Step 6:
Je legt nu de distributieriem er op zo'n manier op dat deze ongeveer goed zou moeten staan.
Daarbij kun je dus het eerder getoonde "cylinder 1 op BDP markertje" gebruiken.
Daarna installeer je een micrometer die je op "0,0" instelt wanneer de "kont" van de inlaatklepnok erop staat.
Zie foto: spreekt voor zich.
Ja, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Wij kozen voor deze.
Vervolgens pak je de bij de nokkenas geleverde documentatie erbij en leer je dat de inlaatklep bijvoorbeeld 0,2 mm opent op 39 graden voor het BDP (in het Engels 39 degrees BTDP).
Verder leer je uit de documentatie dat je inlaatklep bijvoorbeld op 0,2 mm na gesloten is op 73 graden voor het BDP (in het Engels 73 degrees ATDP).
Deze waarden zijn voor iedere nokkenas verschillend, dus wanneer je dit na wilt gaan doen dan moet je de waarden van je eigen nokkenas gaan gebruiken.
Het is dus een van die momenten dat je erachter komt dat het wel lekker goedkoop was om een tweedehandsje van het internet te trekken en dat deze niet afstelbaar blijkt zonder de exacte waarden van dat goedkopie erbij....
Nee: niet iedere Schrick 270/270 heeft dezelfde waarden net als niet ieder witbrood van de bakker op de hoek een "tijgerwit zonder knip" is.
Zeer belangrijk dus je te realiseren dat je dat A-4tje met die paar getalletjes die bij een nieuwe nokkenas in de doos wordt meegeleverd ook bij de nokkenas bewaart want ieder typenummer heeft andere waarden.
Zie overigens maar op een nokkenas ten eerste het exacte merk te vinden en ten tweede het exacte typenummer.
Als je dat al kunt vinden zie dan nog maar eens jaren later te achterhalen welke waarden er precies bij horen voor het instellen van het lobe center.
Affijn: back on track....
De volgende relatie bestaat er tussen al deze waarden en de spreiding waarde waarmee je nokkenas wordt aangeduid (in dit geval 292/292, weet je nog?).
Spreiding = waarde in graden voor (in dit voorbeeld) 0,2 mm inlaat openend voor BDP + waarde in graden voor (in dit voorbeeld) 0,2 mm inlaat sluitend + 180 graden.
In cijfertjes:
292 = 39 + 73 + 180
Dat probeer je en dan kom je er in ons geval achter dat je het "ongeveer goed zou moeten staan" van de distributieriem toch een tandje moet verzetten.
Nadat je dat gedaan hebt zit je dus heel dichtbij het lobe center en komt het aan op "fingerspitzengefuehl" want dan ga je niet meer in hele tandjes tegelijk verstellen maar ga je over op het verstellen van het verstelbare nokkenastandwiel.
Met zo'n verstelbaar nokkenastandwiel rijden ongeveer alle "fast and furious" tupperware tunertjes rond (naast natuurlijk een "hoemp, hoemp" stereo en blauwe neonbuizen onder de auto.
De grap is dat die in het algemeen een totaal standaard motortje erin hebben liggen waar dat helemaal niet voor nodig is.
Wel hebben die natuurlijk E-N-O-R-M-E uitlaten want al dat vermogen dat er niet in zit moet er natuurlijk met veel herrie uit kunnen waaien.
Aha: nu realiseer ik mij plotseling waarom ze dus van die "hoemp hoemp" stereo installaties nodig hebben.
Anders komen ze never boven de herrie van hun uitlaten en het schrapen van de onderkant van hun op de veerstoppers liggende autootjes uit...
Ik dwaal weer af....
Bij dit motortje is dus wel een verstelbare nokkenaspoulie nodig, want de kop was dermate gevlakt dat het "lobe center" van de nokkenas niet meer automatisch zoals bij een standaard setup "ongeveer goed" is.
Ook willen we bij dit motortje zo precies mogelijk werken om de outputs ervan te optimaliseren.
Dit is een hele boel draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, draaien, meten, verstellen, totdat je uiteindelijk bij de waarden eindigt die de nokkenasfabrikant voor het nokkenastypenummer van jou opgegeven heeft.
Op dat moment heb je dus je lobe center afgesteld en haal je opgelucht adem na ongeveer 12 uren modderen.
Jullie gaan het dankzij deze photostory natuurlijk binnenkort allemaal doen en daar jullie dan niets meer hoeven uit te zoeken doen jullie het natuurlijk binnen een miniuut of 12.
Ja.
Het voordeel van al dat gedraai aan de motor is dat je uiteindelijk vrij zeker bent dat er geen mechanische "rakers" zijn tussen hydro's en het aluminium van de kop of tussen de nokkenas en het aluminium van de kop of tussen de kleppen en de zuigers (bezorgdheid 5.).
Wij grapten dat wij werkelijk ZOVEEL hadden gedraaid tijdens de metingen dat de splinternieuwe nokkenas reeds was "ingereden" voordat de motor ueberhaupt ooit gestart was.
Bezorgdheid 5. bleek tamelijk ongegrond getuige het feit dat zelfs bij een hele tand "verkeerd" staan van de distributiepoulie geen klep de zuiger raakte.
Maargoed: niemandsland / hindsight enzo...
Bij motorfiets motoren die een vele malen hoger litervermogen en vele malen hogere toerentallen bereiken hoef je dit denk ik niet te proberen.
Daarna bouw je alles terug en ben je klaar voor proefstarten met losgetrokken bobine om het aanslaan van het motortje te voorkomen.
Dit geeft je nog 1 kans nare geluiden of probleempjes te spotten voordat de motor aanslaat.
Daarna kun je de proefstart wagen.