogere flow snelheden en afgrijselijk flow profiel geeft cavitatie bij lagere flow snelheden.

Een lelijk gegoten aluminium adapterring heeft het tweede waardoor zelfs bij lagere flow snelheden cavitatie optreedt (scherpe braamranden enzo).

Cavitatie in die adapterring geeft in ieder geval een rotgeluid en door verwijderen van die lelijke gietbraamranden kan dat rotgeluid verdwijnen.

<knip>


..maar vooral ook : cavitatie brengt schade toe aan het materiaal waar de vloeistof langs vloeit.

Ik ken cavitatie maar al te goed van hydraulische systemen  :)  (cavitatie bij 300-400 bar vinden hydr. componenten niet fijn..)


Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1864 Gepost op: do, 01 apr 2010, 09:14:04 »
@ Mark: inderdaad. Het schijnt ook schade toe te brengen aan de olie zelf.

Netjes afwerken dat adapterringetje dus en dan hopen dat dat rotgeluid weg is.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1865 Gepost op: do, 01 apr 2010, 09:25:05 »
Als het echte cavititatie is dan gaat idd je olie "koken", ontstaan en het imploderen van de bellen die ontstaan door onderdruk.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1866 Gepost op: do, 01 apr 2010, 13:25:01 »
@ Sjon: heb jij ervaring met het stellen van een nokkenas?
Yep, maar dan wel om hele simpele manier:
Alles monteren met verstelbaar nokkenastandwiel 'los' (alle boutjes los):
bdp zo goed mogelijk opzoeken via bougiegat, de boutjes vastdraaien en klaar.
(uiteraard controleren door handmatig de krukas een rondje of wat te draaien)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1867 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 00:36:50 »
OK, here we go.....

Net thuis na een hele dag sleutelen om Dr.Zen af te halen met:

- de 42 mm gasfabriek,

- het smooth flow spruitstuk,

- de nieuw aangesloten cockpitmetertjes (wit overdag en groen 's avonds),

- de voor de Dbilas 292 / 292 met meer kleplift gewisselde Schrick 268 / 268 (dat moesten we samen nog "eventjes" doen)....



Het was weer een typisch geval van "niemandsland betreden".

Reden: voor zover ik weet is / was er binnen ons forumpje maar 1 persoon met een 290+ Dbilas in z'n boodschappenkarretje.

Dat was dan ook nog maar een marginale referentie daar die niet met dezelfde kop op de ABU reed.



De bezorgdheden die ik had:

1. Zouden de hydrostoters niet de bodem van de kuipjes raken (de documentatie zei van niet),

2. Zou de nokkenas zonder aanpassingen / frezen in de kop passen (de documentatie zei van wel),

3. Zou de motor zo deze met de nokkenas aan de praat te krijgen was niet rauw draaien / zou de rijdbaarheid erop achteruit gaan,

4. Hoe kon de nokkenas met de stevig gevlakte kop in de "Zen doctor" goed op "lobe center" gesteld worden,

5. Zouden de kleppen met de grotere kleplift de zuigers kunnen raken.



Het betekende om ff'ing 05:00 uur opstaan zodat ik met de trein om 09:00 in verweggistan kon arriveren.

Breek mij de bek maar niet open over het treinreizen.

Trein reizen: je vertrekt van een plek waar je niet bent op een tijd die je niet uitkomt naar een plek waar je niet wilt zijn met met mensen waar je geen zin in hebt in een achterlijk lange reisduur voor een gepeperd kaartje....

Affijn: hier de photostory update.

Veel leesplezier: kijk uit naar jullie feedback.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 09:51:24 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1868 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 00:42:05 »
Stap 1:

Uitbouwen van de Schrick en deze goed vergelijken met de Dbilas om te zien of er bij voorbaat al show stoppers gespot kunnen worden.

Hier zien jullie de splinternieuwe Schrick 268/268 boven in beeld met de verstelbare nokkenaspoulie er nog aan vast.

Eronder ligt de maagdelijk nieuwe Dbilas 292/292 ongeduldig te wachten aan boord te komen.

Visueel waren er niet direct probleemgebieden te registreren, dus gingen wij onverdroten voort met een proefpas inbouw.

De tweede foto toont de "ongeveer BDP" marker die we hadden aangebracht tegenover een marker streepje op de nokkenaspoulie.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1869 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 00:44:58 »
Stap 2:

Zo zag de Dbilas 292/292 eruit in zijn nieuwe kantoortje.

Toen gingen wij aan het "proefdraaien" met een sleutel op de moer van de nokkenaspoulie.

Dit om te voelen of bezorgdheid 1. en 2. gegrond waren:

1. Zouden de hydrostoters niet de bodem van de kuipjes raken (de documentatie zei van niet),

2. Zou de nokkenas zonder aanpassingen / frezen in de kop passen (de documentatie zei van wel),
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1870 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 00:49:46 »
Bij deze simpele handmatige ronddraaicontrole werd bezorgdheid 1. met een noodvaart rechts ingehaald door bezorgdheid 2......

De hydrostoters KONDEN niet eens de bodem van hun kuipjes raken omdat de lift van deze Dbilas zoveel groter was dat de toppen van de nokken simpelweg de gietoneffenheden in het aluminium van de kop voor de hydrostoters raakten.

Van "kont nok" tot "top nok" was bij de Dbilas rond 1,5 mm meer dan bij de Schrick hebben wij gemeten.

We dienden dus bij zo goed als alle nokken wat aluminium weg te vrezen: denk aan de locaties zoals aangegeven op de foto.

Dit slokte een paar uur op want het moet wel netjes gedaan worden natuurlijk....

Dan ga je koffie drinken met cake.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 09:55:39 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1871 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 00:52:13 »
Toen deze klus achter de rug was en de nokkenas met verwijderde hydrostoters vrij en blij kon ronddraaien hebben we de diepte van de hydrokuipjes en de hoogte van de hydrostoters maar meteen opgemeten.

Daar bleek dat bezorgdheid 1. ongegrond bleek.

Op naar de volgende stap van ons sleuteldagje.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1872 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 00:58:44 »
Stap 3:

Het op de tiende graad nauwkeurig bepalen van het BDP.

Hiervoor is de punt / keep op de dynamopoulie niet nauwkeurig genoeg.

Daar het lobe center van vrij grote invloed is op de outputs van de motor dient dit nauwkeurig ingesteld te worden.

Eerst gaat de bougie van cylinder 1 er dus uit en wordt deze vervangen door de huls van de BDP sensor: zie foto.

BDP sensor is een mooie naam voor een soort holle bougieplug waar een stift doorheen gaat waartegen de zuiger botst bij draaien van de krukas.

Zodra deze erin zit, zet je de stift erin vast op zo'n manier dat deze dieper de verbrandingskaner insteekt dan welke mogelijke klep dan ook.

Op naar de volgende stap....
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 10:00:48 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1873 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:01:01 »
Stap 4:

Zodra de BDP sensor erin zit haal je de dynamopoulie eraf en vervang je deze door een gradenboog.

Daarboven improviseer je een "aanwijzertje", zodat je de graden op de gradenboog ook nog nauwkeurig kunt aflezen.

Zie foto.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 10:02:43 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1874 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:05:45 »
Stap 5:

Nu kun je het BDP van de krukas bepalen en op nul stellen voor het gemak.

Hiervan zijn geen foto's want dat is fototechnisch niet spectaculair zegmaar.

Je draait je met een ringsleutel de krukas met de hand een maal "rechtsom" en eenmaal "linksom" zodat de zuiger voorzichtig tegen de stift van de BDP sensor aankomt.

Je noteert telkens het aantal graden die je afleest op de gradenboog.

Vervolgens weet je dat het BDP gradentechnisch dus tussen die twee waarden in ligt.

Je draait de gradenboog voor het gemak van de verdere lobe center afstelling zo dat het vers bepaalde BDP "0,0" graden wordt.

Daarna kun je de BDP sensor stift eruit halen waarna je de BDP sensor verwijdert en de bougie er weer in draait.

Voor het gemak en de exactheid kun je alle bougies eruit halen, want dan kun je de motor een beetje makkelijker ronddraaien.

En draaien zul je ECHT heel veel tijdens het afstellen van het lobe center zoals je later zult lezen.

Dan ga je overheerlijke zelfgemaakte tomatensoep eten.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 10:07:16 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"