Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 209544 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1005 Gepost op: zo, 22 jun 2008, 09:11:44 »
lekker voor een diesel; 5km rijden en dan al weer uit zetten.. Wordt ie nooit lekker warm


je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1006 Gepost op: zo, 22 jun 2008, 11:33:43 »
Woon werk verkeer wordt hij idd niet warm, maar er worden ook langere stukken mee gereden, dus dat zit wel snor :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1007 Gepost op: do, 26 jun 2008, 20:41:36 »
Weer een ervaring rijker eneen illusie armer..

Via het nurburgringforum een ' vermoedelijk goede uitlijnboer '  gevonden die NIET aan de andere kant van Nederland zit ( doelende op Prins in Wassenaar).

Dus aldus, vanavond langs geweest (hoe handig: tot 8 uur geopend).

Na het inmeten direct weer met een uitlijnrapportje huiswaardsgegaan

VOORAS:
Naloop:
Links 3o44' 
Rechts 2o38'

Naloop -> nachlauf -> Fuseelangshelling -> Caster => 2o20' +/- 30' -> maximaal 2o50'  dus.
Aangezien de naloop alleen rechtsvoor te stellen is, zodat ie gelijk is tussen links en rechts, waarbij ik mij afvraag of dat voldoende is om 1o06' op te vangen.. Maar daarvoor kan er natuurlijk ook gewoon een extra ringetje links achter de stabilisatorstang worden gelegd.
De Caster instelling heb ik overigens liever ' te veel ' dan ' te weinig ' -> liever de 3o44' vasthouden dus, dan terug naar 2o20'

Wielvlucht:
Links -1o06'
Rechts -0o12'

Wielvlucht = Camber -> 0o +/- 30 of, voor 55kw=> -10' +/- 30'  -> maximaal -40' dus. 
Dat betekend dus sleufgaten vijlen/boren/frezen: Linksvoor moet naar binnen ( 1o is wel erg gortig, maar nog lang niet zo vervelend als de -12'  (bijna ' positief '  ) staande rechtsvoor. Deze moet dus wat naar buiten.  Ik zou liefst ongeveer een negatiefstelling hebben van zo'n -40' of misschien ietsje meer.

Toespoor: 1o42' -> tja, vind je het gek dat ie nogal zoekend rijdt :)
(Ik begrijp niet dat het rapport overigens een links ( 39' ) en rechts ( 1o03' ) opgeeft, daar de spoorstang maar aan 1 zijde te stellen valt maar dat zal aan mij liggen.
Ik zou het liefst de sporing op exact 0' hebben staan, inclusief een hoeveelheid gewicht op de bestuurdersstoel ongeveer overeenkomend met mijn eigen lichaamsgewicht.



ACHTERAS:
Wielvlucht:
Links: -1o36'
Rechts: -1o18'

Toespoor:
Links 0o11'
Rechts 0o33'
Totaal 0o45'

Achteras staat dus ietsje scheeft: Camber is ok: -1o40' +/- 20'  is fabrieks, en door de verlaging ( en draaiing van de as) staat ie altijd ligt op toespoor ( welke op +25' hoort te staan, +/- 15' -> minimaal +10' dus)


Iets minder fijne ervaringen op een rijtje:
- Achteras mag ik dus zelf richten: beginnen ze niet aan. Ah,. fijn. dus op de gok met het motivatie-ijzer aan de gang. Rechtsachter moet het bokje iets ' hoger en dus verder naar achteren' komen zeg maar.

-Verstelling van de voorste Stabisteun ter compensatie van het caster verschil geloofden ze duidelijk niet in (dat het kan, of dat het voldoende zou kunnen zijn). De vulringen (zoals beschreven in de Vraagbaak &VW literatuur) is al helemaal nicht im frage.

-Verder heb ik gevraagd of de auto ' met inhoud ' (lees: flink wat kilo's op de bestuurdersstoel) kan worden uitgelijnd, want immers: leeg rijdt de auto vrijwel nooit, en als ik instap, veranderd de sporing dus vrijwel direct. Ik rij ongeveer 95% van de tijd alleen in de auto, dus flink wat kilo's op de passagiersstoel lijkt mij geen gek voorstel. Maar nee: dat was niet goed voor de afstelling.. hmmm  Zelfs de brandstoftankinhoud nog speciaal op ' 3/4 vol'  gezet (aangezien dat ongeveer de inhoud is overeenkomstig met de normale belading)..

En de minst prettige: De auto pastte niet fatsoenlijk op de brug. Tuurlijk: d'r stonden 4 volle jerrycans achterin (zelf meegebracht als compensatie gewicht wat ze dus niet wilden gebruiken), en de auto is al redelijk laag.  Als ik vervolgens aangeeft dat ik liever onbeladen de brug weer af zou rijden,.. negeer en rij maar gewoon weer de boel vast. ( vellen tectyl achterlatend op de brug )

Nagut: Ik ga maar weer zelf aan de slag, en wellicht stel ik mij ook gewoon aan, en denk ik weer te moeilijk.


« Laatst bewerkt op: do, 26 jun 2008, 20:50:40 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1008 Gepost op: do, 26 jun 2008, 21:00:05 »
Leuk he die techneuten die niet mee willen werken aan de , in dit geval simpele vraag om met gewicht op de bestuurdersstoel , je auto uit te lijnen . Brochure ridders  -gert-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1009 Gepost op: do, 26 jun 2008, 21:07:23 »
Leuk he die techneuten die niet mee willen werken aan de , in dit geval simpele vraag om met gewicht op de bestuurdersstoel , je auto uit te lijnen . Brochure ridders  -gert-
Gewicht dat ik, anticiperend op het waarschijnlijk niet aanwezig hebben hiervan, zelf had meegebracht..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1010 Gepost op: do, 26 jun 2008, 21:33:34 »
arrrgg zeeeer herkenbaar, onlangs heb ik mijn steilheck ook laten uitlijnen, keurig werk verder hoor. Maar dan achteraf het tarief van het uitlijnen berekenen en een uur werkloon en klein materiaal  -gert- Gelijk zeuren dat het uitlijnen niet wil door de bredere en grotere velgen, moeilijkmoeilijk zuchtzucht :( Zal mijn uitlijnverslagje eens inscannen, heb me er verder niet in verdiept. Meneer gaf wel aan dat hij aan de achteras niks wilde doen...

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1011 Gepost op: do, 26 jun 2008, 21:39:19 »
jaap hint als je eens een keer goed geholpen wil worden ,kan ik johan bij ons wel eens vragen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1012 Gepost op: do, 26 jun 2008, 21:39:58 »
maar je hoeft niet hoor
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1013 Gepost op: do, 26 jun 2008, 21:52:17 »
maar je hoeft niet hoor
Gek, maar ik dacht al langer aan ' jullie ', maar weet ook dat 't ook bij jullie normaal geen dagelijkse kost is om zo bezig te zijn.. De Kliko destijds 2 keer laten uitlijnen in chickenvillage, en dat ging ook 2 keer goed: de wagenhoogte werd zelfs even met de rolmaat opgemeten (kan ik mij nog herinneren); dat is vanavond niet gebeurd, en een half jaar terug bij de ABC in Wageningen ook al niet..     Maar goed: Of het voor Denemarken nog gaat lukken? Dat denk ik niet,. dus Denemarken 2008 Oliekoelert schiet ook al niet op, en 't plaatwerk?  Ik moet nog uitkijken dat ik zaterdag niet ff langs de sloop rij, en zonder Polo terug kom :(



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1014 Gepost op: do, 26 jun 2008, 21:59:36 »
ik zeg genoeg als we alle auto's van van de marel uitlijnen en die van rallyforkids ?

en er geen een de deur verlaat zonder proefrit  -ja- -klus-

en johan doet die met volle overgave (proefrit en uitlijnen)

geef maar een belletje en ik licht johan in  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1015 Gepost op: do, 26 jun 2008, 23:07:31 »
Hmm...

Dat ze de achteras niet recht willen zetten vind ik eigenlijk nog het meest rare.
Ringen bij stabi zou toch ook niet zoveel moeite moeten zijn.

De rest valt misschien onder de noemer: te veel moeite / doen we normaal ook nooit  -wanker-

Ik moet nog steeds een keer een boek van een kennis krijgen waarin beschreven staat hoe je met conventionele middelen zelf een auto kunt uitlijnen.
Ga hem morgen eens bellen.
Wil volgende week ook nog gaan uitlijnen, en mijn ervaringen tot nu toe zijn grotendeels zoals jij die nu beleeft hebt.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1016 Gepost op: vr, 27 jun 2008, 08:30:20 »
ik zeg genoeg als we alle auto's van van de marel uitlijnen en die van rallyforkids ?

Is dat Jan van de Marel?
Rijdt die nog steeds in die Evo? Geen wonder, dan wil ik ook wel een testritje maken  :D :D
Heb ik nu niet eens met hem op circuit meegereden in een ford escort cosworth........hmm. geen idee had ook iemand anders kunnen zijn.
(is al lang geleden.... je kunt niet alles onthouden)
Hij doet tegenwoordig toch ook iets met oldtimers of zo?  -dunno- Zal, hem kennende ook wel iets met pk's zijn en leuk zijn om even te 'testen'  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1017 Gepost op: vr, 27 jun 2008, 22:10:18 »
Is dat Jan van de Marel?
Rijdt die nog steeds in die Evo? Geen wonder, dan wil ik ook wel een testritje maken  :D :D
Heb ik nu niet eens met hem op circuit meegereden in een ford escort cosworth........hmm. geen idee had ook iemand anders kunnen zijn.
(is al lang geleden.... je kunt niet alles onthouden)
Hij doet tegenwoordig toch ook iets met oldtimers of zo?  -dunno- Zal, hem kennende ook wel iets met pk's zijn en leuk zijn om even te 'testen'  :)

jups die jan en geen evo meer maar gt3rs

@jaap heb johan ingelicht en gewicht meenemen (ongeveer een 100kg ) en alles  kan gesteld worden wat je wilt(maak wel ff sleuf gaten ) -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1018 Gepost op: za, 28 jun 2008, 00:05:21 »
GT3rs... saaaaaaaaaai!  :D
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel
« Reactie #1019 Gepost op: za, 28 jun 2008, 00:25:49 »
GT3rs... saaaaaaaaaai!  :D

:D Zoooo 2007 inderdaad! :D  (tijd voor Jaap om zijn projecttopic weer eens schoon te vegen?  -off-)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!