Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 140369 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1875 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:25:20 »
Meer... Meer... Meer...!  -notworthy-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1876 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:32:38 »
Goed bezig  -thumbsup-

Stap 5 : Zo doe ik het ook altijd als ik een diesel injectiepomp nauwkeurig 'op tijd' moet zetten. ( Met dien verstande dat ik dan een klep mechanisch indruk. )

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1877 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:33:15 »
Step 6:

Je legt nu de distributieriem er op zo'n manier op dat deze ongeveer goed zou moeten staan.

Daarbij kun je dus het eerder getoonde "cylinder 1 op BDP markertje" gebruiken.

Daarna installeer je een micrometer die je op "0,0" instelt wanneer de "kont" van de inlaatklepnok erop staat.

Zie foto: spreekt voor zich.

Ja, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Wij kozen voor deze.

Vervolgens pak je de bij de nokkenas geleverde documentatie erbij en leer je dat de inlaatklep bijvoorbeeld 0,2 mm opent op 39 graden voor het BDP (in het Engels 39 degrees BTDP).

Verder leer je uit de documentatie dat je inlaatklep bijvoorbeld op 0,2 mm na gesloten is op 73 graden voor het BDP (in het Engels 73 degrees ATDP).

Deze waarden zijn voor iedere nokkenas verschillend, dus wanneer je dit na wilt gaan doen dan moet je de waarden van je eigen nokkenas gaan gebruiken.

Het is dus een van die momenten dat je erachter komt dat het wel lekker goedkoop was om een tweedehandsje van het internet te trekken en dat deze niet afstelbaar blijkt zonder de exacte waarden van dat goedkopie erbij....

Nee: niet iedere Schrick 270/270 heeft dezelfde waarden net als niet ieder witbrood van de bakker op de hoek een "tijgerwit zonder knip" is.

Zeer belangrijk dus je te realiseren dat je dat A-4tje met die paar getalletjes die bij een nieuwe nokkenas in de doos wordt meegeleverd ook bij de nokkenas bewaart want ieder typenummer heeft andere waarden.

Zie overigens maar op een nokkenas ten eerste het exacte merk te vinden en ten tweede het exacte typenummer.

Als je dat al kunt vinden zie dan nog maar eens jaren later te achterhalen welke waarden er precies bij horen voor het instellen van het lobe center.

Affijn: back on track....

De volgende relatie bestaat er tussen al deze waarden en de spreiding waarde waarmee je nokkenas wordt aangeduid (in dit geval 292/292, weet je nog?).

Spreiding = waarde in graden voor (in dit voorbeeld) 0,2 mm inlaat openend voor BDP + waarde in graden voor (in dit voorbeeld) 0,2 mm inlaat sluitend + 180 graden.

In cijfertjes:

292 = 39 + 73 + 180

Dat probeer je en dan kom je er in ons geval achter dat je het "ongeveer goed zou moeten staan" van de distributieriem toch een tandje moet verzetten.

Nadat je dat gedaan hebt zit je dus heel dichtbij het lobe center en komt het aan op "fingerspitzengefuehl" want dan ga je niet meer in hele tandjes tegelijk verstellen maar ga je over op het verstellen van het verstelbare nokkenastandwiel.

Met zo'n verstelbaar nokkenastandwiel rijden ongeveer alle "fast and furious" tupperware tunertjes rond (naast natuurlijk een "hoemp, hoemp" stereo en blauwe neonbuizen onder de auto.

De grap is dat die in het algemeen een totaal standaard motortje erin hebben liggen waar dat helemaal niet voor nodig is.

Wel hebben die natuurlijk E-N-O-R-M-E uitlaten want al dat vermogen dat er niet in zit moet er natuurlijk met veel herrie uit kunnen waaien.

Aha: nu realiseer ik mij plotseling waarom ze dus van die "hoemp hoemp" stereo installaties nodig hebben.

Anders komen ze never boven de herrie van hun uitlaten en het schrapen van de onderkant van hun op de veerstoppers liggende autootjes uit...

Ik dwaal weer af....

Bij dit motortje is dus wel een verstelbare nokkenaspoulie nodig, want de kop was dermate gevlakt dat het "lobe center" van de nokkenas niet meer automatisch zoals bij een standaard setup "ongeveer goed" is.

Ook willen we bij dit motortje zo precies mogelijk werken om de outputs ervan te optimaliseren.

Dit is een hele boel draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, totdat je uiteindelijk bij de waarden eindigt die de nokkenasfabrikant voor het nokkenastypenummer van jou opgegeven heeft.

Op dat moment heb je dus je lobe center afgesteld en haal je opgelucht adem na ongeveer 12 uren modderen.

Jullie gaan het dankzij deze photostory natuurlijk binnenkort allemaal doen en daar jullie dan niets meer hoeven uit te zoeken doen jullie het natuurlijk binnen een miniuut of 12.

Ja.

Het voordeel van al dat gedraai aan de motor is dat je uiteindelijk vrij zeker bent dat er geen mechanische "rakers" zijn tussen hydro's en het aluminium van de kop of tussen de nokkenas en het aluminium van de kop of tussen de kleppen en de zuigers (bezorgdheid 5.).

Wij grapten dat wij werkelijk ZOVEEL hadden gedraaid tijdens de metingen dat de splinternieuwe nokkenas reeds was "ingereden" voordat de motor ueberhaupt ooit gestart was.

Bezorgdheid 5. bleek tamelijk ongegrond getuige het feit dat zelfs bij een hele tand "verkeerd" staan van de distributiepoulie geen klep de zuiger raakte.

Maargoed: niemandsland / hindsight enzo...

Bij motorfiets motoren die een vele malen hoger litervermogen en vele malen hogere toerentallen bereiken hoef je dit denk ik niet te proberen.

Daarna bouw je alles terug en ben je klaar voor proefstarten met losgetrokken bobine om het aanslaan van het motortje te voorkomen.

Dit geeft je nog 1 kans nare geluiden of probleempjes te spotten voordat de motor aanslaat.

Daarna kun je de proefstart wagen.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 10:35:46 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1878 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:46:01 »
Toen we de vol verwachting de proefstart waagden sprong het motortje direct aan.

Tot ons genoegen draaide het motortje alsof het een standaard motortje was: prachtig rond en rustig.

Dat was gezien de nog totaal niet afgeregelde carburateurs en de vele aanpassingen aan het blokje best verbazingwekkend vonden wij.

De geschiedenis van dit blokje nog VERS in mijn geheugen waren mijn ogen zo ongeveer op de oliedruk gelijmd en tot mijn grote voldoening stond deze bij nog koude motorolie sky-high.

De lambda stond bij stationair netjes in "rich".

Bij opwarmen van het motortje daalde de oliedruk keurig naar 2 bar bij 1.000 rpm.

Op de snelweg steeg de olietemperatuur tot zo'n 75 graden en was de oliedruk bij 120 km / u 4,8 bar.

Het meeste gegier van de cavitatie is weg, al blijft de thermostaat in de oliekoeleradapterring (drie maal woordwaarde) blijkbaar een uitdaging voor de olieflow...

Tot zo'n 3.750 rpm blijft de lambda keurig in "rich" zolang het gaspedaal maar lichtjes ingedrukt wordt.

Bij gas geven slaat de lambda DIRECT naar "lean" en dat is linke soep.

Het Polootje bracht mij binnen 1,5 uur zonder ook maar een klap verkeerd te geven naar huis.

Morgen gaat hij naar de stalling in afwachting van de vermogenstestbank bij Tovami.

Daar wordt de boel dan goed afgesteld.

Zeer benieuwd welke outputs dat gaat opleveren.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 01:49:02 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1879 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:50:18 »
Respect, Jan! -thumbsup-
Hopelijk krijg je loon-naar-werken (lees: onuitwisbare smile op je bakkus) -naughty-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1880 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 01:53:56 »
@ Gekke Gerrit: dankjewel.

Dat Mark op dit tijdstip on line is begrijp ik nog wel.

Dat jij op dit tijdstip nog on line bent is een ander verhaal: insomnia?

Loon naar werken zou betekenen dat zometeen niet alleen > 73 kW aan de wielen gehaald wordt maar ook > 200 TomTom km/u op de Autobahn een feit wordt.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 02:01:34 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline ducbertus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1881 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 02:02:07 »
wordt het niet eens tijd dat jullie naar bed gaan en je eigen onderste dode punt gaan bekijken!!! :)

Ducbertus

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1882 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 02:03:27 »
 -uitlachen-

Gelijk heb je: ik ga nu de binnenkant van mijn oogleden lezen.

Nog enorm bedankt Ducbertus!

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1883 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 02:05:41 »
Nope, net terug van een dagje klussen aan de Range Rover (met zeer tevreden resultaat) en vervolgens bedkast bouwen bij mijn schoonzusje... Ben sowieso van nature wel meer een mens van de nacht overigens... Maareh, na je interessante verhalen is dit een tikkie  -off-?!
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 02:10:12 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1884 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 08:44:47 »
Weer een mooie heldere beschrijving Jan! Je hebt de Paaseieren op je nokkenstok goed verstopt  :)

De wierookstokjes liggen klaar.  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1885 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 10:07:17 »
Mooi verslag Jan -thumbsup-

Laat maar ff weten wanneer je naar Tovami gaat:
hopelijk kan ik vrij krijgen -dj-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1886 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 10:25:28 »
goed verhaal ,maar je moet altijd in de draairichting van de motor meten ivm met slack van je dis riem
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1887 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 10:40:59 »
@ Sjon: yep. Het zal wel een korte termijn planning worden, want ik moet de eerstmogelijke datum pakken die past in mijn agenda. Je hoort het wel.

@ Serge: spreekt dermate voor zich dat ik dat niet eens schreef.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: zo, 04 apr 2010, 10:50:47 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1888 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 10:41:37 »
 -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1889 Gepost op: zo, 04 apr 2010, 11:42:04 »
Profi! Zonder voedsel kan een mens niet presteren  :)

Ben heeeeel erg benieuwd naar de Tovami results, we duimen!  -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983