Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 209622 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #915 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 06:21:08 »
1.4 diesel, met G-40 compressor.

NICE


Dan mag  't ie ook wel zuinig zijn

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #916 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 08:20:03 »
Je moet anders aardig wat km's maken om de investering eruit te krijgen  ;)

Maar goed: wel zuiniger, én meer vermogen...  -ja-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #917 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 09:14:17 »
Je moet anders aardig wat km's maken om de investering eruit te krijgen  ;)

Maar goed: wel zuiniger, én meer vermogen...  -ja-

Zuinigheid viel mij stiekum eigenlijk wel wat tegen: Die belgische meneer (Renée?), haalde 1 op 24... ennuh: de öko-polo haalde (zonder ook maar enigzins vermogen) 1 op 42....
De toekomst zal uitwijzen (meerdere tankbeurten) of het wel of niet (nog) zuiniger kan. Voorlopig, met de huidige brandstofprijzen is het vooral het rijden op PPO dat in de portemonnee te voelen is.  Maar ach, inderdaad:
G-lader, incl revisie, intercooler, uitlaatbochtje, motorsteun, poelie's, carterretour, injectoren, diverse intercoolerbuizen en slangen, olie aan en afvoer, uitlaatspruitstuk/downpipe/tussen/einddemper, diverse pakkingen, klemmen en allerhande klein/groot spul: Kan je heeeeel wat kilometers voor rijden, zelfs met een minder zuinige benzine auto.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #918 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 09:27:00 »
Oliedruk baart mij (nog) geen zorgen; al wil ie bij goed warme motor bij stationair best laag worden ( 1 bar bij stationair, of zelf nog ietsje minder)..
Staat alleen niet echt mooi, op een schaal van 0 tot 10. En bij koude motor komt ie ook niet boven de 5 bar uit.

De berichten spreken elkaar alleen een beetje tegen:

oliedruksensor tot 10 bar nemen (koud loopt deze rustig tot 7 bar )

bij koude motor stationair een 5 bar ,bij warme motor (lees 20km snelweg ) een 1,5 tot 1,8 bar bij 950 rpm ) bij bedrijfstoerental is koud 4500rpm een in de hoek meter en warm (idem snelweg) 4,5 tot 5 bar

Ook Sjon heeft weer andere ervaringen dan Dennis,. maar hoe 't nou precies in elkaar steekt? Is een hogere oliedruk noodzakelijk? of beter? Sjon afgelopen weekend gesproken; hij had de oliepomp in iedergeval ietsjes bewerkt, maar niet het druk-regelaar-ventieltje aangepast.

Olie = 10W60, Castrol RS Edge dus zou warm nog vrij dik moeten zijn/blijven. Is diesel en benzine misschien appels en peren??

Oliezoemertje is nog niet 1 keer afgegaan, maar vraag me toch af: zorgen maken, of onzin?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #919 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 10:05:19 »
in hoeverre kan je die sensoren en meters vertrouwen... Anders eens een geijkte drukmeter plaatsen, als de druk 1.5 of nog hoger blijkt is er no sweat natuurlijk. Ook als de meter bij koud niet zo enthousiast is zou ik toch eerst de meter checken. De benz van mijn pa heeft stationair een druk van 1.5bar bij warme motor (700tpm). Niet dat het ook maar iets toevoegd maargoed, die komt ook niet boven de 3 bar tijdens het rijden. Zou de lagere druk misschien verband houden met het grotere oliecircuit door de lader?! -dunno-

Edit: die hoge olietemp zou daar ook wel mee te maken kunnen hebben. Immers bij lagere oliedruk is de circulatie ook minder. Olie heeft toch ook het doel de motor te koelen. Als de olie de kans niet krijgt (door de lagere druk dan gebruikelijk) zal de olietemp ook hoger uitvallen.
« Laatst bewerkt op: wo, 14 mei 2008, 10:17:07 door vw-edje »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #920 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 11:18:44 »
Citaat
Laderrad berechnen

Laderrad berechnen Serienmäßig hat der G-Lader (G40) bei einer Motordrehzahl (Kurbelwellen-Umdrehungen) von 6.000 U/min eine G-Laderdrehzahl von 10.320 U/min. Dies entpricht einem Verhältnis von 1:1,72 (Kurbelwelle zu Verdrängerwelle).

Wenn man bedenkt, daß der G-Lader für eine Maximaldrehzahl von 13.000 U/min ausgelegt ist, sieht man, daß noch genügent "Luft" da ist. Das angesprochene Verhältnis von 1:1,72 wird bei Verwendung eines serienmäßigen Laderrades von 75mm Durchmesser erreicht. Nun möchte ich eine Rechnung für ein 65mm Laderrad erstellen:

Laderrad berechnen

Man sieht, daß durch ein nur 10mm kleineres Laderrad beim G40 eine Erhöhung der G-Laderdrehzahl von ca. 1.300 U/min erreicht wird. Bedenkt man dann noch, daß der G40-Motor erst bei 6.500 U/min abriegelt, so kommt man auf eine maximale G-Laderdrehzahl von 12.900 U/min, womit die Belastungsgrenze des G-Laders bereits erreicht ist. Anhand dieser Rechnung erkennt man, daß beim G40 ein Laderrad mit 65mm Durchmesser als absolute Schmerzgrenze anzusehen und nicht empfehlenswert ist! Als praxistauglich empfehle ich beim G40 ein Laderrad von 70mm Durchmesser.

Zu guter Letzt sollte man auch den Umstand bedenken, daß eine Ladedruckerhöhung die Klopfempfindlichkeit eines Motors erhöht. In Verbindung mit qualitativ niederwertigem Benzin (Ausland) oder niedrigen Oktanwerten können somit Probleme auftreten. Daher sollte man bei Verwendung von kleineren G-Laderrädern auf jeden Fall Super Plus (98 Oktan) tanken.

oftwel:
Met standaard poelie (75mm -> verhouding 1:1,72)
dus de krukaspoelie is 129mm in doorsnede
( 129 / 75 = 1,72)

Bedraagt bij 6300 rpm het toerental van de lader 10836 rpm
Bij mijn dieseltje, welke maximaal 5500 rpm draait (schatting), bedraagt het max toerental dus 5500x1,72 = 9460 rpm

Verhouding kan dus omhoog (kleinere poelie): 10836/5500 = 1,97

krukaspoelie blijft gelijk, maar g-lader poelie kan kleiner.
129mm / x = 1,97
x = 65,5 mm

Dus, als ik een "zware tuning" poelie ( 65 mm) zou gebruiken ( G-lader info raad 70mm aan ) kom ik een fractie hoger uit met het maximaal toerental t.o.v. standaard 'af-fabriek' ( 10915 ipv 10836 rpm).

Wat zal ik doen? De 'gerenomeerde' bedrijven verkopen (blijkbaar?/schijnbaar?) alleen 70 en maximaal 68 mm in diameter.

Met een 68ér poelie zit ik (met 5500 rpm) nog veilig op 10433 rpm: 1000 rpm meer dan nu, en 400 rpm onder de 'standaard-af-fabrieks' waarde... aan de andere kant gaan 'ze' bij benzine motoren uit van een 70 mm poelie = 11600 rpm bij 6300 rpm. En 11951 bij een 68ér.

2 vragen:
Kloppen deze berekeningen enigzins, en waar koop ik een goed poelie? Alu moest ik niet hebben begreep ik, liever staal. 
Wat voor poelie zou jij (met G-lader ervaring) nemen? 70, 68, 65 of mogelijk nog kleiner?

Waarom ik NU al denk aan een kleinere poelie?
1) Huidige poelie is een originele Polo 2 G40 poelie, geleend van Arno (en die heb ik al bijna een jaar: moet ook een keer terug)
2) Afstellen/tunen van de pomp doe je liever maar 1 keer: met de druk die de lader levert zoals ie uiteindelijk zou moeten zijn; luchtopbrengst gaat alleen maar omhoog, terwijl ie nu al te arm loopt.






Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #921 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 17:54:29 »
luchtopbrengst gaat alleen maar omhoog, terwijl ie nu al te arm loopt.

Pffff, méér lucht is sneller? Nou, dit gaat mij toch echt boven m'n pet allemaal...  -wtf-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #922 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 19:16:58 »
Oh snorry:
In Jip, Janneke en Gerrit taal:

Als je een iets kleinere poelie monteert, draait de G-lader sneller rond, en daardoor pompt ie dus ietsje meer lucht.

De motor krijgt wel meer lucht, maar spuit niet automatisch ook meer brandstof in: Van NOG meer lucht (door een grotere opbrengst van de G-lader) wordt 't mengsel NOG armer..

Om de hoeveelheid lucht die nu door de G-lader in de motor wordt gepompt te compenseren met meer brandstof moet ik de brandstofpomp (laten) aanpassen. Als ik vervolgens de G-lader iets harder laat werken, moet ik de brandstofpomp ook weer laten aanpassen.


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #923 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 19:20:51 »
Volgens mij kun je gezien de toerentallen zonder probleem voor een 65mm gaan.
Die 5500 toeren haal je ook niet vaak zeker? Alhoewel: nu met een AHD-(?) bak  :D

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #924 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 19:22:09 »
Volgens mij kun je gezien de toerentallen zonder probleem voor een 65mm gaan.
Die 5500 toeren haal je ook niet vaak zeker? Alhoewel: nu met een AHD-(?) bak  :D

ehmz: 8P bak he! (en 't voelt alsof ie zin heeft in een 8S) :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #925 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 22:29:20 »
Heb je de luchtomloop open of dicht?
Als ie open staat heeft een kleinere poelie geen zin.
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #926 Gepost op: do, 15 mei 2008, 06:33:02 »
omloop is dicht

en jaap ,hij marcheert goed ,beter dan een classic met net een pk of 75  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #927 Gepost op: do, 15 mei 2008, 09:03:14 »
Ah,. dus  jij gaf (met koude motor) toch nog een redelijke bak gas?

Ik reed gisteravond achter Serge aan weg en speelde 't spelletje zwaan kleef aan: Je liep niet echt weg :)
Voordeel van de twijfel: mijn G-bakje was al goed op temperatuur  -ja-
( btw: Marcel bleef nergens met de 20v)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #928 Gepost op: do, 15 mei 2008, 18:47:58 »
Ah,. dus  jij gaf (met koude motor) toch nog een redelijke bak gas?

Ik reed gisteravond achter Serge aan weg en speelde 't spelletje zwaan kleef aan: Je liep niet echt weg :)
Voordeel van de twijfel: mijn G-bakje was al goed op temperatuur  -ja-
( btw: Marcel bleef nergens met de 20v)

Ik was aan het crusen in z'n 5 :P
Heb even later nog zo'n witte kontmobiel ingehaald.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #929 Gepost op: do, 15 mei 2008, 18:48:26 »
Die van mij was wel koud
Impossible isn't a fact, it's an opinion.