Die van mij was wel koud
Laat mij nou in de waan dat ie echt snel is!
Maar ehmz: 70 of 65?
De motor zelf rammelt (door 't iets hogere stationaire toerental op ppo) al lang niet meer zo hard stationair, maar je ziet de drukmeter wel deftig resoneren ja: Bij iets meer dan stationair gaat t zo over: De drukmeter is aangesloten 'waar normaal een gasklephuis zit', en dus redelijk dicht bij de openende inlaatkleppen. Die 'dreun' is bij de lader waarschijnlijk door de afstand tot de lader ( intercooler buizen, intercooler, redelijke grote diameter pijpen ) veel verder gedempt.
Ik zit eraan te denken om voorlopig de gulden middenweg te nemen: er worden 'overal' 70ér en 68'er poelies aangeboden: 1 klik, en klaar: rond de 40 euro.. Dus een 68ér: daarmee blijft ie onder het toerental dat een G-lader af fabriek draait, en dus zelfs als de motor onverhoopt iets meer den 5500 rpm zou kunnen draaien ( bij de roetmeting wordt ie in vrij gewoon tot in de 'toerenbegrenzer' open getrokken ). Pas bij 5702 rpm draait de lader het toerental dat een benzine bij 6300 rpm zou draaien. 65 mm klinkt mij toch als angstig klein, riempjes zullen wellicht gaan slippen,. en zo hou ik altijd nog een mogelijkheid tot verder 'tjoenen'