Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 209493 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #990 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 07:17:41 »
zie het maar als een vergelijking met of zonder sleufgaten naar de uitlijn boer : met of zonder portemonai naar de benzine(shit de alberthein voor de slaolie ) pomp om te tanken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #991 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 17:41:52 »
slaolie heb ik ook aangedacht met men voor men golf 1 diesel.. Maar toen een collega van men pa vertelde dat de bekeuring die je kan krijgen aardig hoog is heb ik het toch maar niet gedaan... Daarbij komt nog eens dat ze hier bij de lidle de slaolie van 60 cent op hebben geschroefd naar 1.30,-   -wtf-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #992 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 18:10:09 »
Tja,. ik heb ingeslagen tegen zo'n 50 ct/liter vorig jaar. Gek genoeg is de Lidl of de Aldi nooit echt goedkoop geweest met sla dan wel zonnebloem olie. Appie Happie zat vorig jaar maart nog op 49 cent/liter voor zonnebloemolie, later was de slaolie (soya olie, iets minder geschikt) bij de C1000 juist in de aanbieding tegen 52 cent.

Ik koop mijn olie echter bij een duitse boer die de koolzaad zelf verbouwd; de perskoek is voor de beesten, de olie voor auto en trekker.  Vorig jaar was de prijs per liter al aan het stijgen (zo'n 75 cent/liter), maar nu is zijn prijs de euro ook gepasseerd: Eur 1,05! Maar dan wel INCLUSIEF accijns.   Wat je in 't buitenland in je tank gooit, daar kan de douane niets mee,. en als je in Duitsland dan ook nog mét bonnetje getankt hebt, is er van bekeuren he le maal geen sprake meer.

De wetgeving is hierin nog steeds niet eenduidig: Er is 'slechts' een accijnswet op minerale brandstoffen: zolang ik op plantaardige brandstof rij, zie ik geen reden accijns af te dragen :)

Tank je daarintegen rode diesel, dan ben je 1-2-3 zuur: De te verwachten belastingaanslag is niet te zuinig.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #993 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 22:02:59 »
vriend van mij is eerder ook aangehouden voor het rijden op slaolie. Werd door de agent dreigend aangesproken dat dit een fikse naheffing op zal leveren.

Nooit meer wat van gehoord.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #994 Gepost op: za, 21 jun 2008, 00:20:34 »
Nog een foto'tje,. zoals beloofd :)

Zoekt en gij zult vinden..

slangen zijn ook gekocht, en zullen op maat gemaakt worden.. waarschijnlijk/hopelijk passen ze net tussen frontbalk en G-lader door, zonder aan de lopen/slijten. Ook de koeler zelf past nog maar net: steekt met z'n 33 cm nog een best eind naar beneden vanaf de slotplaat.. maar zo zit ie niet helemaal 100% in de rijwind van de water-radiateur.. en was 't steuntje een stuk makkelijker en robuuster uitgevoerd :)
(hoeklijn)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #995 Gepost op: za, 21 jun 2008, 11:08:00 »
Die ambtenaar waar ik mee gesproken heb die vertelde mij dat ze het gooien op de uitstoot van de wagen..
De auto waarin ik rij is nooit getest op de co uitstoot met slaolie of andere plantaardige olieen..

Dus je krijgt dan te maken met een stukje milieu (wat onzin is want het is gegarandeerd beter dan diesel  uitstoot) maar ze moeten toch iets hebben om het rijden op slaolie te kunnen beperken..

De kans dat je gepakt wordt is minimaal omdat bij een standaard staandehouding er niet naar gevraagd zal worden.. Maar als je een technische controle in rijdt waar de douane ook aanwezig is dan zullen ze moeilijk gaan doen..

De oude eigenaar van de golf heeft een oude benz bus diesel en die rijdt op afgewerkte hydrolyc olie.. Loopt beter dan diesel zegt hij :D

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #996 Gepost op: za, 21 jun 2008, 12:42:43 »
Die ambtenaar waar ik mee gesproken heb die vertelde mij dat ze het gooien op de uitstoot van de wagen..
De auto waarin ik rij is nooit getest op de co uitstoot met slaolie of andere plantaardige olieen..

Dus je krijgt dan te maken met een stukje milieu (wat onzin is want het is gegarandeerd beter dan diesel  uitstoot) maar ze moeten toch iets hebben om het rijden op slaolie te kunnen beperken..

De kans dat je gepakt wordt is minimaal omdat bij een standaard staandehouding er niet naar gevraagd zal worden.. Maar als je een technische controle in rijdt waar de douane ook aanwezig is dan zullen ze moeilijk gaan doen..

De oude eigenaar van de golf heeft een oude benz bus diesel en die rijdt op afgewerkte hydrolyc olie.. Loopt beter dan diesel zegt hij :D


Uitstoot? Tja,.. Roetmeting valt op PPO beter uit dan met diesel. CO? hang m d'r maar aan. NOx? Tja, zonder EGR klep of wat voor regeling dan ook zal ie ongetwijfeld vuiler zijn dan een nieuwerwetse 'Ad-Blue'-Euro-6 vrachtwagen... maar een andere '1982-er' diesel kan met gemak 10x zo vuil zijn..

Maar goed: zolang ik in 't buitenland tank, valt er voor de Nederlandse Douane weinig te halen. Legaal kan je 't trouwens in Nederland ook gewoon tanken; incl. accijns en al..  dus 'tegenwoordig' wordt het lastiger om van 'illegaal rijden' te worden beticht.. overzicht tankstations met PPO in Nederland
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #997 Gepost op: za, 21 jun 2008, 13:01:55 »
Als ik er zo nog eens over na denk is het idd moeilijk om echt gepakt te worden..

Maar of het nu voor mij nog echt lonend is om slaolie te gaan kopen in de supermarkt aangezien ze de prijzen aardig opgeschroefd hebben.. Misschien wel vanaf 1 july als er 3% extra belasting op de brandstof komt..
De golf rijd op diesel 1:22 dorpsverkeer dus echt klagen heb ik toch al niet.. En men werk licht 5 km verderop dus een maand met 1 tank is no problemo...


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #998 Gepost op: za, 21 jun 2008, 15:02:33 »
Oh, nee, sla/zonnebloem/koolzaad-olie rijden is niet economisch rendabel; de ombouwkosten die ik eraan heb gehad, haal ik er met mijn kilometers niet uit, binnen een jaar of 5 tot 10...

Alles leuk en aardig, maar alleen een setje nieuwe verstuivers én gloeispiralen doet je de das al om.... tenzij je toch nieuwe nodig hebt :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #999 Gepost op: za, 21 jun 2008, 17:22:18 »
maar is dat dan echt nodig bij zo'n oldskool diesel als mijn golfje?

Ik heb begrepen dat ik het er gewoon in kan mikken zonder aanpassingen..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1000 Gepost op: za, 21 jun 2008, 17:32:21 »
ja kan erin met een rest diesel of terpentine
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1001 Gepost op: za, 21 jun 2008, 17:40:30 »
ok check!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1002 Gepost op: za, 21 jun 2008, 19:29:56 »
ja kan erin met een rest diesel of terpentine
ok check!

Was het maar zo simpel!   Tuurlijk, in de zomer kan je d'r ongestraft een behoorlijke sloot van gebruiken, zonder last te hebben/krijgen. Maar ( daar gaat t bij de meeste 'zomaar testers' mis) d'r zijn een aantal dingen om rekening mee te houden:

- Brandstoffilter zal vrij snel verstopt gaan zitten: Oude afzettingen/resten in de tank zullen door de PPO losweken (wat ze bij diesel niet doen), en via de brandstofleidingen in het filter terecht komen.  Op zich niet erg, maar wel zo handig om te weten. Na een paar spoelingen is je tank wel lekker schoon :)

- Brandstofleidingen zijn krap bemeten voor PPO: de pomp zal harder moeten zuigen om de brandstof uit de tank te krijgen. Luchtlekkages waar je met diesel gebruik helemaal geen last van had, gaan nu mogelijk opspelen. In combinatie met het snel vuil worden van het brandstoffilter kan er zoveel onderdruk aan de pomp aanvoer komen dat je vermogen mist (inhouden).

- Verstuivers die het op diesel nog 'prima' lijken te doen, geven met PPO toch snel aan dat ze niet lekker meer vernevelen. Op zich dus geen echt PPO nadeel, want 'vervuilde verstuivers zijn vervuilde verstuivers', maar waarbij je op diesel nog jaren(?) vooruit kunt (met een ongemerkt verhoogd brandstofverbruik), kan je met PPO wel problemen verwachten ( vooral de reuk/geur neemt behoorlijk toe als de verstuivers niet lekker vernevelen).

- 's winters zul je in iedergeval een goed werkend gloeisysteem moeten hebben, en fiks dikkere leidingen.

Maar goed: Een flinke scheut lust ie altijd wel. Tot zo'n 30% zal ie waarschijnlijk zelfs lekker vinden: Nagelen? Neuhoor.. veel rustiger.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1003 Gepost op: za, 21 jun 2008, 19:50:06 »
maar als jaap iedere keer zijn auto start ,denk ik : mmmmmmmm lekker olie bollen  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1004 Gepost op: zo, 22 jun 2008, 08:19:19 »
Als ik er zo nog eens over na denk is het idd moeilijk om echt gepakt te worden..

Maar of het nu voor mij nog echt lonend is om slaolie te gaan kopen in de supermarkt aangezien ze de prijzen aardig opgeschroefd hebben.. Misschien wel vanaf 1 july als er 3% extra belasting op de brandstof komt..
De golf rijd op diesel 1:22 dorpsverkeer dus echt klagen heb ik toch al niet.. En men werk licht 5 km verderop dus een maand met 1 tank is no problemo...



lekker voor een diesel; 5km rijden en dan al weer uit zetten.. Wordt ie nooit lekker warm
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983