Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 209480 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #750 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 10:15:58 »
tweedehands, via particuliere verkoop?

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #751 Gepost op: zo, 17 feb 2008, 21:42:26 »
Vraagje Jaap: waarom had je deze radiateur nieuw laten maken ipv een nieuwe imitatie koeler te kopen?
fijnere mazen dus betere koelingcapaciteit?
(ik moet in mn 1f g40 ook een kleine koeler hebben en ben nog zoekende naar de beste oplossing)

<font color='#FFFFFF'>brand-new-radiator</font>

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #752 Gepost op: ma, 18 feb 2008, 12:50:32 »
Laten maken? Waar lees jij dat?

Komt zo van het schap. Brand-nieuw omdat een gloeidje nieuwe een hoger rendement zal hebben dan een standaard 1.0 koelertje.
Ja: 't is een 1.0 koelertje zoals in een Polo met 1.0 HZ te vinden is. Wel de 'dikst' mogelijke gezocht (verschillende imitatie varianten hebben verschillende koelblok diktes).

Die van een 1.3 G40 heeft dezelfde afmetingen, alleen meer koelkanalen (op maximale dikte), maar is 'imitatie' niet te krijgen als 'specifiek G40'
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #753 Gepost op: ma, 18 feb 2008, 22:15:45 »
Laten maken? Waar lees jij dat?

Komt zo van het schap. Brand-nieuw omdat een gloeidje nieuwe een hoger rendement zal hebben dan een standaard 1.0 koelertje.
Ja: 't is een 1.0 koelertje zoals in een Polo met 1.0 HZ te vinden is. Wel de 'dikst' mogelijke gezocht (verschillende imitatie varianten hebben verschillende koelblok diktes).

Die van een 1.3 G40 heeft dezelfde afmetingen, alleen meer koelkanalen (op maximale dikte), maar is 'imitatie' niet te krijgen als 'specifiek G40'

OK misverstand!
misschien dat ik ook een nieuwe 1.0 koeler koop. goeie tip te letten op dikte koelblok.
welk merk is dit en hoe dik is het blok?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #754 Gepost op: wo, 05 mrt 2008, 18:49:59 »
APK proof maken:

- Fuseekogelhoesje met speldenprik-gaatje dat vorig jaar reeds gekit is, lekt weer
- Uitlaat lekt op het flexibele stuk

Dus:
Foto 1:
- Oude Uitlaat combi weer compleet eronder: HH spruitstuk, GK downpipe, flexibel-stuk/flammenrohr, tussendemper + einddemper
- Uitlaat cement, klemmen en pakkingen (spruitstuk + downpipe)
- Set draagarmen G40 -> 1 nieuw , 1 'gereviseerd' met gebruikte, maar hele rubbertjes

Foto 2:
- Om te voorkomen dat het bandenijzer vroegtijdig een einde maakt aan het prille leven: Een labeltje aan elke draagarm :)


Resultaat:
Goedgekeurd, in 1 keer!

Roetmeting: Check! Net op de grens: 2.50 toegestaan, gemiddeld over 3 metingen: 2.40

Wauw!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #755 Gepost op: wo, 05 mrt 2008, 22:43:08 »
onderste plaatje: 11 keer bekeken, geen commentaar:

voor de duidelijkheid:

Pas op! Unibal
NIET met het bandenijzer

M'n APK keurmeester even ingelicht, en hij trok een verbolgen gezicht: Als of hij ooit zoiets stuk zou maken..

Better safe then sorry denk ik dan maar  -nana- :D
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #756 Gepost op: wo, 05 mrt 2008, 23:23:06 »
"Tja, ik heb dat ding even met het bandenijzer aan de kant geduwd om te kijken wat er ook alweer op dat kaartje stond..."
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #757 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 09:03:07 »
Wegens het slechte weer voelde ik d'r niet zoveel voor om buiten met de hogedrukspuit verder te gaan met de Polo 1. ( Én Marcel stond het niet toe wegens het feit dat daarbij de roldeur open moet staan: dan stribbel je niet tegen :) )

Dus, na wat ander prutswerk aan de 1 (accu goed vast gezet, olie peilen), eens in de hoek kijken wat daar nog meer voor leuks staat..  Na een halfuurtje graven kwam ie te voorschijn: de D40.  Via Ebucht onlangs een verwarmingselementje gewonnen, voor in 't blok.  Volgens de handleiding moest ie in vriesplug 4 vanaf de distributiezijde. Maar de 'G40' was ten tijde van het schrijven van de handleiding nog niet uitgevonden:

G-lader d'r af, uitlaatspruitstuk d'r op: Hey, in vriesplug 4 gaat 't niet passen: uitlaat in de weg.
Vriesplug 3? Zelfde verhaal
Vriesplug 1? Achter de motorsteun

Vriesplug 2, vlak boven het oliefilter dan maar? Harstikke mooi toch? Past alleen 't dikkere oliefilter niet meer (diesel heeft een extra groot oliefilter: grotere capaciteit = lagere vervangingsinterval) maar dat boeit niet zo: zal 't filter toch wel wat vaker wisselen ivm de G-lader in de oliekringloop..





Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #758 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 09:05:38 »
De (230 v) snoer komt nu tussen de G-lader en dynamo uit: dynamo is star opgehangen, en G-lader kan net niet ver genoeg zakken om op de stekker te drukken. Ideaal?

Even een normaal oliefilter d'r bij, om de boel weer af te sluiten....  hey,. wil niet echt soepel d'r op geloof ik?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #759 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 09:11:13 »
hmm, slijptol d'r onderlangs doet wonderen bleek uiteindelijk, maar mocht 't voor problemen blijven zorgen:  een olie-koeler-flens past nog net... Wel met de slangaansluitingen richting uitlaat, maar daar vinden we dan wel weer wat op. Een koelwater-olie-warmte wisselaar gaat in iedergeval van z'n lang zal die leven niet meer passen.


Bedrading van de termostaat wil ik zo aanleggen dat ik 1) een acculader aan kan sluiten (C-TEK) 2) een klein 12volt adaptertje de interieurkachel kan laten draaien, en 3) een hulp waterpompje uit een T3-bus kan laten draaien: Ik weet niet of het termosyfon sterk genoeg zal zijn om de brandstof-voorverwarm-warmte-wisselaar en het kacheltje te bereiken..

Geen idee trouwens, hoeveel vermogen 't ding heeft: of t blok net aan vorstvrij blijft, lauw of echt heet wordt.
Ach: mocht ie iets te warm worden, slaat vanzelf de ventilator aan :)   
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #760 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 09:55:40 »
Lijkt mij erg fijn: 's morgens met een (half)warm blokje wegrijden.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #761 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 10:05:43 »
precies.. Ok: de olie is nog niet op temperatuur (zelfs ijskoud, want onderin het carter), maar 't blokje zelf is al wel 'enigzins' ontdooit.

Een volledig onafhankeleijk eberspacher of webasto is eigenlijk een grotere wens, maar wegens de plantaardige olie in de tank, geen optie zonder een losse extra tank. Daarnaast gaan die dingen nogal snel stuk (op diesel roeten ze dicht), en zijn ze helemaal niet goedkoop.

Misschien nog zo'n dompelaar in 't carter? :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #762 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 10:37:41 »
Misschien nog zo'n dompelaar in 't carter? :)

Verwarmde carport een optie?  -wtf-
(wordt je iig hele goeie vrienden met Nuon...)
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #763 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 13:06:35 »
Japio, verwarm jij je PPO dmv warmtewisselaar (electrisch/koelwater)?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL
« Reactie #764 Gepost op: vr, 21 mrt 2008, 15:55:03 »
Japio, verwarm jij je PPO dmv warmtewisselaar (electrisch/koelwater)?

Ja.

Filter 'toren'

Vanuit de tank gaat 't eerst door een 'eckes' warmtewisselaar: gewoon zo'n olie-water warmte wisselaar zoals op menig Golf en T3 bus is terug te vinden, daaronder zit een getunede 300watt 'bosch-diesel-heizer': een elektrische verwarmer volgens 't principe: hoe kouder hoe meer vermogen,. daaronder hangt t dieselfilter.

zoiets zoals dit:


In eerste instantie wordt de brandstof dus elektrisch verwarmt, totdat het koelwater op temperatuur is: het elektrisch opgenomen vermogen neemt dan af, tot bijna nul.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken