Laderrad berechnen
Laderrad berechnen Serienmäßig hat der G-Lader (G40) bei einer Motordrehzahl (Kurbelwellen-Umdrehungen) von 6.000 U/min eine G-Laderdrehzahl von 10.320 U/min. Dies entpricht einem Verhältnis von 1:1,72 (Kurbelwelle zu Verdrängerwelle).
Wenn man bedenkt, daß der G-Lader für eine Maximaldrehzahl von 13.000 U/min ausgelegt ist, sieht man, daß noch genügent "Luft" da ist. Das angesprochene Verhältnis von 1:1,72 wird bei Verwendung eines serienmäßigen Laderrades von 75mm Durchmesser erreicht. Nun möchte ich eine Rechnung für ein 65mm Laderrad erstellen:
Laderrad berechnen
Man sieht, daß durch ein nur 10mm kleineres Laderrad beim G40 eine Erhöhung der G-Laderdrehzahl von ca. 1.300 U/min erreicht wird. Bedenkt man dann noch, daß der G40-Motor erst bei 6.500 U/min abriegelt, so kommt man auf eine maximale G-Laderdrehzahl von 12.900 U/min, womit die Belastungsgrenze des G-Laders bereits erreicht ist. Anhand dieser Rechnung erkennt man, daß beim G40 ein Laderrad mit 65mm Durchmesser als absolute Schmerzgrenze anzusehen und nicht empfehlenswert ist! Als praxistauglich empfehle ich beim G40 ein Laderrad von 70mm Durchmesser.
Zu guter Letzt sollte man auch den Umstand bedenken, daß eine Ladedruckerhöhung die Klopfempfindlichkeit eines Motors erhöht. In Verbindung mit qualitativ niederwertigem Benzin (Ausland) oder niedrigen Oktanwerten können somit Probleme auftreten. Daher sollte man bei Verwendung von kleineren G-Laderrädern auf jeden Fall Super Plus (98 Oktan) tanken.
oftwel:
Met standaard poelie (75mm -> verhouding 1:1,72)
dus de krukaspoelie is 129mm in doorsnede
( 129 / 75 = 1,72)
Bedraagt bij 6300 rpm het toerental van de lader 10836 rpm
Bij mijn dieseltje, welke maximaal 5500 rpm draait (schatting), bedraagt het max toerental dus 5500x1,72 = 9460 rpm
Verhouding kan dus omhoog (kleinere poelie): 10836/5500 = 1,97
krukaspoelie blijft gelijk, maar g-lader poelie kan kleiner.
129mm / x = 1,97
x = 65,5 mm
Dus, als ik een "zware tuning" poelie ( 65 mm) zou gebruiken ( G-lader info raad 70mm aan ) kom ik een fractie hoger uit met het maximaal toerental t.o.v. standaard 'af-fabriek' ( 10915 ipv 10836 rpm).
Wat zal ik doen? De 'gerenomeerde' bedrijven verkopen (blijkbaar?/schijnbaar?) alleen 70 en maximaal 68 mm in diameter.
Met een 68ér poelie zit ik (met 5500 rpm) nog veilig op 10433 rpm: 1000 rpm meer dan nu, en 400 rpm onder de 'standaard-af-fabrieks' waarde... aan de andere kant gaan 'ze' bij benzine motoren uit van een 70 mm poelie = 11600 rpm bij 6300 rpm. En 11951 bij een 68ér.
2 vragen:
Kloppen deze berekeningen enigzins, en waar koop ik een goed poelie? Alu moest ik niet hebben begreep ik, liever staal.
Wat voor poelie zou jij (met G-lader ervaring) nemen? 70, 68, 65 of mogelijk nog kleiner?
Waarom ik NU al denk aan een kleinere poelie?
1) Huidige poelie is een originele Polo 2 G40 poelie, geleend van Arno (en die heb ik al bijna een jaar: moet ook een keer terug)
2) Afstellen/tunen van de pomp doe je liever maar 1 keer: met de druk die de lader levert zoals ie uiteindelijk zou moeten zijn; luchtopbrengst gaat alleen maar omhoog, terwijl ie nu al te arm loopt.